Dacă lucrați în servicii, poate ați primit mailuri de genul ăsta în ultimele luni:
După cum bine știți, domeniul nostru de activitate traversează o perioadă de criză din care nu știu cât vom reuși în acest an să ne redresăm. Există posibilitatea unui discount al abonamentului?
Toată lumea încearcă să negocieze ceva, poate iese mai ieftin la cheltuieli. Problemele pe care le văd eu aici sunt însă două:
Întâi, oamenii nu se uită la cât cere concurența pentru acele servicii. Când lucrezi cu unii că sunt ieftini și buni, și ei știu că sunt ieftini și buni, dar încearcă să își facă un nume în piață și se chinuie să rămână la suprafață, mailurile astea sunt ca o palmă peste ochi.
Apoi, câte mailuri din astea crezi că primesc prestatorii de servicii pe zi? De curiozitate, crezi că doar tu te-ai gândit la asta? Cam după câte cereri de reduceri crezi că le vine să își ia câmpii?
A doua problemă e delicată. Ăia contează pe tine în momentele astea, la fel cum tu contezi pe ei și pe alții.
Revenind la întrebarea din titlu, ceri o reducere când ți se pare că plătești prea mult. Dacă plătești prețul pieței sau chiar mai jos, nu e cazul să fii măgar.
Pe de alta parte , multi ajung in situatia fie platesc mai putin pentru serviciu daca reusesc sa obtina reducerea, fie pun lacatul si nu mai platesc nimic. Daca tu ca prestator poti sa te mentii la suprafata chiar aplicand o reducere, dupa revenirea la normalitate ai in continuare cui sa vinzi la pretul corect.
Ar mai fi o varianta. Cand ai lucrat cu respectivul de ani buni si ai platit pretul cerut fara nici o intarziere si fara nici o problema, ai o relatie buna cu el de ani de zile, eu zic ca poti cere o reducere pt. o perioada mica, pana te redresezi. Mi s-a intamplat mie si nu m-am simtit jignit pt. ca am inteles ca se poate intampla. Firma cu care am colaborat mi-a oferit si bonusuri destul de generoase cand erau pe val.
Singurele momente cand am cerut reduceri pt servicii a fost cand nu s-au ridicat la nivelul mentionat in contract (servicii medicale, de internet, electricitate, amenajari etc). Si atunci in majoritatea cazurilor raspunsul a fost negativ. Cel mai sanatos e sa gasesti o solutie altfel. Alt provider de servicii, faci tu serviciile alea daca poti, apelezi la prieteni… Concluzia: Nu face altuia ce nu ti-ar placea sa ti se faca.
Adica vrei sa spui ca daca ai avea un spatiu comercial inchiriat, iar in perioada asta nu ai putut sa iti desfasori activitatea, nu ai cere macar o reducere a chiriei?
Eu nu am cerut (nu este spațiu comercial este spațiu de birou), deși în aceste 2 luni am fost la birou doar să ud florile, angajații au lucrat de acasă. Din fericire nu am fost afectat foarte tare, am o relație bună cu proprietarul. Singurul contract suspendat în perioada asta a fost cel cu La Fântâna, nu atât pentru cei 400 de lei economisiți ci mai mult pentru că efectiv nu aveam ce să facem cu apa și cafeaua.
Am câțiva clienți care și-au suspendat activitatea în perioada asta, cine mi-a solicitat am suspendat contractul, deși, pentru unii dintre ei am continuat să prestăm servicii fiindcă sunt obligatorii. Am mers pe principiul că nici o faptă bună nu rămâne nepedepsită.
@Cristian Banu, la tine este diferit.
Ai lucrat de acasa, ai avut in continuare incasari. Dar gandeste-te ca ai fi avut o activitate in care nu poti lucra de acasa si in perioada asta nu aveai nicio incasare.
