Mă uitam la clipul de mai jos și mi-am adus aminte de prima mea mașină, un Oltcit Club, care pornea iarna după ce în prealabil încălzeam bujiile pe o tablă în casă, coboram cu ele calde, le introduceam și apoi porneam mașina. Și acum o pornesc de la buton, din casă. Și asta nu era acum 100 de ani, era în 1999.
Trecand peste reclama la sistemul cu buton (care costa mai mult decat un Oltcit), al meu 1100 RL a fost singura masina care a ajuns la serviciu la -29 de grade Celsius. Pornit la cheie, fara … tabla etc.
Ideea era sa fie reglate bine aprinderea si carburatorul.
Ai fost si mecanic, in tinerete ?
btw, parca bateria se aducea in casa
comentariu asa scurt si atatea jigniri?
mecanic tinerete baterie casa deci numai patru am numarat io
(nu stiu ce inseamna btw da n-are cum sa fie de bine)
btw = by the way, un fel de „apropo” pe românește
roxi mersi mult
mai era „parca” nu-s asa sigur ca e jignire
totusi e vb de un baiat si ei stie sa parcheze deci e de bine
virgula aia după mecanic eu o consider jignire de mamă.
suna audi ala de zici ca-i tanc
mi-e mila de el sincer sa fiu.
Benzinara Rullz
Nu stiu ce baterii sau bujii aveau dar primul Audi era varza. Daca nu, cu siguranta dupa pornire.
P.S. Erau cateva borduri fara indicatorul de bujii… La diesel..?
Prima mea masina: o dacia nova. Si acum am cosmaruri noaptea ca nu-mi porneste masina.
audi-ul face popcorn
Bujiile ca bujiile, eu îmi aduc aminte că mi s-a întâmplat de câteva ori ca Dacia mea să nu pornească din pricina câte unui dop de gheață format pe conducta de alimentare.
La fel de bine am imagini proaspete pe retină cu oameni ținând în mână șomoioage de foc cu care încălzeau „pe dedesubt” TV-urile.
Ce bătrîn ești! Ce e ăla TV? Și ce TV-uri erau alea? Pe lămpi?
Pentru Oltcit imi facusem un saculet cu nisip. Iarna, cand era ger, il puneam in cuptorul de la aragaz dimineata, cand ma sculam, si il lasam sa se incinga acolo.
Cu un sfert de ora inainte sa plec, il puneam pe motor, langa carburator.
Daca nu aveam apa in benzina sau benzina nu era gazolina (deh, erau anii ’90), pleca la prima cheie.
Daca nu pleca, treceam la planul B, figura cu bujiile despre care vorbesti.
Nu regret nicio secunda masina aia.
eu am avut un șoc când am trecut pe dacie. parbrizul mai mic, cutia de viteze barză. nu varză, barză! nu nimeream a treia deloc, tremura schimbătorul aiurea, tremura mașina aiurea, ruginea înainte să ajungă de la fabrică la client.
Recunosc sunetul ala.
Eu nu am diesel si aproape la fel suna motorul de Civic cand porneste la -35.
Iarna asta nu a fost chiar atat de rau(pana acum) temperaturi minime de -30 doar.
Dimineata e ok pentru ca e in garaj dar dupa amiaza dupa 9 ore de stat in parcare suna ca un diesel.
In Canada masinile sunt dotate cu „Heater” si ajuta foarte mult la pornire.
Da….foarte mare realizare.
Eu am asa ceva ….. https://www.defa.com/
Cand dadeai in prima balta acolo ramaneai
Mda, mai simplu era cu ARO-urile.
Pur-si-simplu faceai un foc sub motor ca sa il incalzesti cu totul, asta daca nu era ASA DE GER incat sa inghete motorina
plm….mai misto cum fac eu acum. Stau cu masina in parcare pana moare dupa care ma rog sa imi plece.
dupa ce am vazut filmele astea ma intreb cum o porni una electrica (ex. Tesla) dupa o noapte sub cerul liber la -30 grade Celsius si cata autonomie mai are.
Legat de Oltcit, al meu (de fapt Citroen Axel 12TRS repatriat din Franta) pornea intotdeauna iarna daca avea bujiile (Bosch) bine reglate din toamna (era cu aprindere electronica). Dacia a trebuit intr-o iarna la Moieciu sa o pornesc la manivela.
in Rusia parca era o lege ca pentru omologare au nevoie de priza pentru manivela iar unele buldozere rusesti au un motor mic in 2 timpi (motocoasa) pornit eventual la sfoara cu care pornesc motorul Diesel mare (posibil si la locomotiva din imagine).
Lada mea din 80 la -25grade inca mai invartea si pornea dupa 2-3 incercari…