Clujenii se plâng iar că orașul e sufocat și că nu mai au loc în metrou și pe străzi de cât se construiește. Văd asta și în Brașov, care a devenit dintr-o dată plin de mașini de BZ, BC, GL și BR, pentru că e mai ieftin să dai copilul la facultate la Brașov decât la București sau Cluj. Rezultatul este același: când începe anul școlar, orașele universitare se sufocă.
Poate că e timpul să mutăm universitățile în orașe mai mici, din mai multe motive:
- S-ar putea construi clădirea universității lângă căminele studențești, să nu mai stea studenții cu orele prin trafic.
- S-ar putea construi clădiri noi, pe baza noilor cerințe universitare.
- Profesorii și studenții ar beneficia de pe urma liniștii dintr-un oraș mai mic.
Sigur, nu e un plan pe 3 luni, e un plan de 10 ani. Iar orașele mici ar avea din nou suflu și scop.
In Romania veci nu o sa se faca un complex universitar de stat de la zero, veci. Dar e o idee buna pentru viitoarea campanie electorala PSD…sa atraga si tineretul.
In veci, intelectualule, in veci…
Care tineret? ca tineretul si asa voteaza cu PSD… stiu eu solotia trebuie schimbati tinerii
Se zice si veci, fara in. Una e limba standard, alta e regionalismul. Ambele sunt corecte, aici nu e vorba de gramatica.
De-acord, dar dacă studenții străbat țara pentru a ajunge la o facultate, pentru ca de multe ori asta e și dorința, oare profesorii ar face asta? Nu prea văd pe domn profesor de la catedra de polologhie mișcându-și Q7-le din dotare să țină un curs la mai mult de 10 km. Eventual să se mute în ceva localități apropiate de marile centre universitare, dar mi-e că ajung să fie înghițite apoi fix de acele orașe mari.
să se mute și profesorii, bos. nu să vină ei cu mașina. geez.
Și chiar crezi că s-ar întâmpla asta în România? Să-și mute fundul în alt oraș profesorii universitari? Sunt profesori în Cluj la Universitatea Tehnică care de-abia se mișcă din centru în Observator. Și desigur, vom spune că-i înlocuim. Unii sunt de neînlocuit, că altfel ar fi fost înlocuiți de multă vreme. Sau ar fi adoptat o predare adecvată anilor în care trăim (nu, matematica pe slide-uri în powerpoint nu e predare contemporană).
Teleormanul s-ar preta foarte bine la asa ceva. Plus ca, daca te intraba profesorul daca ai citit materia, ii raspunzi retoric: unde?
@GuestStar Pe langa cei care au o pregatire didactica foarte buna multi sunt de „neinlocuit” si fiindca sunt in hora cu baietii care sifoneaza bani de prin facultati.
Ar fi o metoda eficienta sa scapam de fosilele infecte din universitati. Nu vrei sa te muti in oraselul x pt a continua sa tii cursuri? Ok…out din sistem. Sunt destui tineri asistenti cu mult mai capabili decat comunistoizii ce au arestat pozitiile de profesor universitar.
Boss, ai universitate la Târgoviște, la Alexandria… Mai mic de-atâta ce vrei? Zimnicea? Saele?
La Marghita, Beius, Vadul Crisului. Problema e rezolvata de mult.
Foarte bine punctat..cum au facut norvegienii cu trondheim.
Trondheim e al treilea oras din norvegia, cat sibiul, aradul sau pitestiul. Care deja sunt aglomerate si au universitatile lor.
Trondheim este al 3-lea oraș al norvegienilor tocmai pentru că este centru universitar și pentru că au mutat vreo 2-3 agenții naționale din oslo în trondheim. altfel există riscul ca acel oraș să sufere de sufere un declin demografic accelerat
Da, ar fi fost vai de capul lor. In norvegia. Cum dracu mai ramane cineva in orasele alea de la nord de cercul polar, daca trondheim era in pericol de scadere…
In rest, da, trebuie descentralizare serioasa in romania
Tentativele astea de injectare fortata a bunastarii rareori au succes :).
Profesorii nu se vor duce acolo pentru ca au deja radacini in orasele actuale si pentru ca in orasul micut nu ai mai nimic (servicii medicale, cultura, firme cu proiecte de cercetare etc.). Elevii nu se vor duce acolo pentru ca nu sunt profesori buni si pentru ca perspectivele acolo sunt destul de sumbre (distractie ioc sau pe sponci, locuri de munca putine etc).
pai sunt deja… ai universitati la alba iulia, la arad, oradea, petrosani, ploiesti, bacau, targu jiu, targoviste … la naiba, pana si la alexandria… tu inde vrei? la titu si la spermezeu?
Oradea si ploiesti orase mici cum sa nu. Cand majoritatea romanilor stau in localitati mult mai mici, n-as zice asa ceva. Inclusiv ca si aglomeratie. Care nu se face de la universitati, ci de la locurile de munca. Si studentii sa vrea oras mai mic si mai linistit? Pe bune?
@the black
Bai the black eu inteleg ca nu prea ai fost la scoala,dar vezi ca pentru astia asa ca tine exista wiki. Si daca faci efortul sa citesti putin (stiu ca e greu si te adoarme) ai fi aflat de acolo ca Ploiesti e pe locul 9 ca popendulatie,Oradea pe 10,Arad pe 12,Bacau pe 15,Targu Mures pe 16,toate astea sunt orase cu peste 100 000 de locuitori.
@CID Demonstratia lui thebblack e eleganta, si nu ca asta voiam sa zic si eu. Ce a vrut sa zica este ca deja avem fabrici de diplome in orase care, dupa cum zici, nu sunt chiar mici. Acum, nu stiu de ce universitatile mentionate au ajuns fabrici de diplome… dar nu vad de ce ar fi subit mai bune daca orasul ar fi si mai mic.
@Zoso Numa’ in ultimele doua luni am vazut in Republica doua articole care veneau cu o concluzie: mai lasati, fratilor, copiii la scoala de cartier, ca suficati orasul. Ce atatea fite cu scolile bune? Simtindu-ma cu musca pe caciula, zic asa: sigur ca da, la scoala de cartier, 40 in clasa, intr-un sistem opac si necontrolabil, pe doua schimburi, cu costuri auxiliare oricum mari. Uite asa, imi dau copiii la o scoala privata, nu vreau sa fiu un bun cetatean, mai ales cand ceea ce pot sa schimb la scoala de cartier e neesential si nu imediat. The point: aglomeratia generata e ultima grija a studentilor sau parintilor. Oamenii se duc acolo unde au o sansa mai buna.
bai cid, vezi ca incerci cam des sa ma musti asa ca fii atent sa nu-ti rupi dintii. invata intai sa vorbesti politicos dupa care mai fa vreun an doi si de cursuri de intelegerea unui text scris. daca ai probleme cu el iti dau in pont. poti sa il mai citesti o data si inca o data inainte sa deschizi gura si sa elimini orice dubiu.
MAI citeste o data titlul articolului. orase MAI mici. pricepi, matematicianule? „MAI”. daca ploiesti e pe locul 9 inseamna ca mai sunt inca 6 pana la el dupa bucuresti si cluj. si in lista aia se gasesc si altele mult mai mici; probabil literatul de wikipedia din tine nu a fost in stare sa le identifice nici macar acolo. sau tu te gandesti sa faci universitati la seini, cazanesti sau natalul tau baicoi?
95% dintre profesorii universitari mai au și alt job pe lângă predat. Lectorii de la Drept sunt avocați, judecători, notari. Cei de la Medicină sunt stomatologi, cardiologi, dermatologi, psihiatri. Toți ăștia lucrează în instituții de stat sau cu instituții de stat care au centrele în orașele mari, nu în comuna Cuca Macăii. Pentru că e mai ușor să construiești 5 spitale care să deservească 200.000 de locuitori decât unul pentru 5000. Sau o judecătorie în mijloc de municipiu decât undeva la periferie, să ia toți procurorii și pârâții autobuzul și să facă naveta la 5 dimineața. Revenind, profesorii universtari ajung să trăiască din predat undeva după vreo 30 de ani de activitate. În restul timpului își văd de job-ul lor, indiferent care ar mai fi acela. Iar job-ul ăla depinde de orașul mare.
Similar, studentul nu-și va găsi de lucru ori chirie într-un orășel cu 10.000 de locuitori. Pentru că nimeni nu dă chirii și job-uri acolo. Își va găsi în schimb chirie și loc de muncă într-un oraș mare unde poate lua tramvaiul sau autobuzul ca să ajungă de acasă la facultate iar apoi de la facultate la locul de muncă. Nu văd prea multe tramvaie în orașele mici gen Beiuș sau Florești.
Nu poți muta 10.000 de studenți și cadre didactice din metropolă la sat doar pentru că niște clujeni se plâng că e trafic. Pentru că mai apoi ar fi cluburile și pizeriile și firmele mici goale și problema ar fi că nu vine nimeni să lucreze pe bani puțini. Să le aibă grijă de copil sau să-l învețe pian pe bani puțini.
Oricum, metroul din Cluj este de 20 de ori mai modern decât cel din București.
Studentii vor la oras mare pentru ca viata de noapte si oportunitati de munca dupa facultate sau in timpul ei.
Studentul vrea la faculta ca sa scape de orasul mic unde nu se intampla nimic.
Păi pe lângă centru universitar cu mii de tineri frumoși și liberi cam ce crezi că ar construi un privat, biblioteci sau baruri cluburi și alte fastfooduri ?.
Pe modelul Oxford, Cambridge (UK si US) si multe altele
E, pai acum poate inteleg si ei ce se intampla in bucuresti. Ca toti baga „miticii” in aceeasi oala cand vorbesc de rau orasul, desi cei nascuti in bucuresti macar inainte de 90′, cred ca mai reprezinta un procent foarte mic. Degeaba le spui ca „miticii” aia cu care au avut de a face si pe care ii injura sunt probabil persoane cu „buletin de Bucuresti” …
Peste tot s-a facut asta in tarile cu apa calda si au avut de castigat. Dar e de remarcat ca sunt legate si aproape de orase mari si ai acces destul de rapid.
Este o idee buna dar noi în 10 ani nu o să reușim să terminăm de construit nici macar autostrazile alea nenorocite.
Pt ca majoritatea poporului nu si-a dorit sa le terminam. Daca isi doreau nu votau cu PSD, toata lumea stie ca astia opresc investiile si se apuca de furat si de dat pomeni.
Acum cateva zile cineva imi spunea exact asta pt dezvoltarea unei mici facilitati de productie, doar ca:
1. Utilitatile sunt adesea limtiate, iar alimentarea cu curent electric pt productie costa f mult, daca nu esti aproape de statia de transformare.
2. Oamenii (angajati) sunt chiar mai greu de gasit in orasele mici.
3. Nu exista transport in comun, deci sa vina oameni din alte parti e utopic.
4. Ai costuri mai mari cu distributia (si lipsa drumurilor) catre orasele mari (pt ca acolo e banu)
Asadar, pana cand nu se gandeste cineva (in afara de UE si ale sale reguli utopice de investitii) sa incurajeze productia in afara marilor orase, asta nu se va intampla.
Exista o zicala: follow the money!
Eu as merge pe modelul Hogwarts
dacă se legalizează drogurile poate o să aibă și profesorii o șansă să trăiască cu salariile alea de maxim 500 de euro într-un oraș mic în care nu ai nimic de făcut, altfel nu văd cum ar putea supraviețui
Sau campusuri complete in afara orasului, undeva la periferie. Camine, mancatorii, clase, biblioteci, toate intr-o zona rezervata exclusiv lor.
Asta pare o idee mai buna, de care au nevoie toate orasele ce cresc rapid in Romania. Am lucrat in Paris intr-un centru de afaceri care era bine in afara orasului , cam 15 km.
Partea mai greu de realizat: autobuzele care plecau des de la centru mergeau brici si ma duceau rapid la capatul liniei de metrou. Si metroul de distanta in Paris (RER) iese din Paris in toate directiile minim 15-20 de km, daca nu mai bine.
Desi lucram la 20-25 de km de locuinta, faceam drumul ala in 45-50 de minute: autobus – 10 minute, RER – 20 de minute, metrou inca 15 minute (in Paris e numit metrou sistemul vechi, ala cu statii apropiate, ce merge doar in zona centrala a Parisului)
Bine, in multe orase din Ro nu se poate pune problema (inca) de metrou, dar ar putea sa fie rezolvat cu tren de proximitate sau o linie rapida de tramvai de suprafata. Dar sa mearga bine si sa acopere un interval mare de timp, de genul 05:00 – 23:00.
Nu e simplu, dar pe undeva asta mi se pare o solutie cat de cat realizabila in cazul oraselor de genul Bucuresti sau Clu. Nu poti inghesui la nesfasit in ele locuinte, masini, centre de afaceri, facultati si campusuri universitare si sa speri ca strapungerile, largirile si pasajele pot rezolva situatia. Mai rau incurca, de la un monent dat, ca atrag trafic auto in zonele centrale.
metroul de distanta? Voiai sa zici tren suburban …
Iti dai seama ce prestigiu si deschidere internationala va avea Universitatea „Avantul” din Bailesti?
Laserul de la Magurele e dovada vie ca „se poate”.
Adevărul este ca Brasov e un oras mare, al dracu’. Duduie economia acolo….
În Cluj și bănuiesc ca și în Brașov, totul este la maxim 30 min walking distance dacă nu te-ai mutat chiar lângă aeroport. Nu știu de unde treaba asta ca toți trebuie sa stea în trafic.
Și tot vorbim de vest dar nu vedem ca acolo parcările sunt în cel mai rău caz plin de biciclete nu mașini. Dar suntem prea săraci pentru a nu merge cu mașina și pentru 2-3 km.
Este o plăcere sa mergi cu bicicleta la -10 pe la 8 dimineață.
30 min walking distance inseamna doar vreo 2,5 km
„Este o plăcere sa mergi cu bicicleta la -10 pe la 8 dimineață.”
Chiar este.
Chiar e o placere, dar pentru colegii de birou, dupa ce ai pedalat tu la -10 grade, si ajungi transpirat ca dracu’.
30 min walking distance – asta e chiar amuzanta. Din Groapa pana in Manastur sunt 9 km. Are rost sa mai povestim de Borhanci sau Faget?
Sa imi zici tu prin ce teorie matematica ai determinat ca ajung din Manastur in Observator in 30 min walking. Ca poate nu vorbim de acelasi Cluj sau poate tu stai pe borna de 0KM a Clujului .
eu am fost cu bicicleta si pe la -25, nu la 8 dimineata ce-i drept, asta e inuman, dar pe la 9:30 da
@Shoric: desigur ca biciclatul la -10 grade nu e nici pe departe la fel de comod ca iesitul dimineata in fata blocului cu racleta, pornitul motorului si razuitul ghetii de pe parbriz. Si dupa aia sa te asezi cu c**iele direct pe scaunul rece si sa te rogi ca masina sa se incalzeasca in cei 3-4km cat ai pana la munca. Si sa cobori din masina dardaind inca, pentru ca – evident – de-abia a apucat sa se dezmorteasca.
@paul: nu stiu cum dracu’ transpirati voi asa de tare la -10 grade. Sigur ati mers pe bicicleta normala si nu ati incercat sa ajungeti la munci pe bicicleta aia statica de la sala de fitness?
Hint: mersul pe bicicleta cere mult mai putin efort decat mersul pe jos. Daca tu parcurgi distanta x pe jos fara sa fii lac de apa nu ai niciun motiv sa transpiri mai tare pe aceeasi distanta pe bicicleta, ca nu faci Turul Frantei.
Vara, cand se pune de fapt problema transpiratiei, subsemnatul transpira mai tare cand lasa masina in parcarea descoperita si o gaseste dupa 9 ore incinsa mai ceva ca o tigaie dry cooker. Si pana isi face aerul conditionat efectul, deja trebuie sa suport o temperatura mai mare decat vanticelul ala de pe bicicleta.
Cum a spus si vax, pentru 2-3km masina nu isi are rostul.
@alex: eu transpiram mai rau la -10 decat la 20. La 15-20 stai cu un tricou pe tine, toata transpiratia se duce imediat. La -10 e mai complicat, trebuie sa gasesti echilibrul perfect. Eu de obicei alegeam sa ma imbrac mai lejer si sa imi fie frig in primele 5 minute.
Pentru 2-3 km clar nu are rost sa folosesti masina, dar ce nu stia vax (sau banuia gresit) este ca in Brasov si Cluj distantele sunt ceva mai mari de atat. Eu de ex. fac in jur de 30 km pe zi pana la serviciu si retur. Si nu, nu locuiesc si nici nu lucrez la aeroport.
Apoi iti aduci aminte ca-s doar doua ambulante in oras si daca se nimereste sa crape corasonu’ in tine in timp ce e vreun accident sau se bat minoritarii ai toate sansele ca sa nu ajunga la tine ambulanta care ar face 15 minute in drum spre tine si inca 1 ora pana in primul oras cu spital privat cu sectie de cardiologie. True story, cam asa isi rasplateste Romania veteranii de razboi, urgentele de cardiologie din BV le preia ICCO, nu spitalul judetean.
Transportul in comun e la misto, drumurile sunt sparte grav, s-ar putea sa mori in drum spre un cinematograf (vezi accidentul cu TIR-ul de parchet de duminica trecuta), etc. Au furat toti, de la primar, consilieri pana la micul anteprenor si apoi au venit supermarket-urile sa dea lovituria finala. Daca nu intram in UE, orasele mici din RO erau mai nasoale ca Pripyat, aia macar au radiatii, mai omoara microbii din spital, iti mai creste un rinichi in plus etc.
E misto si-n orasele mici, aer curat, liniste, apartament cu 2 camere decomandat, 54 mp utili, etaj intermediar, 1988, doua balocoane – 6000 de euro. Nu, nu e locuibil la banii aia dar l-am luat luat asa cu gandul ca daca voi pati vreodata ceva nasol macar nu raman boschetar, de intors acolo nu m-as intoarce decat asa vreo doua saptamani pentru deconectare.
Sunt optimist de obicei dar cand vad ca se intinde pamant pe sosea de beton cu doua benzi pe sens …
In ce oraș e apartamentul Ala cu 2 camere la 6000 de euro?
abrud.
Asta e un model nord-american, care la ei merge bine. Doar ca americanii si canadienii au mult spatiu de ocupat, asa ca au construit autostrazi si orase-campus. Modelul a fost conceput de fapt in Europa medievala (Cambridge, Cluny), dar atunci universitatile erau legate de institutii religioase si reprezentau locuri unde te retrageai sa meditezi si sa studiezi, nu aveau nevoie sa fie integrate in realitatea socio-economica.
Ba baiatule, dupa ai sa scrie pe diploma ficeii mele ca a terminat SNSPA la Tecuci!
Mie imi e rusine ca am terminat SNSPA, punct.
și SNSPA_ului cu tine
Problema cu SNSPA-ul e ca nu stii niciodata care pe care termina.
@Giany
Daca-i vorba de SNSPA, tai Tecuci cu pixu’ si scrii Standford.
Diploma e la fel de buna.
Problem solved.
Daca ai valoare in loc de Standford scrii Saint Tropez.
4. Firmele ce sunt axate pe angajati entry level isi vor deschide sucursale in orasele mici cu universitati.
Nu dureaza 10 ani sa faci asa ceva , dureaza vreo 3 – 4 ani , sau na , atat a durat prin vest .
Dada, e plin de sucursale la Resita, Petrosani, Targoviste, Suceava, Bacau si Targu Jiu.
Poate e timpul sa mutam si joburile in orase mai mici. La Buzau, de exemplu, in afara de paznici, de sudori, si de agenti de vanzari nu gasesti mai nimic.
Cand incepe anul scolar, orasele universitare se sufoca de studente debusolate. Ce rau o fii…
nu mai zi prostii, ca astia o sa mute facultatea la dracu` `in praznic, uite aici http://www.ziare.com/brasov/stiri-actualitate/campusul-ecologic-de-100-de-milioane-de-lei-pregatit-de-inaugurare-in-martie-2726124
din cate retin vor sa mute si caminele acolo, etc
De cand are Cluj-ul metrou? Sigur nu l-a construit Boc
Are. Nu stii tu.
Daca era un psd-ist primar fiecare clujean avea un avion privat.
N-ar fi mai simplu sa nu le mute nicaieri si sa nu ramana nici unde sunt? Adica, la implinirea varstei de 21 de ani sa ti se trimita o diploma de licenta acasa? Nu de alta, dar in sistemul actual de invatat pola, utilitate dupa, pola…
PS: In Romania sunt doar 4 orase universitare: Bucuresti, Timisoara, Cluj, Iasi.
In Romania nu exista universitati ca nu poti numi asa niste scoli profesionale. Tot ce nu e in top 100,hai 200,hai 500 nu se poate numi universitate cel mult scoala post profesionala. Universitatile romanesti intra in topuri de pe la locul 750 incolo,fiind depasite de scoli mult mai reputate cum ar fi facultatea de vrajitorie si practici vodoo din Harare Zimbabwe.
CID, nu stiu de alte universitati dar UAIC din Iasi a fost ultimii ani prin top 500. Si UMF Iasi intrase in topuri in ultimii ani. Banuiesc ca e aceeasi situatie si in Cluj. Da, nu se pot compara cu universitati mari din UE, dar universitatile de stat din orasele mentionate de “7”, cresc constant.
universitatile romane au fost doar in topurile 500 bazate pe criterii de popularitate, la topurile realizate pe criterii de cercetare si calitatea invatamantului, nu mai retin daca a intrat cineva in top 1000 (parca la un moment dat era ceva pe 800+)
Important este sa nu fie topu’ la numarul de licentiati, ca va scuipa Spiru’ coji de seminte-n cap.
Student 1: unde vrei sa faci masterul frate?
Student 2: nu stiu bro dar ma gandesc serios la Maciuca, Baicoi
Student 1: da man dar Madulari sunt mult mai tari
Student 2: pana atunci trebuie sa termin Udati-Manzu
Felicitari pentru munca de cercetare depusa.
este deja: magurele. acolo e facultatea de fizica. Dar încearcă sa muți geografia acolo…
Aia de la geografie se ratacesc daca nu au permanent harta metroului in fata.
Pai vad ca problema este de fapt cu masinile de BZ, BC, GL și BR care blocheaza orasul.
Nici eu nu inteleg de ce „dragu’ mamii” trebuie sa vina cu masina la facultate, parca e transport gratuit pe CFR.
Zone defavorizate, dar fiecare are bani sa tina baietu’ la relatii publice si sa-i cumpere cazan.
Mie mi-ar fi placut sa ma inchida cineva undeva intr-o fabrica precum cea de la Savinesti 4 ani si sa invat inginerie dar nu a fost cazul
Campusurile (care sa contina si salile de curs si laboratoarele in sine) se pot muta bine mersi la periferia oraselor mari, iar cluburile discotecile si barurile pot ramane in oras. Si atmosfera ar fi mai potrivita.
avem universitati: la Gherla si Aiud!
Prefer clickbaitul cu curul de la postul cu grașii decât asta cu metroul din Cluj!
teoretic orice ii posibil daca primarii detin magia ca mijloacele de transport in comun sa ajunga exact la timp. Poti face o draguta de combinatie tren local + metrou ca sa ajungi la munca in 20 min, de la 10 km distanta.
Dar suntem in Romania, aici primarii se ocupa cu alte chestii, nu stiu ei de astea
Metroul din Cluj de fapt e in Floresti
Ei, dar ce sediu modern are liceul din Răcari, auzisem că se doreşte chiar universitate acolo! Iaca, este deja spațiul nou, modern, european!!! Mai trebuie dăcât universitatea, studenții, profesorii… Treaba-i ca şi gata!
Asta cu metroul e ca gluma aia:
Pe unde stai?
Pe lingă Londra
A ce mișto, unde mai exact?
Slatina, Olt…
glumele astea ne doare.
Pentru australieni slatina e langa londra
iar vorbesti prostii. in orasele mari, pe langa facultate, ai sansa sa faci voluntariat, internship-uri etc., pe care intr-un oras mic nu ai sansa sa le faci. sigur, ai putea crea oportunitati, dar asta ar insemna sa transformi un oras mic intr-unul mare si n-ai facut nimic. faci facultatea la brasov/cluj/bucuresti, iar in paralel mai faci un voluntariat, d-astea, si apoi iti gasesti mult mai usor de munca. angajatorilor le pasa de mizeriile astea, aparent. ar fi dragut sa se faca centre universitare in orase mici, dar dupa ce termini, ce faci? ramai acolo, unde ai 0 sanse? sau te muti intr-un oras mare, unde nu ai absolut nicio relatie si nicio cunostinta in domeniul tau? desi normal ar fi sa ai. n-ai gandit-o bine.
Acum vreo mulți ani, il avea profesor pr Gheorghe Mateut, venea la ore la timp cu elicopterul. Omul era si va fii un cretinel, dar un surprinzător de bun profesor. Explica ca la retardați.
Facem heliport si gata trafic.
Ai dreptate, dar tot ce propui devine irelevant atunci când ai autostradă şi infrastructură cât de cât şi poţi ajunge de la Cluj la Turda să zicem în 15 minute. Sau la Târgu Mureş în 30 de minute.
De un tren rapid nici nu mai zic, cum au italienii, de faci 200 de km în 35 de minute.
Toată paradigma s-ar schimba dacă am avea infrastructură.
Fără ea, toată lumea trebuie să locuiască în oraş, pentru că canci autobuze, trenuri, microbuzele sunt irelevante pentru că şi ele stau în aglomeraţie.
Îi înţeleg şi pe ei, n-ai ce face, realist vorbind, în România, dacă nu stai în oraş. Şi dacă ai maşină să zicem, dar dacă n-ai maşină, eşti pierdut total din păcate.
Boss, ce vorbesti, nu merge nici dracu’ la facultate in Petrosani sau Targoviste.
Sa ai o universitate in oras nu-ti garanteaza prosperitatea.
studentii merg la facultate ca sa stea in cluj, nu pentru facultate in sine. In rRomania facultatea e ca apa de ploaie, cum vine asa se si duce.
Nu cred ca ar trebui mutate in alte orase, in Timisoara cat de cat sunt grupate, complexul cu caminele si apoi pe langa Bega cate o facultate. Poli din Cj are vreo 6 cladiri rasfirate prin oras. Caminele de la Poli sunt in Observator pana pe Baritiu faci vreo 30 de minute 2-3 kilometrii. De la caminele din Babes pana la UBB tot faci vreo 25-30 de minute. Cam greu cu bicicleta, caminele sunt pe deal. Transportul in comun in Cj e prost, Domnu’ Neagu sta pe acelasi scaun de prin anii ’90, la ce dracu’ trebuie 2 sisteme pentru bilete ? softul pe alea cu imprimanta e facut de UTI ?
In 2011 cand am vizitat Chicago, aveau aplicatie pe telefon , dupa ce ai adaugat adresa iti spunea ce autobuz sa iei, de unde, cand vine si cat dureaza calatoria. In 2017 in Cj incalzire sau AC mai greu, ce GPS si alte avioane sa mai visam?
Constructiile haotice din Buna Ziua si Floresti isi arata efectele.
Boss, asa-i ca ala e un Poenari sau ma înșel eu?
yep. sunt un soț atent