Cum forțezi idioții să aprindă luminile pe șosele

Mă uitam la reportajul ăsta și m-a lovit o idee, văzând câte mașini nu au lumini într-o filmare de 20 secunde. Nu, nu darea unei legi care să spună că trebuie să ai faza scurtă peste tot în România, ce naiba, nu merge, nu ar respecta-o nimeni, amenzile ar fi prea mici, nu s-ar schimba nimic.

Fiți atenți la ceva mai subtil: pus polițistul să îi întoarcă din drum pe motiv că nu respectă regulile rutiere pentru intrat în stațiune. Știu că e de porc, dar e cel mai ruginit cui pe care îl poți înfige în inima omului. 20 de ani de la faza asta nevasta o să îi aducă aminte, în modul ăla adorabil în care o fac femeile de obicei:

Mai ții minte când ne-a întors polițistul din drum că tu nu știi să conduci, și io mă îmbrăcasem frumos și copiii voiau să se joace la zăpadă?! De aia a picat fi-tu la BAC, impotentule!!

Știu că n-o să se întâmple, dar ar fi al naibii de amuzant.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

58 comentarii

  1. sau panou rutier: APRINDETI LUMINIL! CONTROL LA 500m

    00
  2. Merg la consum, doar se stie ca farurile aprinse dau paguba la rezervor.

    00
  3. Ii intorci din drum si dupa 10 minute ii gasesti din nou la coada.
    Amenzile in ultimul an au crescut bine de tot – 580 RON parcatul pe strada.
    Probabil tot atat pentru luminile stinse; si cum esti in concediu, o sa o platesti intreaga.

    P.S. Iarna „soferii” tin luminile stinse (se consuma bateria bo$) iar vara le aprind pe cele de ceata sa fie culi…

    00
  4. Dar cum forțezi idioții sa nu mai meargă cu farurile de ceata pornita când nu e ceata.

    00
  5. Saptamana trecuta pe ceata aceea minunata din Brasov multi destepti (inclusiv pe centura) nu aveau luminile aprinse. :facepalm:

    00
    • Exista amenzi destul de neplăcute, problema e ca nu este cine sa le aplice. Acum aproape 2 ani era o prietena a foarte ofensata ca a luat amenda 400 de lei ca vezi doamne avea proiectoarele de ceata pornite, nu a făcut nimic.

      00
    • Si sunt funny cand le dai blituri sa le prinda…ei iti multumesc ca i-ai avertizat de radar.

      00
    • John, exact asta am patit si eu zilele trecute pe o ceata foarte puternica, am dat flashuri si claxoane unui prost care mergea cu becurile stinse complet (macar pozitie daca avea si tot era mai bine decat nimic) si mi-a multumit cu mana si flash inapoi… Of doamne..

      00
  6. Sunt curios care sunt motivele pentru care nu aprind luminie.
    La art 44 din legislatie apate ca:
    În circulația pe autostrăzi, pe drumurile expres și pe cele naționale europene (E) conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire.

    00
    • As estima ca motivele sunt:

      1. Sunt prosti
      2. N-a venit nimeni sa le zica ca s-a actualizat „decretul”.
      3. E lumina afara, se vede
      4. Alternatorul trage mai tare, masina consuma mai mult

      00
    • A raspuns Constantin mai jos: „In Ranca este DN ne-european- nu erau obligati sa le aprinda.”.
      Parca ii si vad aprinzand si stingand luminile in functie de categoria de drum pe care circula.

      00
    • Bo$$ da cei aia lumina de intalnire?Aia cand la biserica se de din lumanare in lumanare?:)))

      00
    • În circulația pe autostrăzi, pe drumurile expres și pe cele naționale europene (E) conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire.

      Tu și @Andrei, stați așa, că încurcați oamenii.

      DRL-urile nu sunt aceleași cu luminile de întâlnire.

      http://www.politisti.ro/forums/topic/1078-luminile-permanente-de-zi-daytime-running-lights-drl/?page=3

      Lumini de întâlnire = faza scurtă.

      DRL =/= lumini de întânlire (faza scurtă)

      Deci… legea spune că dacă n-ai „faza scurtă” aprinsă, dar ai DRL-urile aprinse, polițistul te amendează corect.

      00
    • NOU
      #17

      Fratilor, exista completare prin OG14/2017 pentru lumini pentru circulatie diurna! Cu stima!

      00
  7. Si in timp ce le dai amentda, le vopsesti pe parbriz faptul ca DRL-urile nu aprind si luminile din spate.

    00
    • asta e ceva comun, cel puțin la grupul VAG.

    • Nu e obligatoriu in UE sa se aprinda stopurile, dar sunt obligatorii in fata. Am impresia ca sunt cateva masini la care se aprind si pe spate. Oricum luminozitatea e mica la stopuri incat sa se vada ziua, pe soare. Zic ca nu esti chior si vezi masina din fata ta. Doar in ceata, ploaie ar fi eficiente si stopurile.

      Folosirea lor e suficient ziua, pt astea is inventate, nu trebuie sa aprinzi faza scurta

      00
    • @sfatuitoru: Oaie, esti exact ca ăia cu „trage mai tare alternatorul”, doar că argumentul tău e altul. E la fel de idiot și argumentul tău, doar că altul.

      Dacă pot să fac ceva care mă costă o secundă (adică să aprind luminile de întâlnire în loc de DRL-uri) ca sa fiu mai vizibil pentru toată lumea, atunci o să o fac. Că e gratis, nu durează mult și poate ajută. Poate la București se vede, dar până ajung la Brașov începe ploaia.

      Dacă îmi crește vizibilitatea cu 0.2%, eu aș roti de nenorocitul ăla de buton…

      00
    • Sunt și mașini cărora li se aprind stopurile spate atunci când sunt aprinse luminile de zi. Chiar mai multe decât crezi.

      00
    • DRL-urile LED sunt mai vizibile pe timp de zi decât becurile alea albastre pe care le ai tu pe post de xenon la Matiz-ul tău cu NOS, cocalar ce ești @Andrei… asta fiindcă îl faci ‘oaie’ pe omul care ți-a explicat frumos cum stă treaba cu aceste daylight running lights. Stopurile pe soare puternic nici nu se văd, au în jur de 5w pe poziție (becuri clasice nu led), dar ce să înțelegi tu, băiat din tablă cu inteligență artificială

      00
    • Incepand cu 22 septembrie se pot folosi si DRL, legal, la noi in tara, in timpul zilei.
      https://legestart.ro/o-noua-completare-la-codul-rutier-privind-luminile-pentru-circulatia-diurna/

      Altfel, sunt total de acord ca atunci cand este vizibilitate scazuta (innorat, ploaie, ceata, etc) trebuie aprinse faza scurta (de intalnire), iar eu o fac intotdeauna, indiferent ca circul pe autostrada, in localitate, sau pe drum comunal.

      Altfel, am observat ca vara cand este soare puternic, este mai bine sa nu se aprinda luminile din spate, pt ca astfel sunt mai vizibile stopurile pe frana, iar in fata luminile de zi cu led se vad mai bine decat luminile de intalnire cu halogen. De asemenea, tot vara pe soare puternic, semnalizarile fata sunt mai vizibile cand sunt aprinse doar DRL pt ca la multe masini se stinge DRL pe partea pe care se actioneaza semnalizarea, sau sunt pozitionate mai departe de semnalizare.

      Chiar si asa, atunci cand conduc o masina care nu are DRL, circul permanent cu luminile de intalnire pornite. Cei care nu aprind nicio lumina consider ca o fac din motivele enumerate de Andrei.

      00
  8. Este pe langa.
    In Ranca este DN ne-european- nu erau obligati sa le aprinda.

    00
    • esti doar prost

      00
    • Teoretic, @Constantin are dreptate, dar el face parte din categoria celor care mor de obicei pe drumurile judetene sau comunale si face subiectul stirilor celor care depasesc pe contrasens si care declara nonsalant: Nu l-am vazut sefu, sa mor io.

      00
  9. Asta nu ma mira neaparat. De ceva vreme incoace, aproape in fiecare saptamana ma intalnesc pe la 20-21.30 cu idioti in trafic cu luminile stinse complet – mai ales prin zone iluminate public precum Aviatorilor, Kiseleff. Vad ca e noapte afara si merg cu farurile stinse. Aia care merg cu farurile stinse prin parcare pe la Presei (pe principiul nu sunt pe drum) sunt o specie speciala de retardati. La fel ca aia care merg noaptea pe DN1 fara lumini si cu mana in cur, eventual in paralel dar asta e alta discutie. Cred ca tine de statul paral :))

    Acum cateva zile m-am luat de unul in parcare la Dedeman – si mi-a raspuns ca nu trebuie sa le dea drumul ca inca e in incinta magazinului. Era bezna afara :))

    Acum vreo 2 luni, i-am atras atentia (ca semn, finut, razand) unuia ca face sensul giratoriu de la Metro Baneasa invers – apropo tone fac sensul ala invers (gen pe contrasens) si a scos capul pe geam sa ma injure. Ca stie ca e pe contrasens, dar eu sunt bou ca nu vad ca nu vine nimic. Fapt divers…venea ceva.

    Acum vreo 6 luni, ieseam de la Carrefour Baneasa si un bou nu a oprit la cedeaza trecerea si a lovit masina din fata mea. Cat soferul se uita la daune asta rotea semnul de cedeaza din pamant ca sa para ca celalalt nu i-a dat lui prioritate (you cannot make this shit up).

    Acum mai multi ani stateam in Pitesti sa ma incadrez, intr-o panta (pentru cunoscatori – cum cobori de la Odobescu in intersectie). Vine un taran cu un A4 se urca pe trotoar si ma depaseste prin dreapta sa stea in fata mea ca sa se incadreze pe banda 2 in intersectie direct ca facea spre Prundu (ca pe contrasens veneau masini). Brusc ma trezesc cu un cetatean cu un lant in mana la mine la geam, ca de ce nu intru in intersectie. Discret i-am aratat masina din fata si s-a indreptat spre Audi – care a ramas fara oglinda :))))

    00
  10. Aia nu sunt bucuresteni. Se stie ca dc nu mergi cu proiectoarele aprinse pe orice vreme nu existi, mai putin cand e ceata ca atunci nu e nevoie ca se refelecta lumina si ii orbeste.

    00
    • Ca doar se știe toți șoferii din Romania sunt perfecti iar cei din Bucuresti de porc. De parca Bucureștiul nu e plin de toate dihăniile din toate județele țărișoarei.

      00
  11. plm, toata lumea stie ca daca esti intr-un cortegiu funerar si mergi cu 10km/h, trebuie din respect, sa aprinzi faza scurta.

    00
  12. Ce fac eu cand vad cate un tantalau fara faruri, mai ales pe inserate sau ploaie? Sting farurile mele pentru o secunda si apoi le aprind inapoi. Majoritatea cred ca le fac semn de radar, reduc viteza si imi multumesc…

    00
  13. dupa ce ne obisnuim cu luminile de zi o sa zicem ca nu mai sunt suficiente .. si o sa ne punem toti girofare .. zoso, ceva nu-i chiar ok in logica asta … noroc ca se vor conduce singure masinile in curand :)

    00
  14. Profit de subiect sa va intreb o chestie care mie imi este inca neclara.
    Am masina dotata cu DRL, adica in momentul cand pornesc, automat sa aprind becurile de mers, becuri speciale cu intensitate mai mare decat pozitiile, dar NU cele „de intalnire”, acelea pornesc automat functie de intensitatea luminii de afara (tunel, cand se intuneca etc)
    Bun, dar in codul rutier textual spune „obligatia folosirii luminilor de intalnire pe timp de zi…”
    Asadar, ceva nu se leaga. Nu dati cu parul, intreb serios, daca masinile au DRL, altele decat faza scurta numita „lumina de intalnire” cum procedezi?

    00
    • Răspuns primit de la BPR referitor la utilizarea DRL:
      „La intrebarea adresata prin e-mail Brigazii Rutiere […] referitoare la functia DRL care se afla in dotarea autoturismului
      dumneavoastra, va comunicam urmatoarele:
      ,, DRL’’ sau ,, day running light’’ are drept scop sporirea gradului de vizibilitate
      al autovehiculului aflat in deplasare pe timpul zilei, aflandu-se in concordanta cu
      prevederile articolului 44 alineatul 2 din OUGR 195/2002.
      Pentru cresterea sigurantei rutiere, consideram oportun ca toti conducatorii de
      autovehicule sa foloseasca luminile de intalnire pe toata durata deplasarii, indiferent de
      categoria drumului. In acest mod, prezenta autovehiculelor in deplasare va fi mai
      vizibila, contribuind la prevenirea de evenimente rutiere.
      Normele europene impun producatorilor de autovehicule ca, incapand cu 2012, sa
      doteze toate sistemele de iluminare ale vehiculelor cu dispozitivul ,,day running light’’
      care sa declanseze luminile de intalnire odata cu pornirea vehiculului.”

      Deci nici un polițist nu e tâmpit să te amendeze dacă ai ziua doar DRL-urile aprinse când e vreme ok. Dar pe ceață, ploaie, dinimeața/seara e îndreptățit și sper să dea amenzi pentru lipsa luminilor.

      00
  15. scuze ca intreb, nu dati cu pietre, dar drl nu e suficient daca nu e ceata, pe timp de zi?

    00
    • Depinde de conditii. Daca afara e vara, soare si senin eu cred ca e in regula.
      Insa daca este innorat, vreme inchisa, ninsoare, ploaie sau orice alt fenomen care poate reduce vizibilitatea (nu neaparat ceata) ar cam trebui aprinsa faza scurta. Cu atat mai mult cu cat la unele masini DRL nu aprinde luminile si in spate.
      Si sa nu uitam ca masinile mai vechi nu au DRL.

      00
  16. Ma inspaimanta cati cretini citesc blogu asta. Incepi deplasarea cu masina, aprinzi farurile. Te futi in ea de lege ca nu stiu unde, pe nu stiu ce drumuri e nevoie sa le aprinzi.
    Nu, farurile si stopurile se aprind mereu, indiferent daca e zi, noapte sau ploua, ca noi, ceilalti soferi sa ne dam seama ca voi sunteti in miscare si ca sa va vedem mai bine. Chestiile astea fac diferenta in trafic, iti dai seama de distante si alte chestii. Iar handicapatii care stau cu farurile aprinse noaptea si sunt parcati ar trebui batuti cu pietre.

    00
    • +100 pentru ultima frază. Turbez când îi văd.

      00
    • Eu nu conduc (asta e, „fraer”, nu mi-am luat gioarsă s-o folosesc de 2-5 ori pe lună și s-o las parcată să moară dușmanii de ciudă când o văd în fața blocului sau ca alții care „și-au bifat un lucru de pe lista vieții”) dar în orașe nu e excepție? (fără ceață, ploaie sau înserare/vărsare/revărsare)

      Adică să pricep și eu și alții pe dinafară… dacă un om își ia mașină, „să nu fie fraer ca restu’”, la ce să se pregătească mai mult: la controale când se duce la ciclopi SAU să-și ia baterii [alternator] de rezervă & să știe cum să și-o schimbe singur?

      00
  17. da de ce trebuie sa aprind farurile la masina ziua pe munte cand ninge, ca nu este drum national si nu scrie asa ceva in codu rutier.
    si politia sa faca bine, sa deie zapada la oparte da pe drumu meu .

    00
    • NOU
      #45

      @Shoric ( daca nu cumva ai fost ironic): neuronu’ trebuie utilizat pentru gandire in folosul propriu dar si al semenilor – cu care te-ai putea intalni ( chiar si) la munte cand ninge si nu e drum national; d’aia tre’ aprinse luminile cand pui in miscare hoasca cu care te deplasezi…
      Iar politia nu tre’ „sa deie” nimic altceva decat amenzi handicapatilor care au avut acces la carnet de conducere si pun in pericol viata unora care au nesansa sa se intersecteze cu ei prin hartoapele patriei.

      00
    • ca sa te vada prostii ceilalti care merge pe drum cu tine si are farurile aprinse, de aia.

      00
  18. Și acum să povestim de cei din extrema cealaltă, Andreea ai legătura : zeci de boi cretini au fost depistați în seara de 31 decembrie pe DN1 conducând cu proiectoarele pornite, deși afară era senin!!! Doctorul a pus verdictul : niște țărani

    00
  19. Nu inteleg de ce nu se obliga producatorii de masini sa ti se aprinda luminile automat cand pornesti masina fara posibilitatea de a le stinge cat merge motorul sau esti in miscare.

    00
    • de lene.

    • E o conspiratie facuta de forte oculte. Aceleasi care lasa masinile sa poata atinge viteze de peste 130 de km pe ora, cand ar putea sa le limiteze electronic, daca oricum legea nu permite mai mult. In ce lume traim, sa-mi trag un cot in gura…

      00
    • Pai DRL-urile exact așa sunt conectate în sistemul electric, aprinse tot timpul cât merge motorul. Faza de întâlnire nu e pusă la fel pentru exact motivul menționat mai sus, să nu fie prea multa lumina când stai pe loc cu motorul pornit. Adăugarea unei logici la ECU ar fi posibilă, să fie folosită informația de rotire a rotilor (ABS, sau un senzor suplimentar) pentru aprinderea fazei de întâlnire, dar asta poate duce și la probleme, gen nu se aprind farurile pentru că lipsește acea informatie, sau se sting brusc în întuneric. Când toate mașinile vor avea LED in loc de filament pe toate blocurile de lumini, chestiile vor fi mai ușor de controlat și puterea ceruta mai mica. 15W LED poate da 1500-3000 lumeni cu leduri CREE XML.

      00
  20. 27 decembrie, jud. Arad: 6 mașini de poliție, în interval de 2 minute – 2 fără lumini, 3 cu lumini, dar cu polițiștii șoferi vorbind la telefon în timpul mersului (cu telefonul la ureche), 1 mașină regulamentar.
    Procentul spune totul.
    M-am intersectat cu ei și i-am remarcat ca atare.
    Pe ruta Arad-Hunedoara, procentul de mașini fără lumini este undeva pe la 1/3 (33%).
    Eu îi țin în fază lungă până ce ne intersectăm. Nu le dau blitzuri, pentru că îi pot dezorienta pe ceilalți care circulă corect și mi se pare de porc să îi încurc.

    00
    • atentie urmeaza rant offtopic => Arad loc de vis, unde angajatii organelor de siguranta sunt prinsi traficand droguri si scapa cu suspendare, unde frontieristii sunt acuzati de GIO (grup infractional organizat) si scapa si astia, unde militia sta doar la Piata Mica in timp ce, saptamanal, pe Padurii si in Gradiste se produc accidente grave cu repetie.
      Tot din ciclul sa radem de aradeni (true story) : tot in Arad fraierul si-a dat in judecata vecina pt ca sofera la toata strada dar sofereste de el
      ontopic: HD, GJ, CS traiesc inca in trecut, iar asta se vede si la volan, 1 din 3 masini circula ziua si noaptea cu proiectoarele de ceata, am obosit sa ii atentionez

      00
  21. Niste amenzi i-ar lamuri rapid pe toti. Dar cine sa le dea?

    00
  22. Napalm. pentru aia fara lumini si pentru toti „patronii” si cotetele lor din mahalaua Ranca.

    00
  23. Ceva mult mai simplu: un led în bord care să-ți zgârie retina cât timp ai motorul pornit și faza scurtă oprită

    00
  24. Daca e sa vb despre lumini exista mai multe categorii de soferi:
    -idiotul -care nu vrea(sau uita) sa le aprinda-cel exemplificat de tine
    -uitucul-cel ce uita sa le stinga atunci cand stationeaza-cel exemplificat de dl. andrei
    – „xenonul”-care pune xenoane pe masina din 1900 toamna. Traiasca mama lui!
    -„luminatorul”- de ataseaza de masina diverse proiectoare si faruri aditionale si tine mortis sa imparta” lumina” cu ceilalti participanti la trafic.Sa-i dea dumnezeu sanatate!
    -„cetosu”- ala de merge cu ceata aprinsa tot timpul. Nu reusesc sa inteleg daca e chior sau nu stie cum se stinge ceata. iti doresc cataracta usoara.
    -boul-cel ce nu stie ca masinile moderne au posibilitatea dea a semnaliza schimbarea directiei de mers cu ajutorul unei manete aflate langa volan si a unor becuri montate pe colturile exterioare ale autovehiculului.Mama lui e curva.
    -„avariatul” cel ce opreste unde vrea plua lui si pune avariile ca si cum asta i-ar atenua sau anula prostia. La fel de amuzanti mi se par si cei care pun avariile atunci cand intra pe interzis sau conduc tare. Sunt semnalizatoare pt avarie nu girofaruri in…..pu……..mea.Pe astia ii vedem la ora 5 la tv.

    00
  25. Copii stați cuminți. V-au dresat vestici ăștia cu toate prostiile lor. Ca de exemplu lumini aprinse ziua când este lumina, lumini de zi din leduri (care îți rup ochii mai ales ziua), faruri cu leduri montate într-un stil agresiv care daca le vezi în oglindă îți vine să tragi brusc de volan sa ii faci loc(poți să ajungi în șanț din cauza lor).
    Eu zic mai bine sa vă uitați la calea de rulare și nu în telefon, că așa o să vedeți și mașinile care vor intra în depășire chiar daca nu au drl, deoarece ele vor avea semnalizarea pornita( cel puțin așa ar fi normal). De-abia aștept să îmi schimb mașina cu una cu fel sa scap de legea asta idioată(nu are așa ceva cu toate că este 2011). Mașina mea este mai inteligent că vestici ăștia care au implementat și s-au gândit ei că e mai bine sa aprinzi luminile ziua. De ce spun asta: pentru că prin niste senzori știe când să aprindă farurile(noapte, tunel ,etc)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube