Românii ar trebui să își încarce mașinile electrice acasă sau la serviciu

Ascultam azi la radio un nene care spunea că 92% din norvegieni își încarcă mașina electrică fie acasă, fie la muncă, și că spre asta trebuie să aspire cumpărătorii români de mașini electrice, iar stațiile de încărcare publice să fie doar pentru deplasări între localități.

Fazele de genul ăsta exemplifică foarte bine habarnismul și deconectarea de la realitate atât de prezente în presa auto.

Întâi, că se vede unde stau românii cu ochiul liber, blocuri cu parcări haotice sau lipsă, unde fiecare parchează cum pot. Sau case la porumb, unde a pune 10 mașini la încărcat seara și a mai da drumul la un televizor e deja atentat la siguranța națională.

Apoi, pentru că au tot fost poze și filmări cum în orașele mari se construiesc clădiri de birouri cu 0 locuri de parcare, pentru “a stimula angajații să vină pe jos”. 90% din clădirile de birouri au parcări doar pentru șefi și atât, deci da, o să-și încarce angajații mașinile și acolo.

Din nou, toate astea se văd din stradă, dar când te duci la Berlusconi și îi spui că îl știi pe primul ministru al României și poți să le faci lipeala dacă sare cu ceva la zar nu ai taine din astea.

masina-electrica-charger Car photo created by frimufilms – www.freepik.com

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

64 comentarii

  1. Am citit „Sau case la pornhub”. Cred ca luna asta o sa o las mai moale…

    00
  2. Eu când am zis că e ok ideea de mașina electrică dar că orășeanul obișnuit nu are unde sa o încarce au sărit oamenii cu minusuri. Bucură-te că nu se poate da minus la articole, că pățeai la fel :))

    00
    • Cand ai zis?

      00
    • @Bruta nu mă face să caut link.

      00
    • Eu m-am tot gandit la un Spring din ala, e frumusel si eu nu sunt pasionat de masini, pare ok, are aer conditionat, priza pentru Parrot si aux – e tot ce trebuie. La bani e echivalentul unui sistem audio de calitate, sa zicem un Stingray plus niste Klipsch ca sa fim decenti.
      Am la 100 de m de parcarea de la job o statie de incarcare cu 2 locuri. O pun acolo odata la 3 4 zile si o iau dupa 2 ore fara efort ca rareori e cineva acolo. 100Km sigur face in cele mai naspa conditii. La bloc s-a discutat la un mom dat despre o statie electrica, cred ca daca ne gasim pana la urma 4 5 insi o rezolvam (desi nu imi pun mari sperante, ca ne tot punem centrala de scara de 5 ani). Om trai si om vedea…..

      00
    • Hai, Zarax, arată-ne când ai zi.

      00
    • @krompus cea mai mare problema la romani e ca se cearta din orice. Sa vezi discutii pe grupurile de electrice, mai e un pic si se vor lua la bataie la statiile publice. Asa ca ori prevezi din start mai multe puncte de incarcare ori instalezi pe cont propriu cu aprobare de la asociatie. Altfel in viitor vei avea parte de certuri, sicanari, scos cablul de vecin ca acum incarca el, etc.
      PS. Spring e superb pentru naveta de oras, dar vezi ca s-a mai scumpit intre timp si la Rabla s-au mai modificat termenii pentru 2022.

      00
    • @Krompus
      Cu Spring nu prea cred că Dacia va da lovitura, dacă prețul ar fi la jumătate din cât e acum atunci aș zice că se merită, altfel nu, are un coleg și am condus-o, dă senzația de mașină mică, gen roabă. Plus că cu greu intră 4 adulți în ea, mai degrabă doi adulți și doi copii.

      00
  3. Masinile electrice in Romania sunt ok pt aia de stau la casa si nu parcurg distante mari.
    Alea hibrid sunt cele mai bune pentru romanul cu venituri medii si peste medie care sta la oras.

    00
    • Majoritatea hibridelor sunt o minciuna, adica bateriile sunt pt teste emisii in conditii ideale.
      Baterii mici, care se golesc rapid in viata de zi cu zi, deci mergi pe combustibil fosil in realitate, iar dupa 10 ani nu mai vorbim de baterie deloc.
      Ideal ar fi solutia BMW i3, cu rex, adica masina electrica cu generator, insa talibanii verzi vor emisii 0.

      00
    • Soluția BMW i3 era folosită de Opel Ampera/Chevrolet Volt din 2011.

      00
    • Dap, sunt o minciuna. Se stie ca orice masina pe benzina poate scoate consum mediu 5-6 litri la suta in Bucuresti.
      Cred ca tehnologia ideala la noi in momentul asta ar fi PHEV, daca nu te uiti la pretul masinii. Poti sa iti faci naveta zilnica full electric, si ai o masina „normala” pentru weekend si vancanta.

      00
  4. Obiecție: a încărca mașinile noaptea în cartierul de case nu este o problemă!
    99% din mașini fac naveta zilnica de 30 de km. Cea mai consumatoare mașină electrică consumă în oraș 20kwh/100km deci 6kwh. Noaptea de la 23 la 5 înseamnă că încarci cu 1kw. Deci un consumator de 5 Amperi noaptea 6 ore. Ok e iarnă, cu încălzirea mașinii să fie totul cald când urci copilul in ea, să zicem consum dublu de 12kwh pe zi. Deci echivalentul a o mașină de spălat 10A câte 6 ore.
    Dintre toate problemele reale cu mașinile electrice, încărcatul pentru naveta zilnică nu este o problemă reală.

    00
    • Hai sa nu mintim lumea.
      Vecinul are Nissan Leaf si acum are in Bucuresti 24kwh/100km consum.
      Eu am Model X si sub 35 kWh/100km nu vad decat la vale.
      Depinde de masina si de drum.
      Problema EV este de fapt la drum lung, unde chiar daca vor aparea ca ciupercile dupa ploaie superchargere, tot nu e ok, pt ca consumul e f mare la 130/h, nu zic de o viteza mai mare.

      La fel e si la ICE, unde o berlina dizal consuma 8l/100km si un suv 15…
      Diferenta o face benzinaria.

      Eu merg gratis cu PV, deci nu e o problema de
      Costuri, nici nu va fi pe viitor. E o problema de autonomie reala, nu wlpt.

      00
    • @Bogumil – Facem calculele ca tine (eu am alte cifre). Rezulta 16A pe o priza de 240V timp de 6 ore! Tot nu e o problema.
      Drumurile lungi nu sunt parte a discutiei acestea. Repet: Da, masinile electrice au multe probleme, incarcarea acasa si in cartierele de blocuri pe orizontala la porumb, nu aduce probleme retelei de electrice.

      00
    • Am facut aceleasi calcule mai jos, eu stiu realitatea, dar oamenii nu isi permit sa aiba masina de oras si de drum lung.

      Masina electrica e super misto pt oras si drumuri de 200km, fara stres.
      Pentru restul, teoretic inca exista ICE si pe viitor tren.
      Cum ICE va fi raritate in 20 de ani… te adaptezi sau treci pe vintage.

      00
    • Bun calcul. Si la Spring lumea se panicheaza ca 0-100% dureaza vreo 11 ore la o priza normala.

      90% din oameni nu fac 100km pe zi. Vii seara si o bagi la incarcat, pana dimineata e destul. Sau daca vrei sa fii mai destept, pui incarcator care iti porneste – opreste incarcarea, sa fie doar noaptea dupa 12 de exemplu, sa nu zici ca te incurca la treburile casnice.

      6 ore de incarcat pe noapte e de ajuns.

      Cine face mai mult de 150km/zi prin oras deja are alte nevoi, mai bine se uita la statie de incarcare rapida.

      00
    • Range anxiety. Nu e vorba atat de mult cat faci maxim cu un plin de energie, ci panica nejustificata ce ti-o da acul de la baterie cand se apropie de, sa zicem, 35% si te trezesti pe teren necunoscut.

      Frica de necunoscut e mare.

      00
    • Eu in 5 ore încarc 11 kwh de la priza normală

      00
  5. Am 2 masini electrice si desigur, un ICE pt drum lung.
    Faptul ca la noi clasa medie sta la bloc e doar o problema locala, nu da nimeni 2 bani pe Romania.
    La fel, ai fi uimit, dar ce putin pe la porumb, i-au obligat adesea sa aiba transformatoare noi, deci e destula putere instalata. Eu am 50kW instalati. Am facut ATR anul trecut, de la 22kw.
    Asta ca actiune preventiva pt viitor EV si PV.
    Vecinii mei au 9kw instalati si nu vor sa se miste, ca le ajunge :)

    In mod normal, folosind o priza monofazata, limitata clasic la 10A, incarci 2.3kw pe ora.
    In 10 ore de noapte, incarci 23kwh, care crede-ma ca iti ajung in oras minim 100km (depinde de masina).

    Daca stai la bloc si te bati pe parcare, ghinion.

    Emigrati sau degenerati, spune o veche poveste SF.

    Asadar, progresul nu se opreste pt ca romanii sunt saraci si prosti.

    00
  6. Acum vreo 8 ani am ajuns in Oslo pentru o zi si m-am plimbat printr-un cartier de casa/blocuri cu maxim 2 nivele. Pe strada jumatate de parcari (de alea in alveole intre copaci) aveau statie de incarcare. Aveai voie acolo sa parchezi doar electrica si era gratis. Restul erau 2 € pe ora. Atunci am inteles de ce sunt atatea Tesla pe strada

    00
    • Norvegia a ajuns la 90% din masinile noi – electrice

      00
    • Boss, norvegia are 95% din energie furnizata de hidrocentrale, pentru ca ii ajuta raul si ramul.

      Restul saracilor si prostilor din europa ard combustibili fosili in proportie de peste 70%
      Romania e undeva pe la 50% fosili ( da stam mai bine ca ailalti, iarasi, raul si ramul).
      Mi-e foarte greu in contextul asta sa vad evolutia….imi trebuie ochelari din aia verzi rau de tot.

      00
    • @Habarnam. Nu va exista o evolutie. Exact ce zice si Vali in articol. Adica unul la radio zice de Norvegia si comportamentul lor vis-a-vis de EV si ca si Romanii ar trebui sa faca la fel. Eu ziceam ce era acu 10 ani in Norvegia, imaginandu-mi cum e acum. In Romania nu se poate adopta la scara larga EV. Pe producatorii de EV nu ii intereseaza piata din Romania decat marginal.

      00
  7. NOU
    #35

    Apropo de hibride… Văd des la emisiunile de știri tot felul de dudui excitate anunțând apetitul crescut al românilor pentru hibride, că au crescut vânzările. Presa nu e in stare să sape puțin și să vadă ca hibridele (mild hybrid) devin un standard minimal impus de producători, care și ai au constrangeri din partea normelor de poluare. De exemplu nu poți cumpăra Qashqai altfel decat hibrid, nici dacă vrei tu neapărat benzinar pur (de diesel nu mai zic). La fel știam că e si la Corolla si la mai toți… Minim mild hybrid. Și atunci normal că vezi creștere în cifre.

    00
    • Toyota nu stiu sa aiba mild hybrid, doar full hybrid.

      Zice lumea ce vrea de hibride, dar sa tragi de un SUV de 1600kg (la gol) prin oras si sa iti iasa consumul intre 7 si 9 e bine de tot.

      00
    • NOU
      #37

      Io nu am zis că e rău, doar a nu se confunda adopția forțată de împrejurări cu apetitul românului pentru tehnologie. Adică vrei-nu-vrei, iei hibrid dacă iei mașină nouă in viitorul apropiat.

      00
  8. Lasand la o parte formularile de tip” Nobili sa nu mai fie” si „Saraci si prosti”, eu as vrea sa intreb o chestie sincer
    Sunt singurul tampit care considera ca toata impingerea in fata a electricelor in detrimentul altor tehnologii mult mai simplu adaptabile ( biocombustibil sau hidrogen, de exemplu) e de fapt:
    1. O metoda perfecta de „planned obsolescence”?
    2. Limitarea libertatii de miscare astfel incat oamenii sa mai cheltuie banii si pe-acasa, „staycation” pe model britanic anii 80?
    3. Drumul spre un oarecare monopol al companiilor de transport, majoritatea detinute de stat?

    Nu de alta, dar trebuie sa fii inteligent rau sa zici ca daca „de maine se interzic ICE-urile” cum juiseaza unii spunand, lumea are la dispozitie acelasi tip de vehicule, nu niste carucioare de cumparaturi pe roti cum sunt majoritatea si aceeasi libertate de miscare.

    00
    • Biocombustibil si hidrogen s-au impins de 20 de ani. N-a mers mai mult de 15% biocombustibil. A mers in Brazilia unde au motoare special construite pentru 100% etanol. In rest inca nu e viabil financiar. Asa cum in o mana de ani s-a schimbat paradigma spre EV, la fel se poate schimba iar in cativa ani catre hidrogen dupa ce se optimizeaza procesul. Nu este mai „planned obsolescence” decat rugina care incepe sa afecteze piesele de rezistenta a masinii dupa primii ani.

      00
    • @Baliverne
      S-o fi „incercat”, dar eu n-am vazut nici reduceri de taxe, nici politici speciale in directia aia.
      Una e sa vezi pilula pe masa, alta sa ti-o bage cineva pe gat.

      Si in plus, „s-a incercat” prin comparatie cu benzina…prin comparatie cu electricele nu cred c-a intrebat nimeni.

      Asa cum tarile care produc petrol s-au imbogatit , puteau sa mai iasa din saracie si tarile care au pamant ca-n palma in clima perfecta pt produs biocombustibil dar se taie cu maceta de foame ca sa mineze cobalt pentru baterii.

      La orice nivel electricele nu mi se par o varianta „mai” nimic decat restul, de la politica internationala la nivel de trai si energie verde.

      Dar aplaudam.

      00
    • Hidrogenul e orice dar nu simplu. În plus mai e și energofag (a se citi risipă stupidă de energie). Doar două chestiuni:

      – a face un rezervor în care să ții hidrogen e aproape imposibil. din orice material îl faci, hidrogenul „trece” prin pereții rezervorului. iar să-l lichefiezi, poate merge la rachete, dar nu va merge niciodată la mașini pt că implică costuri imense și temperaturi foarte joase.

      – ca să eviți rețele de conducte + camioane dizăl care să-l care la stații, singura opțiune cît de cît rezonabilă e să-l produci on site. care se poate face cel mai eficient prin electroliză. bagi curent în apă și obții hidrogen și oxigen. problema e că îți trebuie mult mai mult curent (dublu, triplu!) să faci electroliza pt o cantitate de hidrogen cu care o mașină să meargă să zicem 100 km, decît ți-ar trebui curent să încarci o baterie cu Li care duce o mașină aceeași distanța.

      Deci higrogenul nu e viabil economic, e mai puțin decît jumătate eficient comparat cu bateriile cu Li. Singurele domenii viabile ar putea fi avioanele, unde au un avantaj la greutate.

      00
    • @L: Daca ai energie ieftina de la o eoliana, de exemplu, cred ca poti face hidrogen mai ieftin.

      00
    • Indiferent de unde ai curentul, de ce ai arunca mai bine din jumătate din el? Doar că să fii tu altfel (H nu Li)? E stupid.

      00
    • Când văd hype-ul din jurul mașinilor electrice, îmi aduc aminte de acum 10-15 ani în Scandinavia când se zicea că viitorul este pe etanol, să stimulăm lumea să cumpere mașini pe etanol, etanolul este prietenos cu mediul…până când s-au prins că cel mai mare producător de etanol este Brazilia, iar ei defrișau pădurea tropicală pentru a face loc plantațiilor de trestie de zahăr (din care fac etanolul). Brusc etanolul nu a mai fost viitorul.

      Evident, trebuia găsit următorul combustibil minune care salvează planeta, iar acesta a fost….dieselul. Cred că știm cu toții ce s-a întâmplat după.

      Mă rog, dacă ei zic că electricele sunt viitorul, atunci sigur sunt. Nu este ca și cum parcă prea bine s-a nimerit dorința exprimată a unor orașe europene de a interzice ICE-urile cu dorința exprimată a unor producători auto de a construi doar EV-uri în viitor.

      00
    • Și apoi, să zicem că ai energie și arunci cu banii ca un barosan, să construiești eoliene, nucleare și ce mai vrei tu, ca să ai energie electrică în exces. În ce căcat pui hidrogenul ăla? Crezi că merge ca la GPL, cu un rezervor improvizat? Nu înțelegi că H e așa de rar/subțire, că trece prin orice metal sau plastic sau din orice rahat ai face rezervorul? Tu chiar crezi că ăia de la BMW, Mercedes, Toyota și alții au renunțat doar pentru că nu mai era la modă? A fost o idee de explorat, s-a explorat, concluziile-s că e o prostie, end of story.

      00
    • Bre, nu sunt de specialitate, dar pe langa eficienta procesului in sine ( care poate fi imbunatatita, si in definitiv sa bazeaza tot pe electric) mai exista si costuri derivate din:
      1. Dublarea practic a infrastructurii necesare de drumuri cu retea electrica comparativ cu…inca niste benzinarii sau niste pompe. Curentul nu-l cari cu cisterna, orice altceva da.
      2. Migrarea si celorlalte vehicule implicate in transportul rutier, care…inca e la faza de concept, nu mai vorbesc de maritim unde se aud greierii, versus adaptarea lor rapida, pe logistica actuala.
      3. Aruncatul la gunoi versus pastrarea a mare parte dintre subansamble, cu linii de productie cu tot.
      4. Timpi de incarcare, si aici revenim la mobilitate. Oricum ai da-o nu poti real alimenta acelasi numar de masini in acelasi timp pe electric. Pe hidrogen si biofuel nu te doare capul.

      Oricum ai da-o mie tot cu virgula imi da de ce se impune cu disperare solutia intai poluatorilor celor mai putin importanti, adica corporatistu’ clasic.

      Ah, ca „poluare in orase”, cu asta sunt de acord….dar „libertatea de miscare” nu e numai intre Unirii si Crangasi.

      00
    • @Oxymoron
      De acorrd….doar ca pe langa Brazilia mai ai o turma de tari cu aceleasi conditii de clima si fara padure ecuatoriala. Exact aici ziceam de politic versus logica.
      Asa mi-e ca nu de dragul padurii ecuatoriale nu era Brazilia de nebagat in seama.

      00
    • Hidrogenul a fost propus ca inlocuitor pentru combustibilii fosili in era entuziasmului pentru energia nucleara, cand se preconiza energie „too cheap to meter”, adica la fel cum e internetul azi.
      Transportul si stocarea se pot face sub forma de amoniac:
      https://nh3fuelassociation.org/2014/09/06/liquid-ammonia-for-hydrogen-storage/

      Ramane problema producerii lui, pentru ca prin electroliza nu se produce inca hidrogen industrial. Momentan se produce hidrogen din gaze naturale, care nu rezolva problema poluarii si a incalzirii globale.
      Daca dispui de o sursa de energie abundenta si ieftina, astfel incat randamentul „well to wheel” sa nu mai conteze asa de mult, hidrogenul ar putea fi o solutie.
      In schimb, daca vrei sa te axezi pe panouri solare, turbine eoliene si alte chestii de genul, iesi mai bine pe baterii.

      00
    • NOU
      #49

      @L: sunt producatori care nu au renuntat inca la a cerceta si dezvolta tehnologia pe baza de hidrogen. I se spune Fuel Cell si este in dezvoltare, in parteneriat, la Mercedes & Volvo (cu ajutorul furnizorilor lor din domeniu). In principiu se vrea a fi dedicata masinilor comerciale (gen TIR). Intr-adevar, tehnologia nu e impinsa cam deloc pe parte de masini mici.

      00
    • NOU
      #50

      Ia uite si un link legat de ce am scris mai sus:
      https://www.volvogroup.com/en/news-and-media/news/2021/apr/news-3960135.html

      00
    • Parcă am auzit și eu că e cercetare serioasă pentru fuell-cell (adică hidrogen) la camioane. Cercetare, investiții, treabă serioasă. Cercetare din aia de au reușit să facă și prototip, l-au împins la vale și au zis că merge pe hidrogen, ăla-i viitorul, săriți de investiți. Ahem.

      00
    • NOU
      #52

      Bah, nu stiu… Banii vin, alianta investeste, furnizorii furnizeaza. Daca la final le iese, o fi bine. Daca nu, nu. Sunt atatea proiecte in care se varsa zeci de milioane si apoi sunt abandonate. Poate o fi si asta unul. Deocamdata merge inainte.

      00
  9. Nu esti singurul, din pacate, si mai ales nu esti singurul care a dormit la ora de chimie, clasa a 7-a.

    Acolo ai fi aflat despre faptul ca desi H2 e cel mai raspandit element din univers, el are niste hibe, cele mai importante fiind:
    – face kaboom mare repede si usor. Nu e doar pt teroristi, dar si manevrarea lui e f periculoasa.

    – molecula sa, fiind foarte mica, difuzeaza prin solide, deci e nevoie de oteluri speciale pt rezervoare. Scumpe, grele ai rare.

    Pe langa asta, H2 se obtine din hidrocarburi cel mai usor, nu din electroliza apei (si pt aia e nevoie de mult curent), deci tot la pipi si basini de dinozaur ajungem.

    De aceea H2 suna bine doar pt cei care au dormit la scoala si nu stiu nici macar acum sa caute informatii.

    00
    • @Bogumil

      Rezumat despre masinile electrice (!!!)
      […] In oras, traficul stop&Go consuma mult.

      Ce inseamna Stop & Go la o electrica? In afara de eventualul compresor de AC sau incalzire, ce i se invarte de are nevoie de functia asta? Fara nici un misto intreb!

      00
    • Traficul e stop&go, nu masina.

      00
  10. Lasă că vecinul meu bucureștean, proaspăt posesor de Spring, s-a descurcat: stă la parter, deci parchează fix sub geam și o ține la încărcat toată noaptea. Nasol în perioada asta, că e frig și nu s-a îndurat să găurească termopanul. Problema apare când mișcă mașina de acolo, că tre’ să țină locul ocupat. Motiv pentru care mai are 3 mașini pe lângă electrică, două Forduri și un BMW. Parchează una din ele sub geam, după ce scoate Springul de la încărcat. Dimineața e o întreagă procesiune pentru el.
    Dar da, e eco și provincialii sunt de vină pentru aglomerația din trafic.

    00
  11. Bhei ce plm vorbim noi in romanica de ecologie ? Imi poveste cineva ca la Buzescu-Teleorman, satul ala plin de casoaie cu turnulete , suedejii aduc cu tirurile (cu acte de insotire a ‘marfii’ , cu tot ce trebuie) pamant de pe la Rosia Montana, si au facut un fel de micro combinat, cu sisteme de ardere, cu furnale, in care se pare ca ard pamantul pentru a capta aurul din el…ard noaptea, cica nu se poate respira, arunca pamantul ars pe camp, oamenii fac reclamatii, pwula…cica un sudez de asta tocmai si-a luat Bentley…nu am dat Rosia Montana canadienilor, las ca o exloateaza bronzatii nostri 😀….daca e adevarat (omul m-a invitat acolo sa vad cu ochii mei) , atunci hai sa tacem draq si sa platim fericiti taxe si impozite, ca suntem prostii europei

    00
  12. Imi doresc sa ma trezesc intr-o zi, sa intru pe zoso si sa nu mai vad obsesia romanilor cu masinile. Masini, masini, masini. Vise, stiu.

    00
  13. NOU
    #60

    Maine dimineata o sa fac poze cu niste sarmani care incarca in parcare la Penny (in timp ce dorm in masina). Presupun ca e gratis. Si renteaza daca faci Uber/Bolt…

    00
  14. In momentul de fata tranzitia asta catre energie verde are foarte multe costuri si foarte multe reasezari de paradigme. Motivul pentru care se marseaza foarte mult pe EV-uri este ca aparent acestea ar putea rezolva o parte din problema. Partea din problema insa o reprezinta faptul ca actualele masini sunt destul de ieftine raportate la veniturile din anumite tari. Orice masina cu ICE sau mai nou hibrida o poti gasi intr-un orizont de pret cate se poate de ok 10-20k eur. Orice masina electrica cu foarte mici exceptii incepe de 16-20k eur si in functie de dorinte te poate ajunge si la 60k eur sau mai mult exclud subventia data de anumite state. Ideea simpla este ca incet-incet multe masini nu vor mai deveni accesibile pentru oricine si lumea va descoperi ca se poate merge si cu trenul sau transportul public. Masina ramanand elitelor si celor care isi permit acest lucru.
    Pentru povestea asta insa trebuie vandut ceva foarte frumos si povestea este uite masinile electrice cat de eco sunt si ce frumoase sunt ele, alaturi de uite cum inverzim orasele scumpim parcarile si alte cele.
    Acum fiecare stat se va adapta acestei noi realitati si va lua anumite decizii. Norvegia si-a permis o gramada de chestii datorita faptului ca este o tara bogata si nu a fost o problema sa faca acele lucruri. Cu toate acestea nu toate tarile isi vor permite aceste exclusivitati pentru ca nu e toata lumea bogata si prin urmare se vor face mici concesii/compromisuri, respectiv anumite tari vor cauta alternative mai ieftine fata de povestea curenta.
    Nu as pune cruce motoarelor termice, doar ca tranzitia si ambitiile unora catre energia verde s-au vazut in facturile de la energie din perioada asta si din nou nu toata lumea este asa bogata.

    00
  15. Vad deseori eroarea asta. Cum ar fi sa avem toate masinile electrice si raportam scenariul asta la situatia actuala. O sa dureze 50 de ani sa avem toate masinile electrice. Timp in care cererea de curent va creste gradual, momentan inca suntem in stare incipienta, presiunea pe sistemul energetic e chiar insignifianta. Decu e timp destul teoretic in care sa se construiasca si infrastructura aferenta. Tehnologic, financiar, inginereste nu e deloc provocator.

    Problema e una umana. De mentalitate. Trebuie ca niste oameni sa inteleaga fenomenul, sa vada imaginea de ansamblu, sa fie dispusi sa renunte la niste beneficii imediate pentru unele pe termen mediu si lung. Lucruri la care romanii se pricep, nu?

    00
    • Problema la mica ta disertatie o reprezinta forma societatii actuale. Statele bogate isi fac o agenda politica privind mediul si politicile de mediu intrucat asta reprezinta o tema de interes in societate. Statele mai putin bogate au alte probleme si de cele mai multe ori nu-si permit agende de mediu intrucat este complicat sa-ti pese de planeta cand cade casa pe tine.
      A doua problema interesanta este ca lumea inca nu a inceput sa faca conexiunea privind impactul politicilor verzi asupra facturilor la energie, respectiv asupra obiceiurilor de consum(vezi declaratia premierului Spaniei acum ceva timp).
      La final nu este problema de mentalitate ci doar de bani si resurse. Cine dispune din belsug de ele nu o sa aibe probleme pe acest plan, cine nu o sa-si bage picioarele si o sa amane trecerea(vezi Polonia cu ale sale centrale pe carbuni). Fix asa o sa fie si pe partea de EV si cu tot ce tine de ele.

      00
  16. EV-ul o sa fie smecherie cand vor face astia rachete intercontinentale full-electric. Sau tancuri electrice. Pana atunci e fix pix.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile