STB: Doar 10% dintre călători își plătesc biletul

A plecat Banciu și lipsește o emisiune serioasă de revista presei, lipsește o acritură care să spună lucrurilor pe nume. Era bun Banciu, cunosc măcar trei oameni care îi plâng lipsa din zona de revista presei. S-a mutat pe fotbal… Ce fotbal, Banciule, unde?
Vino înapoi pe revista presei!

Azi încerc să comentez eu „în stil Banciu” două știri de pe Digi (nu-mi va ieși, recunosc):

Doar 10 % dintre călătorii care folosesc transportul în comun de suprafaţă din Bucureşti şi Ilfov îşi plătesc biletul, anunţă TPBI- Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov. În această situaţie, începând de la 1 septembrie, sunt anunțate controale sporite și cu poliție în mijloacele de transport STB.
Numărul persoanelor care își plătesc călătoriile cu mijloacele de transport STB din București și Ilfov a scăzut constant în ultimii doi ani, notează sursa citată.
Practic, potrivit datelor oficiale, 210 500 de călători au bilete valabile în fiecare zi la o estimare de aprox. 2,1 milioane de călători/zi.

Variante de abonament STB
– abonament lunar – 80 lei, valabil, din momentul validării, pe toate mijloacele de transport de suprafață, inclusiv pe vechile linii regionale;
Autoritățile spun că aceaste majorări erau necesare având în vedere că ultima actualizare a tarifelor pentru bilete STB a fost în 2004, iar în cazul metroului în 2014.

De peste 15 ani abonamentele de transport în comun au costat 50 de lei. 50 de lei pe lună, și puteai merge oricât și oricum pe transportul de suprafață.
Cât câștigați în 2004, cât câștigați azi? Cât costa… orice, în 2004, cât costă azi? Euro, prețul benzinei, kilu’ de mere în piață… cât erau în 2004, cât sunt azi?
Abonamentele au costat la fel.
Scumpirea este de 30 de lei. Adică, cu 80 de lei pe lună ești asigurat pe București, urci în ce vrei, când vrei, fără dureri de cap. Dacă mai pui 60 de lei, cu 140 de lei pe lună ești acoperit pe aproape orice mijloc de transport în comun în București.
E scump? Nu, serios, întreb ca Banciu, citiți cu tonul lui Banciu: E scump, bă, 140 de lei pe lună să te poți mișca ORIUNDE în București!?
Doar 10% dintre călători își plătesc biletul… Adică, dacă acum urci într-un autobuz, doar unul din 10 și-a plătit biletul?
Care e gradul de nesimțire a bucureșteanului (venetic sau nu) pentru a nu avea 80 de lei pe lună pentru abonament!?

 

 

Link-ul de mai jos e pentru minutul 25:

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

92 comentarii

  1. Domnii pensionari ar trebui si ei sa plateasca macar 50 % din valoarea costului biletului pe STB. Facute controale inclusiv cu Politia si dati jos , pozat, cautat in baza de date la evidenta populatiei si amenda automat trimisa frumusel la pensie, fara scandal si alte romanisme si negocieri balcanice.

    40
    • Pensionarii ca pensionarii, dar conlocuitorii? Doar cu muncă serioasă în folosul comunității, controlați pe bune ca să nu aibă frezoane, că altceva în afară de praful de pe tobă n-au ce să le confiște, iar pușcăria este hotel pentru mulți.

      40
    • Ce atatea controale si controlori? Sunt la fel de inutili cum sunt si casieritele. Cum ar fi sa urce toata lumea pe la sofer/vatman si sa valideze sau sa plateasca pe loc (cu cardul)? Pana nu plateste toata lumea, nu pleaca autobuzul/tramvaiul. Face scandal cineva, forteaza urcarea, chemat politia sa-l dea jos si sa-l amendeze.

      O sa dureze cateva saptamani/luni sa se obisnuiasca lumea dar apoi va fi mai civilizat. Apoi putem discuta si despre stat la coada in statie.

      Cu placere, N.D.!

      10
    • Imi e greu sa aleg care dintre Banciu si Mircea Badea imi provoaca mai multa voma.

      00
    • @Adi, e ok, Banciu nu trebuie sa fie „placut”.
      Omul are curajul sa spuna lucruri ce trebuie rostite.
      E adevarat ca mai trebuie sa si pricepi ce zice, altfel nu faci diferenta intre el si Badea.

      00
  2. Ok, o sa musc. Cati calatori are RATB si cum i-a numarat ca sa ajunga la concluzia ca doar 10% platesc biletul? Daca 210 500 au bilete valabile in fiecare zi si reprezinta 10% inseamna ca nr. total de calatori e 2.105.000.

    Scrie repede si un articol despre vaccinuri si corona. Pune poza aia cum francezii si vino cu niste concluzii din aste pertinente.

    02
    • Jan de pe zoso stie mai bine statistica decat oficialii de la STB, decat jurnalistii care au scris, decat… ce mai, votati Jan de pe zoso!

    • Jan stie ca tramvaiele alea care au program la 1h sunt mereu goale. Jan mai stie ca controlorii nu gasesc pe cineva fara calatorie valabila in fiecare vehicul verificat. Pe Jan il duce capu si a vazut si facut o gramada de statistici la viata lui asa ca nu pune botu. Fi ca Jan!

      00
    • „Fi ca Jan”?
      ca controlorii nu gasesc pe cineva fara calatorie valabila in fiecare vehicul verificat.”? In concluzie, gasesc, sau nu controlorii calatori fara bilet?
      Ar fi trist sa „fi” ca Jan…

      Dar ce exact spune Jan? Calatorii e cinstiti, scarbele alea de la STB cu statisticile lor mincinoase e de vina! Si presa! Nu are cum DACII sa fie asa!

    • Oricum exprimarea e cu curul, sunt poate 2 milioane de calatorii pe zi, nu de calatori. Adica cel mult 1 milion de „unici”, ca presupunem ca omul „mediu” care se duce cu STB la munca nu se intoarce pe jos.
      Intre timp biletele s-au facut de 90 de minute, indiferent cate mijloace schimbi, deci s-ar putea sa si compare mere cu pere (un om care schimba 3 mijloace de transport plateste un singur bilet, dar s-ar putea sa fie numarat ca 3 calatori)
      Apoi mai sunt pensionarii, care calatoresc dar nu platesc. Sunt numarati in cei 2 milioane? Cand a incercat Firea sa le bage pe gat niste carduri de-alea si sa ii oblige sa valideze, a iesit o mini revolutie. Deci sunt in continuare numarati din pix.

      In concluzie sunt de acord cu Jan, nu pare o statistica serioasa. E clar ca sunt putini care platesc, dar nu ajuta la nimic cifrele aruncate aiurea.

      10
    • Cred că statistica se referă la numărul de oameni prinși fără bilet, din totalul controlați. Altfel, într-adevăr, nu prea ar avea cum să numere toți călătorii.

      Dacă e așa, 10% e foarte departe de adevăr, în primul rând pentru că acei controlori nu verifică nediscriminatoriu.

      00
    • Procentul de doar 10% e exagerat. Probabil e undeva sub 50% (merg doar cu RATB prin Bucuresti de 15 ani, cam stiu care e treaba, am vazut destule controale si cu jandarmi si fara) dar nu are cum sa fie doar 10%.
      Ok, daca statisticianul de la STB spune asta nu o sa cred niciodata ca are vreun interes (gen sa primeasca subventii mai mari de la primarie). Sunt ferm convins ca are un studiu peer-reviewed facut la cele mai inalte standarde.

      00
    • a pus niste intrebari pertinente despre datele respective. Nu cred ca e cazul sa se atace nimeni :)

      00
    • cristici: in momentul in care evidentiezi, in scris, o semi cacofonie deja ai pierdut orice fel de relevanta

      00
    • Nu știu ce s-a întâmplat în ultimii 2 ani, dar pot să spun că înainte de pandemie mergeam cu STB-ul aproape zilnic, aveam un abonament de-ăla de 50 de lei și luam diferinte variante spre casă, ca să nu mă plictisesc. În ultima vreme, să zic în sezonul toamnă-iarnă 2019-2020 se întețiseră controalele și ajunsesem să văd frecvent controlori care nu găseau pe nimeni. Pur și simplu controlau tot autobuzul și nimic. Uneori coborau, alteori se așezau în spate și mai așteptau câteva stații apoi îi controlau și pe cei care se urcau între timp, și tot nu găseau pe nimeni. Și am văzut asta și în autobuz, și în troleu, și în tramvai. Am vazut inclusiv alți controlori care se urcau după ăia și nu găseau nici ei pe nimeni, deci două echipe succesive în același autobuz. Ajunseseră de prindeau câte un amețit pe săptămână.

      Firește, aurolacii erau scutiți de control.

      Așa că ce pot să cred? Ori în timpul pandemiei 90% dintre călători au început să facă blatul, ori statistica este scoasă din cur.

      Pe de altă parte, știu eu ce-o fi în celelalte sectoare sau pe preorășenești?

      00
    • @Balaurul – De unde stii ca nu gaseau pe nimeni? Intreb asta ca sa imi dau seama daca ai stat sa ii urmaresti prin tramvai cum controlau fiecare persoana, sau pur si simplu nu ai remarcat sa fie vreo discutie / vreun scandal.

      Pentru ca daca nu ai stat sa ii urmaresti, probabilitatea e sa fi controlat selectiv, 4-5 persoane mai spalate sau cu fete de fraieri si gata, aia a fost. Ca eu doar pe astia am vz sa ii controleze si atunci normal ca aproape toti au bilet.

      00
    • @alex, cred ca tu nu prea il citesti pe @cristici. De fiecare data cand cineva ii arata cu argumente ca greseste, se enerveaza si incepe sa jigneasca.
      Nu trebuie sa gandesti, trebuie sa accepti ca maimuta niste cifre aruncate aleator de un reporter care nu este capabil sa-si numere nici degetele de la picioare.

      00
  3. Nu știu de ce te superi aici, ai impresia ca audienta blogului nu își plătește bilet sau folosește transportul în comun? :).
    Soluția e simpla, sa facă controale zilnice pana se rezolva, adică sa se ia cu treaba. În alte tari cum crezi ca s-au civilizat?

    00
    • Prin Paris am văzut filtru ca lumea la metrou, cu poliție și jerlău după ei (în caz că-i vreunul mai iute de picior). Și te și anunțau respectuos ”vezi că mai ai doar o zi de valabilitate” cînd îți citeau cardul pentru verificare…

      10
    • Mi se pare o mizerie, cum era acum vreo 15 ani în București. Opreau autobuzul/tramvaiul între stații și te așteptau controlorii cu jandarmii jos. Autobuzele alea erau ticsite de oameni, care se grăbeau undeva. Trebuia să stai să verifice ăia oamenii de pe scări. Vara, în căldură, era și mai plăcut să stai ca sardina într-o conservă.

      Controale multe, din mers, dat amenzi, penalizat pentru neplata amenzilor și aia e.

      00
    • NOU
      #21

      @marinel: prin Paris nu am vazut asa ceva. Am vazut insa la metrou in Budapesta si in Viena.
      In Paris am patit alta chestie. La intrarea intr-o statie de metrou era o negresa care se miorlaia ca nu are bilet si se ruga de tine sa treaca impreuna cu tine. Se lipea de tine si trecea prin portile alea in spatele tau. Atunci am lasat-o… Ce sa vezi… in zilele urmatoare am vazut-o tot acolo, miorlaind si la altii… Atunci am realizat ca am avut noroc. Pentru ca in ziua cand am lasat-o sa treaca, nu aveam nimic in buzunarele din spate…
      Am mai povestit ce era sa patesc tot in Franta, dar intr-un oras numit Besancon. Nu mai stiu daca aici sau pe celalalt blog de bogati… Pe scurt, eram in tramvai, era noaptea, aproape 10 fara un sfert, am luat tramvaiul 3 statii pana la hotel, hotarat sa fac o romaneasca, convins ca nu ma mai controleaza nici Doamne iarta-ma la ora aia. Ce sa vezi… In statia urmatoare s-a suit controlul…. Noroc ca ingerul de pe umarul drept ii futu-se un cap in gura diavolului de pe cel stang si mi-a zis cu voce tunatoare cand m-am urcat in tramvai: „taxeaza bai boule biletul, si nu mai te indoi!”. Si l-am ascultat… Nu de alta, dar dracusorului ii tasnea borsul pe nas intr-un hal…

      00
    • @marinel: In Paris nu intri la metrou daca nu ai abonament/cartela cu calatorii. Si mai au si niste usi de acces de 2 metri peste care nu prea poti sari.

      Poate te referi la metroul din Viena, unde intri si iesi fara sa impiedice nimic. Validezi calatoria din simt civic (aka daca te prinde controlul, platesti amenda de sute de euro).

      10
    • @un_oarecare
      S-avem pardon, dar nu vorbesc din auzite. Am văzut o grămadă de polițiști cum zburau peste porțile alea mai ceva ca Bubka. Am și poză cu unul care se pișa în metrou, pe aleea de acces.

      00
    • @un_oarecare: la Viena e vis, nu au turnicheti. Aveam pass de 4 zile pe toate mijloacele de transport și am observat ca verificau cam peste tot ca ai ce trebuie.
      O varianta ar fi sa fsca ca în alte părți, te sui în transportul de suprafață doar pe la usa șoferului și acolo validezi călătoria și se coboară pe restul ușilor. Dar asta ar însemna să nu avem mijloacele de transport arhipline pt ca altfel e cam imposibil logistic. Și încă una tare, program ratb, mamaaa, cum ar fi sa vina când zic pe program? Poate citește Nicușor l, marea dezamăgire a planetei București aici, și cine știe…isi misca fesele sa facă ceva, orice.

      00
    • Acu cativa ani, in Paris la metrou amintiri de turist: m-am trezit cu un tip care a sarit in spatele meu sa treaca de porti in acelasi timp cu mine.Mai in fiecare statie apoi remarcam grupuri de tineri care asteptau sa se lipeasca de cineva care pe neveu care mai milosi avertizau vezi ca trec cu tine ‘msieu :)

      10
  4. 2 stiri false = o stire adevarata, ramane de vazut care este aceasta.

    00
  5. Nu zic de bilete, dar 2.1mil calatori pe zi?! Hai sa zicem ca are bucurestiul 4mil locuitori… asta inseamna ca mai mult de jumatate merg zilnic macar o data cu transport in comun?

    00
    • Dus/intors de la serviciu, mai schimbi un autobuz/metrou… deja esti „4 calatori”, singur. :)
      Iar daca faci 4 calatorii pe zi, la 80 de lei abonamentul ar iesi cam 1 leu calatoria (20 de zile lucratoare).
      Daca din astea 4 calatorii faci doua fara bilet – sa zicem ca ai de mers doua statii cu al doilea autobuz si risti, deja contribui la statistica.

    • Cel puțin în Constanța sînt pline autobuzele de la prima oră cu pensionari care colindă orașul toată ziua din market în market să vadă unde e mai ieftin cu 5 bani. Și după ce răscolesc toate lăzile cu legume și fructe (văd la 8 dimineața, după ce-mi duc nevasta la muncă) abia dacă cumpără juma de kil. Nu mai au școlarii loc de ei. Era vorba că le face Moș Teacă un interval de valabilitate a gratuității, dar orice minune moare după 3 zile.

      01
    • Eu cred ca daca mergi la munca ai deja abonament, nu stai cu morcovul zi de zi sa urmaresti cand urca controlorii. La fel si elevii, care (cu cateva exceptii) au la fel, abonament. Eu din ce vad un maxim de 25% nu composteaza nimic cand urca (unde intra si abonamentele), iar la controale prind maxim 1 per bus. Mi-e greu sa cred ca 90% nu iau bilete.
      Si da, ar fi superb ca pensionarii sa aiba gratuitate dupa 10. Stiu ca si la medic trebuie ajuns la 8, dar acolo mergi o data pe luna, hai de 2 ori, nu cred ca e greu de dat un 5 lei in situatii de astea.

      00
    • Stirea zice 2 milioane de calatori. Cat are NYC, cu 9 milioane de locuitori, din care o parte semnificativa folosesc transportul in comun, pentru ca … locuri de parcare putine si super-scumpe.

      Bun, lasand la o parte calculele romanesti … pui la soferul de autobuz/troleibuz si ce mai circula la nivelul solului sistem de plata. Se plateste cu monede FIX sau se valideaza cardul de transport. Dureaza 10 secunde pe calator, ca se invata repede lumea. Si, daca nu ai bani/card valabil, te duci pe jos. Intrarea DOAR pe la sofer, iesirea pe restul de usi.

      La metro pusi turnicheti din aia inalti, nici dracu’ nu trece, daca nu i se valideaza cardul.

      Din cand in cand control (eventual dublat cu un politai). Nu ai card validat / bilet, amenda de cateva sute de lei.

      Daca altii stiu sa faca asta bine si eficient, se poate si in Romania.

    • @Robert, apropos de ce zici tu, că dacă mergi la muncă îți faci abonament să nu stai cu morcovu-n cur…
      Acum cca 20 de ani, în îndepărtatele mele tinereți, am folosit vreme de câțiva ani autobuzul 139, lega fundul curului Ferentariului de stația politehnica de metrou. Deși capătul era la statuia Leu, cu o stație înainte, la Apaca, se golea și începea să se umple iar.
      Când mă nimeream când ieșeau tănticile de la Apaca era amuzant. Erau încă biletele de hârtie, ele urcau în grup, minim 5-6, scotea una un bilet nou și-l composta, apoi toate scoteau un snop de bilete folosite și-l căutau pe ăla cu același model de găurele că biletul proaspăt compostat și-l păstrau la îndemână.

      Pe fiecare autobuz de pe o linie aparatul composta după un model diferit de găurele, cam ca literele în Braille. Femeile alea strânseseră zeci de bilete și sacrificau un bilet pt tot grupul (cred că puneau bani la comun pt biletele alea) și apoi verificat ce au. Nu știu cum procedau dimineața, că probabil nu urcau în aceeași stație.

      20
    • @cristici, dus/intors de la serviciu, mai schimbi un autobuz/metrou, nu esti „4 calatori”. Esti un singur calator care ar fi trebuit sa plateasca maxim 2 bilete la STB (calatoria dureaza 90 de minute, iar intrarea la metrou se plateste separat si nu intra in statisticile astea).

      Conform declaratiilor din presa, in 2019 (inainte de pandemie) STB avea incasari anuale de aproximativ 200 milioane lei, adica aproximativ 550.000 lei/zi. La valoarea biletelor de atunci de 1,3 lei reiese ca vindeau un numar de peste 420.000 bilete. Unii mai schimbau 1-2 autobuze cu acelasi bilet, deci putem presupune lejer ca peste 500.000 de calatorii erau achitate. Nici nu ne mai gandim la cei cu abonamente, mergem pe idee ca toti isi cumparau bilete individuale.

      Si in doar 2 ani, din 500.000 de calatorii achitate am ajuns la doar 210.000. Asta ar insemna ca, si cu marirea de tarife de la 1,3 lei la 3 lei, incasarile societatii au scazut. Automat conducerea ar trebui trasa la raspundere pentru managementul defectuos.

      Dar, de fapt cifrele sunt putin diferite. Daca citim si alte articole aflam ca de fapt capacitatea zilnica a STB este de 2,1 milioane calatori, nu ca asta este numarul de persoane care se deplaseaza folosind transportul in comun.

      00
  6. Bucurestenii sunt mai privilegiati asa, trebuie sa le finanteze toata tzara transportul in comum si caldura.

    11
    • Acolo rag măgarii la ora exactă…

      00
    • E f corect ce zic, dar ce vrei, sa iasă în strada pt asta? Lumea nu iese decât duminica și când e cald și nu e vreo sărbătoare cu mici pt unele lucruri, și nici atunci pt toate cele importante, la ce te aștepți?

      00
    • @hash, cred ca voi astia provincialii sunteti foarte speciali si nu vreti sa intelegeti ca nu finanteaza nimeni Bucurestiul. Capitala produce mult mai mult pe cap de locuitor decat orice alt judet si in general cam finanteaza cu procente mai mari sau mai mici toate orasele din tara.
      Subventiile STB vin tot din taxele si impozitele platite de bucuresteni.

      10
  7. Și asta-n condițiile în care poți plăti cu telefonul fie direct la validator, fie prin aplicație. Iar un bilet este 3 lei și ai la dispoziție 1 oră jumătate în care-l poți folosi. Am combinat de câteva ori două sau trei autobuze în perioada asta.
    Dar na, e 3 lei biletul. Cât o bere. Dacă te chinui un pic probabil că iese chiar de două beri…

    00
    • Problema mea e stresul. Ca orice roman, ca de’… am mers si fara bilet, pe la inceputurile mele in Bucuresti. Apoi am gandit: 50 de lei pe luna si nu ma mai doare capul, nu ma mai intereseaza in ce urc? (am prins abonamentele alea pe o linie, pe doua… nu stiu daca mai sunt; eu luam din alea).
      50 de lei pe luna (acum 80 de lei) si nu iti mai umpli creierul cu gandul asta al biletului, al controlorului, al… E gratis, costa foarte putin „linistea” asta mentala.
      Ar fi interesant, nu stiu daca nu e deja, chiar optiune de plata cu direct debit. Aplicatie, QR code pe telefon, cum sunt cardurile de la supermarket: chiar ca nu te-ar mai durea capul atunci.

    • Nu știu dacă 24Pay are și direct debit pe abonamente, dar este ceva ce ar fi interesant de introdus. Și da, stresul face totul, eu chiar m-am lovit de două controale cu jandarmi pe aici pe unde circul. A fost funny, nici nu am întrerupt muzica în clipa în care am arătat telefonul, dar am văzut fețele câtorva călători ce au fost dați jos :)

      10
  8. @cristici – e diferenta intre bilet si abonament. Mereu cand apare stirea asta toata lumea considera ca 10% au bilet sau abonament si 90% nu, merge „pe blat” . Nu este asa , 10% din calatori cumpara efectiv bilet , multi dintre restul de 90% avand abonament valabil .

    10
    • Titlul complet al stirii e: „Mai mulți controlori în mijloacele de transport STB din București și Ilfov, de astăzi. Doar 10% dintre călători își plătesc biletul”
      De asta sunt mai multi controlori, ca s-a observat o crestere a incasarilor la casierii.

      stirea continua: „Numărul persoanelor care își plătesc călătoriile cu mijloacele de transport STB din București și Ilfov a scăzut constant în ultimii doi ani, notează sursa citată.”

      00
    • @Cristici: nu mai există abonamente pentru 1 linie sau 2 linii, chiar zilele trecute mi-am refacut abonamentul pe toate liniile ( de prin martie până acum o săptămână am folosit bicicleta).
      Acum am verificat pe site-ul lor și observ ca au introdus și abonamente pe 6 luni și 12 luni, în februarie anul acesta am întrebat dacă pot face un abonament anual și nu aveau.

      00
    • De fapt daca citim articolele si trecem peste titlul de tip click-bait, aflam ca:

      „În prezent, capacitatea de transport oferită zilnic de toți cei patru operatori (STB, STV Voluntari, Ecotrans STCM Chitila, Regio Serv Transport Buftea) se ridică la 2,172 milioane călători, în vreme ce numărul de călători plătitori (deținători de abonamente sau persoane care au validat biletele în vehicule) ajunge la circa 210.500.”

      Deci avem o capacitate de transport de 2,1 milioane calatori, dar asta nu inseamna ca mijloacele de transport in comun au o incarcare zilnica de 100%.
      In plus, avem 210.500 persoane cu abonament si care platesc bilete. Cei care au abonament probabil circula de cel putin 2 ori pe zi, iar dintre cei cu bilete unii fac 2-3 calatorii cu acelasi bilet.
      Asa, probabil ca ajungem la un procent de vreo 40% calatori care isi platesc transportul.

      00
  9. Tarifele pentru abonamente si bilete trebuiau majorate. Cifrele pe care le au/dau cei de la STB sunt sigure doar in ceea ce priveste cate bilete/abonamente vand pe luna, in rest, datele ref. la cati calatori circula cu sau fara bilet sunt…..vagi. De exemplu, cei care folosesc abonamente, de regula, nu le valideaza cand merg cu tramvai/autobuz. In statistica apar doar la abonamente vandute, nu poti spune despre ei nimic altceva.

    10
  10. In orase din tari la care aspira romanu urcarea in autobuz/trmvai se face pe la sofer. N-ai bilet, cumperi si abia apoi intri mai departe. Daca ai abonament, il validezi acolo, electronic. E asa de greu?

    00
    • da da, si sta autobuzu 10 min in statie. Asta se intampla in UK, pana isi cumpara fiecare bilet, fiind cate 10-15 intr-o statie dimineata….nu mersi, e mai bine cum e la noi.

      00
    • @sfatuitoru: Adică nimeni nu are abonament? Toți cumpără bilet?

      În orașele cu apa calda in care am fost eu și se urca pe la șofer, doar turiștii cumpărau biletele de la șofer. Restul arătau/validau cardul și aia era.

      00
    • @sfatuitoru: 1) nu se mai cumpara bilet in londra. se valideaza oysterul sau cardul. dar nimeni nu umbla cu cash sau cu bilete fizice. deci totul se misca mai repede. 2) toate autobuzele din londra sunt pe sistemul asta, si nu am prea vazut sa stea 10 min in statie.

      sau hai sa punem altfel problema: 90% din autobuze vin la timp, sunt anuntate pe panouri electronice, stii clar cat mai ai pana la urmatorul. asta pentru ca sunt fonduri, care, ghici ce, vin (si) din vanzari.

      00
  11. Un abonament zilnic/lunar/anual se valideaza o sg data, in primul mijloc de transport in care ai urcat (iti spune chiar STB-ul prin tantitza de la chiosc in mom in care ti-l faci).
    Prin urmare eu, care urc ulterior in 6 autobuze si 3 tramvaie intr-o zi si nu mai validez nimic, unde intru? Logica imi spune ca la neplatitori, corect?

    10
    • Pentru doar 90 de minute de la prima validare. Cine se poate folosi în acest timp de „6 autobuze si 3 tramvaie” este foarte tare. Detalii aici http://stbsa.ro/oferta_tarifara

      00
    • Da, idioții voiau la un moment dat să dea și amendă pentru nevalidat abonamentul deja valid, în ideea că ei nu te pot număra, și cumva tu ești de vină pentru neputința lor. Deocamdată s-au liniștit, dar probabil o să le vina periodic ideea asta.

      00
    • Aici sistemul este gandit prost. Ar trebui sa validezi si in al doilea autobuz, dar sa nu-ti mai ia bani.
      Validarea nu e doar pentru plata calatoriei, e si pentru numarat cati calatori sunt in fiecare autobuz

      00
    • In Brasov trebuie sa validezi la fiecare urcare si nu esti taxat in perioada de valabilitate a tichetului (vorbesc de cartele). Pentru cei care au bilet, verificarea se face dupa data inscriptionata pe hartie.

      00
    • @Marin, așa e și un București acum, dar nu știu exact pt ce perioadă. Am plecat din București de aproape 2 ani și eram obișnuită să urc în mijloacele de transport de suprafață și să dau cu cardul la aparat, reflex, ca incuiatul ușii după ce intru în casă.
      Am ajuns în vară pt o problemă și am schimbat 2 autobuze până unde aveam treabă. Când am urcat în al doilea și am vrut să validez, aparatul a piuit și m-a anunțat că deja am validat în autobuzul de pe linia x și nu mi-a încasat costul pt încă o călătorie.

      00
  12. Asta cu biletele s-ar putea rezolva ca-n tarile inapoiate din Vest care nu ne zic ei noua, dom’le, cum sa ne administram: urcarea e doar prin fata, se prezinta soferului abonamentul sau se cumpara bilet de la sofer. Si basta.

    Cand am mai zis asta – tot aici pe blog, acum niste ani, cand s-a mai discutat subiectul – mi-a rupt o don’soara ofuscata capu’. Caaaa, cine ma cred eu sa fac propuneri „d-astia”? Sa stau acolo, la nazistii aia de nemti care au gasit un sistem de-a limita calatoriile moka. Sa-mi bag mintile-n cap, care-am emigrat si ma cred asa si pe dincolo, rusine sa-mi fie.

    (Da, mai incearca unii sa urce pe la celelalte usi, dar sunt apostrofati si, daca refuza sa coboare sau sa vina in fata si sa prezinte biletul, se cheama Politia imediat. Niste nazisti, csf).

    00
  13. Eu as face gratis transportul in comun. Facand asta dai afara o groaza de vanzatori de bilete, controlori, contabili, etc si cred ca faci o economie mai mare decat ce platesc aia 10%.

    11
    • S-a discutat asta, daca nu ma insel, oficial. Nu stiu in ce stadiu mai e proiectul. Chiar as fi curios de o comparatie a costurilor. Pe langa angajati ar mai fi chioscuri, sistem informatic peste tot, mentenanta acestuia (inclusiv aparatele din autobuze/tramvaie)… e destula infrastructura care s-ar simplifica.
      Totusi, autobuzele trebuiesc spalate, garate, servisate… angajati pe care nu ii poti concedia.
      In plus, masura cu gratuitatea nu ar fi ca o cedare in fata nesimtitilor?

      00
    • niciodata. (de undeva din fundal se aude ca un suierat de vant rece uuuuuuuutiiiiiiiiiii).

      00
    • Daca doar 10% platesc s-a cedat de mult. Eu cred ca 10% sunt raportul de bani din necesarul de cheltuieli ce se aduna din plata biletelor si abonamentelor. Autobuzele trebuiesc servisate. Eu doar comparam o subventie 100% a primariei vs 90% – scaderea cheltuielilor cu mentenanta biletelor si abonamentelor. Cred ca iesi mai bine daca dai 100%. Tot raul si ramul sa mearga cu autobuzul, va dati seama ce s-ar fluidiza traficul ? :D

      00
    • „Tot raul si ramul sa mearga cu autobuzul”
      Tu ai inpresia ca e cineva in Bucuresti care nu merge cu autobuzul pentru ca e prea scump?

      00
  14. Asta se numește hoție la scară de capitală europeană.
    Nu te aștepta la amenzi că este același lucru cu amenzile date de polițaii care stau în birouri, adică zero.

    00
  15. De ce controale sporite cu poliție și etc.? De ce nu se găsește o metodă prin care controlul să devină permanent și eficient? Habar n-am cum, nu e treaba mea, dar sunt convins că poți implementa un sistem prin care toți cei care se suie să fie verificați, indiferent de metoda prin care au plătit bilet. Da, știu, ore de vârf, aglomerație, bla bla bla…. În părți mai civilizate se poate, doar la noi trebuie cetățenii și cetățencele alea cu veste, personaje ridicole desprinse din anii ’90, să vină să te agreseze personal din an în paște, poate poate mai pescuiesc și ei vreun fraier să-și facă norma de amenzi.
    Sigur, după ce realizezi asta, trebuie deschis subiectul despre orar, care nu există. Aglomerațiile alea pe anumite linii nu se fac degeaba, există un fel de orar straniu și misterios, o logică dementă a STB-ului după care funcționează orice mijloc de transport și care face imposibil să îți faci un program de călătorie sau să călătorești decent la anumite ore. E la ghici, indiferent de ce zic aplicațiile lor. Pentru mine e încă fascinant de ce, la o anumită oră de exemplu, trec 3 sau 4 autobuze cu aceeași rută, apoi aștept juma’ de oră ca să vină încă unul, timp în care stația se umple de cetățeni nervoși. Sunt șoferii oligofreni sau cei care le fac orarul? Nu poți zice „dom’le, era liber pe șosea, și d-aia sunt unul în spatele celuilalt!”cum am auzit de câteva ori. Păi, și dacă era liber, ăla din spate a călcat-o ca retardul, în loc s-o lase mai moale ca să adune alti călători? Și benzile inexistente dedicate transportului public contribuie la această harababură, și nesimțirea celorlalți participanți în trafic sau a șoferilor STB, și neprevăzutele de ordin tehnic sau logistic care, spre uimirea mea, sunt mai dese decât în orice alt loc vizitat de mine din lumea asta.
    Astfel, statistica de mai sus este o combinație între nesimțirea călătorilor, lipsa controlului, lipsa unei logici în funcționarea transportului și lipsa infrastructurii. Prețul nu e un motiv pentru călătorii bucureștenii. Mai degrabă aș zice că nu are cine să-i facă să-l plătească, iar ei nu văd la STB nici un motiv pentru care ar trebui să-l plătească din proprie inițiativă.

    00
    • Apropo de orar, ce vremuri traiam ca student, era omor in statie, si jumate stateau pe prima banda din drum sa vada daca apare in zare troleul, si eventual (aia mai soimi) sa si vada ce linie este.
      Acu la noi la munte cica au pus tabele electronice cu orarul, au sistem cu gps pe autobuze, asa ne trebuie daca nu suntem capitala…

      00
    • Aglomerațiile pe anumite linii se fac și din cauză de trafic.
      În țările alea civilizate de care zici e posibil ca transportul public să aibă bandă specială și dedicată. Eventual, o împart cel mult cu taxiurile și ambulanțele .

      00
  16. OK, sa lasam discutiile de mai sus si sa presupunem ca procentul e corect: doar 10% din calatori platesc bilet.
    Cati angajati controlori are STB? Ce au facut ei in ultimiii x ani? De ce mai sunt inca angajati? Salariile lor costa mai mult sau mai putin decat banii incasati de la aia 10% platitori?

    00
    • Era un material mai vechi, aveau 2.000/2.300 lei net, cu normă de amenzi care creștea de la lună la lună după cum le trăznea șefilor prin cap. Nu e cine știe ce și pentru suma aia te mai și cerți cu nebunii. Drept este că ei au ales să fie ce au ales să fie, ar trebui să ducă treaba până la capăt :)

      00
    • Omule, cine crezi că se face controlor? Este unul din cele mai de kkt joburi posibile, te freci zilnic prin soare, ploaie, frig, aglomerație sa te certi cu toți nespălații..

      Deci și controlorii sunt niste mizerii umane. Am asistat la scene – controlat un malac, muncitor, n-am bilet, de ce, n-am bani (dar vorbea de mers la bere), bine pa, lăsat în pace.

      Controlat niște vietnamezi d-astia amărâți care în loc de 4 bilete validasera doar 3, moaaa, intransigență, severitate, amendă, ură de a dreptul (unul din controlori chiar a făcut remarca – hai că astia au bani, le dă omie de.ieuro, mai mult că românilor)

      Este cea mai jegoasă atitudine, se iau de străini pe expresul de aeroport.. sa îi facă de o șpagă.. am reclamat la stb dar degeaba

      00
  17. Autobuzele exista doar ca se te mai uiti din cand in cand la ele, in trafic si sa te bucuri ca nu esti sarac sa le folosesti

    01
  18. NOU
    #70

    „Era bun Banciu, cunosc măcar trei oameni care îi plâng lipsa din zona de revista presei. „. Aceste cuvinte ne doare. Pai si Mircea Badea?

    00
  19. @Cristici nu are sens sa iti bati capul. In plm vin oameni care nu au mai mers cu STB de ani si ani si iti arunca „statistica asta e umflata”,”hai sa nu aruncam cu cifre aiurea” filozofeala de 2 lei. Nu stiu daca e numarul ala umflat sau nu, dar eu am observat asa: din momentul in care ma urc pana la momentul in care cobor (fac cam 15 minute pe traseu) sunt in jur de 5-7 oameni care bifeaza cardul STB. Restul mult mai multi se urca fara nicio treaba. Apropo, baieti si abonamentul trebuie validat la urcare ;)

    00
  20. in lumea cu apa calda nu exista politie si controlori prin autobuze. se intra in autobuz doar pe usa din fata. platesti (fix, nu se da rest) sau arati bilet, abonament si aia e. e greu.

    00
  21. O alta problema care are la sursa autoritatile slabe pe care le avem. Autoritatile noastre au doar 2 moduri de lucru: heirupist (dupa ce se intampla ceva nasol) si stat degeaba (cand se calmeaza lucrurile). Cauze sunt multe, coruptia, politizarea, lipsa de profesionisti. Daca maine se apuca de dat amenzi, o sa fie lumea ultragiata. Vor fi oameni care se vor tavali pe jos, iar politia va ceda presiunii. Asa ca problema trebuie rezolvata in alta parte.

    Strict pe problema, nu inteleg de ce TOTI pensionarii trebuie sa aiba gratuit. Nu ar fi mai corect sa fie legat de cat are pensia? Daca Gigi cu salariul minim este obligat sa isi ia bilet, nu inteleg de ce pensionari cu pensia mai mare ca el au gratuit.

    Cand a luat for colectiv cate verificari ISU au fost? cati au acum autorizatie? colectiv a trectu, isu isi vede de treaba linistit. se duce la munca si incaseaza.

    00
  22. În bucurești nu există controale. Când nu era moda să lucrezi de acasă mergeam zilnic (aveam și abonment chiar) și eram controlat de 2-3 ori pe an. Statistic vorbind, aș fi ieșit mai ieftin cu amenzile decât cu abonamentul. Dacă aș fi fost ceva mai musculos și bronzat la față probabil nici nu m-ar fi observat controlorii.
    Bonus: în ultimii ani controlorii trebuie să poarte vestă așa că îi vezi când așteaptă în stație.

    00
  23. Procent scos din burta. Sa bage mai multi controlori, sa ia si politia sa stea dupa curul lor. Or sa vada ca nu amendeaza 90% si or sa isi aduca aminte ca majoritatea nu isi valideaza abonamentul doar ca sa-i iasa STB-ului statisticile.

    00
  24. @bugsy Trebuie sa validezi si abonamentul la urcare. Daca vine controlorul si te gaseste cu abonamentul nevalidat, se considera ca mergi fraudulos si primesti amenda. Iti spun din propria experienta.

    00
  25. Cam multi 10% … ar trebui macar 0.001% sau ideal 0%.

    00
  26. O tempora!…unde sunt vremurile alea când pentru bilet se dădea in fund la casieriță ?
    dupa ww2 prostititutia in socialism s-a desfiintat se stie.Fetele care lucrasera legal pana atunci, au fost reorientate spre noi meserii…taxatoare pe autobuze, una din meserii.
    Parca la sfarsitul anilor 70 s-a desfiintat jobul iar o parte dintre taxatoare au fost coborate in chioscul din statia de autobuz, celalalte repartizate pentru recalificari la locul de munca in fabricile patriei, fiecare chiar orasel din RSR avand ceva industrie unde au putut ateriza. Inchid paranteza :)

    00
  27. Evident ca nu are cum ca doar 10% dintre călători sa plătească bilet. De ce ai pune un titlu neadevărat?

    00
  28. problema e alta, intrare cu cartela si ai scapat de nereguli

    00
  29. Am călătorit chiar după amiaza asta cu stb, prima data cu noul sistem de tarifare.
    Părți bune: cu 3 lei ajungi repede (40 min) din Otopeni în dorobanti. O singura validare tine o ora și jumatate. Autobuz curat deși afara ploua . Lume destul de civilizata, toți cu botnita, încearcă sa nu se bage în tine (o fi de la 15 la mie?). Am urmărit câteva stații pe cei care se suiau, doar 2 sau 3 nu au validat din peste 20.
    Parti rele: în continuare nu poți verifica soldul de pe card înainte de a te sui. Trebuie musai sa te deplasezi într-o stație cu vânzare și sa nimerești în timpul programului. După ora 20 trebuie sa faci blatul (nu ma luați cu plata cu telefonul, în aplicație, cu bitcoin etc. Eu vreau sa pot plăti cu cash oricând). O alta problema e ca după validare nu ți se eliberează un bon pe care sa fie înscris neechivoc valabilitatea călătoriei. Nici măcar nu îți scrie pe ecran un mesaj gen „călătorie valabila pana la ora de….”. Din procedura de pe site nu reiese dacă la schimbarea mijlocului de transport trebuie sa validezi din nou și aparatul sa îți indice dacă te încadrezi în timp sau nu. Eu nu am mai validat când am schimbat. M-am calicit la 3 lei.
    Per total merita sa dam stb-ului o șansă. De asemenea cred ca ar trebui mărit prețul călătoriei la 5 lei ca e suma mai rotunda și oricum cu criza asta energetica va ajunge repede 10 lei.
    Și în încheiere o constatare îmbucurătoare : a plouat, au dispărut aproape în totalitate trotinetistii

    30
    • Românul tipic, trotinetistii sunt problema celor care merg cu RATB-ul, :))). Ma mir ca nu zice si de cei care merg cu masina personala, ca nici astia nu platesc bilet. Ar trebui sa se interzica domne, ce atata libertate. Ce bine era pe vremuri cand se inghesuia lumea frumos si se mergea pe scari. Nu din cauza trotinetelor nu vin autobuzele la timp oameni buni, ci ar fi tocmai invers daca ar folosi mai multi mijloace alternative, dar imi bat gura de pomana.

      03
    • Poți să validezi din nou, dacă ești în perioada de valabilitate nu-ti ia banii, scrie linia veche -> linia nouă. Dar nu scrie la ce oră expiră cele 90 de minute, presupun că dacă mai ai 10 minute și vine controlul după 15 iei amendă, trebuia să-ți setezi o alarmă să nu uiți să validezi la oră fixă

      02
  30. Eu am luat un abonament mixt stb+metrou anual 1200 de lei. La 100 lei/luna orice mijloc de transport de oriunde pana oriunde (pe unde am eu treaba) e chiar mai ieftin decat inainte de schimbarea preturilor. Am scapat de orice grija. Recomand.

    00
  31. Ma aflu in procentul ala de 10% prosti inseamna. Desi ma bucur ca au intetit controalele sunt convins ca au acelasi target: studenta pitzy care urca in STB vorbind la telefon si uita sa valideze, mamicile si bunicile care cu copii, masca si cumparaturi pana valideaza cardul e blocat validatorul, oamenii din provincie care inca au telefon cu butoane si habar nu au ce sa faca cu un card de orice fel, intelegeti voi. Doamne fereste sa dea jos boschetarii pisati pe ei sau sa amendeze suiedejii care asculta Tzanca pe boxa externa (nu ca aia ar plati vreodata amenda).

    00
  32. O sa platim noi tarifele de 3 lei /calatoria si 80 lei /abonamentul cand o sa avem autobuze si tramvaie ca-n vest, spatioase, curate , cu caldura iarna si ventilatie vara.
    Si sa nu cumva sa vina vreunu’ sa-mi zica ca „da dar daca nu platiti calatoriile, STB nu o sa poata moderniza mijloacele de transport”….da, de unde?
    Cand sunt cersetori (ba, aceiasi ii tot vad de vreo 10-15 ani – e ala accidentat care vine la bustul gol in tramvaiul 25 sa se planga,, mai vine ala care se plange ca are 7 frati si nu are ce manca, mai vine unu’ ochelarist cu moaca de student la sociologie care tipa in gura mare ca-i e foame), boschetari care put , aurolaci drogati si babe nebune care vorbesc singure , inclusiv vanzatorii ambulanti (e unu ciuturiu care de vreo 10 ani tot il vezi ca vinde brichete , pixuri, posete si chibrite ) …..ba, si nu vad vreun controlor in preajma sa-i dea jos.
    Au avut STB si primaria bani gramada in ultimii 20 ani ca sa modernizeze transportul in comun si i-au furat impreuna cu sefii societatii. Atata au putut ei in 15 ani: sa cumpara autobuze turcesti care nici nu functioneaza bine. Macar Basescu (sau Videanu) au cumparat de la Mercedes-Benz CITARO.

    Asa ca sa ne scuteasca. Suntem capitala europeana cu salariul minim 1300 lei net.
    Din partea mea sa ne puna impozit pe salariu la toti bucurestenii cu cate 50 lei pe caciula si sa avem transport gratuit ca in capitalele europene.

    Aviz si lui Nicusor care a promis ca o sa puna taxe pe masini si pe parcare ca sa reduca poluarea si ca va incuraja transportul in comun , si cand colo a crescut tarifele la mijloacele de transport.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube