Once considered a risky bet, Romanian automaker Dacia has become Renault’s global profit machine. In 1999, Schweitzer acquired Dacia, an obscure, nearly defunct Romanian company. The deal was overshadowed by Renault’s alliance that same year with Nissan, which was nearly bankrupt at the time.
„Dacia is really a cash cow for the company,” said Renault Chief Operating Officer Carlos Tavares in an interview with Automotive News Europe.
Renault does not report individual results for its brands, but Morgan Stanley estimates that Dacia has an operating margin of 9 percent, which is more common for premium automakers. That’s good news for Renault, whose global automotive unit in the first six months of 2012 reported an operating margin of only 0.4 percent.
When the first Logan sedan launched in 2004, Dacia was unknown outside Romania, its home. Now, annual sales in the European Union have grown to 250,000 units, according to the European industry association ACEA. Dacia has become a global brand, with sales in 36 markets.
Un articol mişto despre ce înseamnă să ai viziunea şi tehnica necesară pentru a tranforma un brand muribund precum Dacia într-o companie profitabilă.
iar asta e rau pentru ca…?
Nu ne vindem tzara ! Huoooo
Stai sa apuce si sindicatele sa citeasca articolul ala si imediat o pun de o greva si cer 300% mariri salariale :))
@sin: păi oricum fac asta
daca nu se privatiza era acum un morman de moluz !
Pacat. Cred ca daca o vindea Nastase, sau cine era in 1999, la fier vechi facea un profit mai mare…
Credeti ca se ocupa cineva, vreodata, si de Aro?
Chiar ar fi misto.
Schwaitzer. Nume predestinat caroseriei.
Pentru ca Renault n-a venit aici sa plateasca salarii similare cu ale francezilor. Ca altfel erau ei profitabil direct in Franta si nu’si mai bateau capul cu romanii.
Ca multe alte companii romanesti de stat care erau pe butuci datorita smecherilor si capuselor care le sifonau, apoi au devenit profitabile dupa ce au fost vandute si la conducerea lor au venit niste manageri, nu economisti-felceri.
Statul este cel mai prost manager
N-or sa faca greva, pentru ca stiu ca Renault poate muta productia in maxim o luna in Maroc.
@Mark-3000: au mutat deja o parte a producţiei acolo, după grevele de acum 2-3 ani.
Nu este vorba numai despre salarii. O companie de asemenea dimensiuni trebuie să-şi distribuie geografic activitatea pentru a fi ceva mai protejată de influenţa unor factori locali:
– sociali – o grevă locală să nu blocheze întreaga companie. Nu-i obligatoriu ca greva să fie în respectiva companie. Poate fi o grevă a agricultorilor, care blochează transporturile.
– politici – vezi măsurile socialiste propuse de noul guvern francez.
– economici – idem pct. anterior
– meteorologici – îţi mai aminteşti de inundaţiile din Taiwan şi lovitura pe care acestea le-au adus industriei IT? Impactul era mult mai redus dacă nu ş-ar fi concentrat aproape toată producţia acolo.
– ş.a.
@ Arhi: e rau pentru ca-i precum in fotbalul romanesc. Dupa 20 de ani de capitalism, cei mai naspa sunt patronii de club banuiti c-au facut profit.
Si apropo de fotbal, cum naiba nimeni nu reuseste sa atraga Dacia ca sponsor desi pe-afara apare pe tricouri?
Daca Dacia va muri va muri pe mana sindicatului. Tanger ne-a dat sah si in ritmul asta Algeria ne da mat. Suna sinistru, dar ne cam arde coada…
Arhi, ziceai că ai făcut ASE-ul? Interesant.
Vanzarile ar fi mult mai bune si la noi daca romanii ar fi putin mai „smecheri”. Prefera sa cumpere la acei bani masini din 2000 si sa bage bani cu duzina, nah doar are bmw sau mercedes.
@raducu: e ironic ca noi ne agităm să ne luăm mercedesuri şi bmw-uri şi ăia care le fac îşi cumpără logane, că sunt mai proşti.
@Alex David: in Romania Dacia nu are nevoie de promovare pe cand in afara are foarte multa nevoie de asa ceva.
@ Alex David, Inca de la venirea Renault in Romania s-a retras sponsorizarea Dacia din orice fel de competitie sportiva. Dacia a mai cochetat cu sponsorizarile sportive (vezi echipa nationala) insa ce ai vazut tu in afara cu Dacia pe tricou sunt doar dealeri Dacia, independenti de uzina.
@zoso, nu stiu daca ai intrat in posesia statisticii impactului Dacia pe piata fortei de munca din Romania (inclusiv transvers). Procentul este uimitor si ridica mari semne de intrebare (sper) celor ce hulesc melteneste brandul Dacia.
@baxt: am citit nişte concluzii de pe urma studiului, dar nimic elaborat. dacă ai linkuri utile in context, please share.
@sin: nu tocmai; daca mai comit astfel de gesturi nu cred ca mai are nimeni rabdare cu ei sa le arate pisica numita Maroc si se vor trezi cu un big mumu. In plus de asta, de cand cu legea dialogului social din 2011 sindicatele si-au cam pierdut din puteri.
Profitabilitatea vine si din curatirea in intregime de capusele existente la momentul 1999.
Majoritatea ne laudam cu diplome in management, marketing si diferite inginerii, dar practic nu stim sa tinem pe picioare nimic, toate uzinele le-am dat strainilor.
@arhi – e rau, pentru ca s-a `inventat` Tanger, in Maroc, pentru ca exista AutoVAZ cumparat de curand de Renault …
In toate intreprinderile romanesti de stat se fura ca in codru. Cand intra un investitor strain, este furat de directorii locali, de angajati de tot ce se poate. Iar angajatii fac treaba proasta, cat de proasta si de putina pot ei, minimul minim si consilii si comitete care produc hartii si felicitari reciproce.
Vazut asta cu ochii mei timp de cateva luni la firma de mecanica fina facatoare de piese de schimb pentru motoare diesel, preluata de „investitori americani”, romani capatuiti prin SUA si intorsi cu idei de capitalism.
Daca tai un pic in carne vie si aplici principiile lui Sun Tzu, poti sa faci treaba foarte buna in Romania, dar te costa un pic sa aduci tehnologia necesara, sa angajezi si sa pregatesti oamenii. Dupa ce pui sandramaua pe roate, merge treaba si incep sa vina profiturile daca ti-ai adus manageri cat de cat inteligenti, care nu se lasa prostiti si iti pun romanii lenesi la munca.
Asta a facut Renault la Dacia, a pus biciul pe muncitori, a adus ceva tehnologie si design, economii de scara din folosit piese comune in mai multe modele si Dacia si Renault.
La fel cum Petrom a devenit profitabil sub austrieci, Petromidia sub Patriciu, etc. Statul este cel mai prost administrator … se trambiteaza pe toate drumurile replica asta … Si e normal sa fie asa cand o companie precum Petrom, Dacia, etc, este capusata de sute de alte companii care extrag bani grei de pe urma mastodontilor.
@Alexandru: Romanii nu sunt lenesi, dovada ca sunt stimati peste tot in lume, pe unde muncesc, de ce ar fi lenesi acasa si printre cei mai buni in afara, te-ai intrebat vreodata lucrul acesta? Ceva iti lipseste din argumentare.
Si inca o treaba, se fura si la privat ca in codru, stai dumneata fara grija, in mai multe feluri decat se fura la stat.
http://www.daciagroup.com/presa/comunicate-de-presa/2009/renault-si-romania-de-zece-ani-impreuna
@zoso, era un comunicat in genul celui din 2009 pe care nu il gasesc acum.
stai relaxati ca se fura si la ora asta la Dacia. Mai pe mic, dar se fura.
Marocul este doar un baubau. Se produc cam 300k masini/an la mioveni. E in UE. Romanii nu-s musulmani (cu toate problemele aparute de aici). Deja se baga cercetare la mioveni.
Prea multe investitii sa iti bagi pl in ele.
Salariile: pai, cand vine muncitoru francez si are cateva mii de euro + cazare + masina + benzina, parca doare un pic. Cand profitul Renault creste, dar salariu nu, iar doare un pic.
Pe de alta parte, inainte sa vina francezii era vai steaua ei de fabrica
Pacat ca banii se duc la straini.
Rețeta de succes managerial de la Dacia ar trebui aplicată și la Oltchim. Mititeii din politica românească nu știu ce înseamnă Oltchim și nici nu înțeleg adevărata valoare a combinatului.
Foarte tare
Am vazut comentarii cu regrete ca banii se duc la straini… ba baieti, romanii n-au fost in stare sa faca altceva decat reiteratii de Dacia 1300, Francezii au investit bani in Dacia care raman aici. Si atunci cand Dacia o sa aiba probleme, tot ei o sa plateasca nota de plata.
In plus, s-a mai dus din furaciune la Dacia, ca asta era defapt problema noastra, coruptia. Altfel am fi putut si noi sa dezvoltam loganul. Nu e SF.
Cat timp productia se petrece aici, Dacia va fi o afacere profitabila si pentru Romania.
E la fel ca faza cu Apple care este o companie Americana dar isi produce dispozitivele in China. China are mai mult de catigat decat America.
Renault a devenit profitabil in urma parteneriatului cu DACIA.
Romani harnici afara? Ai si uitat de suedeji la furat, cersit, manageriat de retele de prostitutie si droguri?
Si nu numai suedeji, si romani romani.
Legat de hărnicia românilor pe afară… Am citit anii trecuţi un interviu cu un angajator german, din IT. Zicea că este totul în regulă atât timp cât nu pui doi români unul lângă celălalt. I-a luat ceva vreme să se prindă de acest fapt, dar de atunci n-are probleme şi e satisfăcut de ei.
Nici in Franta salariile in industria auto nu sunt foarte mari.
De exemplu la uzina Peugeot din orasul in care locuiesc salariul muncitorilor se invarte in jurul sumei de 1500 EUR