Infrastructura poate sa mai astepte

Daca e un subiect cu care toti românii sunt de acord, indiferent ce partid iubesc sau promoveaza, acela e infrastructura. Autostrazi, sosele, in primul rând. Ni s-a explicat – sau indesat – cu argumente destul de bune cum ca asta e baza dezvoltarii noastre, ca tara si, de ce nu, personal. Chiar, e cineva care crede ca o infrastructura mai buna face oamenii mai buni? Ar fi interesant raspunsul la o astfel de intrebare.

Parerea mea e ca infrastructura rutiera – si, in general, infrastructura – este, astazi, mult prea scumpa. De construit si intretinut. As spune chiar, mai ales de intretinut. Indiferent de cine o face, cu spaga, fara spaga, e prea scumpa. Si e scumpa acum, dar si pe termen lung. O infrastructura rutiera mai buna inseamna masini mai multe. Evident. Nu poti investi in infrastructura daca stii ca numarul celor care o vor folosi va scadea. Pentru ca, intretinerea infrastructurii e calculata si dupa impozitele si taxele pe care le poti culege de la cei care o folosesc. Daca ai mai putini utilizatori decât ai estimat, vei fi obligat sa maresti preturile de acces, ceea ce va duce la o utilizare mai mica a acelei infrastructuri. Esti prins intr-o spirala negativa, din care nu poti iesi decât impozitând si mai mult pe altii, care, in mod normal, nu folosesc sub nici o forma infrastructura respectiva (oameni fara masina, pensionari etc).

Pe de alta parte, vazând numarul mare de români care au parasit România, si cei care continua sa plece si punând in fata costurile acestei infrastructuri, constati ca poate e mai bine sa nu se investeasca, acum, in aceasta. Cel putin, nu in halul de astazi al politicii românesti, in care specialistii nu au loc de hotii din toate structurile statului. O infrastructura proasta si scumpa, exact ce nu trebuie acum României.

Pe de alta parte, lipsa infrastructurii ii obliga pe oameni sa gaseasca alternative. Sa foloseasca trenul, autocarul, blablacar si alte forme de transport in comun. De acord, cu mai mult consum energetic decât sa te sui in masina personala, dar, pâna la urma, consumul energetic pentru a produce banii pentru masina, pentru intretinerea ei, pentru carburant, nu e si el enorm? Daca mai combini lipsa asta cu impozite si taxe mai mari, poti avea doua efecte bune:

  1. reducerea poluarii;

  2. mai multi bani la buget (bine, pentru România nu e neaparat o veste buna, pentru ca e folosit de hoti), bani care vor putea fi folositi pentru alte proiecte nationale (spitale, facilitati pentru cresterea copiilor etc, programe pentru persoanele in vârsta, stimularea afacerilor locale etc).

De 100 ani se investeste atât de mult in infrastructura rutiera, incât nimeni nu se mai opreste din când in când din sapat si sa-si dea una peste frunte si sa zica: ba, stai asa, noi semnam chestii sa poluam mai putin, dar fix in momentul asta construim ceva ca sa putem polua si mai mult. De 100 ani, masina este mult mai mult un indicator de statut social (vezi „Veblen goods” pe wikipedia) decât o reala necesitate.

Apoi, daca vrei sa intri in utopie pâna in fundul ei, imaginati-va cum ar fi sa combinam toate economiile astea de infrastructura cu o simpla decizie personala de a nu mai cumpara nici un produs neindispensabil timp de un an. S-ar face niste economii monstruoase, la nivel personal si la nivel macro. Si tot noi am fi beneficiarii directi. Cool, nu? :-)

PS. Postul asta a plecat de la pretul unui indicator „STOP” simplu. Achizitie, transport, montaj, garantie, proiect la primarie, autorizatii etc.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

92 comentarii

  1. Infrastructura despre care vorbesti si care noua ne lipseste nu e pentru gigel cu trocariciul. E pentru aia care fac fabrici in Ungaria.

    00
    • Păi, după logica fluturească, care-i problema?
      Mai puține fabrici = poluare mai mică și economie mai mare de materii prime! Ba chiar și mai mulți bani la bugetul statului (nu mă întrebați cum).
      Mai puține fabrici = mai mulți oameni relaxați, cu mai mult timp liber.
      Ce ne trebuie nouă fabrici? Nu-s destui alții care vor să producă? Dacă avem nevoie, cumpărăm de la ei! Cu ce? Schimbăm o sută-două de euro și…

      00
    • Analiza din martie 2017:

      „Produsul intern brut al judeţului Constanţa a crescut cu o viteză dublă faţă de cea a restului economiei de la deschiderea autostrăzii Bucureşti – Constanţa, în noiembrie 2012 şi până în prezent, arată datele Institutului Naţional de Statistică şi ale Comisiei Naţionale de Prognoză.”

      Asa, si, ma poate intreba flutur? Face asta oamenii mai buni? Eu cred ca nu, m-a injurat unul de m-a spurcat asta vara in Constanta, ca i-am taiat fata in trafic. Autostrada nu l-a facut mai bun. q.e.d.

      00
  2. Așa și prin America de Sud, a așteptat infrastructura până când agricultorii nu au cum să care recolta sau îi costă mai mult drumul decât marfa și nu mai are rost.
    Diferența? Ei măcar pot crește plante utile pentru droguri și cară 1 kg de orice în loc să se chinuie cu un camion de legume.
    Problema? Nu se poate opri producția de droguri.
    Ce vreți, Columbia sau Germania? 😁

    00
  3. Daca nu am mai cumpara nici un produs care neindispensabil timp de 1 an, am baga toata economia in colaps pentru ca de fapt omenirea produce prea putin plus-valoare la ora actuala. Cate din chestiile pe care le promovezi tu pe blog (si care iti aduc un venit lunar) sunt cu adevarat indispenabile?

    00
  4. Păi sa ne oprim vreo 100 de ani,nu? Nu ca am fi inceput.
    Wtf , tu chiar crezi ceea ce scrii? Mai bine sa ai mii de morți pe naționale decât un nr mult mai mic pe autostrăzi. Mai bine mai multă poluare pe o centură de rahat,unde faci câțiva km în 1 ora dacă ești norocos,nu?Idem pe naționale.
    Bravo domle, mai vrem dastia cu nasul pe sus.
    Apropo, sa nu ti se faca rau de la infrastructura din Franta

    00
    • Ma tem ca ai mari lacune statistice. Anual sunt 5000 de morti pe sosele si vreo 200.000 din boli cauzate sau agravate de poluare.

    • România, fără toată super-infrastructura, are o rată a mortalității dublă față de Franța. Deci da, un mizilic.

      00
    • Eu cred ca tu ai lacune statistice Fluture: „28.000 de români mor anual din cauze asociate aerului poluat*” – pana la 200,000 mai e cale lunga. Nu mai zicem ca poluarea cauzata de autovehicule e sub 50% din total, pentru restul fiind in principal vinovata industria (gasesti destule articole pe tema asta).

      Tu nu iei in considerare si numarul celor care mor indirect din cauza lipsei autostrazilor. Saracia se reduce cand apar autostrazi (vin firme mari, angajari, samd). Creste nivelul sistemului sanitar. Si multe altele.

      *https://www.mediafax.ro/social/statistica-alarmanta-agentia-europeana-a-mediului-28-000-de-romani-mor-anual-din-cauze-asociate-aerului-poluat-bucurestiul-una-dintre-cele-mai-poluate-capitale-17134295

      00
    • Cred ca te contrazici degeaba. Mai cauta statisticile pentru cancer de piele, pentru cancer in general etc. Si apoi mai vorbim.

      Pe de alta parte, chiar si 28.000 vs. 5.000, chiar nu cred ca e cazul sa facem autostrazi doar ca sa scada nr. de morti de pe ele (si sa creasca si mai mult ceilalti). Care, cum ti-a spus si Cristian Banu intr-un comentariu, nu e legat de infrastructura. Dealtfel, in Franta sunt vreo 10.000 de morti pe sosele, cu toata super infrastructura.

    • Fluture, dacă tu ai suferi, doamne feri, un accident vascular, ai prefera să fii dus către un spital cu o ambulanță auto sau cu un car cu boi (că poluează mai puțin)?

      00
  5. Fluture, ce spui tu poate se aplica in Franța, Spania,Germania etc…la noi însă nu avem autostrada de la Pitești la ieșirea spre Vest…cum spune un ante comentator, noi trebuie să le facem pt TIR-uri..cu Dacii, cu chinezării aduse în port la Constanta ,cu orice…autostrăzile astea îți dezvoltă și altele pe orizontala : benzinării,moteluri,cârciumi,spălătorii, vulcanizări,service-uri,chiar curve…

    00
  6. Articol clar scris pentru trolling :))

    Din ce articole de-ale tale am mai citit, refuz să cred că atâta poți. Ar fi trist.

    Nimeni nu cere să se facă autostrăzi la Videle și la Cucuieții din vale. Cere să se facă UNA, UNA bucată care să meargă de la un capăt în altul.

    Să poată ieși marfa din țară la un preț și timp rezonabil. Atât.

    Și sincer aș renunța mâine la mașină dacă am avea trenuri rezonabile. Sunt pro să nu atragem trafic inutil de mașini, dar dacă se oferă o alternativă. Trenuri rapide, curate, transport în comun bun, rezonabil, etc.

    Din Franța e ușor să emiți păreri de hipsterisme ECO atunci când ai TGV. În românia cu trenul riști să ajungi (dacă ajungi) la destinație și bolnav, și bătut și jefuit poate. Curat și la timp sigur nu.

    Așa că până atunci, mașina personală spre Ungaria e cea mai bună drumeție din țară.

    00
    • Daca articolul e scris pentru trolling, ma intreb pentru ce sunt comentariile…

    • fluturrasul asta e arogant cat cuprinde, i-ar prinde bine niste pumni in gura…ba nu, sa ia aminte la ce i se spune si sa nu mai creada ca el este buricul gandirii universului.

      00
    • Comentariile sunt ca să genereze trafic și afișări. E normal, nu am nimic cu asta, până la urmă e un business, trebuie să plătească facturile.

      E cum e aia, trădare să fie, dar s-o știm și noi :)

      00
  7. Singurele produse indispensabile se cumpara iarna ca sa nu iti inghete coaele. In rest nu ai nevoie de nimic!

    00
  8. Bai ce repede scrieti articolele…

    00
  9. o pornire pentru o discutie complexa, dar o idee despre intrebarea valida: cam care ar fi lungimea minima pentru reteaua de autostrazi din Romania apare prin articolul asta de acum cativa ani: http://www.complexvia.ro/index.php/2014/10/care-ar-fi-lungimea-minima-de-autostrazi-necesare-in-romania/

    ca sa poata ajunge oricine de oriunde la munte si la mare pe autostrada e scump si va fi si mai scump, dar cu 1500 km de autostrada si cateva drumuri exprese + sosele de centura ar fi toata lumea multumita.

    00
  10. Cand eram student mi-au placut ideile unui baiat care a activat in perioada in care Germania era exact unde e Romania azi, adica pe la 1800 si ceva. Il cheama Friedrich List. Una dintre ideile lui, care mi-a placut si mie, e ca statul trebuie sa investeasca in infrastructura, care e logica? in momentul in care statul investeste in infrastructura, da de lucru la mase, masele are bani, masele cumpara masini cu bani, masinile se fac cu munca maselor si tot asa -> masele o duc mai bine. Bine, argumentul stiintific e un pic mai complicat de atat – asta e asa o simplificare….

    Prin urmare, consider argumentul tau un pic invalid. Sa argumentez. Argumentul merge asa: romanii e din ce in ce mai putini -> romanii nu are nevoie de masini -> statul nu trebe sa investeasca in infrastructura rutiera pentru ca nu sunt masini care sa mearga pe inrastructura -> PROFIT $$$ !!! + „renuntati la consumerism ba saracilor”.

    Dar, infrastructura rutiera exista nu (numai) pentru Ion care isi duce mandra in week end la Brasov. Infrastructura exista pentru transport de marfuri, adica pentru ca tastatura de pe care scriu acum sa poata ajunge din Shanghai in Targu Ocna sau pentru surubul care tre sa ajunga din Bonn la fabrica de zahar de la Ludus. Ori, fara infrastructura, oricat de mult ar costa ea, nici Ion nu isi poate duce mandra la Brasov, si de aia se cara in Zurich, nici tastatura nu ajunge la mine in Targu Ocna (si ma mut in Shanghai), nici surubelul din Bonn nu ajunge la Ludus si se muta fabrica la unguri. Deci, depopulare, ca de acolo am pornit. De aia ne trebuie infrastructura!

    P.s Da stiu, sunt moldovean agramat care nu stie a vorbi romaneste – abtineti-va!

    00
    • Presupun ca ai auzit de firmele care taie din cheltuieli ca sa-si mareasca profitul, nu? Unele chiar inchid magazine si dau afara oameni ca sa revina pe profit si, eventual, ca sa creasca mai apoi.

      Infrastructura exista. Astazi, si fara autostrada, tu iti primesti si surubelul din Bonn si tastatura din Shanghai. Poate nu la fel de repede cum te-ai astepta, dar asta nu e chiar o problema. Mai ales daca folosesti tastatura ca sa scrii tâmpenii (nu e vorba de tine, ziceam asa, in general).

    • Ha ha, ma bucur ca nu e vorba de mine :)

      00
    • Chiar nu e :-) Doar ca argumentul tau cu tastatura din Shanghai nu a tinut nici 10 minute :-)
      Iar faptul ca List a zis ceva la 1800, nu inseamna neaparat ca e adevarat si astazi. As spune chiar ca e cam greu sa fie adevarat si astazi. Pâna la urma, astazi nici macar ideile/descoperirile lui Darwin nu mai sunt adevarate. De ce ar fi cele ale unui economist (?) ?

    • @fluture: Transportul express industrial e la un nivel nemaintalnit (in special in Europa) fiindca e mai ieftin ca multinationala sa produci componentele neesentiale in Ungaria sau Romania si componentele esentiale intr-o fabrica din Germania… Si iasa mai ieftin sa transporti materia prima cu o saptamana inainte de a avea nevoie de ea in loc sa investesti intr-un depozit mai mare (ce trebuie mai bine organizat si are nevoie de mai multi muncitori);

      Alt exemplu: materiale de functionalitate (un motoras special pentru X masina de lucru) ce-ti opreste efectiv o linie de productie… Pe un motoras de 10000 de euro se poate da inca 1000 la transport dar il cumpara doar cand e nevoie si ajunge in 15 ore la ei; Daca ar ajunge in 3 zile stopul productiei cauzeaza in majoritatea cazurilor pierderi si ar necesita sa cumpere motorasul pe stoc pe post de rezerva (doar ca nu cumpara doar motorasul ca nu doar ala se strica ci cumpara cam toate componentele ce nu sunt produse acolo local);

      Alt exemplu luat din realitate: Fiindca drumurile nu sunt intretinute costa foarte mult sa atunci muncitorii la lucru din zone limitrofe, plus ca 30 de km dureaza o ora si nu vei gasi muncitori peste raza asta; Fapt real in Arad unde majoritatea se plang de acest lucru; Pe langa acel drum se mai face 20 de minute de la intrarea efectiva in zona industriala (fiindca e o tampenie de intersectie negandita); Timpul ala se traduce in bani mai multi dati companiei de tranport (ce are costuri mai mari la reparatii) si la orele platite; Si atunci atat banii cat si limitarea geografica a persoanelor ce pot fi angajate si aduse efectiv la munca pot face diferenta intre decizia unei firme sa ramana sau sa plece;

      00
  11. De vreo 5 ani colind țara, în fiecare regiune, în total, în medie 25.000-30.000 km/an, drumuri lungi gen București-Timișoara, București-Cluj, București-Iași. Traficul din România nu justifică autostrăzile. Cele care există sunt mult subutilizate și dacă ar fi cu taxă directă și-ar scoate banii în mai mult de 100 ani. Dar este un fetiș al unora. Iar cei 5000 de morți/an nu sunt din lipsă de autostrăzi, ci preponderent din lipsă de creier și parc auto foarte îmbătrânit (parcă media este de 12 ani…).
    Dar în România problema lipsei infrastructurii nu sunt banii, ci birocratizarea procedurilor. Durează minim 6 (șase) luni un mizilic de autorizație de mediu pentru un SRL amărât. Parcă pe anumite loturi a fost și 3 ani, între timp expirând nu știu ce alt studiu. Și nu neapărat că sunt procedurile în sine îndelungate (teoretic ar trebui să dureze în jur de 3 luni pe termene legale), ci pentru că nu sunt oameni. La un moment dat, la București erau 4 persoane care gestionau TOATE autorizațiile de mediu. Nu că s-ar omorî cu munca, dar nu ai cum să gestionezi lunar câteva sute de solicitări cu 4 oameni plătiți cu 1200 lei net (normal, că sunt niște bugetari proști care votează cu PSD).
    Nu mai suntem pe vremea lui Ceașcă, care trăgea o linie cu carioca pe hartă și în maxim o oră Trustul de Construcții era cu organizarea de șantier făcută, altfel cineva dormea în noaptea respectivă la țambal. Trebuie licitații, contestații, studii, avize, autorizații… Care nu se fac peste noapte și care au condiții obiective de întârziere.

    00
    • Spui că nu sunt oameni de parcă au căutat săracii ani de zile și n-au găsit pe nimeni. Când adevărul e că se merge cu frâna de mână trasă de mulți ani. De incompetența crasă nu mai spun nimic.

      Sibiu – Pitești, Ploiești – Brașov – TGM, Ploiești – Focșani – Bacău – Iași. Centura ocolitoare a Bucureștiului. Trebuie să fii efectiv bolnav să spui că segmentele astea nu justifică o autostradă.

      00
    • Cred ca vei primi foarte multe minusuri. Te linistesc imediat, ele imi sunt destinate mie :-)

      Multumesc pentru comentariu.

    • Nu știu prin ce cucuieți din vale umblii tu km ăia prin țară, de zici că nu e nevoie de autostradă nicăieri.

      Probabil n-ai stat pe lângă capitală în trafic, n-ai stat în valea oltului în spate la tiruri mergând cu 40-50, sau la fel pe valea prahovei.

      Nu e nevoie de multe autostrăzi, doar una care să conecteze orașele mari și cam atât. Dar să zici că nu are nevoie deloc e altceva…

      00
    • Articolul a fost scris ca sa starneasca reactii. Succes. E primul comment pe blogul asta desi il citesc de ceva vreme.
      Pana aici inteleg totul. Ce nu inteleg e de sub ce piatra trebuie sa fii iesit ca sa poti debita in comentarii si sa incerci sa argumentezi o ineptie atat de mare precum “autostrazile in romania sunt un moft” si ca “ar creste poluarea”, etc. De asta nu avem lucruri frumoase! Pt ca retard/zi!

      00
    • @Fluture – sunt obișnuit cu minusurile, sunt un troll pesedist mai periculos ca Sputnikul 🤣🤣🤣
      @ restul „eu stau în spatele tirurilor cu 40 kmph” nu e un argument. Nici economic, nici vreo indicație de trafic.

      00
    • Este o indicație enormă de trafic. Pentru că la noi viteza medie a mărfurilor înseamnă că este JUMĂTATE din cât e dincolo.

      Pentru că pe autostradă un TIR merge constant cu 90, iar dacă la noi e nevoit să meargă cu 40, înseamnă timp dublu.

      Acuma gândește-te un pic:
      – șoferii de tir sunt plătiți la km
      – patronii de firme de transport sunt plătiți la finalizarea cursei.

      Acuma vezi de unde vine sărăcia?

      Din simplul fapt că în vest un tir ajunge să facă un număr dublu de curse lunar, și evident că își permite să dea salar mai mare șoferului (știu că e evident dar încerc să explic ca la proști) și să aibă consum mai bun, și stricăciuni mai puține, deoarece merge constant nu tot frânează, accelerează, oprește, stă, pornește 2-3 metri, iar merge, și tot așa pe drumurile patriei.

      Acuma împrăștie timpii ăștia în faptul că marfa ajunge mai repede, poți avea angajați mai eficienți în depozite, în magazine, etc. E un lanț întreg care poate fi mai bine organizat și mai ieftin.

      00
    • @Manu – chiar sunt curios să văd o statistică privind viteza medie. Din câte știu eu, limita de viteză la noi e 50 km în localitate și 90 înafară

      00
    • Scuze, s-a dus înainte de a termina. Deci, limiele sunt cele care sunt și nu am văzut mulți șoferi de tir care să țină cont de ele. Și pentru o diferență de 10-15 km la oră nu cred cșlă se justifică.
      În ceea ce privește salariile, bați câmpii. Casiera de la Cora nu primește aceiași bani ca cea de la Paris, deși face exact același lucru și produsele vândute au în linii mari aceleași prețuri.
      Și ca să mai adresez și o altă credință populară, deciziile de investiții se bazează pe facilități fiscale, forță de muncă calificată (ceea ce în România s-a epuizat), proximitatea unor furnizori… Fabricile nu sunt spitale unde 30 de minute în plus la transport să facă diferența. Dacă era așa, Renailt ne spunea de mult papa și Ford nu se mai complica.