Si ce sa vezi cristianule? S-ar parea ca poti presta servicii si cu oamenii acasa nu chemati ca soarecii de la 8 la 5…
Cand exista alternativa unui pret mai mic.
Exemplu concret: anul trecut toti operatori de telefonie mobila au crescut abonamentele cu vreun euro invocand ordonanta 114, licitatia 5g si alte aiureli. Bineinteles ca toti au facut-o in acelasi timp. Crede cineva ca are sanse de reducere la abonament acum sa zicem la vodafone? Eu nu prea cred.
reducerile la abonamente se cheama cartele prepaid…
Nu e treaba mea să știu ce e în inboxul altuia. Treaba mea e să-mi optimizez costurile. Iar dacă respectivul clachează după 30 de cereri de reducere poate ar trebui să-și angajeze secretară.
care sa dea forward la cererile de reducere
Daca-si mai ia si secretara sigur reuce costurile. La tine asa e, secretara decide discounturile?
Offtopic: Actorul pare cunoscut
ian scott, ciclist și actor https://en.wikipedia.org/wiki/Ian_Scott_(actor)
eu ii cunosc doar cariera actoriceasca.
@zoso: ciclist si actor dar nu neaparat in ordinea asta
văzusem la un moment dat niște poze cu el de la ciclism. avea tot timpul pompa la el.
E ca pe OLX. „Ofer 1/2 pret” – cine accepta bine, cine nu, nu, se merge mai departe. În mintea lor nu strică să întrebi că nu-ți dă nimeni dacă nu ceri. Lumea e rea, maică.
Also: Askers vs Guessers: https://www.theatlantic.com/national/archive/2010/05/askers-vs-guessers/340891/
Unii au ajuns miliardari doar având ca motto o vorbă înțeleaptă în afaceri: Nu e prost ăla care cere, ci ăla care dă.
Eu lucrez la o firma cu multe proiecte, in IT.
Clientii nu-s din Romania, deci nu pot spune ceva specific national.
Insa au fost multi client care au solicitat reduceri sau prelungire de termene de plata. Dupa multe discutii dute-vino, s-a ajuns la concluzia ca doar 2 client aveau cu adevarat nevoie de prelungirea termenelor de plata pentru ca aveau probleme cu lichiditatile.
Acum, despre ailalti care pot plati, le merge afacerea ok, ce pot spune? Pot fi considerati carnati ca au incercat sau nu?
daca tot veni vorba, ar fi cazul sa mai ieftinesti putin blogul.
Da, da, la concurenta era la jumatate de pret
Mi se pare normal sa ceri o reducere atunci cand ai probleme financiare. Si furnizorul/prestatorul de servicii alege sa te ajute sau nu.
Chiar as avea pretentia sa fiu inteles atunci cand este o situatie temporara ce a generat o scadere semnificativa a cifrei de afaceri.
Daca tu nu esti dispus sa ma intelegi si sa ma ajuti, este posibil ca peste 1-2 luni sa inchid taraba si tu sa nu mai ai cu cine colabora.
„Cimitirele sînt pline de oameni de neînlocuit”
@Petre, asta merge si invers:
Te duci la client sa-ti ceri banii pe ultima luna de munca si iti spune ca luna asta nu te mai plateste. Daca indraznesti sa-i spui ca nu mai lucrezi pentru el, te loveste cu replica aia de 2 bani.
@Petre, asta merge si invers:
Te duci la client sa-ti ceri banii si iti spune ca luna asta nu te plateste. Daca indraznesti sa-i spui ca nu mai lucrezi pentru el, te loveste cu replica aia de 2 bani.
Criza este si pentru mine, nu doar pentru client. Daca nu ma poti plati, nu e nicio problema. Oprim colaborarea si, cand ai din nou bani, reluam. Asa cum clientului nu-i convine sa munceasca moca, nici eu nu muncesc pentru multumiri, ca mi-e podul plin de ele. Pe specialitatea mea curenta plata se face la inceputul lunii de munca. Daca nu ai platit, inteleg ca nu lucram luna respectiva. Decat sa fac treaba moca, mai bine ma relaxez, ca tot castigul ala financiar il am.
@dojo, lucrurile nu sunt intotdeauna asa simple. Poate tu lucrezi intr-un domeniu in care numarul de clienti este suficient de mare incat sa ai de unde alege daca pierzi 50% din ei, dar nu peste tot este la fel.
Uneori costul de achizitie a unui client nou este mai mare decat pierderea pe care ai avea-o daca i-ai face o reducere in urmatoarele 2-3 luni.
Exemple:
– Spatiu comercial – dai afara chiriasul care nu a putut sa iti plateasca timp de 1 luna si trebuie sa cauti un alt chirias. In cel mai bun caz dureaza minim 1 luna pana se muta, deci deja ai ajuns la aceleasi pierderi. In plus, va trebui sa si renovezi spatiul inainte, asadar ai cheltuieli suplimentare.
– Provider de internet – reziliezi contractul clientului care a avut activitatea inchisa si nu poate sa-ti plateasca factura pe ultimele 2 luni. Pe tine te-a costat conectarea locatiilor clientului la retea de 5 ori valoarea abonamentului lunar, deci deja esti pe pierdere foarte mult.
– Agentie de publicitate – ai lucrat 6 luni pt lansarea unui produs care trebuia sa iasa pe piata in Aprilie, dar clientul vrea sa amane lansarea pana in Iunie (din motive de coronavirus). Tu ar trebui ca in perioada asta sa continui campaniile in social media, dar clientul iti spune ca nu are posibilitatea sa suplimenteze bugetul de publicitate.
mie nu mi-au cerut reducere, dar m-au anuntat ca o sa intarzie cu plata facturilor pana porneste treaba…am inteles si continuam asa.
Eu si la Selgros am negociat 10% reducere pentru un uscator de rufe Miele si am primit 5%.
So, de ce sa nu incerci ?
Miele? Ai facut foarte bine ca ai intrebat insa MIELE nu este cu pretul pietei sau sub pretul pietei, indiferent cat o sa-mi explici calitate si alte argumente.
Cer ei destul pe produs cat sa aiba de unde sa dea reducerea pe care o ceri tu.
Nu vad unde e problema. Ceri de ce sa nu ceri? Daca se poate bine, dacă nu, nu. De la mine au cerut reduceri cei mai bogați clienți. Cei mai sărăcuți nu au cerut niciodată.
Poate ca de asta au ajuns bogati clientii aia. Fiindca au stiut cand si cum sa negocieze un contract.
Pentru că bun simț
Apropo de reduceri la servicii : mai plătiți gradinita/ after în perioada asta? Dacă da, ce%?
Platesc doar taxa de loc, 500 Ron. Pentru asta, 2 zile /saptamana este gradinita online, de cate 1 ora / sedinta.
Ii inteleg si pe cei de la gradinita, daca nu ar mai plati nimeni s-ar inchide de tot si de la toamna tot eu stau sa ma agit unde imi duc copilul.
Am platit cam 50% din pretul fara mese.
Noi am platit pentru Mai 525 Ron, in conditiile in care inainte plateam 1400 (program prelungit cu mese incluse). In decembrie de exemplu a mers 3 zile doar (racita + clavicula rupta) si dupa ce au fost eliminate mesele tot a trebuit sa platim 1200 Ron.
Pre pandemie:
Copil bolnav, lipseste 3 saptamani de la gradi. Am cerut reducere de la taxa lunara, conform contractului semnat cu ei. Ne-au refuzat si ne-au spus ca daca nu ne convine, sa ne ducem in alta parte.
Copil cu toxiinfectie alimentara, de la mancarea data de ei. Reclamat, la fel, daca nu ne convine sa mergem in alta parte.
Vine pandemia si starea de urgenta:
„Stiti avem cheltuieli, puteti plati 1100 din 1600 pe luna?”
MARS MA la somaj tehnic!!!
Noi plătim grădinița la 50% din tariful de bază. Dar şi suntem mulțumiţi de serviciile oferite de ei, s-au mobilizat imediat după prima săptămână de la închiderea şcolilor, avem sesiuni online şi materiale ajutătoare, astfel încât şi noi putem să mai lucrăm, şi nici copiii nu pierd de tot contactul cu grădinița.
@Gelu, ti se pare corect asta?
Cand tu ai avut o problema, copilul nu a beneficiat de servicii, ai fost nevoit sa platesti.
Acum, cand ei nu iti ofera niciun serviciu, tot trebuie sa platesti o parte din costuri.
Mi s-ar fi parut de bun simt sa spuna ceva de genul: „daca platiti lunile astea cate 50% din taxa, la anul veti beneficia de o reducere lunara de 10%”.
Și eu plătesc, eram curioasa dacă lumea normală, non mama de fb, e ok cu plata. La noi cei de la gradi au fost mega ok, am platit martie full, aprilie 70% și pentru restul lunilor trebuie sa plătim 50%, dar au lecții live în fiecare zi și super mega educatori, pe care ii dorim si din septembrie încolo.
Nu ne-au cerut, nu am platit nimic. Din contra, au sa-mi dea bani inapoi (rezolvam luna aceasta) pentru cateva zile din martie dupa declararea starii de urgenta.
Am oferit reduceri la agenție sau am lucrat cu termene mai mari de plată în perioada asta doar pentru clienții cu istoric bun, cu care lucrăm de ani buni, că vrem să îi susținem.
În rest e plin de cereri de oferte de genul ăsta, și încă o chestie pe care mulți nu o realizează este că cererea a crescut enorm pe tot ce ține de prezența online, de la web design, SEO, social media, marketing online. Doar influencerii duc lipsă, prestatorii de servicii reale o duc bine. În condițiile astea, refuzăm zilnic cereri noi că nu avem timp pentru alți clienți, ne preocupăm de cei existenți, iar singura reducere care se justifică la clienții noi în perioada asta e dacă sunt dispuși să plătească în avans. My 2 cents.
Totul se negociază.
La fel de bine poți negocia în sus.
Fix dar fix asta mi-a spus foarte doct un fost șef, fost patron de trust de presă, când am mers să-i cer mărire de salariu: că hehe – vezi că se poate negocia și-n celălalt sens al drumului. I-am zis că poate încerca, în condițiile în care știam că dacă eu plec îi moare o revistă. Mi-a dat cât i-am cerut.
Chestia asta sună bine când o spui, dar e valabilă doar când ai ceva foarte solid și vânos în mână. Altminteri îți râde celălalt în față. Iar în cazul de față, al serviciilor, sunt curios cu ce te-ar putea avea la mână prestatorii ăia de servicii. În condițiile în care poți oricând să mergi la altul nu prea cred că-ți bagă unul placa asta cu ”dar vezi că putem negocia și-n sus”.
Eu renovez un apartament. Merge destul de greu și de prost.
Am colaborat cu QFort pentru ferestre și au venit mai târziu decât era stabilit inițial, din motiv că au fost implicați într-un accident rutier. Ok, se poate întâmpla, e de înțeles, însă mi-au lăsat impresia apoi că vor să termine repede, ca să nu stea ”peste program”. I-am rugat să respecte indicațiile de pe etichetele produselor folosite și mi-au aruncat în silă ”știm noi mai bine ce facem! Nu ne bate la cap, că plecăm și te lăsăm cu ferestrele nemontate”. Am curățat eu golurile în care au montat ferestrele, am curățat eu rama, pe interior, că ei montau geamul direct pe mizeria aia care cădea când găureau. Au plecat fără să strângă nimic din mizeria făcută.
Am turnat o șapă de egalizare cu unii. Ne-am înțeles la un preț, au venit la apartament, apoi au cerut un preț dublu, din motiv că, în unele locuri, sunt 1-2cm peste cei 5-6 pe care îi estimasem eu, la modul general. Asta după ce mi-au turnat o cameră și aveau amestecul preparat pentru a continua. Mi-au zis că se duc acasă, dacă nu accept. Până la urmă au făcut-o, dar nu au tasat-o deloc și nici nu au finisat-o (a ieșit zgronțuroasă). Meșteri recomandați de cineva. 2200 lei pentru o zi de muncă, 3 inși.
Am turnat o șapă autonivelantă peste cea de egalizare (MapeiUltraplan Maxi). 6mm de șapă, mi-a crăpat toată și nici nu e dreaptă. La fel, i-am rugat să respecte indicațiile de pe sac, să amestece cum zice acolo (de 2x, cu pauză între). Mi-au zis că știu ei mai bine ce fac. I-am rugat să dea ca lumea cu rola cu țepi. Mi-au zis să îmi văd de treabă, că știu ei mai bine ce fac. Ăștia i-am luat de pe olx.
I-am adus pe unii să îmi facă un deviz pentru zugrăveală. Curățat pereții + glet + var = 20000 lei, pentru un apartament cu 3 camere, comunist. Fără factură. Dacă voiam factură au zis că prețul aproape se dublează. Să-mi bag pl.
Să mă fut în toți muncitorii din construcții și în prețurile lor. Îl am pe unu, muncește la patron pe 7 lei/mp, ca să monteze parchet. Mie îmi cere 30 lei/mp, fără factură. Așa sunt toți, sclavi la patron și încearcă să îi ardă pe ăștia ca mine. Dacă pică piața imobiliară, să fie 100% convinși că voi profita de asta și voi cere reduceri.
Un designer de interior cere 25 euro pe mp sau 100-200 lei/oră de vorbit la telefon. Să-mi bag pl. Normal că cer reducere acum, dacă pot.
Minus din partea vecinilor care stau in casa in perioada asta si te-a lovit pe tine harnicia sa le dai cu rotopercutoare.
1. QFort – niste nesimtiti. Puteai sa incerci sa suni la firma sa spui ca nu esti multumit de lucrare.
2. Sapa de egalizare – trebuia sa le spui ca nu le dai nimic in plus. Daca nu sunt de acord pot sa plece acasa, dar nu le platesti nimic.
Persoana care ti i-a recomandat ce parere a avut cand i-ai spus ca si-au batut joc de tine?
3. Sapa autonivelanta – din nou, trebuia sa le spui ca nu le platesti nimic daca nu fac lucrarea cum trebuie. Nu trebuia sa taci si sa le dai banii.
Normal ca vor continua sa faca astfel de magarii daca merge si lumea accepta sa ii plateasca pentru o lucrare proasta.
4. Zugraveala – enorm. Multi nu vor sa se complice cu lucrari din astea mai dificile cum ar fi curatat peretii + gletuit, asa ca arunca niste preturi exagerate.
Spera probabil sa prinda lucrari unde trebuie doar sa dea cu o bidinea cu lavabila.
5. Parchet – 7 lei/mp este destul de putin totusi – nici eu nu as monta o camera intreaga si la sfarsitul zilei sa plec cu 100 de lei.
In schimb 30 lei/mp este destul de mult, dar daca ne raportam la baietii cu sapa care ti-au cerut 2200 lei… nu mai pare exagerat.
6. Designer de interior – revin din nou la baietii cu sapa… daca ei au cerut peste 700 de lei / ziua de munca, un designer de interior (care are diploma de arhitect) cat poate sa ceara?
Esti un om cu foarte multa rabdare; eu cred ca le spuneam ca ii arunc de pe geam si apoi a fost accident daca ùma luau cu asa vrajeli; nu neaga nimeni ca nu trebuie platit un pret corect, dar sa te jecmaneasca in halul asta…
mai e categoria de meseriasi care vad lucrarea , ii intrebi cat costa si ei iti raspund ca ei muncesc la 80-100 euro/zi, in functie de cat de greu este.si daca esti naiv si musti, o sa stai doua luni cu ei…..am avut si asa specimene, norocul a fost ca eram pe teren propriu si ei in deplasare, si dupa 3 zile in care o frecau si umpleau pubela de cutii de bere, i-am intrebat daca vor sa lurcreze sau sa plece, ca am alta echipa, si sa imi spuna cat costa lucrarea ca ma fut pe ziua lor de munca
Raspuns: Multumesc ca ne considerati un partener de incredere al afacerii Dvs. Tinand cont de conditiile dificile din piata, va trimit atasat oferta noastra de crestere a preturilor.
Astept cu interes raspunsul Dvs.
E un prim raspuns. Fiecare trage de preturi, de termene de plata pentru a obtine un avantaj.
Cititi de Hertz vs Avis in America.
Hertz are pana pe 22 mai sa ajunga la o intelegere cu creditorii. Altfel, chapter 11 (reorganizare) sau chapter 7 (faliment).
Avis are cash sa reziste pana la sfarsitul anului.
Da, ai dreptate. Acum cand toata lumea are probleme de cashflow este momentul sa iti jecmanesti la maxim clientii.
De ce dracu’ va mai agitati ca se vand masti de protectie cu 7 lei/bucata sau ca bancile nu accepta amanarea ratelor pana la iesirea din izolare?
Sa zicem ca firma ta se ocupa cu aparatura horeca si are 10 abonamente la firma de telefonie AAA. Nu vinzi nimic in perioada asta si mai ai si cateva restaurante si hoteluri ce au restanta la tine + facturile vin in continuare, in ultimele 6 sapt n-ai incasat nimic, ai trimis oamenii in somaj tehnic, e nasol. In acest caz nu e cel mai bine sa trimiti un mail cu o cerere de reducere? Normal ca e, deoarece s-ar putea ca firma concurenta BBB sa-ti dea primele 3 luni gratuit sau primele 6 luni 50% reducere si in acest caz AAA pierde un client care de 6 ani a platit la timp si si-a innoit anual abonamentele + cumparat tel pe abonamnet.
„Deci e greu pentru ca nu e usor.” – Ion-fratele de la alta mama a lui Gica Hagi
Pe mine ma agaseaza pomamagii care la orice chestie se tocmesc,cer reduceri,mai intreaba de cateva ori care e ultimul pret(cand vinzi o masina sh in romania e dezgustator).pe de alta parte,sunt multe bunuri care noi au niste marje de negociere incluse(imobiliare,auto noi) incat fraier sa fii sa accepti pretul afisat.insa tocmeala asta e specifica spatiului magrebian,ca si ideea de a te smiorcai si jura de sfinti,alah,sanatatea afacerii,viata angajatilor,cand de fapt tu meschin cauti sa iti umpli buzunarele.e o diferenta intre demnitate,spirit de negociere si milogeala,similar cu diferenta dintre sublim si ridicol,frumos si kitsch.
De ce la un automobil nou ar trebui sa fie o marja de negociere, dar la cele second-hand nu? Mi se pare ca tocmai acolo este destul de mult spatiu de manevra, valoarea unui produs second-hand fiind relativa.
Tâmplărie pvc: firma mare, specializată iti facem discount 10% pt ca e perioada asta mai dificila. Firma de construcții (tot pt tamplarie): pret cu 10% mai mare si zic ca e posibil sa se mai scumpească. WTF?
In cel mult un an, firma aia de constructii o sa aiba preturi MULT mai mici. Asta daca nu cumva da faliment pana atunci.