Nu mai știu de la ce m-a luat aseară, am dat un F12 și am văzut faza de mai jos.
5 servicii de tracking pe un singur site. Am luat top 20 site-uri din SATI și am blocat toate serviciile de tracking de acolo. Le-am pus și în ROlist, și într-o listă care poate fi pusă în hosts. O altă soluție este o listă internațională gen AdGuard Tracking Protection, care merge pusă în Adblock+ și uBlock.
Întrebarea însă rămâne: de ce? De ce e nevoie de 5 servcii de tracking/profiling pentru un site? Care e logica lor? Care e utilitatea lor?
Și mai important: cum folosesc companiile astea datele adunate?
N-am văzut pe nimeni de vreo companie online românească să explice de ce folosesc atâtea servicii de tracking. Pentru că nici ei n-au explicații. Au venit unii, le-au spus că așa e bine, au pus codurile alea acolo și au mers mai departe, fără să le treacă prin cap să întrebe cum și la ce vor fi folosite datele adunate. Afișarea de reclame se poate face bine mersi și fără atâtea servicii de profiling.
hexpertul in it de la firma respectiva tre sa-si justifice banii aia cumva, nu?
Cum e GTM un serviciu de tracking? Și de ce ai numără de 2 ori un script al aceluiași serviciu?
George lucrezi in IT?
Poate folosesc GTM să monitorizeze anumite eventuri.
Deci nu măsoară, ci îți permite să pui (ȘI) coduri care măsoara în site fără sa apelezi la programatori.
pe românește: nu folosește utilizatorului la nimic.
intr-o piata in care Facebook+Google mananca 80%, e normal sa incerci sa aduni niste date. Au analytics si GTM (probabil nu au vrut sa strice site-ul sa puna analytics in GTM), au CXsense (DMP de la sati) si probabil ceva pentru cross-uri cu sport.ro.
Acu, nu inteleg daca vrei o explicatie sau doar incerci sa tragi un semnal de alarma (in felul tau)
De cand cu legea priving datele, etc, au aparut si pop-upurile cu optiunile pentru cookie-uri.
Te doare capul cand vezi cum a fost inteleasa si aplicata legea: de la chestii simple, de ex aici pe site – vrei sau nu vrei, ai 2 optiuni, trecand prin versiuni unde trebuie tu sa alegi ce categorii dai voie si ce nu, plus incercare de pacalire la final, cand daca nu esti atenti apesi pe „da voie la tot”, la perversele „politica de cookies” unde iti insiruie 2-3 pagini de blabla ca mai apoi sa te trimita sa iti blochezi tu singur cookies in browser (vezi paginademedia de exemplu) sau pe nu stiu ce site de opt out.
Eu ca legiuitor le-as da muie la astia: daca din 2-3 clickuri nu ai rezolvat intrebarea „vrei cookies, vrei sa fii urmarit”, atunci amenda. Pina se prind si restul.
Nu vreau să sară cititorii cu „hate”, dar îți voi explica (Atât cât știu și folosesc), de ce există atât de mult tracking. Marea majoritate a website-urilor preocupate de marketing folosesc cel puțin:
– Google Analytics / Google Tag Manager (Pentru Analytics)
– Opțional, pe lângă Google Analytics poți găsi Heap Analytics sau Mixpanel
– HotJar sau un alt tool de Session Recording și Heatmapping
– Facebook Pixel / Google Ads Conversion Tracking (Pentru PPC)
– Tool-uri de Personalizare (Omniconvert, Optimizely, Unless etc)
– Firmographic Data: Clearbit Reveal
– LeadGeneration Tools – Pentru că nu vrei să disperi publicul cu același popup/form dacă aceștia l-au închis deja.
– Email Marketing.
Lista poate continua.
Toate datele colectate sunt folosite (De către mine, în CRO – Conversion Rate Optimization și înțelegerea comportamentului vizitatorilor pe site-ul tău). Da, pare dubios, dar este eficient. Evident, aceste date trebuie să îți răspundă la niște întrebări. Dacă nu ai aceste întrebări/ipoteze, aceste date sunt colectate degeaba.
Nu daț cu pietre
brah, sa fim seriosi, vrei sa vinzi un kkt de care omul nu are neaparat nevoie si nu face neaparat cat da pe el, de asta sunt 70mii de modele de acealsi kkt, ca omuletzul nostru sa fie confuz si ca reclama buna sa-l momeasca. momentan toate produsele vandute sunt uneva in categoria vrei shaorma cu detoate dar iti vindem separat carne si cartofii si varza, avem 5 pachete de combinatii, de care vrei? pai plm vreau de care vreau dar nu aveti asa ca pacaliti-ma ca asta e mai bun, smh
@NIX – Dacă omul a intrat pe site-ul meu (Indiferent că e vorba de o căutare organică, de un AD bine plasat sau în urma unei campanii de email marketing, la care evident s-a abonat), eu consider că „există interes”.
Dacă există interes, este obiectivul meu să-i ofer o experiență de cumpărare cât mai bună posibil.
Uite un exemplu: Folosind datele din Analytics (Qualitative și Quantitative) eu constat că publicul țintă este format din Femei, cu vârsta între 24 și 35 ani, care accesează site-ul meu între orele 16:00 – 20:00. Aceste date îmi sunt relevante și utile dacă doresc să fac o campanie PPC de exemplu, pentru că vreau să știu ce persoane pot targeta (Și ce persoane nu) pentru a nu-mi arunca bugetul pe fereastră.
Deasemenea, dacă tu intrii pe site-ul meu (Care vinde accesorii GSM să zicem), folosind un iPhone, nu consideri relevant să îți arăt cabluri de iPhone și huse de protecție pentru iPhone?
Ei bine, la asta se folosesc (Sau ar trebui să se folosească aceste cookie-uri). Pentru a-ți oferi o experiență relevantă, mai bună și evident pentru a te face să cumperi, să nu fim tâmpiți.
Nu investește nimeni mii de euro lunar în tool-uri de flori de măr. Investim pentru a face bani. Unii au etică. Alții nu. E doar o decizie.
Ba o sa dau cu pietre.
Sper ca realizezi ca treburile astea iti rup procesorul in doua, si oamenii de pe pc-uri mai modeste se intreaba de ce le merge pc-ul ca un fund daca au deschise mai multe pagini intr-un browser.
Apoi cele cateva secunde pierdute de fiecare data cand deschizi pagina, apoi consumul de date pe care il ai din aceste motive. Ti se pare ok sa le pui in carca celui caruia ii faci tracking?
Indiferent de suma, indiferent de timp, ti se pare ok ca o persoana care viziteaza un site sa fie bombardata cu trackere absolut stupid implementate? Adica, dupa ce ca colectarea acestor date este foarte profitabila, hai sa ii si rupem carca celui caruia ii face tracking. Fuck optimisation and ethical web design. Right?
Si chestia asta e scalabila. La nivel global se pierde o groaza de timp si se pierd o groaza de bani in mod absolut inutil pentru ca unora sau altora nu le vine sa gaseasca solutii elegante pentru o problema veche: sa facem bani.
Bineinteles ca se poate si altfel dpdv tehnic. Se poate si fara mentalitate de rahat si bataie de joc.
Este pacat ca nu toata lumea isi instaleaza un adblocker si/sau nu foloseste un browser care nu permite tracking.
https://better.fyi/sites/forbes.com/
https://better.fyi/sites/lifebuzz.com/
Nu dau cu pietre, dar rad…”la care evident s-a abonat” . Cu lacrimi chiar. Undeva intre 98 si 99% din emailurie promotionale sunt din newslettere la care nu m-am abonat si nu putine de la site-uri pe care n-am intrat niciodata. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Mai vreau si eu sa dau cu pietre. La fraza ‘pare dubios, dar este eficient.’ Pe aceeasi idee, si sa furi milioane din bani publici ca sa iti faci o casa pe doua strazi pare dubios, dar este eficient. Mult mai eficient decat sa muncesti vreo 538 de ani sa iti permiti casa aia.
Ma doare in cot ca e mai eficient pentru tine sa incadrezi, estimezi, prognozezi, defechezi categorille de clienti ca sa iti maximizezi profitul. Ofera produse mai bune / ieftine / whatever si iti meriti banii. Poate eu am folie de aluminiu pe cap si nu vreau sa stii nimic despre mine doar pentru ca am aterizat pe site-ul tau. Pentru mine e simplu: am nevoie de ce vinzi tu si consider acceptabil raportul calitate/pret, cumpar. Daca nu, poti sa ai tu mamal tatal Analityca + facebook si newsletter la patrat, poti sa-mi stii si zodia, si cnp-ul, nu dau un leu.
Eu inteleg (Cam toate) parerile mentionate mai sus. Cu toate astea, singura modalitate de a scapa de cookie-uri este sa le blocati si/sau sa goliti cache-ul la inchiderea browserului.
Indiferent ca vrem sau nu, aceasta este modalitatea prin care putem „inchiria” datele puse la dispozitie de Google, Facebook si marile companii de ofera advertising/retargeting. Se merge pe principiul follow the money. Daca nu ar fi fost eficient, nu si-ar fi batut nimeni capul.
PS: Sper ca suntem constienti ca datele sunt anonime si folosite in scop statistic. Pe mine nu ma intereseaza ca in spatele tastaturii se afla Gigel sau Ionel. Pe mine ma intereseaza sa stiu anumite pattern-uri sau obiceiuri (Adica prefera sa intre de pe Mobil, Seara intre orele X si Y).
Wow cati termeni au aparut pt spam.
Pot sa-ti dau un exemplu din aplicatii mobile:
1. Serviciu pentru tracking de instalari din play store
2. Serviciu pentru A/B Tests cu tracking pe cateva metrici care se folosesc ca variable pentru a separa audienta
3. Serviciu propriu de tracking pentru orice interactiune
4. Serviciu de tracking pentru developeri pentru erori si anomalii
5. Serviciu pentru Notificari, al lui cu alt tracking care se foloseste ca variabile pentru notificari
6. Serviciu de tracking de instalari din Facebook
Nu exista un serviciu care le face cat de cat decent pe toate astea.
Degeaba
La cat de atenti sunt cu ce au pe site, nu m-ar mira sa fie surprinsi acum sa afle cate servicii de tracking au instalate.
@Vali
la mine Firefox ignoră tot ce am pus în „C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts” … cel mai probabil este din cauză că am activat DNS over HTTPS (Cloudflare secured DNS)
https://wiki.mozilla.org/Trusted_Recursive_Resolver
aici scrie:
network.trr.excluded-domains
(default: „”) Comma separated list of domain names to be resolved using the native resolver instead of TRR. Users may add domains they wish to exclude from TRR to this pref.
This pref can be used to make /etc/hosts works with DNS over HTTPS in Firefox. Setting network.trr.excluded-domains to include host names from /etc/hosts will make them fall back to platform DNS, which will use the rules in /etc/hosts.
/citat
dar Chrome și restul browserelor bazate pe Chromium folosesc și hosts file înainte de DNS over HTTPS ( chrome://flags/#dns-over-https )
Va zic eu cum, oamenii de marketing se schimba la o companie mare si fiecare vrea analytics-ul (una doua trei) lui preferat, iar coderii nu intreaba de ce inca una, pune codul de tracking si cu asta basta.
@Vali
rolist2 omoara comentariile la adevarul.ro, i-am dat disable.