      00
    • Chiar de curând am întrat în vorba cu casiere de la Mega Image și Carrefour. Salariu minim pe economie, 1.400 lei și ceva în plus dacă lucrau în zilele libere.
      Mintea mea refuza sa se gândească cum m-as descurca într-o luna cu banii ăștia.. :(

      00
    • @Cristian Banu – sa o luam pe rand:
      – nu exista trafic pentru autostrazi – clar, fiindca nu sunt autostrazi. Daca erau, vedeai si considerabil mai multe TIR-uri transportant marfuri produse aici.
      – birocratizarea procedurilor e o alta problema care are in comun cu autostrazile fix 0. Daca x e o problema, nu inseamna ca y nu e o problema.
      – fabricile sunt facute in functie de apropierea de autostrazi. Mercedes nu a facut fabrica la noi fiindca transportul era prea scump. O tona de marfa China – Constanta? Aprox. 1kEUR. Aceeasi tona Constanta – Timisoara? Aprox. 1,3k EUR.
      – Ford si Renault nu produc cat ar vrea fiindca nu pot. Uite aici:
      https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/ford-se-plange-de-infrastructura-din-romania-si-cere-guvernului-un-plan-concret-pentru-autostrazi.html
      Citatul cheie? ‘Din cauza vitezei reduse, parcurgerea unui kilometru pe drumurile din România costă cu 20% mai mult decât în Vest.’ 20%. O fi mult, o fi putin….

      00
  12. O natie tinuta in sclavie nu are nevoie de autostrazi.Autostrazile sunt pentru natiunile cuceritoare:Germania, Franta, Anglia.Taranul roman se descurca foarte bine cu atelajul de 2 cai(boi) putere care nu polueaza .De 2000 de ani nu s-a construit nimic nou.DN-urile au fost amplasate pe sleaurile lasate de carute.

    00
    • Ma intristeaza deja „like”-urile pe care le vei primi la acest comentariu. No joke.

    • Și nu are dreptate? Spune tu, fluture, dacă un popor care votează cu ticăloșii din psd merită o infrastructură decentă (rutieră, educațională, medicală).

      00
    • Adrian, ai dreptate, dar eu zic ca și exagerezi putin.
      Într-adevăr multe din drumurile de acum au fost făcute pe vechile drumuri pe care circulau altadata căruțe, trăsuri, etc., dar acesta este mersul lucrurilor, probabil și Germania, Franța, Anglia, Ungaria au trecut prin aceeași etapa, cu mult timp în urma, ele fiind, nu-i asa, națiuni cuceritoare..
      Faptul ca existenta drumurilor nu dezvolta neapărat regiunea respectiva o vad când ma duc la tara, în județul Teleorman (da, stiu..Dragnea) unde de la Alexandria pana la destinație am la alegere pe putin 4 variante, deci cel puțin 2 variante in plus fata de ce era inainte de ’89 , drumuri bune, construite de vreo 5-6 ani, care leagă comune, traversează câmpul, au asfaltat ruști (pluralul de la rusca :) , drum pe un deal). Dar cu ce folos? Zona este săracă și a rămas săracă și după construirea drumurilor..
      Aaa, ca nu mai ajung la tara în 3.30h, ci în 2.30h, da, asta este adevărat. Ca încă pe acele câmpuri se mai găsesc multe animale sălbatice, iepuri, vulpi, pasari felurite, probabil cu aceasta ocazie numărul lor va scădea și mai mult, pana la extinctie, precum celebra dropie..
      Ok, nu zic, e bine ca s-au făcut, dar parca inca mai sunt multe necunoscute in ecuatie.

      00
    • Adrian, sleaurile de la carute e de bine, asta inseamna ca totusi, alea sunt niste cai circulabile de ceva vreme.
      Daca ti-as spune ca o buna parte din drumurile din Europa sunt construite pe vechi drumuri romane, m-ai crede?

      00
  13. Sa nu ne ambalam!Din pacate caile de comunicatie rutiere sunt si vor fi intotdeauna un criteriu de departajare al gradului de dezvoltare a unei natiuni.Din fericire avem alternativa transportului aerian, avand in vedere ca Aeroportul Otopeni se extinde.

    00
  14. daca e sa ne raportam doar la suprafata si populatie: austria si ungaria sunt jumatate cat noi si ca supraf si ca pop si au ceva infrastructura, probabil ca comunustii lor nu sunt la fel de rezecati ca ai nostri si si-au dat seama ca poluarea din transporturi e fix neglijabila fata de oportunitatile de incluziune sociala ptr individ

    00
  15. Cred ca infrastructura asteapta de vreo 30 de ani.
    La nivel de drumuri daca s-ar ocoli localitatile am fi cu totii multumiti. La nivel de oras mare un congestion tax de bogati(300 de euro pe luna) ar mai elibera drumul, de metrou e cam nevoie din pacate ca si terminal 2 din Otopeni ca sa ai niste alternative decente.

    00
  16. Infrastructura nu inseamna doar autostrazi. Infrastructura = cai ferate, metrou, magistrale de utilitati, porturi, fibra internet, gari, aeroporturi, depozite, centre de logistica, piste de biciclete, poduri, tunele, pasaje.

    Da, se poate trai si cu buda in fundu’ curtii, ca nu costa nimic (sapi alta cand se umple de rahat).

    00
  17. Fluture poate vede padurea de sus dar noi suntem la firul ierbii incercand sa scapam vii din padure, dupa ce 2 cunoscuti de-ai mei au murit din cauza bacteriilor si a incompetentei din spitale si dupa ce era s-o mierlesc din cauza unui marcaj rutier gresit vreau si eu sa nu ma afecteze politica intr-o tara mai de la vest, sa pot sa discut relaxat cu Fluture despre necesitatea unor spitale, autostrazi sau a civilizatiei in general.

    00
  18. Ba, eu am impresia ca vrei sa ne spui ca ai un doctorat in economie luat in romania si nu stii cum sa zici 🤣

    Ps. Eu n-am auzit niciodata la chemarea asta hai sa nu facem ceva ca e mai bine decat sa facem, doar nu vb de isis si parca spuneai ca politica nu ne afecteaza, deci de ce sa nu, acum?

    00
  19. Hai să nu comparăm țara dacilor liberi cu Germania. Să ne uităm la tomberonul Europei, la țara plină de leneși, de jmenari, jumătate comunistă, fără o industrie competentă, cu TVA mai mare ca al nostru, plină de datorii și corupție. Dar care are infrastructura făcută, are autostrăzi spre locurile unde se face banu’, prin munți, are tuneluri și are căi ferate.

    Grecia.

    Într-adevăr, nu ne trebuie infrastructură.

    00
  20. NOU
    #55

    Eu sunt de acord ca romania sa nu aiba autostrazi.

    As merge chiar mai departe: sa punem parapeti de beton de-a curmezisul celor pe care le avem deja.

    Ba chiar sa bagam buldozerul in cele ce le avem deja. Ce atata civilizatie? Nu vedeti ca vine cu cancer?

    Propun sa ne intoarcem chiar cateva sute de ani inapoi, cand branza era branza, manzul era manz, iar viezurele… ehei, viezurele… era viezure!!!

    Putem investi, mai bine, in vilele conducatorilor! De ce sa ne limitam la 2 hectare in Alexandria? Sa fie un castel si un domeniu de vanatoare in fiecare oras sau sat!

    Inapoi la coviltir! Inapoi la samanatorism si la pastoral! Civilizatia cu cancerele ei cu tot nu e de noi!

    00
  21. Fluture te rog sa ma crezi ca nu.mi sta în caracter sa jignesc oamenii și evit pe cat posibil sa o fac, dar tu prietene ești un idiot dacă poți sa gândești asa ceva. Stai jos 4.

    Imi cer scuze fata de ceilalți cititori

    00
    • IonuțO, dacă nu îți stă în fire sa jignești oameni, te rog gândește-te dacă chiar e cazul sa începi acum.
      Nu merita sa te schimbi, asa cum și tu recunosti, în rău, doar fiindcă un om expune niste păreri pe are tu le percepi diferite fata de ale tale și ți se pare ca gândește lucrurile altfel, nu mai bine, nu mai rău, ci doar altfel..

      00
    • Sau poate te-ai referit la Idiotul din Dostoievski..si atunci eu îmi cer scuze ca te-am judecat greșit :)

      00
    • Vai, dar câta politete fata de „ceilalti cititori”. Vezi sa nu-i deranjezi cu florile tale…

    • @Mihaela, sunt destule pareri pertinente mai sus. Nu cred ca as putea adauga ceva valoare in plus fata de ceea ce s-a spus deja.

      00
    • ionuț, întrebare: de ce nu îți faci un rahat de email pe gmail ca să nu mai comentezi cu mailuri false pe aici?

    • In mod evident nu ai ce valoare sa adaugi. Dar vrei neaparat sa-ti arati sabia… desi nu te-a atacat nimeni.

    • zoso

      care e treaba cu adresele valide? ce dracu faci cu ele? e chestie de security, ati-spam, anti-boti etc.?
      de ce ar sta cineva sa isi faca o adresa de email ca sa comenteze pe un blog, cand poate folosi adrese facute deja. de ex vasileion@gmail.com sigur e facuta. sau george1@gmail.com sigur e facuta etc. etc.

      00
    • mă seacă că uneori uită cu ce adresă falsă a comentat și introduce alta și se duce in spam.

  22. nu faci infrastructura majora pentru piscotarul de rand… premisa intregului post este gresita… infrastructura majora este pentru investitori si comert, pentru ca acele TIR-uri pline de marfa sa poata razbate rapid de la un capat la celalalt al tarii si de la un centru de productie la celalalt…
    Fluture, esti pe legale

    00
  23. Acum ca sunt mai destept dupa ce am citit articolul, o sa votez pesede, pentru ca pesede zice ca nu face autostrazi ca vin multinationalele peste noi si stim cu totii ca ele e rele.
    Ce chestie, autostrazile aduc poluare, nu frecatul motorului pe nationale.
    Si mai mare chestia e ca autostrazile e scumpe domnle, pai de ce sa facem? Nu mai bine de banii aia investim in spitale, scoli, educatie, etc? Ah, da, banii aia se fura, dar macar nu se fac autostrazi ca e scumpe.
    Pot sa inchid netu acum.

    00
  24. „Pe de alta parte, lipsa infrastructurii ii obliga pe oameni sa gaseasca alternative. Sa foloseasca trenul, autocarul, blablacar si alte forme de transport in comun.”

    Si trenul sau autocarul pe ce infrastructura isi desfasoara activitatea? Aia praf si inexistenta? Yeah right, that works really well doesn’t it :D

    00
  25. Infrastructura de transport este precum arterele:prin ea circula sângele(camioane,avioane,nave,autoturisme) care duce oxigenul și nutrienti(circulația mărfurilor,a capitalului și forței de munca) către inima(economie).Daca ele sunt deficitare sau nu exista,economia este una bolnava,nu se vindeca și nu se dezvolta.Americanii când au văzut pentru prima data in anii ’30 infrastructura germana,in speța Autobahnul,s-au apucat printr-un amplu proces timp de 15 ani sa-și dezvolte infrastructura.

    „Nu ne trebuie autostrăzi pentru ca nu se justifica și nu este trafic pentru ele” e ca și cum am zice ca nu ne spălam pe dinti pentru ca nu ne săruta nimeni.Evident ca nu ne va săruta nimeni pentu ca nu ne spălam pe dinti.

    00
  26. Bo$$, ai ajuns in Francia ca sa ne zici de acolo: Las-o ba ca merge si asa!! ???

    Oricum ai calcula-o, in Ro, o atutostrada nu are cum sa nu fie profitabila.
    Am auzit si idei din astea geniale gen: uite ca nici autostrazile care le avem nu is asa circulate….
    Sigur ca da, cand ai 2-3 cioturi prost legate intre ele e oarecum normal nu?

    00
  27. Masinile personale polueaza un rahat pansat in totalul poluarii mondiale. Ma enerveaza ca tot timpul sunt incluse la gramada cu ”transporturile” Ca idee, toata industria aviatica mondiala genereaza cam 1,5 % din poluare. O masina perosnala mai mult sta. Comparativ, un TIR merge 8-10 ore pe zi vreo 5 zile pe saptamana. O masina de curier care aduce marfa comandata pe net cat merge pe zi? In loc sa renuntam la masina personala mai bine am consuma local pe cat posibil. Abia aici s-ar face o diferenta. Este amuzant sa spui ca oamenii vor fi impozitati pentru ceva ce nu folosesc, in speta infrastructura rutiera. Asta se poate aplica doar daca isi iau bicicleta si fug pe camp sa vaneze iepuri si sa culeaga ceva zemura. Atat timp cat se imbraca si manaca din magazine sau piete sunt beneficiari ai aceste infrastructuri. Este amuzant cum toata lumea se da cu curul de pamant sa reducem poluarea si nu vad elefantul din camera cand in urmatorii 30 ani o sa fim cu vreo 3 miliarde mai multi pe planeta. Oameni care au nevoie de electricitate, casa, imbracaminte si potol.

    00
  28. Sigur ca astia nu fac autostrazi ca sa nu poluam noi…toti din europa fac autostrazi de fraieri dar noi suntem mai destepti normal…

    00
  29. Băi, am zis că nu mai comentez la Fluture, dar așa ceva…

    Zice așa autorul: „autostrăzile nu se justifică și nu sunt rentabile”. Ok, hai să dăm un exemplu de la Fluture de acasă.

    Să zicem că ești un englez palid și vrei să pui niște bronz pe tine pe rivieră. Ca să faci Calais-Nice pe autostrăzi îți ia cam 12 ore și 100Eur taxe. Dar o faci într-o zi. Ca să mergi pe naționale, chiar și cât or fi ele de bune, faci minim 22 de ore. Adică îți trebuie o cazare. Plus mâncare. Hai să zicem că te zgârcești și dai numai 70Eur pe astea. Zici tu că 30Eur diferență justifică stresul? Zici tu că transportatorii de abia așteaptă să economisească banii pe taxe alegând să stea în trafic cu orele?

    Să mor dacă înțeleg logica ta. E vorba doar de poluare? (care cred că e mai mare dat fiind că în termeni de timp o mașină va petrece mai mult în trafic pentru aceeași distanță)

    M-am prins că ești ciudat, dar asta n-are nici un fundament logic. Înțeleg să vii să vorbești de Franța, unde din cauza/datorită alternativelor, există într-adevăr porțiuni de autostrăzi care-s cam pustii. Dar ăia au un păienjeniș deja. Hai să facem și la noi măcar două axe N-S și E-V și după aia mai vedem dacă ne mai trebuie și diagonalele.

    00
  30. Eu mi-as dori sa-i putem da minusuri lu’ fluture, inclusiv la postari. Ca sa le facem sa dispara.

    00
  31. Pe de altă parte, autostrăzile fiind mai departe de orașe decât acele drumuri naționale, poluarea ar fi mai mică.
    Acele tiruri ar polua mult mai puțin la o viteză constantă decât în cazul de față când trece prin toate satele.

    00
  32. ce a vrut să spună autorul: că mai bine fără autostrăzi, decât cu autostrăzi scumpe și proaste by PSD

    00
  33. Dilema. Oare ce poluează mai mult. O masina care parcurge 300km la o viteză de croaziera de 100 la ora in 3ore sau o masina care merge la 50, 90, 120, 0, 59, 30,0, in 5ore?

    00
    • Tot la capitolul întrebări existențiale, am și eu una. :)
      Autostrăzile sunt o cauza sau un efect al civilizației?

      00
    • Asa, de vineri seara, dupa un pahar de vin, as spune „un defect” :-)

    • Alta. De ce confunda batarflai infrastructura cu autostrajile.
      Si, alta curiozitate, care este prioritatea, daca infrastructura nu?

      Fluture e genu de telectual care nu isi face fundatie la casa ca nu e prioritara

      00
    • In realitate, cred ca omul este foarte ok, doar ca aici are o placere deosebita sa aleagă subiecte asupra cărora bula comentatorilor blogului a ajuns la un consens și sa expună puncte de vedere total opuse..
      De exemplu acest post începe cu:
      „Daca e un subiect cu care toti românii sunt de acord, indiferent ce partid iubesc sau promoveaza, acela e infrastructura.”
      Automat prin combaterea ideii de importanta a infrastructurii în dezvoltarea tarii, el s-a plasat în opoziție cu simpatizanții tuturor partidelor politice, deci cu majoritatea cititorilor și comentatorilor.
      Eu vad în asta nu atât ideea ca nu avem nevoie de infrastructura, ci un indemn de a ne gândi noi înșine care sunt prioritățile noastre ca cetățeni ai acestei tari, nu ce anume ne spun unii și alții formatori de opinie sau politicieni, al căror interes nu știm în ce măsură coincide cu al nostru..

      00
    • @Mihaela – esti o bomboana. Multumesc.

    • Fluture, tu ai multe idei bune, dar tare îmi e ca faci parte dintr-o specie de fluturi pe cale de dispariție.. :)

      Altfel, te-ai mai gândit sa continui la roman, mi-ai promis răspunsurile la întrebări la pagina 86 parca :)) sau un text motivational ori o poveste ca cea din Nord și Sud (poveștile prind bine, nu uita ca oamenii mari sunt tot niște copii, iar părinții mai alternează dojana cu jocul..).

      00
    • Mihaela, dupa cum arata lucrurile, cred ca o sa-ti scriu numai tie, direct, in email :-) Atât de suparati sunt oamenii pe ideile mele tâmpite. Probabil ii deranjez cu ceva in viata lor, altfel nu vad de ce ar fi atât de inversunati. Chiar si unii care par mai spalati asa (gen Animaloo) vin din neant cu un „esti foarte prost”, desi in nicio secunda in textul meu nu am facut referire sau trimitere la el (sau la altcineva).

    • Ps Sa nu ma cerți ca îți dau indicații ce sa scrii, pur și simplu ma revolta și întristează în același timp dubla măsură din atitudinea unor comentatori referitor la textele tale spre deosebire de cele ale proprietarului de blog.

      00
    • Fluture, nu cred ca este vorba despre tine și ideile tale decât într-o mica măsură..
      Acum vreo 2 luni, suparata pe proprietarul blogului ca m-a făcut, „inutila”, declanșând dislike-uri la adresa unui comment al meu, mi-am dat seama de un aspect al „realității” de aici pe care nu îl conștientizasem suficient. Și anume ca hate-ul este un instrument puternic, dar care nu poate fi controlat de nimeni odată ce este declanșat și întreținut.
      Parerea mea este ca nimeni nu îți întra cu forța în casa, cu excepția hoților..

      00
    • Cred ca e o parte de adevar in ce zici. Hate-ul a devenit un stil de viata. Cei care-l folosesc zilnic nici macar nu mai stiu de la ce au pornit sau când sau de ce continua. E ca fumatul sau alte adictii. Nu mai stii de ce te-ai apucat, observi doar ca nu poti sa te lasi.
      Pe de alta parte, cred ca aici e vorba si de „Confirmation bias”, care a devenit atât de puternic incât, combinat cu „hate” este aproape imposibil de rupt. Cu siguranta o legatura care nu poate fi rupta cu felul in care scriu si, cu atât mai putin, cu subiectele despre care scriu.
      Pentru moment, zen-ul meu este intact. Pentru moment.

      Edit: Din pura intâmplare, la numai câteva minute de la comentariul asta, am citit un articol in Dilema:
      https://dilemaveche.ro/sectiune/tilc-show/articol/pentru-ca-ne-pricepem

    • Asa este Fluture.
      Mai rămâne sa scrii un text in care sa promovezi credinta în Dumnezeu ca soluție la problemele actuale ale omenirii și te-ai scos, nu te mai spala nimeni de păcate :))) .. (eu glumesc aici, ași zice sa nu te risti).

      Ps Ma bucur ca ești ok. :)

      00
    • As putea :-) Dar sa zic ceva de genul „conform lui Kierkegaard si lui Spinoza”, in felul asta nimeni n-ar putea sa combata, ca pe aici nu se combat teorii sau filosofii mai vechi (asa a zis Adam Smith, ciocu mic!), ele se accepta, nu pot fi adaptate etc.

    • Hai am ras cu Kierkegaard și Spinoza..
      Eu datorita unei profesoare foarte dedicate de limba romana, după ce aproape toată clasa a 10-a l-am studiat pe Eminescu, chiar începuse sa ma pasioneze filosofia..
      Oricum, lăsând la o parte teoriile, eu zic ca dacă scrii ceva din plăcere și din dorința de a face bine, nu ai cum sa dai greș Fluture. :)

      00
    • Am citit cu atenție articolul din link, intr-adevar cam asta se întâmplă cu noi acum, avem foarte multa informație disponibila, care ne creează iluzia ca toți știm și ne pricepem la toate, iar apoi ne miram de ce suntem atât de puțin informați (și implicit nefericiți) ..
      Ce nu spune autorul, ba chiar încearcă sa puțin sa discrediteze, este ca scoala, mediul academic ar trebui să-și asume vizibil în societate rolul de formare al reperelor necesare pentru evaluarea și decelarea informațiilor.

      Eu cred ca o manipulare nu o combați prin alta manipulare ci prin educație, prin devoalarea tehnicilor folosite, prin discutarea acestor lucruri. La fel impostura nu o poți combate prin alta impostura, ci prin vocea unor specialisti recunoscuți în domeniu.

      00
  34. Logica de nivelul ministrului aluia care ne intreba de ce vrem autostrazi, ca daca avem autostrazi cresc salariile si nu mai suntem atractivi ca India Europei…

    Ma-sa pe gheata de treaba: Infrastructura nu inseamna doar autostrazi, ar fi chiar foarte indicat sa lucram si la o infrastructura buna de transport in comun, ar fi minunat sa putem sa ne gandim la moduri de transport alternative si minunatii gen trenuri rapide, etc. DAR noi avem treaba mai urgenta de facut, ca sa nu ne updatam testamentul de cate ori tre’ sa strabatem Valea Oltului.

    Intre timp insa noi suntem in lumea a treia, si ca in lumea a treia, nevoile noastre sunt mai elementare: sa nu murim pe drum in numere record, din cauza ca drumurile sunt prost facute, aglomerate, neadaptate numarului si tipurilor de masini in circulatie si nevoilor populatiei. Avem nevoie de educatie rutiera mai buna si mai multe pedepse pentru bizonii din trafic.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile