Cine să schimbe educația?

Întrebări ajutătoare:

  1. voi ați văzut câtă materie este predată copiilor?
  2. voi ați văzut în ce halul sunt manualele?
  3. voi ați văzut câte cadre didactice sunt fane conspirații imbecile?
  4. voi știți în cât timp se predă tabla înmulțirii?
  5. vedeți în trafic cum se comportă șoferii care își duc copiii la școală? ce educație credeți că le predau acasă?
  6. cine să schimbe, cadrele didactice care fug de la sau pică la titularizare?
  7. cine să schimbe, inspectorii școlari, care se umplu de cadouri și șpăgi la examenele de grad?
  8. cine să schimbe, părinții analfabeți funcțional? dacă sunteți pe grupurile de părinți, îi vedeți. îi vedeți și pe stradă, e plin de părinți care funcționează cu greu, cum credeți că sunt în restul timpului?

 

 

2021120590825004

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

127 comentarii

  1. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 91134
    • La noi educatia e “gratuita”, noroc cu meditatiile…

      Comentariu apreciat.7818
    • Vezi ca de multe ori copilasi astia mega dotati ai romanasilor nu sunt de fapt asa inzestrati si prost calauziti cum se vrea a crede. Realitatea e ca rolul parintilor in educatia copiilor este determinant; nu poti sa il imbraci pe ala micu de la Vagabond si sa asculte Abi Talent in masina cu tine si pe urma sa urli ca nu se face dau peste cap profesorii sa il invete si sa il remodeleze cand el de fapt este nemodelabil prin prisma faptului ca se intoarce intr-un mediu de prosteala, cocoloseala, recompense nejustificate si laude nefondate. Da, sistemul educational sufera in foarte multe aspecte, dar nu dati vina pe sistem cand vina majoritara e la parintasi.

      Comentariu apreciat.1908
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 45104
    • @Andor
      „Meditatiile sunt platite de parintii lenesi care nu vor sa-si bata capul cu copii”

      Pur și simplu nu este asa.
      Meditațiile sunt plătite de părinții care înțeleg cum funcționează lucrurile și vor ca si copiii lor sa aibă o șansă.

      Pentru ca sistemul de educație este asa cum este, pentru ca a ajunge în anumite pozitii/functii presupune sa ai anumite studii si cunostinte in domeniu iar la final nu interesează pe nimeni ca părinții nu au vrut sa plătească meditatii. Adică dacă la școală pe profesorul de matematica/informatica nu îl interesează și nu preda cum trebuie, tu ca părinte nu ai ce sa ii explici copilului pentru a întra la facultatea de informatica (de ex ) – pentru ca nu știi matematica și informatica la nivel de admitere la facultate.

      Iar fără pregătire copilul nu știe.
      Fără sa știe nu poate întra la facultate.
      Fără sa știe și fara facultate nu poate obține un post în domeniu, care sa fie plătit mai bine.
      Și se va angaja undeva pe minimul pe economie.

      Este corect ca fără meditatii sa nu prea ai șanse?
      Evident ca nu – dar de aici pana la a face părinții leneși ca nu stiu ori nu pot sa facă munca profesorului este cale lunga.

      Comentariu apreciat.10639
    • @Alecs&ru
      Ești tipologia de părinte care nu are nicio contribuție la dezvoltarea (școlară +tangențiala) a propriei progenituri, școala e responsabilă, dar e proastă.
      [Ne scuzi pe cei care nu rezonam cu tine]

      Indecis. Tu ce zici?2849
    • Stati ca nu pricep ceva. Credeti ca meditatiile „functionalizeaza” copilul? Puf, i-am luat meditatii lu’ ala micu si gata, problema e rezolvata?
      Meditatiile date de aceeasi profesori calauziti de aceleasi manuale? Meditatiile raspund cel mult la punctul 2 din lista facand materia mai accesibila. Atat si nimic mai mult. Lasati paharul cu apa rece pe masa ca nu e votca.

      Comentariu apreciat.680
    • Klaus Iohannis approves this message.

      156
    • Eu am fost un parinte „harnic” si l-am ajutat pe cel mic de-a lungul clasei a IV-a sa lucreze suplimentar la matematica (ca sa nu ne intindem foarte mult, scoala privata la care era dadea un examen pentru a decide pe cine pastreaza in clasa a V-a).
      Ei bine, nu a fost de ajuns. Desi a lucrat un an de zile, ii verificam tot ce facea si ii explicam unde vedeam probleme, a „picat” examenul (din cauza matematicii) si a ajuns in sistemul de stat.
      Lectie invatata: acum e in clasa a VIII-a si face pregatire si la romana si la matematica cu profesori de gimnaziu.

      Indecis. Tu ce zici?1332
    • Nu devii analfabet, te nasti analfabet. Încetezi să fii analfabet trecând prin niște ani de școală.

      Prostia (incapacitatea de a înțelege chestii) e naturală, nu se dobândește. Ulterior, niște chestii care se numesc cărți și pe care nu ești încurajat să le folosești reduc treptat prostia pe parcursul unui număr important de ani în care practici cititului cărților și gândirea critică.

      Comentariu apreciat.611
    • Lăsați, lăsați!

      013
    • @ AlexAndru – aberatia spusa de tine (ca si obsesia romanilor pentru meditatii sau scoli nu stiu de care) ma irita crunt.

      Oamenii au succes sau realizeaza chestii in viata bazati pe o suma de lucruri, nu doar pe o cantitate de cunostinte.

      La final de zi rolul scolii e sa te faca sa gandesti, sa iti modele niste obiceiuri, niste deprinderi, sa puna o fundatie. Nu confunda asta cu cu un intreg, este doar baza. Avem jdemii de profesionisti foarte buni in toate domeniile care au trecut doar prin sistemul public de invatamant, faptul ca nu este perfect sau ca se poate mai bine nu inseamna ca nu functioneaza.

      Tu insa omiti un lucru – exista scoala, exista familie si exista individul. Sunt 3 aspecte in ecuatie si toate conteaza, nu le poti disocia. Doar pentru ca accentuezi una nu inseamna musai ca totul se schimba in bine.

      Comentariu apreciat.362
    • @Bigbear & @Cristi
      Cand spun “educatie privata” nu spun meditatii cu aceiasi profesori pe care ii au la scoala si nu ma refer la sisteme identice cu cele de la stat. Ma refer la un contact cat mai mult cu “mediul privat”, diferite “grupuri” si activitati, etc
      Exemplu copilului meu cel mare, intrat anul trecut la Lazar si care a urmat o scoala generala de stat, normala, de cartier dar pe care l-am tinut mereu in contact si cu “altceva”
      Engleza Shakespeare School, Info (Logischool de mic, micii developeri, mind hub, etc), Mate (o ruda fosta profa de info), diferite activitati de voluntariat (4-5 ori pe an), intotdeauna cam de pe la 4 ani a facut in mod constant un sport, nu de performanta (2-3 ori pe saptamana), intotdeuna a fost in contact cu diferite grupuri de “cretie” de la tabere pana la diferite “ceruri” concentrate pe diferite proiecte, etc
      Etc.
      Copiii mei nu s-au nascut genii si nici super dotati. Sunt copii absolut normali, au urmat “statul” inca de la gradinita dar care nu au fost lasati “prada” unui singur sistem si nici a “meditatiilor”. Am facut tot posibilul sa vada cat mai multe, sa ia contact cu cati mai multi oameni si situatii, etc.
      Daca asta inseamna ca este o “obsesie”, atunci bine.
      Unii o sa spuna ca am fost “dictator” ca nu am lasat copilul “liber” pentru ca oricum ai da-o cineva comenteaza ca nu e bine.
      Indiferent daca copiii fac sau nu “meditatii”, nici un parinte nu trebuie sa se bazeze ca asta functioneaza si … atat!
      Nu ai contact cu copilul tau, nu ai facut nimic.
      P.S.: si da, la scoala de stat efectiv nu se face absolut nimic constructiv. se preda maculatura si atat. daca esti tocilar si memorezi repede iei o nota mare insa informatiile alea dispar aproape instant dupa. „meditatiile” te invata in primul rand sa inveti. pentru ca copiii romani efectiv nu stiu cum sa invete.

      164
  2. NOU
    #14

    in cazul multor parinti nu se aplica dogma ca sunt analfabeti si sunt functionali.

    Indecis. Tu ce zici?2311
  3. Influencerii o sa schimbe educatie. De exemplu, mizez pe Sanziana si Alexia Eram, mai ales pe zona de matematica: nu am inregistrarea de aseara din America Express dar, pe scurt, nu erau in stare sa faca 13-7 si 12×10. Nu am vazut ceva mai penibil.

    Comentariu apreciat.1132
  4. Sigur nu profesorii, cum isi imagineaza unii. Profesorii predau conform programei, la alcatuirea careia nu au niciun aport.

    Cum programa este facuta in minister, raspunsul la intrebarea ta ar fi clar – secretarii de stat din MEN impreuna cu ministrul ar trebui sa stea impreuna cu rectorii marilor universitati, cu directorii scolilor, sa faca niste sesiuni de brainstorming si sa reformeze complet educatia.

    Comentariu apreciat.409
    • Gresesti maxim in lagatura cu profesorii.
      Sunt exemple cu diumul in care profesorii impreuna cu directorii, fix cu aceeasi programa dar cu alta abordare, au succes concret cu elevii: note mai mari, corigenti mai putini, etc

      Indecis. Tu ce zici?2013
    • pe profesorii din preuniversitar sau pe reprezentanțiilor (directori, sau chiar inspectori) nu i-a întrebat nimeni niciodată când s-au făcut programele școlare.

      iar rectorii n-au mai avut de-a face cu un învățăcel sub 18-20 de ani de când aveau ei înșiși copii sub vârsta asta sau de când erau ei înșiși copii.
      ce psihologia copilului/adolescentului, ce curbe de învățare, ce pzm o mai fi p-acolo?!

      254
    • Corect Igor, in aceeasi paradigma, marmotele inveleau ciocolata in staniol.

      410
    • Bruta – ala e un workaround, se merge pe langa programa, alta filozofie, alt material al clientului

      In fisa postului profesorului nu exista vreun KPI de genul „toti elevii trebuie sa ia minim nota 8” sau „numarul de elevi care trec clasa sa fie mai mare de 95%”.

      Adica performanta se obtine in ciuda programei proaste, nu datorita ei.

      Jobul profesorului este sa predea, sa verifice cunostintele si sa le noteze. Monitorizare si control.

      Daca ne dorim ca profesorii sa fie responsabili pentru performanta elevului, e nevoie de o discutie complet diferita, si nici in cazul ala decizia nu se ia la nivelul corpului profesoral.

      214
  5. o sa le mareasca salariile cu 20%, dupa aceea se vor rezolva toate „liniutele” de aici. Cu bani se rezolva educatia.

    Indecis. Tu ce zici?2233
  6. Meh. La medicina se face după cărți din anii ’70. Dar e drept, unele sunt mai noi, după cutremur.

    Comentariu apreciat.354
    • Io citisem ca anatomia omului nu s-a schimbat de niste mii (zeci de mii) de ani. Poate gresesc.
      Niste amici invatau pentru rezidentiat din Harrison tradus (prin 2010 cred).

      1513
    • Anatomia omului nu s-a schimbat, dar cunoasterea fiziologiei evolueaza non-stop.

      Indecis. Tu ce zici?264
    • NOU
      #34

      Lasa ca putem afla cum sa ne tratam de pe internet, sunt destule sfaturi acolo, nu ii mai bagam in seama pe doctori… aia invata dupa carti (din anii ’70 zici tu), noi avem acces pe net la sfaturi actualizate, de ieri- alaltaieri… si la tot felul de pareri.

      215
    • @gicu

      Și eu mai auzeam argumentul ăsta absolut cretin. Ce bă, s-a schimbat fizica din anii 70? Gravitația nu mai e aceeași?

      Nu dar s-a aprofundat enorm, s-au descoperit multe chestii noi, s-au corectat chestii care se știau greșit. La fel și la corpul uman, nu sunt de profesie dar îmi vine imposibil să cred că medicina din anii 50, pe baza cărora s-au scos la tipar manualele din anii 70, că nu era ca acum cu digital și nu știu ce, a mai evoluat un pic parcă totuși.

      E doar o scuză penibilă sincer.

      Da, nici penibilul profesorilor care schimbă 2-3 virgule în fiecare an ca să-i cumperi cartea nu e de lăudat, corect. Dar nici medicină de 50 de ani nu poți preda.

      Așa nu mă mir că auzim tot felul de doctori care sunt antivaxxeri, dacă ei au făcut medicina după manuale printate în anii 70, după medicina anilor 50-60.

      146
    • NOU
      #36

      Bah voi cred ca multi nici nu aveti capacitatea sa va inchipuiti cum ar arata toate „manualele” de la medicina puse la un loc… adica, la propriu, o gramada de carti, cum ar arata, cat de mare ar fi, daca ar fi carti mari sau mici, subtiri, colorate, cu poze si scris mare, sau cu scris mic….Dar aveti pareri despre medicina din anii 50 si de cea de dupa cutremur!

      115
    • @Gicu: anatomia umana s-a schimbat la greu, creierul uman si-a pierdut din volum, au aparut noi sexe, au aparut veganii cu un aparat digestiv complet schimbat etc. Nu mai vb de comportamentul uman care nici Dumnezeu creatorul nu-l mai recunoaste ca fiind al lui

      216
  7. Estonia a devenit independenta in 1991 de sub ocupatia ruseasca de facto. Romania in 89 (teoretic).

    Estonia e pe locul 6 conform testelor PISA, Romania pe locul 45. According to PISA 2022, Estonian students ranked 6th in functional reading after Singapore, Ireland, Japan, Taipei (China) and Korea.

    Estonia has a GDP per capita of $35,600 as of 2020, while in Romania, the GDP per capita is $28,800.

    Cam asta e tipul de informatie care ar trebui sa fie pe primul slide in absolut orice discutie cu orice oficial, in orice conferinta de presa. Primar/Director de scoala/Politician.

    Dupa acea un ziarist ar putea sa puna si alte intrebari. Dar ar trebui ca in fiecare interactiune, in orice articol de presa, in orice reportaj sa fie mentionat asa ceva.

    Comentariu apreciat.637
    • Pana la politicieni vezi ca trebuiesc luati si astia de ne cer respect si „sarutmana” dar ei urlau „Iliescu te votam, te votam cu neamu’ ca sa moara de necaz Ratiu si Campeanu”. Zic si eu ca sunt importanti si cei care, mai bine de 10-15 ani, au vandut viitorul copiilor si al nepotilor oricui dadea mai mult. Mai mult de 1 kilogram de faina sau 1 litru de ulei.

      Zic ca ar trebui sa ne uitam si acolo.

      Comentariu apreciat.347
    • @Gaby desigur, dar cu ei nu prea ai ce face. Eventual daca ar fi un program de tratament in masa, ceva program TV/radio si medicul de familie.

      Generatiile de peste 40-50 de ani sunt traumatizate in masa. Au invatat sa nu gandeasca, sa nu se exprime, sa se restranga mental. Si se simt vinovati de asta si de faptul ca au lasat sa se intample asta copiilor lor. E extrem de greu pentru un roman care a trait in comunism sa isi accepte vinovatia, rusinea si limitele. Asa ca isi mentin in continuare fatada invatata: „nu se putea face nimic, inainte era mai bine, altii sunt de vina, pe vremea mea se facea scoala”. Sub fatada aia e rusine si frica.

      Exista un tratament colectiv – prin suferinta, efort si success in final. Cam ce au facut estonii, ungurii, polonezii. Exista solutii, exista manuale, exista tratament. Se poate face, e mult mai usor acum decat in trecut.

      Cel mai usoara parte din asta: fiecare roman sa isi faca abonament la biblioteca, sa cumpere un abonament anual la un ziar (local), sa plateasca o cotizatie la un partid. Toate astea la un loc poate intre 100-500 EUR/an. Asta ar construi o presa independenta, partide independente (finantate doar de votanti) si o comunitate bazata pe educatie.

      100 EUR/an. 20 ani. 100 ziare independente. 20 partide independente. Sa te intalnesti cu toata lumea pe holurile bibliotecilor…

      Indecis. Tu ce zici?2618
    • Hai sa ne intelegem: pana in 1991 Estonia a fost parte a Uniunii Sovietice. Sub ocupatie erau Ungaria, Cehoslovacia, DDR… Estonia era parte din URSS.
      In 1989 Romania a „scapat” de comunism. Nu de trupele sovietice. Care se retrasesera din Romania incepand cu 1958 (ultimii „consilieri” sovietici s-au retras din Romania prin 1961 daca nu ma insel).

      234
    • degeaba s-au retras din romania daca nu au luat cu ei si toate javrele din partidul comunist, ba chiar intrreg partidul si comunismul lor de cacat cu totul.

      Comentariu apreciat.303
    • @theblack: pai tocmai, s-au retras ca nu aveau de ce sa-i mai ia cu ei. Daca erau sa-i ia, oare se mai retrageau? Aici discutia devine ceva mai nuantata. Plecarea a atras dupa ea o oarecare relaxare, si o evolutie spre nationalism a counismului, si desprinderea treptata de Moscova. Desprindere cel putin la nivel teoretic.

      70
    • “Generațiile de peste 40-50 de ani sunt traumatizate in masa.” Asta a durut. 😁

      96
    • arată-ne pe păpușă unde te-a traumatizat iliescu.

    • @vali: Iliescu???!!!!???
      unii l-am prins si pe celalalt…. Nu, bai haterilor, nu vorbesc de Gheorghiu Dej.
      Si nici de Antonescu…

      130
    • Cu privire la pib/persoana, Estonia are 28k. România are 15k.

      Datele pentru 2020 sunt complet aiurea din cauza pandemiei.

      94
  8. Hai ba Vali, dai si tu intrebari din astea grele … Ajutatoare nu ai?

    210
  9. Cine s-a prins ca sistemul atat poate, daca isi permite, a dus copiii in private, pe alte programe.
    Pentru asta trebuie indeplinite niste conditii:
    – sa fii constient de problema
    – sa accepti ca e o problema si ca tu esti rezultatul palpabil al acestei probleme.
    – sa iti permiti financiar

    Stiu, o sa sariti si sa spuneti ca la particular platesc prostii si sunt mult mai multi olimpici la stat.
    Problema nu e de olipici, ci de restul 95%.

    Indecis. Tu ce zici?308
  10. Stai ca imi dau seama de ce a iesit „varzao” testarea.
    Au luat parte aproximativ 7.400 de elevi cu vârsta de aproximativ 15 ani (născuți în 2006), din toate județele țării – eșantion declarat reprezentativ pentru elevii din România cu această vârstă. 69% dintre acestea sunt din mediul urban, 31% din mediul rural.83% dintre teste s-au făcut în limba română, 17% – în maghiară.
    Deci ai luat de peste tot, inclusiv din „Harcov” unde avem una din cele mai sarace regiuni, au luat elevi de la tara ce merg cand au chef la scoala, au luat din licee unde se intra cu media 2 si care in clasa a 12-a nu ia nicicare BAC-ul.

    Indecis. Tu ce zici?1033
    • Trebuie desfiintate liceele astea degeaba si dupa aia o sa fie note mari la PISA. Asta e tot.

      916
    • da. de aia ii zice eșantion reprezentativ. iei de peste tot.

    • Pai vedeti ba ca avea dreptate Trump? Daca nu testezi, n-ai probleme.

      Comentariu apreciat.503
    • >> Stai ca imi dau seama de ce a iesit „varzao” testarea.

      Iti dai seama o pla. Dupa tine trebuie testati doar olimpicii, sa iasa bine, de parca PISA ar fi o competitie. Nu e o competitie, testele PISA nu sunt concursuri, sunt evaluari ale sistemului de invatamant la care se participa voluntar cu scopul imbunatatirii respectivului sistem. Sistem care include toate scolile – tu crezi ca celelalte tari nu au si ele zone sarace si cu probleme?

      Comentariu apreciat.372
    • NOU
      #56

      @ciocanul
      Ai dreptate! Hai sa bem un Cavadoro in onoarea olimpicilor nostri… au venit acasa cu sacosa de medalii, ca Simona Halep! Tara cu cei mai multi ursi acilisa din UE si orisicum toti strainii cand ii intrebam daca romancele sunt cele mai frumoase zic daaa

      133
    • Mentalitate ceausista puritate 92%. Românism 100%.

      Să nu folosim un eșantion reprezentativ care indică realitatea. Hai să facem o selecție pe sprânceană, ca să ieșim bine în evaluări, și să ascundem o eventuală realitate rușinoasă sub preș, inclusiv de noi înșine, și să nu schimbăm niciodată nimic. Las-o ca merge și așa.

      152
    • Mentalitate ceausista puritate 92%. Românism 100%.

      Să nu folosim un eșantion reprezentativ care indică realitatea. Hai să facem o selecție pe sprânceană, ca să ieșim bine în evaluări, și să ascundem o eventuală realitate rușinoasă sub preș, inclusiv de noi înșine, și să nu schimbăm niciodată nimic. Las-o ca merge și așa.

      22
    • Voi cred ca nu ati inteles chintesenta problemei. Ai licee unde se intra la admitere/evaluare cu note de unu si doi. Multe. Si le mai dau si burse de merit dar asta e o alta discutie. Daca nu ai minim 5 la Matematica si minim 5 la Romana nu ai ce sa cauti la liceu. Opt clase sunt ok man. Si apoi liceele ce nu au elevi le pui lacatul pe usa. Reduci nr de elevi pt ca cu 1 si 2 nu te poti numi elev de liceu. Doar 8 clase erau obligatorii si asa trebuie sa ramana. PISA agrees.

      82
    • >> Voi cred ca nu ati inteles chintesenta problemei

      Da, e mult mai clar acum. Varsta pentru testele PISA e 15 ani, adica primul an de liceu. Desfiintezi liceele proaste, trimiti elevii prosti la munca (in nici un caz nu la alta forma de invatamant, ca sa nu-i prinda PISA), si gata, much results, great academic achievement.
      A, stai.
      E fix cum am zis eu, vrei sa fie testati doar aia buni, sa iasa bine sa nu fie rau.

      111
  11. Interesant, alt articol despre emigrare.

    Comentariu apreciat.396
  12. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1168
  13. Iar s-a bășicat interneții că a dat greu la examene și n-am făcut bine la PISA. Ok, hai să înțelegem un pic cum funcționează educația, e simplu, e ca la brutărie: profesorii sunt ăia de bagă pâinea în cuptor și au grijă să fie acolo temperatura potrivită și să o țină cât trebuie pentru a se coace și a nu o face scrum. Educația pornește de acasă, la școală se învață științe aplicate și se mai cizelează educația pe alocuri. Dacă profesorii primesc „aluat” prost cu greu pot face ceva. Generațiile actuale de școlari sunt extrem de sensibili, răsfățați, prost crescuți, misecuviniști, miserupiști etc. Obișnuiți cu diplome și note bune încă de la naștere și cu recompense pentru orice căcat, cât de mic, nu au niciun moment habar că fac ceva pentru viitorul lor. Impresia lor generală e că dacă învață sau fac ceva bine fac un favor părinților/profesorilor/societății sau oricui, doar lor nu. De vină suntem noi că așa i-am setat de mici. A venit cu bulină verde sau față zâmbitoare de la grădi, „o, hai să te țuce tata pe creștet și să îți cumpere o jucărie scumpă că te-ai scremut să tragi două bastonașe drepte și ai reușit”. Cam așa funcționează lucrurile în familia modernă românească.
    Astfel copiii sunt duși cu zăhărelul prin grădinițe și clasele mici, unde se dau doar niște calificative aproximative că sunt extrem de deștepți și silitori și că nu fac asta pentru ei ci pentru cei din jur. Apoi ajung prin gimnaziu și pe la licee (la unele școli continuă minciuna până la examenul de capacitate și chiar și pe acolo și mai departe se mai aranjează lucruri – în funcție de cât de bine pusă e familia în societate poate ajunge și doctor fără să știe a lega două cuvinte în limba maternă) și se lovesc de realitatea că de fapt sunt slab pregătiți, că să înveți bine e destul de greuț și consumator din timpul de stat pe tiktok. Foarte putini înțeleg că trebuie să pună un pic osul la treabă, majoritatea nu înțeleg că au o problemă. Părinții în general sunt și mai răi, nu vin la școală pentru a verifica care e problema, vin cu sabia scoasă și acuză profesorul că are ceva cu odrasla, că e elev bun, că a avut numa febeu pe linie până în clasa a patra.
    Pe de altă parte, fără cooperarea părinților nu ai absolut nicio pârghie să determini un elev să învețe (de obligat nici nu poate fi vorba, că un părinte cu ceva influență și timp liber te poate face lejer albie de porci la nivel național dacă i se pare că ai bruscat cumva chiar și verbal sau prin gesturi prețioasa-i progenitură). Pur și simplu nu ii poți face nimic în afară de note proaste care într-un fel se răsfrâng tot asupra ta, că dacă elevii au note proaste sigur de vină e școala și profesorul. Uneori și cu cooperarea părinților e greu să mai repari ceva la nivel de gimnaziu sau liceu pentru că oricum multora li se cam rupe și de note, că are tata bani/afaceri/relații chestii cu care să îl țină până să îl înregimenteze în câmpul muncii, preferabil la el la firmă sau la vreo pilă, la stat, undeva la un post călduț cu mult nimic de făcut și salariu mare. Școala e ceva formal, de care trebuie să se scape cât mai repede, să își vadă de viață, cine te mai întreabă ce note ai avut la școală cand mergi oriunde cu recomandare?
    Și desigur, școala, ca un tot nu are cum să funcționeze în momentul de față. Sistemul educațional nu a fost reformat pe bune niciodată. Au fost decupate frânturi de reforme de fiecare ministru, fiecare cu piticii lui de pe creier și s-a încercat implementarea lor într-un sistem nepregătit pentru respectivele schimbări, sistem care a devenit un hibrid de mentalități și modalități de învățare din care niciunul nu se prea potrivește cu societatea noastră în ansamblu și nici cu programa școlară. Sistemul educațional e la fel de analfabet funcțional ca elevii. Vă reamintesc că ultima modificare majoră a sistemului educațional a fost făcută de un ministru plagiator și avem premier despre care umblă vorba pe interneți că ar fi luat bacul la 38 de ani. Putem copia 100% sistemul educațional al estonienilor (că înțeleg că ei sunt cireașa de pe tortul PISA din ultimii ani) și nu va funcționa la noi. Pentru că mentalitate.
    Altă chestie e că e greu să motivezi un copil inteligent să fie silitor când 90% din „elitele” patriei sunt niște buzate dubioase cu trecut obscur și bani din chestii gri sau cocălari drogați care cântă versuri la nivelul de inteligență humpy-dumpy și conduc mașini din bani pe care nu i-au făcut niciodată oficial.
    Bun, ca să încheiem epopeea asta pe care nu o va citi nimeni cap-coadă, ea se referă strict la părinții care sunt interesați cât de cât de educația copiilor. Un procent până în 50% la nivel național aș zice eu dar s-ar putea să fiu foarte optimist. Ceilalți sunt la nivelul la care își trimit (sau doar înscriu) copiii la școală doar pentru alocație sau din inerție. Mulți așteaptă să termine școlile elementare să o taie „pe anglea” și nu toți la muncă. Sunt părinți care nu știu în ce clasă e copilul, suspectez chiar pe unii care nu știu sigur câți au și ce vârste au. Geme țara de copii cu unul sau ambii părinți plecați la muncă sau alte chestii, copii crescuți în medii dubioase de rude sau vecini etc etc.
    Mulți au impresia că societatea e oglinda școlii dar lucrurile stau fix invers.

    Comentariu apreciat.1207
    • Am citit cap-coada! :)

      Comentariu apreciat.542
    • TLDR: Copiii fac scoala acasa; copiii sunt prea rasfatati.

      Eu stiu de la al meu ca e rasfatat. Cere ceva, eu ii zic „Nu” si explic de ce. Se pune pe smiorcait, eu ii zic ca e ok si continuam dupa ce termina. Pleaca la ma-sa. Ea ii da intr-o secunda pe idea ca nu mai suporta smiorcaielile. Copilul primeste si se opreste instant.

      Oare cum o sa fie la scoala?

      132
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 128
    • Frumos spus !

      90
    • Totul până la Humpty-Dumpty! :)
      Limerick-urile englezești sunt chestii finuțe și inteligente.

      Dar da, ai dreptate de la prima literă la ultimul punct.

      80
    • „Școala e ceva formal, de care trebuie să se scape cât mai repede, să își vadă de viață, cine te mai întreabă ce note ai avut la școală cand mergi oriunde cu recomandare?” Nu te intreaba nimeni de notele de la scoala cand vrei sa te angajezi. Terminati cu tampenia asta cu notele. Singura utilitate a notelor este modul in care continui educatia in ROMANIA. Ca elev, daca vrei sa studiezi in strainatate…dai examen, poate primesti bursa si aia e.

      De cand am inceput sa lucrez (imediat am vreo 20 de ani), nu am folosit absolut nimic altceva din scoala in afara de adunari, scaderi, inmultiri, impartiri, limba romana si limbile straine. NIMIC altceva nu am folosit si sunt cu siguranta in top 5% salariati din tara. 0 ajutor de la familie sau altcineva, pe barba mea de la 18 ani. Scoala romaneasca este inutila.

      311
    • @adrian, cu alte cuvinte ne mărturisești că ai scăpat rapid de școală și ai mers la un job călduț cu recomandare? 😅 Să știi că pe la multe joburi se mai cere o diplomă, o foaie matricolă, un certificat de competențe etc. Nu spune nimeni că vei folosi TOT ce înveți la școală pe viitor dar chiar și minimul ăla pe care îl folosești tu e învățat tot la școală. Colegii tăi folosesc alte chestii și nu folosesc ce folosești tu, dar ați învățat toți împreună toate chestiile că e cumva contraproductiv să pui un profesor la fiecare copil și să-l înveți doar ce crezi că îi va folosi pe viitor, nu crezi?

      32
  14. My impression cu ce ar raspunde diversi actori din sistem:
    Profesorii: ”noi nu avem putere”, sau ”nu suntem finantati destul pt a schimba X/Y”
    Directorii, inspectorii: ”nu stim, nu se poate, nu acum, nu sunt fonduri”
    Ministerul: ”momentan, atat se poate”, sau ”reforma” – cu sensul caragialesc, se schimba nimicuri, esenta ramane aceeasi
    Parintii: ”pai noi nu ne pricepem, sa rezolve inspectorii/directorii/ministrii, ca de-aia platim taxe si fondurile clasei/scolii/etc”
    Elevii: rareori, unii dintre ei mai dornici de atentie ies public si critica sistemul. Doar ca sunt smart si ei, inteleg ca desi diploma e semi-inutila, tot e necesara, si e criteriu de eliminare pt multe job-uri. Asa ca sunt de obicei strategici cu momentul publicarii unei critici – preferabil dupa obtinerea diplomei dorite.

    214
  15. Problema principala in opinia mea este ca nu mai exista modele:
    Gigel a invatat, s-a facut electrician si acum o duce bine, are o masina ok, o casa ok, o viata ok.
    Vasilica a facut facultate si acum e profesor/doctor/avocat/inginer, un membru valoros si respectat la societatii.

    Pe de o parte se uita la ta-su ca munceste din cand in cand, vine beat, baga la pacanele si nu se-ajung cu banii.
    Pe de alta parte Ghita de la Dorohoi canta la 3 paranghelii si apoi se plimba toata ziua la mall cu AMG-ul.

    Profii sunt prost platiti si vin imbracati cu haine de acum 20 de ani, iar Gogu manelistu a dat un tun si se-mbraca de la porc si are sacose cu bani.

    Copil fiind, cu mintea de la 12-16-18 ani ce-ai alege?

    Pana nu rezolvam situatia cu sacosele de bani de pe tiktok nu o sa rezolvam invatamantul.

    Comentariu apreciat.3810
    • Educatia ar trebui sa reprezinte ceva mai mult decat gasirea unui job banos.

      As merge aproape exclusiv pe castigarea unui bagaj solid de cunostinte si cultura generale, cel putin pana la liceu.

      Stiu, traim in capitalism, dar pentru formarea tintita pe competente laborale avem liceul si facultatea.

      226
    • Si cum il convingi pe baiatul ala/fata aia de 15 ani, sa invete ca sa „castige un bagaj solid de cunostinte si cultura generala”?
      Tine cont ca nazuintele astea inalte nu prea tin de foame.

      Ia in vedere ca:
      – parintii nu-l obliga, ba chiar ii tin spatele daca da de un prof mai pus pe treaba
      – scoala e OBLIGATORIE si nu-l poate nimeni lasa repetent.
      – profii n-au chef sa isi bata capul pe salarii de mizerie.

      – pe youtube/insta/tiktok vede cum manelistul X merge cu Mercedesu, poarta haine de 1salariu bucata, cara sacose de bani, o arde la fite prin Dubai, etc

      Din cele mai vechi timpuri educatia s-a facut cu marul intr-o mana si batul in cealalta. Acum nu mai avem nici mar si nici bat.

      138
    • Nici nu trebuie sa tina de foame, am spus clar ca sunt de parere ca educatia nu are nicio legatura cu pregatirea pentru viata laborala.

      Nici nu trebuie sa „invete”, daca asta suna ca ceva obligatoriu, o corvoada de evitat cu orice pret.

      Educatia pana la 15 ani ar trebui sa vina complet benevol si optional, fara nicio presiune, pur si simplu ca un sir lung de prezentari din toate domeniile, eventual cuplat cu o sumedenie de excursii, vizite, pelegeri interactive si prietenoase.

      103
    • Vorbim de copii de 15 ani nu de critica ratiunii pure.

      … si de analfabetism functional :)

      47
  16. Scoala a fost motivul numarul 0 pe lista motivelor care au declansat plecarea mea din RO. Da, imi este dor de anumiti oameni, de locuri, imi e greu aici si uneori ma intreb daca nu cumva am exagerat, dar e suficient sa vorbesc o data cu sora-mea la telefon si sa imi povesteasca ce se intampla la scoala (liceu ‘bun’ – cu nota de intrare mare, Buc) si ma linistesc.

    Indecis. Tu ce zici?3016
    • unde ai ales sa gasesti scoala mai buna? daca poti preciza..

      72
    • Asta din Olanda e mai buna decat cea din Romania. Si nu a fost motivul principal pentru care am plecat, dar a fost unul din ele.

      513
    • @maynard – inchide ochii si pune degetul pe harta. Daca prinzi una din tarile multilateral dezvoltate (rusia, china, corea de nord) sau africa, mai ai dreptul la o tragere.

      28
    • Care e gluma, Miticosule?

      Noi, cei care am absolvit scoala aia oribila si de analfabeti din Romania, nu am inteles gluma ta cu degetul si harta.

      12
  17. Big like pentru imagine

    31
  18. dupa 2 experiente contondente cu sistemul actual de invatamant pot spune ca interesul elevului e pe ultimul loc oriunde mergi: de la conducerea scolii pana la inspectorat. Interactiunea cu inspectorul care mi-a fost prof si prieten (cel putin dpmdv) a fost similara cu un spitz in oo. Vba lu Uzzi: „cand te lovesti de realitate”.

    Also, faptul ca te duci la o intrevedere cu profesoul X si il intrebi orice chestie de bun simt (gen de ce fac copii sport la prima ora afara, desi ploua si vor ramane uzi restul zilei?) nu vei rezolva nimic, decat ca copilul tau va fi subiectul zilei in cancelarie si , stiu ca incredibil, isi va lua apoi bullyng sau razbunare de la unii profesori/diriginte.

    Materie prea multa, manuale si programa stufoase, portofoliu la orice rah4t de materie, proiecte demboulea, etc asta sunt fineturi. In anul 2023 daca inca se dau teme gen ‘copiati lectia din manual in caiet’ de sta plodu 2-3 ore sa o copieze….cine sa schimbe educatia? Intrebarea e: vrea cineva sa schimbe ceva?

    Indecis. Tu ce zici?248
  19. Fiu-meu are verișori în Canada, Germania și Spania. La întrunirile de familie povestesc de pasiunile lor: pictură, scris la gazeta școlii, sporturi, șah, programare, pian etc. Pasiuni sau competențe identificate și încurajate la școală. Și sunt toți printre primii elevi din clasă. Și par cumva fericiți cu viața lor, nu cearcăne până în gură, nu mvaaai ce de teme am că nu apuc să ies cu bicicleta nici în weekend.
    În Ro copiii sunt palizi, cară după ei ghiozdane aproape jumate din greutatea lor și dacă îi întrebi ce își doresc răspund că vor să doarmă sau să aibă timp să se uite la un film.

    Comentariu apreciat.5411
    • @Ioana, si parintii trebuie sa puna putin piciorul in prag. Daca il vad pe fimiu ca se straduieste si isi da interesul si nu termina temele in maxim 3 ore, ura si la gara. Face cat poate si aia e, ii tai eu temele la jumate. Urmeaza sedinta cu parintii, discutie cu profii si alte chestii. Dar pentru asta trebuie sa iti dai tu interesul si sa ai si coaie sa te duci sa faci gura.

      Apoi alta problema, tot de la parinti. Daca lu tasu ii urla fotbalu pe fundal si o manea, masa se uita la acces direct si copilu sta cu telefonu pe langa el, in vecii vecilor amin nu o sa aiba timp.

      Comentariu apreciat.354
    • costin: ai dat vreun exemplu personal?

      316
    • Si o sa obtii un copil care se trage pe cur 3h sa scrie 5 fraze pe-o foaie.

      Este cea mai simpla rezolvare a problemei lui.

      711
    • Eu cunosc copii carora le place sa mearga la scoala. Picteaza, deseneaza in timpul liber si au parinti normali, nu dezaxati care sa ii compare cu alti copii ai nu stiu cui.

      Copiii din Romania au cearcane, sunt palizi si fiindca:

      1. stau non stop cu nasul in telefoane, TV sau calculatoare;
      2. Beau coca cola chiar si la varsta de 5 ani;
      3. Mananca paste cu sos din borcan, apoi sting cu cartofi prajiti si ketchup;
      4. Traiesc fara viata afectiva acumulata langa parintii lor de unde au starea de neliniste si tendinta de a face orice pentru a le atrage atentia – asa si epuizarea lor apare ca epuizare psihica dpdv neimplinire emotionala;
      5. Nu accepta sa faca un pic de miscare, sa alerge, sa mearga mai repede, nu…
      6. Parintii accepta orice din partea copiilor doar ca sa aiba un pic de liniste cand ajung acasa.
      7. Educatia proasta a copiilor se vede cand acestia se intalnesc si incep sa se jigneasca, desconsidere etc. Cine naiba merge cu drag la scoala cand din 25 de colegi tu ai 15 care sunt niste pui de drac iar parintii isi admira brutele si se lauda cu ele?

      40
  20. Educatia nu inseamna, sau nu ar trebui sa insemne pregatirea pentru campul muncii, ca ii nenorocim de mici.

    Un om educat e un individ care intelege lumea din jurul lui, un om citit, informat, un om a carui curiozitate a fost satisfacuta pe deplin si care e constient pe deplin de el insusi si de locul lui in societate.

    Scolit nu inseamna profesionist sau meserias.

    Eu nu imi doresc de la copiii mei sa-si distruga adolescenta si amintirile cele mai frumoase trezindu-se cu noaptea in cap ca ultimii salahori, mereu stresati, mereu obositi, pentru niste note irelevante.

    Pentru restul exista licee profesionale, licee teoretice, universitati, si toate vor veni la momentul oportun, in deplin acord si armonie cu ei.

    208
    • ce legatura are postarea ta cu realitatea din scoli? ii forteaza cineva cu ”pregatirea pentru campul muncii”?

      68
    • Da, sistemul de invatamant din Romania e conceptualizat pe ideea de concurs, competitie, in ideea ca cei mai buni vor fi favorizati pe viitor, vor avea bani si un trai imbelsugat.

      Datorita acestei mentalitati copiii sunt chinuiti pur si simplu.

      E o dihotomie evidenta intre „invatare” si „educare”.

      Poate ar trebui sa existe o dezbatere in societate daca ne dorim indivizi educati sau indivizi pregatiti.

      Eu personal nu imi doresc o societate in care copiii sa fie tratati precum ucenicii, mici sclavi neplatiti.

      179
    • de acum o sa-mi caut medici, avocati, electricieni, mecanici auto educati, nu pregatiti. c-o moarte toti suntem datori!

      43
  21. NOU
    #99

    Sa avem in vedere ca testele PISA compara, in substrat, si diferite modele civilizationale, cu reflexia lor in domeniul educatiei. Unul este modelul asiatic, riguros, matematic, competitiv, altul este mai noul model occidental, care a trecut de la un model enciclopedic plus diferentiere in etapele superiore in functie de aptitudini si capacitati intelectuale la unul centrat pe creativitate, wellbeing si nu imi mai dau seama ce… Extremele acestora sunt niste creaturi cu aspect uman lipsite de empatie sau niste mironosite crizate care nu sunt in stare sa ocoleasca un stalp.

    Intre ele ar exista un model bazat pe armonie, creativitate, stimulare si motivare, cu solide cunostinte de baza… sau un model psihopatologic de indivizi traumatizati si delasatori care viseaza sa fie pe cai mari (cai putere sau kw, in functie de nivelul de studii).

    161
  22. În această minunată zi de luni sunt cazată într-un hotel din Eforie pentru câteva proceduri de recuperare. Azi dimineață la micul dejun am rămas șocată de câți copii am văzut. Erau cel puțin 10 de toată vârstele, de la grădiniță până la gimnaziu. Mai îngrijorată eram eu că lipsesc copiii de la școală decât erau părinții lor. Așa că avem sistemul educațional pe care îl merităm: profesori slab pregătiți, părinți analfabeți funcțional și copii fix la fel ca cei care se ocupă de ei.

    163
  23. Ar fi atat de simplu sa avem un sistem de invatamant bun… n’ar trebui decat sa copiem ce fac altii, prin alte tari, care au deja sisteme excelente de invatamant.
    Dar nu se poate… la noi se copiaza si se plagiaza altele, fara insemnatate pentru „prostime”.
    Jeguri.

    114
    • Nu se poate pentru ca costa, nu are cine sa implementeze si nu ai deloc baza meteriala.
      Ai uitat ca in Romania invatantul e gratuit si obligatoriu?

      Egali in saracie.

      63
  24. Principala problema a educatiei este ca ani si de zile fiecare ministru a venit cu propria viziune si a schimbat-o pe cea a precedentului. Practic orice copil intrat in clasa intai sau zero nu o sa fie sigur de parcursul sau, ce examene va da, ce oportunitati o sa aiba. Singurele chestii coerente au fost camerele video la examene nationale, care au diluat dificultatea subiectelor.
    Revenind la modul in care se face scoala, ar trebui sa ne uitam concret si ce se intampla prin alte parti. Mai precis avem modelul asiatic unde rigoarea si competitia este la ea acasa, iar prin Coreea de Sud rata de suicid la tineri cauzata de acea presiune a inceput sa creasca. Pe cand la polul opus avem modelul occidental in care sistemul este centrat pe copil si vezi doamne este incurajat sa-si gaseasca vocatia. Insa in tot acest timp anumite orizonturi se pot inchide pentru ca notele si ce fel de profil faci in gimnaziu sau in primu ciclu de liceu te definesc fie ca iti place sau nu. Asta indirect i-a facut pe multi straini sa descopere Romania unde pot face medicina, pe cand in tara lor natala acea optiune s-a dus de mult pentru ca sistemul este centrat pe elev….
    La noi lucrurile sunt mai speciale. Singura metrica care conteaza pentru minister este numarul de absolventi ai examenelor nationale. Examene nationale ale caror subiecte s-au tot simplificat pentru ca deh trebuie sa fie toata lumea fericita. Ajuta cu ceva concret? La modul real nu, dar pentru birocratii din minister este o validare a lor.
    Asa ca nu prea ai ce sa schimbi atata timp cat pentru toti educatie=diploma de bac si poate una de facultate urmata de un loc caldut pe la stat.

    163
    • Cu toata bunavointa, toate initiativele au fost cosmetice, minuscule, lipsite de substanta. Absolut toti ministrii au venit cu fix aceasi viziune cu radaciri comuniste. Absolut toate discutiile legate de educatie au avut un singur scop: cum sa asigure o masa de votanti pentru fostele partide comuniste, masa de votanti formata din profesori.

      Ca sunt 5 materii sau 11 la bac, ca e admitere cu examen sau fara examen, ca sunt camere de filmat sau nu, ca e o materie in plus sau in minus e absolut irelevant.

      Relevant e daca se desfinteaza sau nu Inspectoratele Scolare. Daca profesorii au autonomie sau nu. Daca exista un sistem de suport pentru copil format din Protectia Copilului, Primarie, Sistem Medical si Profesori astfel incat orice copil sa aiba access la educatie. Daca exista apa calda si sapun in toate scolile.

      104
    • @alexnicolae
      Fiecare generatie de copii de dupa 89 a trait cu aceasta spaima, ca ceea ce este valabil acum nu o sa mai fie maine. Imi aduc aminte cand am intrat in gimnaziu cum toata nebunia cu examenul de capacitate si manualele alternative pusesera stapanire pe noi cel putin la limba romana. Pe langa asta schimbarea modului de admitere in care nu conta sau conta media din clasele 5-8 pentru ca abia apoi sa vina asa-zisa admitere computerizata cu tot rahatul(sa completezi corect foaia sa nu ai stersaturi si alte vrajeli. Pentru mine ca si copil in acele vremuri a insemnat un stres mare, pentru ca notele la scoala unde invatam erau diferite de alte scoli si la o adica puteam sa nu intru la liceul unde imi doream pentru ca invatam intr-o anumita scoala. Abia dupa ce am intrat la liceu lucrurile s-au mai linistit, dar nu cu mult pentru ca alba-neagra cu bacul si examenul de admitere la facultate a continuat. Asta m-a facut sa am stres si nopti nedormite, uneori avand cosmaruri cu asta. De ce s-a facut asta? Pentru ca absolut orice rahat de ministru a venit sa-mi spuna cum el centreaza sistemul pe elev, dar in realitate era doar o manevra. Sigur tot stresul asta m-a facut sa ma descurc bine la bacalaureat si apoi in facultate, dar nu o sa inteleg niciodata de ce nu ne putem pune de acord cu privire la structura invatamantului? De ce nu se poate stabili clar ce poti tu face ca elev odata intrat la scoala? Ce parcus poti avea? Cate examene dai, la ce materii dai?
      Tot ceea ce vad este in continuare aceeasi meteahna veche de umflat statistici, iar atunci cand nu le putem golani le prezentam ca si cum cineva a avut ceva cu noi. Problema nu sta in inspectoratele scolare si alte cele, ci fix in oamenii care compun corpul didactic. Poti sa desfintezi inspectoratul si dai autonomie totala scolilor, insa metehnele nu vor disparea. Mai mult s-ar putea sa concentrezi rahatul in mai multe institutii.

      161
    • @Asdad2005, scolile daca sunt independente ar trebui sa poata sa dea afara pe cei despre care povestesi „oamenii care compun corpul didactic”; asta e definitia mea de independenta.

      Am un caz (intr-o scoala din vest). Profesor excelent, cu experienta de 20 de ani. Trece printr-o problema personala, incepe sa fie iritat la scoala cu copii, nu mai are rabdare. E pus frumos intr-un concediu de 1 an, cu o reevaluare daca continua CA PROFESOR!

      Profesor foarte bun, repet. Cu activitati extra scolare, cu rezultate bune. Cum rezultatele au scazut, cum s-au luat masuri. Instant.

      Asta nu e ceva negativ pentru profesor, pastram parintii legatura, e super multumit, acum e in vacanta in ceva tara exotica, face tot felul de cursuri si se gandeste sa mai faca un Master intr-un domeniu complet diferit.

      Valoarea de profesor e separata de cea umana. O persoana extraordinara poate avea, in anumite circumstante rezultate proaste. Si atunci e inlaturata din scoala. In continuare ramane o persoana extraordinara, si poate in viitor va revenii ca profesor.

      10
  25. Eu aud filologi care vorbesc despre educatie ca despre fotbal. Cum tin cu Finlanda si Suedia, apoi descriu cat de multi bani se baga in profesori, asa ca la fotbal cu antrenorii. La urma incearca sa ne convinga ca educatia e buna.
    Ei in mintea lor asta cred ca lipseste, ca lumea nu e convinsa de educatie si daca cumva o convingi, o sa se educe toti.

    Poti sa o romantezi si sa bagi cati bani vrei. conteaza si asta.

    Despre ce nu vad ca se cunoaste, sunt schimbarile in occident din educatia, din anii 70, dupa ce a lansat Rusia Sputnik.

    Au introdus in educatia elementara, tot felu de axiome academice de actualitate, schimbat modul de predare etc… Au facut modificari in sistemul prusac. No, in perioada aia Scandinavii au preluat si implementat la ei chestii, pare ca cu succes.
    Cel putin eu asa am gasit.

    Asta ar trebui studiat de intelighentie si vazut daca noi am trecut prin schimbarile alea. Daca nu, atunci sa implementam si noi. Ca noi poate avem o educatie buna, da la nivel de inceput de secol 20.

    75
  26. Ciiine să schiiiiimbe educaaaația?

    (Asta e întrebarea adevărată, da?)

    Vă zic eu: NU O SCHIMBĂ NICI DRACU’!

    Nimeni și nimic nu se poate lupta cu întregul sistem (că-i politicul, că-i socialul, că-i economicul, că-i… ce-o mai fi. Toate lucrează in slujba prostirii populației.).

    Trăim in vremea MARII PROSTII.

    Sună pesimist, știu. Dar asta văd peste tot, peste tot, peste tot.

    E ok să fii prost, n-are rost să te agiți, e efortul prea mare. Prostia e călduță, e la îndemână.

    85
  27. Nu exista un CINE care sa schimbe educatia ci un CE. Raspunsul e acelasi ca la fiecare intrebare de genul asta: un cumul de factori.

    Acum ceva vreme ai avut un post despre oameni care au „reusit” prin propriile puteri. Cum parcursul unui om in viata poate fi pus pe seama unor factori (a avut ce manca, n-a luat bataie, a avut caldura, a avut meditatii, bani etc.) asa si cu parcursul unei tari.

    Bucura-te de calatorie :)

    90
  28. E faină și lista lui Zoso, dar hai să nu uităm de unde pornim:

    în 2019 ministrul învățământului declara:
    „Anisie, despre rezultatele PISA: Nu trebuie să ne îngrijorăm, evaluarea nu pune accentul pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”

    în 2022:
    „Județul Cluj este singurul din România în care de doi ani școlile nu mai au toalete în curte. „

    134
  29. NOU
    #115

    Fara implicarea parintilor nu se poate face nimic. Unii isi trimit copiii la scoala si au pretentia ca scoala sa rezolve probleme de educatie. Nu zic sa stea parintii musai acasa sa faca temele cu copiii, dar macar sa le zica: „fii atent la ore, lasa telefonul in banca in timpul orelor, respecta profesorii, etc.”

    142
  30. Boss Albert Nbn a încasat 7000 de euro să își bage pwla în profesori despre ce vorbim ?
    L-au plătit părinții:))

    81
  31. Fetita mea este clasa a5a …invata dupa-amiaza…gen unele zile de la 12, altele de la 13….iese dupa ora 18 de la scoala…..seara sta sa scrie temele si proiectele pana aproape de ora 23!
    A doua zi invata pentru ziua respectiva. Efectiv nu are timp de nimic altceva! Inchipuiti-va ca adulti sa muncesti efectiv toata ziua si seara sa ai extra si acasa.

    62
    • Ok, si tie ca parinte ti se pare normal ? Ai discutat cu dirigintele ? Cu directorul ? Eu la 37 de ani ma culc in jur de 10.30 10.45. Cade cerul daca nu-si mai face temele ? Sau si le face pe jumate ? Ia nota proasta, nu ? Nu e frumos asa, nu mai ia coronita.

      44
    • @Costin, nu, nu mi se pare normal, tocmai asta era ideea.
      Diriginta nu se baga peste ceilalti profesori motivand ca „fiecare are stilul lui de predat si asta este materia”.
      Cu directoarea, la fel….
      Si daca te iei cu profesorii, se razbuna pe copil si nu ai cum sa te pui contra lui.

      42
    • Razbunarea pe copil se intampla doar daca nu faci gura. Eu sunt cazul exemplu, taicamiu facand plangeri peste plangeri la inspectorat in anii 97 98, pana am avut ora asistata in care am luat 10. La momentul respectiv, da, m-am simtit de kkt, persecutat si invatam de frica. Cu mintea de acum, apreciez ce a facut taicamiu. Si in concluzie, cum adica se razbuna ? Ce face, ii da insuficient ?, ii da 4 pe linie ? Nu inteleg frica asta. Toti dam din gura sa facem sa dregem, dar nimic, „nu ai cum sa te pui contra lui” Mda!

      41
    • Sau mai exista varianta in care sa muti copilul la o alta scoala unde sa iasa la amiaza, maxim ora 2 de la scoala si ai rezolvat problema. Si noi avem in oras 2 scoli foarte bine cotate si cautate de parinti, multi isi fac flotant ca sa ajunga acolo unde clasele sunt supra-populate la 35+ de copii si tot asa program cei de gimnaziu, ca si fiica ta. Parintii sunt disperati dar cam atat, ca sa i-a masuri nu iau in niciun fel. Nu e normal ca un copil de clasa a 5-a sa ajunga acasa la 6 si de acolo sa mai lucreze pana la 11. E inuman. Si voi parintii care acceptati asta contribuiti la epuizarea lui psihica si emotionala. Pica cerul ca nu studiaza intr-o scoala cotata? This is the question. Sau nu aveti deloc alte optiuni? Copilul e in scoala asta incepand de anul acesta sau de cand a inceput clasa 0? Indiferent daca e valabila prima varianta sau a doua, nu stiati ca o sa faca si ore pe dupa-masa?

      22
  32. Suntem într-un cerc vicios odios pentru toate tipologiile de indivizi.

    Cazul 1: Familia ok, părinți responsabili care educă copilul ok

    Materia e de rahat, profesorii dezinteresați și mulți conspiraționiști -> cazul 1.a – părinții care înțeleg situația și aleg să se lupte cu sistemul -> copil care nu respectă sistemul de educație, sunt marginalizați și nedreptățiți, își iau repere doar de acasă și sunt at the end of the day radicalizați și inadaptați societății.

    Ăștia sunt extrem de puțini de fapt, pentru că un părinte care înțelege situația, se va lupta cu sistemul doar o perioadă și va face niște alegeri în favoarea copilului până la urmă, nu-l va sacrifica în luptă.

    -> cazul 1.b – părinții care înțeleg situația și aleg să nu se lupte cu sistemul, meditații, școli private, copilul crește într-o bulă și este inadaptat realităților societății. Copiii care ies sunt capabili la nivel teoretic, dar când ies efectiv în lume dau repede cu capul de pragul de sus, dau de depresii etc, unii se adaptează, alții nu. Categoria Zosoșilor.

    Cazul 2: Familia meh, părinți dezinteresați / cocalari

    Materia e de rahat, profesorii dezinteresați și mulți conspiraționiști -> cazul 2.a familia din dezinteres mai degrabă dă vina pe copil -> copilul se aliază cu colegii și ajunge să se revolte singur -> cazuri în care copilul se radicalizează pe bune și face diverse (de la droguri, la tăiat profesori) și cazuri în care copilul gets along, supraviețuiește și rezultă practic ok adaptat societății aia adevărate, conspiraționist, cu noțiuni multe pe care habar nu are unde să le folosească, dar cu diplomele care îi trebuie și uneltele necesare să muncească în contextul actual.

    -> cazul 2.b cazul 2.a familia dă în principal vina pe școală, ăștia nu sunt genul care să lupte până la capăt pentru copilul lor că oricum nu înțeleg sistemul, mai degrabă îi înjură acasă și se luptă cu profesorii în cazuri punctuale, mai dau o șpagă, pe scurt „se descurcă” -> copii fără busolă, fără să înțeleagă efectiv nici școala, nici cum au reușit să supraviețuiască, cu spiritul de „să mă descurc” ca unic reper. Cei mai adaptați societății și fericiți pe termen lung. Ăsta cred că e cazul care acoperă 80% din România.

    22
    • Mai e oarecum si cazul 1.c

      Cand parintii decid sa se lupte cu sistemul, dar sa ii si explice copilului ca sistemul e de kkt, ca trebuie sa faca niste tumbe pentru o nota medie si ca trebuie sa fie educat de noi si sa se educe pe cont propriu ca sa ajunga undeva. Asta merge de la 11-12 ani incolo, cand pot sa vada si ei niste situatii. Parerea mea e ca asta il va ajuta si mai incolo, cand va da peste managerasul roman prost si rupt in cur. Da da da, zici ca el si faci ca tine, faci treaba cum trebuie si apoi sa poti sa-i dai peste bot. E un soi de rezilienta romaneasca.

      31
    • @Costin > ăla e cazul 1.b, cel în care îi explici copilului cum stă treaba și cauți varianta care să meargă pentru copilul tău. Lupta cu sistemul (1.a) este egal cu: „îl dau la școala de circumscripție, chiar dacă e de 2 lei, și depun plângeri și memorii la minister pentru fiecare lucru greșit care se întâmplă, profesor care nu-și face treaba și bani care se cer când educația ar trebui să fie gratuită”.

      Varianta în care „you are not all in” ești la 1.b, fie că asta înseamnă să îi zici copilului „profesorul la x materie e idiot, hai să vedem cum facem totuși să înveți materia ca să o știi, dar să și treci clasa”, „școala de stat la care ar trebui să te dau e extrem de slabă, facem un efort pentru una particulară pentru că nu e corect să facem mutație să mergi la alta de stat” sau „pare că jucați pokemon în ora de matematică, matematica e importantă, hai să căutăm un profesor de la care să înveți” etc.

      În viața reală, eu în prag de 40, care am învățat the hard way că „trebuie să zici ca el și să faci ca tine”, sperând că voi ajunge să „pot să le dau peste bot” diverșilor care nu au dreptate, am ajuns la concluzia că nu ajută neapărat să știe cineva că am dreptate și că datul peste bot doar îmi hrănește ego-ul pe termen scurt, fără să schimbe ceva în realitate. Obiectiv vorbind, nimeni și nimic nu poate fi salvat dacă nu vrea să fie salvat, prin urmare singura responsabilitate pe care o am este pentru propria persoană, deci să aleg un mediu mai puțin toxic pentru mine și ai mei este obiectivul suprem, nu să schimb pe cineva care nu se vrea schimbat. Altfel, razna scrie pe mine.

      30
  33. >>Da, sistemul de invatamant din Romania e conceptualizat pe ideea de concurs, competitie, in ideea ca cei mai buni vor fi favorizati pe viitor, vor avea bani si un trai imbelsugat.

    Fix asa ar trebui sa si fie – numai cei mai buni sa iasa in fata! Cum credeti ca au fost „obtinuti” profesorii sau medicii care isi meritau numele? Stiti cine intra la facultatile bune in anii 80 – medicina, inginerie? Ati ghicit, primii 2-3-4-5 din clasa, in general olimpici la 1-2 materii grele.

    Popularizarea acestei idei false, stupide ca toata lumea e la fel, ca poate la fel, ca merita la fel, indiferent de stradanie, efort, capacitate, a dus la fix ce vedeti astazi. Nu, tata, viata e dura, inveti sa te lupti.

    Fix cei mai buni si muncitori ar trebui sa aiba si traiul cel mai imbelsugat. Problema e ca la noi, statistic, in ultimele decade, oamenii cei mai buni au avut salarii submediocre (1500-2000 de euro pt un medi bun e putin)

    00
  34. E atat de simplu, e ca in viata:

    Inveti, poti, daca nu poti te ajutam, punem meditatii, tragi pana iti ies ochii din cap, o iei de la capat si in final, daca esti bun, reusesti.Silicon Valley e plin de romanii anilor 80-90, de asiatici, nu de panselute. Romania a avut cele mai multe medalii la Los Angeles in anii 80, cand se muncea. Si nu erau mai conditii…

    Semnat: un tocilar. Inrait. :)

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile