Cum să nu fii foarte inteligent – o listă scurtă

Acu’ vreo lună jumate, cumpărându-mi bilete de avion pentru următoarea venire în țară, zic că ar fi o idee bună să mă uit și la biletele pentru sărbători. Găsesc Luton-Otopeni și retur la prețul special de doar £169 (sau ceva de genul ăsta) și dau cu cardul, că de ce nu?, ultima oară (în 2019), am plătit £450.

Zilele trecute, mai ales după ce mi-am negociat niște remote work din România cu angajatorul, decid să schimb data venirii în țară de pe 16 decembrie pe 9. Pe scurt, să vin cu o săptămână mai devreme și să rămân, la fel cum îmi propusesem, până pe 8 ianuarie. Și deschid aplicația Wizz, dau pe „change flight„, și văd că-mi cere £27.

Zic să mă uit și la cât ar costa un bilet normal, văd că e £25. Așa că mandea se zgârcește la £2 și cumpără biletul ieftin, apoi se duce să anuleze primul zbor. Doar că… nu poți să anulezi primul zbor dacă ai luat tur-retur, îți anulează și întoarcerea, iar dacă nu te prezinți la îmbarcare la tur, Wizz îți anulează și returul. Așa că… anulez totul și cumpăr și bilet de întors, tot pe 8 ianuarie, tot la un preț din astea, de £25.

Faza e că în loc să plătesc £27 o singură dată, am ajuns să plătesc £50 și am pierdut și £169, plătiți inițial. Aia e, data viitoare nu mai repet.

***

Ca în orice relație la distanță, logica e să petreci cât mai mult timp cu partenerul. Așa că, de prin august încoace, facem naveta, o săptămână eu, o săptămână ea. Sâmbăta trecută, vine fata la mine, luni face testul PCR de ziua a doua, negativ, joi trebuia să plece. Cu o oră înainte de a pleca la aeroport, primește mail și SMS că „un contact” de-ale ei a ieșit pozitiv, să urmeze nu știu ce link și să vadă ce are de făcut.

Eu îi spun să ignore, să aștepte s-o sune de la NHS Test and Trace și să le spună că e deja în afara țării, ea corectă, completează formularul. Triplu vaccinată, cu test negativ, aplicația îi spune, totuși, să se autoizoleze până pe 2 noiembrie. Ceea ce, na, pe mine nu mă deranjează, că mai rămâne la mine aproape o săptămână.

Sun, totuși, la 119, pentru detalii și aflu următoarele: din cauză că e vaccinată în afara UK, trebuie să se autoizoleze. Dacă era vaccinată în UK, chiar dacă ieșea testul pozitiv, nu era nevoie să se autoizoleze. Și asta ne aduce la o discuție și mai interesantă legată nu de prostia sistemului britanic, ci de neîncrederea briților în celelalte nații, inclusiv România.

Acum o săptămână, un coleg de muncă, polonez, îmi arată cu mândrie, pe telefon, un green pass de la el de-acasă. Îmi zice că a plătit pe cineva să-i bage datele-n sistem, el fiind nevaccinat în UK și necălătorind în prealabil în Polonia, dar „nu strică”. Știți genul, „nu vreau să particip la un experiment global„.

Briții, totuși, nu sunt tâmpiți și sunt convins că au niște oameni, vorbitori de limbi altele decât engleza, care urmăresc scandalurile de prin alte țări. Gen știri despre „vaccinarea la chiuvetă„. Din cauze de genul ăsta, iată, se întâmplă să te oblige să te autoizolezi. Firește, alți bani, altă distracție, azi trebuia să fiu în avion spre București, am cumpărat bilete pentru sâmbăta viitoare.

***

Nu știu cine s-o ocupa de aplicația HomeBank de la ING pe partea de UX, dar logica respectivului individ mă depășește. Au introdus o trăznaie, „pending transactions„, care m-a făcut să mă scarpin după cap. Deci, tranzacțiile aprobate sunt afișate în ordine invers cronologică, iar tu simți nevoia să le pui separate și pe alea pending.

Nu pricep de ce, dar OK, să zicem că există oameni care și-ar dori să le vadă separate (deși un tag cu „pending” ar fi fost suficient). Doar că… nu le-ai pune la fel ca pe celelalte, le pui în ordine cronologică, ca în caz că deschizi acordeonul ăla, să te sperii când vezi la primul item din listă că ai plătit o sumă de neam prost și să te panichezi că cineva ți-a folosit datele cardului. Și abia după ce scapi de atacul de panică, să te prinzi că de fapt e o plată de acum patru zile. Smart, smart as fuck.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

60 comentarii

  1. La fel e si in George, de la BCR. Niciodată nu am înțeles care e scopul

    00
  2. Eu, stiind ca e scandalu cu chiuveta si avand rezidenta in UK, m-am dus frumos si m-am vaccinat in UK. Happy days, mi-a venit mesaju ala ieri, am programat test pcr, iesit negativ. All is good. Luni din nou la munci.

    00
  3. Eu am luat tot pentru decembrie LCY – OTP cu £255 dus-intors la KLM (adevarat, cu escala de o ora pe Schiphol) – INSA e fully flex, poate fi schimbat oricand si de ori de cate ori vreau, inclusiv anulat cu banii inapoi pe card (nu voucher), plus sky priority adica ghisee + lane-uri separate.

    Stiu ca e mai scump decat wizz etc (huo, burghejilor) dar sincer cred ca a meritat sa dau un ban in plus dar sa stiu ca sunt asigurata in caz de orice.

    00
  4. Este explicat ca la prosti pe site-ul Wizz conditiile din fiecare pachet. Daca iti alegeai pachetul Flex puteai sa-ti schimbi biletul fara vreo taxa extra. Pnm, totul se reduce la a avea rabdare si a citi cu atentie. Multi arunca cu hate (nu e cazul tau) inspre Wizz, dar nu-s in stare sa citeasca 3 conditii pe site – analfabeti functionali. Am avut 20 de zboruri cu Wizz in ultimii ani, toate fara probleme, fara vai e locul prea stramt (iti iei frumos extra leg room, eventual fix locurile 1ABCDEF), fara vai m-au taxat extra pentru un bagaj (iti iei frumos flex si ai 32kg), fara cacaturi. Dar, nah, vorba lui pitici: smiorc, smiorc.

    PS. Aeronavele de pe Wizz au 4-5 ani majoritatea. Sunt ok, intretinute. Pe de alta parte la Blue sau Tarom poti sa ai aeronave de 20-25 de ani, la limita recomandata de functionare. Asta asa ca idee, ca low-cost e de cacat si ce misto e sa zbori cu cele de linie (ex. Tarom).

    00
    • Ai uitat sa precizezi ce cool e wizzair cand schimba data zborului,ca asa vrea ea…de orarul superb al wizz (legat de taxele de aeroport minime),de faptul ca personalul este insuficient pentru activitatea de checkin….cine iti citeste comentariul ar zice ca wizz e nu stiu ce super companie.
      Nu e atat de veche flota tarom,iar mentenanta este facuta la numarul de ore de zbor,dupa planul de service si mentenanta al fabricantului,nu dupa dorinta tarom.
      Iar overall,experienta unui zbor cu tarom,incepand de la checkin,bagage drop si pana la discursul stewardezelor,este net superior la tarom.in plus,prefer tarom,companie romana,fata de wizz,o companie maghiara aparuta dubios pe cadavrul malev.
      Zbor destul de des,cu ambele,si stiu bine ce vorbesc.

      00
    • Este normal ca experienta overall a unui zbor cu Tarom sa fie mai placuta pentru ca si costurile unui bilet sunt altele.

      00
    • „Iar overall,experienta unui zbor cu tarom,incepand de la checkin, bagage drop si pana la discursul stewardezelor, este net superior la tarom.” CE PLM de experienta vreti ca pasageri?!! conduci avionul, te uiti sa vezi daca are anvelope Crossclimate, daca are oglinda heliomata sau pilotul parul din nas taiat regulamentar? Te urci duce din A in B cobori si asta e tot.

      00
    • Nu exista „Wizz Air schimba data zborului ca asa vrea ea” decat foarte rar. In 95% din cazuri sunt motive clare, precise si reglementate la nivel internationa: ex. vremea, piloti cu probleme de sanatate, greve ale controlorilor de trafic. Intarzieri am patit si eu, dar m-am adresat frumos companiilor de reglementare si am primit despagubiri.
      Comparatia cu Tarom nu are sens: preturile la Tarom sunt enorme si totusi chiar si cu astfel de preturi, vorbim de o companie falimentara. Mi-a placut experienta la Tarom, dar doar din perspectiva ca sunt mult mai multi oameni decenti in zbor, fara urlete si certuri pe locuri. Dar aici nu e vina Wizz-ului ca suntem o natie de tarani obisnuiti sa mergem cu personalul sau autobuzul.

      PS. https://www.tarom.ro/despre-noi/compania-tarom/flota – cum nu e asa veche cand la Wizz ai o medie de 5.6 ani?? https://www.planespotters.net/airline/Wizz-Air-Hungary.

      Cacat-ul ala cu prefer sa dau bani la Tarom nu ungurilor este o chestie infecta. Preferi sa fii rasist gratuit si sa intretii o companie falimentara, in care jumatate din buget se scurge in buzunarele unor smecheri? lol.

      00
    • fain wizzair. nici taxiurile nu cred ca sunt asa forjate ca avioanele wizzair. 2 incidente cu plan rosu intr-o luna.

      00
    • @Nicu
      Am mers cu Wizz de vreo trei ori și încerc să evit compania. Își rezervă dreptul de a schimba ce vor cînd vor pentru a reduce costul. Adică în loc să mărească prețul cu 5-10-15%, preferă să anuleze cursa daca are ocupare sub 50%. Am pățit anularea cursei și au anunțat cu doar o săptămână înainte, lucru ce a presupus schimbări de rezervări mașină închiriata și hotel. Tarom și BlueAir da, Wizz cu strîngerea de inima. E prea low cost.

      00
    • @venom….in general nu imi pierd vremea sa explic ce si cum….este evident ca orizontul tau se opreste la maretia unei companii low cost inregistrata intr-un paradis fiscal,care a fost condamnata in cateva tari,inclusiv romania,pentru discriminarea angajatilor si modul abuziv prin care ingradeste drepturile acestora,dar mai usor cu fraze gen rasism…vad ca nici macar nu le stapanesti sensul cuvintelor.
      In timpul starii de urgenta au jonglat datele cum au vrut,pe motiv de pandemie,cand de fapt anularile erau legate de numarul mic de rezervari.
      Mai comenta cineva ca nu conteaza experienta,pai cum sa nu conteze,cand angajatii trateaza pasagerii ca pe obiecte,normal ca va conta.

      00
    • Wizz air e de cacat. Low cost e de cact! Dacă zbori de doua ori pe ani să-ți duci muierea pe la un 3stele pe la Roma sau Barcelona e ok. Dacă ai treaba și vrei sa ajungi odihnit, netranspirat și fără nervi alege altceva

      00
    • Bai, n-or fi Wizz rupti din soare. Pe langa avioane noi, curatenie si organizare care mi s-a parut mereu peste concurenta (ex. Orarul de zbor eminamente orientativ si absolut non-binding de la Blue Air) serviciile de contact pt clienti sunt un dezastru pe bani „de fier”, versiunea desktop a site-ului e o mizerie care se blocheaza mereu, etc.

      Dar va rog, nu-mi spuneti de Tarom, chiar nu.

      Plm, e singura linie aeriana cu avioane de pe vremea lu’ tata mare, cu scaune rupte, cu usile de la compartimentele de bagaj de deasupra care stau ranjite de strambe si rupte ce sunt si mai presus de tot, stii ca esti intr-un avion Tarom atunci cand inauntru e sauna, fie iarna fie vara, iar stewarzii te mint cu seninatate ca A/C ul functioneaza. Ca asa e la romani, ii trage corentu’, sa fie cald maica…ne urcam cu un carton de oua si coboram cu o tarla de pui. Plus ca la ce pierderi au, patriotic ar fi sa NU zbori cu Tarom, fiecare mila parcursa scoate alti bani din buzunarul familiei tale si ale celorlalte 7-8mil familii de conationali ca sa platesti salariile incompetentilor numiti politic care ‘conduc’ compania. Moarte usoara, Tarom!

      00
    • În concediu anul ăsta am zburat cu 4 companii aeriene: Blue Air, Transavia, Ryan Air și ultima Wizz. Ne-a făcut nervi Wizz cât pentru toate celelalte :)

      00
    • Avioanele zboară perfect legal și corect întreținute dpdv tehnic până când companiile aeriene decid că nu mai e OK dpdv economic să investească în ele. Dovadă: sunt Boeinguri 707 de 40-50 de ani vechime care încă zboară, Boeinguri 727 (transformate în versiune cargo) de 30-40 de ani vechime, Boeinguri 747-200, -300 și -400 de peste 35 de ani… Modelele astea de avioane nu mai sunt produse de ceva zeci de ani însă sunt în aer, zboară, produc bani.

      Nu e niciun tip de avion la care producătorul zice că după 25-30 de ani trebuie să-l duci la remat.

      Dacă toate industriile ar fi la fel de strict și uniform reglementate precum e aviația am trăi într-o lume mai aproape de perfecțiune.

      00
    • O adăugare la comentariul anterior: anumite componente din avioane au desigur durată de viață, de multe ori e calculată la un număr de aterizări și decolări), însă ele sunt înlocuite fără probleme și treaba merge mai departe.

      00
    • @Andrei. La avioane, resursa de zbor este calculata in functie de numarul de cicluri presurizare/depresurizare. Daca sunt prea multe, intervine „metal fatigue”, adica microfisuri in invelisul de aluminiu si risti ca avionul sa se dezintegreze in aer, cand este presurizat.

      00
    • E a treia oara in 2 zile cand vad destepti de astia scriind „analfabeti functionali” pe bloguri, incercand sa-si afirme superioritatea asupra plebei.

      Ii anunta cineva pe acesti inteligenti ca sunt analfabeti … functional? Poate, macar de jena, se opresc din a-i jigni pe ceilalti.

      00
    • In general, cele mai bune locuri sunt 2 si 3. La A320, randul 1 este in locul in care fuselajul se micsoreaza inspre usa.

      00
  5. Nu pricep de ce, dar OK,

    Tranzactiile pending sunt alea de s-au blocat banii in contul cardului, dar nu s-au debitat inca. Nu inteleg insa de ce simte nevoia sa deseneze asa ceva, oricum proprietarul cardului nu mai vede in cont banii blocati si oricum e treaba bancilor cand se debiteaza banii aia.

    00
    • Well … nu e chiar asa.
      Daca beneficiarul nu debiteaza banii, dupa 30 de zile iti intra banii inapoi pe card.
      Atentie insa, in Homebank nu apare nicio tranzactie (doar banii inapoi).
      Trebuie sa ceri o dovada de la ING prin care sa-ti arate tranzactia esuata si returnata.

      Am patit o intamplare din asta cu plata impozitului la Primaria Timisoara, cand mi-au trimis somatie de plata dupa ce nu si-au luat banii.

      Mon, May 4, 2009 at 12:17 PM
      From: pay[@]epayment.ro
      To: xxxxxxxxxxxxxx[@]gmail.com
      Cc: etax[@]dfmt.ro

      Buna ziua,

      Va scriem pentru a va informa ca incasarea online pentru comanda #3565573 de pe site-ul http://www.primariatm.ro nu mai poate fi finalizata, datorita faptului ca aceasta comanda nu a fost livrata in 30 zile de la realizarea ei.

      In acest moment contravaloarea comenzii respective [xxxxxx lei] se regaseste
      in disponibilul contului de card utilizat la plata comenzii #3565573 [2009-03-31 11:12:20].

      Pentru a se incasa suma respectiva, este necesar sa se refaca plata online sau prin alte mijloace.

      Ne cerem scuze pentru orice inconvenient provocat de aceasta situatie si va multumim anticipat pentru intelegere.

      Pentru orice detalii suplimentare, nu ezitati sa ne contactati.
      Cu stima,

      Echipa ePayment

      Ce crezi c-a zis omul din primarie dupa ce le-am trimis dovada ? „poate nu aveati fonduri suficiente …. „

      00
  6. Pai ce-ați crezut?
    Că aceste căcaturi raman fara repercusiuni?
    Ma gandeam ca poate merge si sa le dai bani la medici, cand tre să-ți facă vaccinul si in loc sa-l injecteze in tine îl arunca si gata vaccinarea pe jmecherie.
    Doar ca toate mizeriile astea au si ele un impact si nu te mai crede nimeni cand aude din ce tara plina de isteței vii tu.

    00
  7. Se numește experiență, bașca a stat gagică-ta la tine-n plus. Io aș spune că-i win-win.

    00
  8. In anii ’90 investitorii străini au ocolit România timp de cel puțin 7-8 ani, vazând și ei cum merge treaba în țară cu „les mineurs”. Așa și acum, doar că acum românii le bat lor la poartă. Acțiuni și consecințe.

    00
  9. Mie-mi place sa vad tranzactiile „pending” separate. Pentru ca am destul de multe tranzatii in general, m-ar enerva ca alea pending sa fie amestecate. Asa pastrez un ochi pe tranzactiile mai speciale, de exemplu la precharge la hotel, cand iti fute o suprataxa la checkin si o vezi la tine in pending. Apoi, ca sa fii sigur ca hotelul nu e condus de kkciosi, te uiti la tranzactia aia mai cateva zile dupa checkout, sa o vezi cum pleaca din „pending” in grupul celor normale, la valoarea reala, nu la cea umflata. Sau poti supraveghea mai usor tranzactiile de security (alea cand bancil iti sechestreaza o suma de bani, apoi, daca nu exista claim, iti revine in cont in maxim 15 zile). E pur si simplu mai usor de trackuit.

    00
  10. Ma man, crede-mă, ești întruchiparea umană a muzicii de lift!

    00
  11. Înseamnă că încă n-ai văzut ING Business. Acolo s-au strâns toți maeștrii de UX.

    00
    • Bai da, e cringe as fuck aplicatia aia de business.

      00
    • Sunt 100% convins că aplicația aia e făcută de IT-iști care nu au făcut în viața lor o factură sau o plată. Ce să mai zic de gestionat firme.

      Totul e contra intuitiv și gândit parcă să te încurce. Ei au autocompletare la toate fieldurile dar de experți ce sunt nu au dezactivat autocomplete-ul se la browser. De fiecare dată când scriu ceva văd dublu tot.

      Ar putea fi folosită de ANAF în loc de amenzi, să forțeze firma să folosească aplicația aia timp de 1 lună.

      Efectiv ar trebui dat afară tot departamentul ăla și regândit tot.

      00
    • ING are probleme cu nepotisme și incompetență, nu se poate rezolva nimic, nu pot da afară din rupți, trebuie să plece oamenii buni.

  12. Everyone is dumb as fuck

    00
  13. Stai asa, ce am citit?!?!

    „Dacă era vaccinată în UK, chiar dacă ieșea testul pozitiv, nu era nevoie să se autoizoleze.”

    De pe gov.uk citire, fara traducere ca bag de seama Alex le are cu engleza: Anyone who tests positive following the PCR test will still be legally required to self-isolate, irrespective of their vaccination status or age in order to break onward chains of transmission.

    Deci… nu putem nici macar sa intelegem o fraza simpla, cum sa se astepte astia mah sa intelegem lucruri complicate?!?

    00
  14. Wizz au devenit insuportabili. Încerc sa îi evit pe cât posibil. La ultima tură Cluj-Bruxelles am preferat lufthansa cu escală la Munchen. Prefer sa stau degeaba două ore și să mănânc un cârnaț și să beau o bere decât să îmi complic viața cu sistemul lor de rahat.

    00
    • Si eu prefer oricand sa stau degeaba la Muenchen :) Problema e ca as prefera sa platesc ca pentru Wizz dar sa zbor cu Lufthansa.

      00
    • @hash când adaug o geantă în plus și aleg un loc unde incap (am 1.90) costul ajunge cam tot ca la lufthansa.

      00
    • @Fz, daca preturile sunt similare in cazul tau, nici nu trebuie sa mai iei in calcul varianta de Wizz pe viitor. In comparatie cu o companie de linie, cele low-cost sunt categoric mai slabe.

      00
  15. La wizz nu anuleaza returul daca nu te prezinti la primul zbor asa cum e la companiile de linie. Si la companiile de linie poti sa suni si sa spui ca nu te prezinti la primul zbor si sa nu iti anuleze returul, in marea majoritate a cazurilor.

    00
    • Omu’ zboara cu avionul frecvent, dar nu e in stare sa citeasca 3 randuri pe net despre conditii de calatorit, dar nah ne place cu smiorc, smiorc.

      00
    • Asta vroiam sa zic. Wizz nu anuleaza returul. Pretul biletului e intotdeauna tur + retur, ca si cum ai lua separat, nu aplica reduceri. La companiile de linie se mai intampla sa fie mai ieftin o anumita ruta, ex au promotie pe Otopeni – Lisabona prin Frankfurt, bilet care poate fi mai ieftin decat Otopeni – Frankfurt.

  16. Diferenta dintre vaccinarea la chiuveta in UK fata de Romania e de vreo 200£.

  17. Faza cu biletele de avion e clasica. am patit-o si eu cu altele nu cu bilete. E din categoria “suntem prea saraci ca sa cheltuim putin”.

    00
  18. Wizz Air (Ryanair și Blue Air, printre alte companii aeriene) nu anulează returul dacă nu te prezinți la primul zbor.

    Companiile clasice o fac.

    00
    • Asa stiam si eu, dar poate s-a schimbat, ca era probabil singurul avantaj la lowcosturi, tot timpul m-am mirat ca e(?)/era asa. La companiile standard am pierdut multe mii de euro pe motive d-astea de-a lungul timpului.

      00
    • Dar de cate ori ai pierdut avionul? Presupun ca daca era ceva planificat din timp (sa schimbi data plecarii) ai fi ales varianta de a reprograma zborul, care nu costa atat de mult raportat cu pretul biletului in cazul companiilor de linie.

      00
  19. UP TO 2 WEEKS
    ‎€60.00 FEE
    Cancel your reservation earlier than the 14th day before departure, and you only have to pay the cancellation fee to receive a refund.

    00
  20. Anulatul biletului dus intors este veche dar putini oameni s-au lovit de ea, in mod normal s-ar rezolva cu un email sa le spui ca nu vei mai fi prezent la unul din zboruri, unele firme accepta si nu trebuie sa platesti alte taxe

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile