Gândiți-vă că mașinile actuale au niște senzori, niște oameni care au cerut funcționalități de la senzorii ăștia și niște programatori de pe rodiit care au executat softul necesar.
Senzorii au apărut pentru că era de porc să se aprindă faza scurtă când puneai contactul, prea simplu, prea logic. Hai să facem un senzor și să îi spunem prostului care cumpără mașina să pună luminile pe auto și să decidă senzorul dacă să aprindă luminile sau nu.
Și senzorul funcționează cum l-a programat prostul: dacă vede lumină, nu aprinde luminile. Ceea ce înseamnă că nu aprinde luminile nici pe zăpadă, nici pe ceață. Poate să ningă cu spune, dacă e lumină afară, senzorul prostiei nu aprinde luminile, pentru că prostul nu l-a programat să facă asta.
Cam atât de departe suntem de mașinile autonome.
dar ai DRLuri, bo$$ :))
DRLurile SUG PULA!!! că nu sunt aprinse și pe spate.
@zoso La majoritatea masinilor care au DRL se poate activa „rear/tail lights on” din soft; eu le am on tot timpul (optiune de obicei activata pt. tarile scandinave by default).
La masinile premium mai noi se aprinde faza scurta destul de repede si ai si optiuni in meniu gen earlier/later in functie de luminozitate.
Din ce stiu, nu exista senzori de ceata, deci programatorii aia au facut si ei ce au putut cu e s-au descurcat. Senzorii aia nu sunt sa inlocuiasca minte soferului, sunt acolo sa iti usureze viata. In conditii normale sunt ok. Dar trebuie sa te duca si pe tine bibilica in anumite situatii exceptionale.
Eu am senzori de lumina, dar i-am dezactivat pentru ca imi sunt inutili. Aprind luminile imediat ce am pornit motorul. Din reflex. La fel ca pusul centurii.
cum mah sa iti aprinzi luminile singur? saracule!
In filme politaii il urmareau pe ala rau noaptea cu farurile stinse ca sa nu se prinda. Iti dai seama ca acuma cu DLR-ul lu’ peste nu mai pot face asta?
Ce filme porno ai urmarit ?
sHaving private ryan
sHaMing Private Ryan
Shemaleing private Ryan
shaving ryan’s privates
Daca ninge si farurile sunt pe auto, se aprind atunci cand pornesc stergatoarele
la mine cand semnalizez, de fiecare data.
ai grija, asta poate fi un semn ca-ti intra lichid de semnalizare la pistoane
Masinile autonome se fac autonome cu Camere, Radar, Lidar. Fuziunea tuturor decide cum si in ce caz sa reactioneze masina. Senzorii de lumina sunt in cu toatul alta liga (inferioara)
Si daca astea din liga inferioara dau rateuri ce va fi cu celelalte?
La mine se aprind toate luminile intermitent la orice melodie Bee Gees.
Nu ştiu cum e la germane dar la franceze n-am treabă. Dacă e un pic noros, dacă plouă sau ninge, imediat se aprind farurile.
Ca programator îţi garantez că au făcut chestia cu auto pentru că ceva boşorog superior nu accepta faptul că şoferul nu poate merge cu becurile stinse dacă el vrea. Trebuie lăsat la latitudinea idiotului dintre pedale şi volan și s-au conformat.
Altfel ca programator, lenea din el le-ar fi făcut să se aprindă odată cu motorul şi la revedere, next assignment.
Și la mine pe tiguan e la fel, se aprind chiar și pe Ceață. De unde știe asta, habar n-am…
@manu144, subscriu la cele spuse de tine. Am Citroen DS4, se aprind imediat farurile daca putin se intuneca si in plus DRL-ul este aprins si pe spate. Mi-e imi place ideea de far automat, cruise control si frana electronica.
M-am mirat cand la insignia s-au aprins farurile cand am intrat intr-o padure unde era cat de cat umbra. Vizibilitatea era buna, lumina destula (zic eu) dar tot le-a aprins
la mine e setata daca merg stergatoarele sa se aprinda si farurile + poti seta cat de sensibil sa fie senzorul, vara il pun pe late, iar iarna/toamna il pun pe early ca sa porneasca luminile.
Da, se poate regla sensibilitatea. Ca si la stergatoarele cu sensor. Am un Fiat din ’94 si se aprinde lumina o data cu contactul. De ce nu zice sefu’ de masinile care NU taie alimentarea luminilor o data cu contactul e alta poveste.
Banuiesc ca si povestea asta e ceva de siguranta, la masinile 2000+ se intampla asa plus stopul pe frana indiferent daca ai contactul sau nu.
Dar da, poate am imbatranit, nu inteleg ce legatura are un rahat de sensor cu masina autonoma. Atati bani dai (sau nu) pe optiuni, atata face. De exemplu jucaria mea are franare autonoma si se comporta exact ca in filmuletele alea cu tesla ca reactioneaza inainte sa o poti face tu ca e ceva in neregula in fata…
Poate ca da, sunt multe briz-brizuri care in Romania sunt inutile dar afara nu, nu contest. Aici de exemplu lane assist e inutil, in tarile cu apa calda e de ajutor. La fel si pilotul adaptiv sau farurile cu mai multe fascicule de lumina automate. Dar in tara lui „sa simt masina domnule” normal ca astea sunt mofturi.
„Prostul” ala programeaza cum ii zice sefu’ sau mai precis departamentul de marketing, nu ca nu ar fi in stare, mai ales ca sa programezi chestii din astea care sunt aproape de nivel de firmware trebuie sa stii cate ceva.
Ce mașină ai? Sunt cam în urmă cu automatismele astea
Octavia, are senzor de ploaie și lumina, probabil de aia știe face treaba asta
Dan2: La focus 2 inchide faza scurta/lunga atunci cand iau contactul, raman aprinse mini-pozitiile (drl sau ce sunt alea) si stopurile. Cand deschid usa ma bingane sa le sting si pe alea daca nu comut pe parking lights. Mie asa mi se pare mai logic: las doar luminile de parking pentru a fi vizibil acolo unde ai oprit si nu sting toate luminile automat la contact.
Daca se aprindeau toate luminile automat creste un pic consumul si emisiile de CO2, irelevant de putin pentru sofer dar relevant cand producatorii de masini au cote de CO2 pe toata productia, nu pe modele individuale. D-aia nu se aprind automat luminile in spate, cat timp legea nu cere expres, le vor mentine stinse pentru cateva grame de CO2 in minus.
D-aia merg toate proastele doar cu DRL aprins noaptea. Au impresia că au aprinse toate luminile.
Intuitia imi spune ca senzorii astia sunt programati in functie de legislatiile nationale.
instinctul tău de fată mare te înșală!
Eu am o masina din 2008. D-aia mai ieftina de noua decat multe sh decente. Cand ma urc aprind farurile cu mana mea. Iar ele daca vor se aprind sau nu. Nu stiu daca sunt arse sau nu ca nu am senzori, dar daca dupa aprindere e tot intuneric afara schim becul.
Cam juma’ din masinile bengoase acum au senzorii defecti invers – este noapte PERFECT senina, dar functioneaza si proiectoarele de ceata. Probabil, cand o fi chiar ceata, soferii in cauza vor pune candelabrul din sufragerie in plus, sa aiba mai multa vizibilitate
Judecand dupa numarul mare de downvotes, o gramada de soferi au senzorii de ceata defecti invers
Ai tu o japoneza, de aia. Ia-ti o masina si sa o sa vezi ca merge.
Mi a explicat și mie un om care a lucrat pe lumini și vizibilitate la Valeo în Mexic urmatoarele
1. Fasciculul de lumina de la faruri xenon sau led se reflecta puternic în zăpadă și la ninsoare abundenta ziua șoferul poate fi deranjat dacă merge cu luminile de întâlnire – faza scurta aprinsa. De aceea se recomanda utilizarea luminilor de zi. Pentru a fi văzut ca de văzut ziua prin ninsoare nu prea ajuta farurile oricum. Kia și Peugeot au introdus acum și lumini permanente de zi pentru stopuri btw.
2. Farurile de ceata utilizate în condiții normale pot sa ne aducă amenzi usturătoare în anumite tari. De aceea, pentru a economisi bani și a nu face un produs pentru fiecare piața, ele sunt by default acționate manual. Fac excepție unele modele Matrix led de ultima generație care nu dispun de acele proiectoare de ceata clasice.
Nu știu dacă exista senzori care pot detecta ceata propriu zisa, dar cu siguranță pot detecta condiții de umiditate care favorizează ceata. În teorie deci se poate, dar sa nu uitam ca senzorii de baza sunt senzori de LUMINA, atat. Dacă ar inventa și un senzor care le stinge meltenilor din DB și TR proiectoarele de ceata aprinse seara când nu e ceata, ar fi extrem de util.
Deja senzorul de lumina a evoluat enorm, noile sisteme cu led comutand între faza lunga și cea scurta, urmărind directia volanului. Eu sunt de parere ca fac destule, dar sunt deocamdată cam scumpe. Halogen ul versus led este oricum destul de chior in orice conditii deci trebuie sa avem așteptări realiste și de la faruri și de la senzori.
Mașinile automate nu au nevoie de faruri, frate, ele simt muzica^Hdrumul!
C-klasse 2018 aprinde toate luminile cand e pe automat. Nici nu are pozitie a butonului pentru faruri stinse, doar pentru parcare, dar atunci raman pozitiile. Faruri de ceata n-are, daca viteza e pana in 70 km/h si e aprinsa lampa de ceata pe spate, atunci cica lumineaza altfel ledurile.
Coane, ca om care are ceva treaba prin domeniu, cred ca dai un exemplu simplist cu farurile.
Sistemele de asistenta pentru sofer merg de la iluminat adaptiv bazat pe algoritmi de procesare a imaginilor pana la frana automata pana la 100 kph la obstacole de tip masina, pieton sau ciclist.
Plus cruise-control adaptiv pana la 200kph si o alta pleiada de functii facute cu radar, camera si lidar care merg de la traffic jam assist pana la rear cross traffic alert cand dai ca mutu Cu spatele in parcare.
Sa rezum, nu sunt indeajuns programatori de duminica cum trollezi matale si iti trebuie imgineri cu notiuni de fizica solide, product manageri, testeri tapeni si o rezistenta la stress deosebita. Incearca sa stai zilnic sa te futa la icre niste băieți de la Daimler cu doctorate pe bune.
Așadar, Vali, rănit in orgoliu spun, e un domeniu complex, aproape la fel de complex ca a scrie despre fashionizde și topoare.
bos, asta e faza, că oamenii luycrează la rahaturi complexe în loc să rezolve probleme simple.
Vali ar fi programat el senzorii aia, dar a fost ocupat cu Black Fraierday.
Orice produs software are o lista de functionalitati (un backlog). Din motive de termene limita (deadline), unele functionalitati nu mai ajung sa fie facute / terminate complet / testate cum trebuie. Un manager de proiect prioritizeaza aceste functionalitati (dupa criterii ce au legatura cu banii), asa ca unele dintre ele care fie sunt prea scumpe sa fie facute fie nu aduc plus-valoare nu se mai fac. Si uite asa unele chestii care unora ni se par elementare lipsesc sau merg si nu prea.
nu da vina pe programatori. da vina pe ceo-ul de la nissan. ai vazut ce salariu are? de banii aia mai puteau sa puna inca 10 senzori in plus la fiecare masina vanduta.
Aici trebuie să fiu de acord. Ei fac economie de 10 euro la mașină, cică, și ăla umflă bulioanele.
Comunista abordare. Acel CEO are banii aia si pentru ca a reusit sa vanda 1 milion de masini cu 10 euro economie.
io am dacia 1310 … ce-i aia DRL?
damigeana rece legată cu răchită
Fratie, daca e ceata e si luminozitatea mica, ce vorbim noi aici?
Ma, mi se pare mie sau toata lumea, mai nou, e pusa pe hate? In pana mea, si acasa am scandal…sunt singurul? E o atmosfera tensionata peste tot sau e doar la mine?
Esti tu prea relaxat.
Sărbătorile vin, sărbătorile vin, sărbătorile vin!!!!!!!!!!!!
Dar, dar…… programatorii de pe Reddit fac 3000-5000 euro/luna din primul an de experienta!
Sau cum era?
Programatorul face ce îi cere clientul, nici mai mult nici mai puțin.
Dacă clientul ii scrie in „requirements” să facă faruri cu lumină neagră ii face.
Valabil și pentru HW developer-ul care ii face placa pe care scrie soft-ul programatorul.
Dacă clientul e idiot ies mașini idioate.
@Flocea, văd că DAIMLER fute pe mai mulți
Stai sa vezi BMW cum e…..Daimler is draguti si simpatici.
Am o masina de-i fac majoratu imediat si are si functie de lumina automata Sa moara bibi de a dat vreun rateu legat de cand/cum/ce sa porneasca in functie de conditiile de afara. Ca e din grupu VAG si avem frustrari personale legate de asta (ca orice pasionat de japoneze) e o discutie paralela dar tot in tema
Nu vad care e problema.
O gaura’n bord, un comutator basculant de Raba sau ARO si doua sârme trase pâna la cutia cu relee si, gata, vei putea oricând sa comuti de pe inteligenta artificiala a masinii pe inteligenta naturela a soferului.
Problema la masinile vechi vine din tehnologia veche, senzori depasiti tehnologic, calibrari cu imprastiere mare in timp, degradare a functionalitatii in timp. Cu exceptia Tesla, dar ramane de vazut si aici, restul masinilor nu sunt future proof. Nu exista un orizont de upgrade la functionalitate pentru masina cu motor termic, nici macar la hibride. Masina iesita pe poarta fabricii este considerata de inginerii de la fabrica „incheiata”, fara nici o necesitate de imbunatatire. Se mai repara problemele aparute dupa primele mii de bucati, dar asta e tot. Inchipuiti-va un telefon fara posibilitatea de upgrade a functionalitatii, doar reparea problemelor la service.
Progresul tehnologic e exponential, senzorii de acum 8 ani, ce se bazeaza pe un microcontroler care sa proceseze informatia primara furnizata, pot fi azi facuti cu toata logica posibila integrata, furnizeaza direct valorile digitale in intervalul corect, se autocalibreaza la fiecare pornire. In urma cu vreo 13-14 ani lucram la asemenea chestii cu autocalibrare la fiecare pornire, un tranceiver pentru TPMS care isi calibra automat un filtru si oscilatorul si nu avea decat o logica hardwired ce facea asta perfect. Dupa 10 milioane de bucati inca nu aparuse nici un defect, dar intre timp era nevoie de altceva mai smecher, probabil e de mult istorie.
Iar tot acest concept da de lucru inginerilor. Daca ar produce cineva componente si produse cu posibilitatea de upgrade timp de 10 ani, ia ganditi-va, cum ar mai fi vanzarile de chestii noi? Probabil ca vom ajunge in 10 ani la acest concept, chestiile vor fi cumva future proof. Deocamdata ne multumim cu „asta e, merge asa cum au facut-o, poate data viitoare e mai functionala”.
La ce te referi tu cand spui „rodiit” ?!?!?
la căcăți de genul ăsta https://www.reddit.com/r/Romania/comments/9xd3cq/orange_a_v%C3%A2ndut_iphone_x_256gb_la_70_lei_si_va/
Si etimologia cuvantului care e ?
cum naiba sa mai mergi fara faruri aprinse in 2018? mai degraba, cum naiba sa mai pleci fara sa aprinzi farurile? singur?
Foarte multa lume care cunoaste foarte multe lucruri despre masini si electronica in general.
Senzorul „de lumina” („twilight sensor” in americaneste), situat de obicei deasupra oglinizii retrovizoare, nu face decat sa masoare intensitatea luminii de afara.
Nu are cum sa isi dea seama ca e ceata sau ca ninge.