Introdusă în 2012, plata abonamentului pe autobuzele transportului public din București a fost suspendată zilele trecute fără prea multe explicații:
Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) a anunţat că a decis să suspende din prima zi a acestui an abonamentele de o zi prin SMS, fără a menţiona când o să fie reluat acest serviciu. Astfel, de la 1 ianuarie 2015, bucureştenii nu îşi mai pot cumpără călătorii prin SMS, după ce reprezentanţii RATB au decis să suspende serviciul care permitea acest lucru. (sursa)
Azi am aflat și de ce. Pentru că bucureștenii deștepți modificau data sms-ului de confirmare și arătau controlorului un sms cu data de azi. Un prieten din București a văzut azi cum o fată a scos mândră sms-ul verificator, deși serviciul e suspendat. Pentru că Android și pentru că români.
shit, abia il introdusese si Digi
Abia de vreun an juma, asa…
In ceea ce priveste solutiile implementate de UTI, discutia e destul de lunga.
1. Clonarea cardurilor: in urma cu vreo 2-3 anisori, cardurile albastre se puteau clona. Aveai unul cu 10 lei si altul cu 0 lei. Pe ala cu 10 lei il clonai pe celalalt si repetai schema cand ramaneai fara bani. Le criptasera si pe astea pe urma. Acum nu stiu daca mai functioneaza.
2. SMS-urile se falsificau fie prin metoda descrisa de tine, fie trimiteai un sms cand se urca nasu’ si puneai scuza: acum m-am urcat.
Nu exista un tool in care sa verifice codul ala ? Cod valid pentru data xx-xx-yyyy. O zi buna.
Exact, wtf….
In Iasi exista, are controlorul un fel de POS unde introduce codul primit prin SMS si ii spune daca e un cod valid pentru calatoria respectiva.
In Iasi au acele cititoare, dar partea amuzanta este ca initial nu aveau conexiune de date la ele, iar acum sincer nu cred ca s-a mai chinuit vreun controlor sa verifice codul.
Deci pentru ca RATB nu e in stare sa rezolve cumva problema au scos serviciul. E ok.
Tu esti din aia care zice ca daca magazinul online are afisate preturi de 0 lei, atunci trebuie musai sa le onoreze, nu? Sau hai ca exemplul asta e prea controversat, sa iti dau altul: tu vinzi paine cu 5 lei si ai un contract cu statul sa dai la saraci pe gratis pe baza unui cupon, daca intr-o luna n-ai vandut decat paini „pe gratis”, sigur nu ti se pare nimic dubios si nu intrerupi vanzarile prin modalitatea asta, nu?
ce are sula cu prefectura. Eu zic ca era treaba RATB sa rezolve problema nu sa scoata serviciul. Clar ca buna ziua.
Si apropos daca in contract scrie sa dau paini pe gratis si am dat paini pe gratis nu vad nicio problema :). Am respectat contractul.
Gaseste niste comparatii mai la subiect, te rog.
RATB îţi oferă servicii de transport public. De problema cu softul se ocupă alte firme. La furnizor e problema, nu la RATB.
Nu inteleg de unde atatea minusuri, poate de la exemplul cu pretul 0 lei de pe magazinele online de mare angajament din Romania.
Dar serios ca nu ma prind – ca orice business din lumea asta, incerci sa oferi un serviciu, daca nu resusesti sa il faci operational (irelevant din ce cauza), il retragi, nu-l tii pe piata sa iti faca bucurii la sfarsit de an cand faci bilantul si vezi c-ai pierdut bani de nu te-ai vazut pentru ca-s romanii inventivi …
@George Stanomir , problema e că tot ăia cinstiții suferă. Blatiștii există cu sau fără serviciul respectiv.
Smecheria era ca puteai sa stai cu degetul pe „Send” pt. ca primeai instant confirmare.
si totusi puteau sa puna un cod unic in acel sms pe care sa-l verifice controlorul
lol, nice :)) afirmatia „pentru ca romani” e irelevanta, de ce nu pentru ca sistem prost?
mie imi place mai mult afirmatia ‘pentru ca Android..’
Pentru ca regula de a calatori cu bilet nu e valabila doar cand e sistemul bun.
Dar controlorii nu ar trebui să verifice codul acela de confirmare? Îmi imaginez că totuși ăla-i miezu, nu?
Pentru ca RATB are propriul centru de informatica si pentru că au integrat sistemul de plata prin sms ca dracu
Era prea complicat pentru controlori sa verifice codul de confirmare si nu data?
Pot sa rad? Deci controlorii nu verificau codul de confirmare online? Se bazau pe ce zice telefonul? Hahahaha
Din cate stiu, controlorii verificau codul. Mi-am platit de cateva ori biletul prin SMS si cand prindeam control verificau codul pe telefonul lor (cel putin asta pareau ca fac).
Mai curand pentru ca in anul 2015 fosilele de la regia autonoma (zici ca sunt maghiari din Sf. Gheorghe) nu au un sistem valid de emitere si verificare a biletelor . Nu degeaba acel sms de confirmare avea si un cod „de confirmare” in el. Controlorii sunt la fel de competenti precum superiorii lor, nu am ce le reprosa.
Pana una alta astept banii inapoi pe sms-ul de pe 4 ianuarie. Confirmarea nu a venit dar banii s-au dus…
Si chiar daca il dadeai cand vedeai controlorul… oricum era scump, aproape cat o amenda
Cum pendula mea sa zici ca un sms de 1.7 euro e aproape cat o amenda de 50 de lei (asta daca platesti instant) coaie?
ejnebun? mai pui inca pe atat si iti iei o shawarma cu de toate, cum sa dai atat pe bilet? :))
Sistemul e implementat pe genuchi. Cat de greu sa fie sa verifici un cod unic ? Daca le era greu sa introduca accesul la internet, putea sa verifice prin sms sau la un numar special – trimitea agentul codul si i se confirma.
Dar vorbim aici de UTI, deci..
Intrebarea asta e la fel cu „de ce nu infloresc platile online sau cu cardul in Romania” …. pentru ca romanul e nascut sa triseze sistemul si apoi tot el sa nu aiba incredere in el. Am avut recent o discutie cu o cunostinta, fata cu facultate, angajata in IT pe vreo 1,500 de oiro, dar care refuza sa plateasca online cand cumpara ceva de pe emag, ca cica plata la livrare e mai sigura …
intreaba-i pe aia care au asteptat cu banii blocati de black friday sa le vina produsele la sf asteapta. pentru cacomerciantul cand se vede cu banul in cont, se pisa pe client.
fiind romani, atat clientul cat si comerciantul, se merge pe neincredere, mi se pare normal. din postura de client dai banul cand te vezi cu produsul in mana si stii ca e ok, nu mototolit, nu zgariat, nu DOA.
comanda cu retur= 1 luna si jumatate & counting de asteptare, fara produs si fara bani in cont, gg.
Nu prea inteleg de ce se amuza oamenii de RATB, in fond era o facilitate pentru ei, nu pentru RATB, regia nu sta in loc de cativa tineri care foloseau serviciul respectiv, ma indoiesc sincer ca asta e baza calatorilor lor. Ei au incercat, daca au avut probleme din cauza baietilor destepti au scos serviciul si acum si aia destepti si aia normali nu au decat sa cumpere bilet normal, case closed.
In Iasi, verificau de obicei codul din SMS. Vad ca si in Bucuresti sistemul trimite un cod de validare. Bine, adevarul e ca dupa vreo cateva luni, rar gaseai un controlor care sa aiba aparatul ala pentru verificat codul. Probabil le era lene sa-l mai care sau unii prea batrani erau incapabili sa-l foloseasca. Odata, unul m-a pus pe mine sa validez codul, ca nu vedea sa citeasca…
Singurii incapabili din ecuatie? RATB si angajatii de acolo.
de la o vreme incoace (2 ani) refuz sa platesc transportul cu ratb deoarece consider ca metoda de taxare este in defavoarea consumatorului. achizitionarea titlurilor de calatorie (asa cum se intituleaza „biletul”) nu se poate efectua in orice statie a Ratb sau la distribuitori independenti de ratb sau in mijolocul de transport. am fost prin cateva orase europene si cam peste tot titlurile de calatorie se pot cumpara din mai multe locuri, nu numai de la ghiseele operatorului de transpost, ba chiar se pot cumpara din autobuz (de la sofer sau de la automate cu fise / card), e drept, ceva mai scumpe.
In plus orarul la multe ghisee este pana la ora 16 sau 18 sau 20. si marea majoritate a statiilor nu au puncte de vanzare (unde stau este un punct de vanzare cu program 8-16, iar apoi cel mai apropiat punct de vanzare este la cel putin 3 statii indiferent in ce directie ai merge si de asemenea cu program scurt – parca pana la 18).
In fine, cel mai neplacut si principalul motiv pentru care nu mai platesc este imposibilitatea de a verifica soldul cardului inainte de a ma urca in autobuz / tramvai. si asta mi se pare rea-vointa din partea ratb. am vreo 3 carduri pe care nu le-am mai incarcat de vreo doi ani si cand ma sui in autobuz incerc sa le validez. dar ghinion, nu mai am credit si nu am putut sa verific inainte de a ma urca. asta cred ca e pur si simplu impotriva clientului.
In plus, cardul nu este livrat cu instructiuni de folosire si nici in autobuze nu prea sunt (unui controlor i-am zis ca inteleg ca trebuie sa apas pe butonul 1 pentru validare si sa tin cardul in dreptul ecranului, nu al senzorului).
Despre discutiile cu controlorii, o alta poveste. totul e in regula daca nu sunt insotiti de jandarmi (am vazut de vreo doua ori).
In concluzie, daca trimiteai SMS dupa ce blocau controlorii terminalele (primul lucru pe care il fac inainte de a incepe controlul), aveai toate sansele sa te trezesti cu amenda acasa (cu datele de la telefonie mobila!).
Sa inteleg ca daca nu poti plati cu cardul la magazin iei produsele gratis?
Deci mai pe scurt tot ce ai scris tu acolo sunt scuze ca sa nu dai 1.3 lei pe o calatorie cu RATB-ul. Un blatist cu fie el si cu imaginatie ramane tot un blatist.
@Gheorghe Vutino: la magazin in 99% din cazuri esti avertizat ca nu poti utiliza carduri si aproape intotdeauna poti plati in numerar. eu am incercat sa explic faptul ca ratb este de rea credinta fata de consumator in special pentru ca permite verificarea creditului pe card inainte de a urca in vehicul (la metrou iti scrie pe cartela cate calatorii mai ai)
@radu: nu sunt scuze ci constatari. as da si 3 lei pe o calatorie daca neajunsurile indicate mai sus s-ar rezolva (macar posibilitatea de a cumpara bilete si din alte parti decat de la chioscurile ratb si posibilitatea de a verifica soldul inainte de urcarea in vehicul). plata prin sms ramane o alternativa atat timp cat iti ofera posibilitatea sa platesti doar o calatorie (se oferea numai abonament pe o zi). in plus contribui prin taxe la bugetul local (care subventioneaza ratb) mult mai mult decat pensionarii care au abonament gratuit dar circul mult mai putin decat acestia deci nu sunt 100% blatist si nu am deloc imaginatie. asa cum am aratat mai sus ratb (prin uti) nu a dorit sa implementeze un sistem care sa fie pentru consumator. nu cred ca ar fi costat prea mult sa introduca niste cartele ca la metrou (de exemplu) iar cartelele sa poata fi vandute la orice chiosc (n-ar mai fi avut uti monopolul).
in link-ul urmator este sistemul din Bologna unde biletul costa 1,30 Euro dar se poate achizitiona chiar si din autobuz cu 1,50 Euro. cum arata in poza, se pot cumpara de la punctele de vanzare ale societatii de transport, comercianti (eu am luat din supermarket!), automate de vanzare (erau in fiecare statie, se poate plati cu card/numerar) sau direct din autobuz (plata numai cu numerar): https://www.tper.it/biglietti-abbonamenti/tariffe
biletele arata ca cele de la metrou si in urma validarii se stampileaza clar cu data si ora validarii. doar abonamentele sunt electronice.
la fel si in Viena (nu am fost recent acolo dar tin minte ca puteam cumpara bilete de la Billa) (link:
sunt doar doua exemple.
Poti incarca si verifica soldul cardurilor pe online.ratb.ro asa ca tot un blatist ramai.
Mi-a fost verificat codul pe aparatul lor, nu a existat sa se uite la data. Nici nu se uita la telefon!
Eu stateam 5 min cu telefonul inspre ei sa verifice tot sms-ul si dupaia ma rugau sa le citesc codul sa-l verifice pe aparat.
Unul intr-o zi n-avea aparat, l-a scris pe o foaie pe care mai erau si altele :))
Controlorii au Nexus (primul, cred) cu aplicație care citește cardul prin NFC. Tot prin aplicația aia au și verificare cod SMS, unde le apare Cod invalid sau Cod valid și data pentru care e valid. Mă rog, era
E Galaxy Nexus. Al 3-lea model.
Buba e cand afli ca au costat 7500lei / bucata.
inteleg ca in bucuresti nu existau bilete de o calatorie (valabile o ora)?
Nu inteleg de ce naiba nu fac cum e in celelalte tari precum Anglia / Spania . Intrarea pe la sofer , daca nu ai bilet / abonament iti vinde el . Asa nu poate nici directorul de la RATB sa zica nu are bani deoarece multi oameni merg fara bilet .
Pentru ca, se stie, romanul, cetatean cinstit din fire, va respecta regulile si va urca in otobuz/trambai doar prin fata sau in cel mai rau caz, daca va urca prin spate, va fugi rapid la sofer sa-si cumpere belet. Cred ca va functiona treaba asta foarte foarte OK in Bucuresti, in special pe linia tramvailui 23, pe la piata ferentari sau pe la zetarilor
pentru ca soferul ti-ar lua banii cu amabilitate si apoi ti-ar da si o mama de bataie daca il intrebi de bilet. n-ai mers cu maxi-taxi niciodata?
Ce fura acum soferii RATB motorina, sa vezi ce ar fura atunci direct banii de bilete.
Ok am inteles argumentele , pentru ca Romania .
Si nici mie ca si calator nu-mi convine sa stau 3 min in fiecare statie doar sa vanda bilete. Pai un drum de 30min il fac in o ora !?
Personal am vadut sofer ratb care vindea motorina la capat (137 – carrefour militari).
La fel si controlori care iau spaga in autobuzul plin sau pleaca cu cardurile nenominale.
nicio chestie misto nu rezista in bucuresti. la fel a fost cu cardul comun la metrou si ratb – l-au scos ca aveau datorii unii la altii. da-le-as foc la sindicatele lor, nu e normal ca transportul in comun sa fie divizat intre regii d-astea autonome.
tot o mizerie e si paypass-ul brd de la metrou. isi face cineva card la brd doar pt asta?! de ce nu merge pt toate bancile?! nu cu 1.4 lei ca pt brd, cu 2 cat e pe cartela.
macar taxiul e ieftin…
Nu trebuie sa ai card de la BRD. Eu folosesc cardul ING.
cu ING am incercat si eu, nou-nout, ridicat in ziua aia de la banca. trebuie activat paypass-ul pe card ?!
nu merge decat mastercardul…
ING Mastercard Paypass, tu ce card ai?
Pentru un pic de fun din aceeași categorie, luați la puricat un forum despre schi la Bansko. Exemplu: http://www.skivirus.com/informatii-statiuni/2275-bansko-bg-47.html#post78915
Nefericit exemplu asta cu RATB care a introdus un sistem greoi si prin care jecmaneste calatorii. Ce plm. nu puteau sa lase biletul bilet si gata! Nuuu, iei nu stiu ce cartela cu calatorii, cara costa si aia ceva desi nu calatoresti proriu zis cu ea, si nici nu stii cate calatorii mai ai, etc.
Asta intra in aceeasi categorie cu asiguratorii, in jungla numita Romania, unde se mentine un hatis cat mai mare ca sa nu se vada matrapazlacurile lor.
Tot aici intra si cartelurile supermarketurilor: Carrefour nu vinde Cola light ca sa mananca si gura lu’ Auchan, sau servetelele Zewa sunt 7 lei la Kaufland ca sa vanda Auchan cu 5 lei. Carrefour si Auchan nu vand Crazy Wolf ca ala e pe tarlaua lu’ Kaufland, etc. etc. Ca sa-ti iei cosul zilnic de cumparaturi trebuie sa mergi la cel putin 2 supermarket-uri ca, nu-i asa, trebuie sa traiasca toti.
Asa mai scotea ITBul 1 euro cinstit, acum scoate controlu 10 lei spaga.
Prigoana voia sa faca RATB gratuit, si mare dreptate avea. In bugetul pe 2013 din incasari bilete si amenzi se constituiau doar 17% din venituri.
Daca reziliaza cu UTI, da afara controlorii si casierele, adica reduce din cheltuieli, tot acolo ajunge.
Offtopic crunt: Zoso, tu vezi ce cauta lumea in dreapta – „Ce mai citesc altii” – Ciloti dela magazin,crema care pica paru dupa picioare,as vrea sa stiu cerintele ce se cere si salariu,ce risc daca nu dau actele la control ale masini. Pentru ca romani.
știu, sunt alese special
Sa fi făcut cu qrcode și nu avea treaba
In Amsterdam e cu cartele NFC. Nu se (mai) pot hackui.
Înseamnă că nu ai văzut câţi români întreabă pe net cum pot frauda cardul RATB.
Sunt convins ca foarte foarte multi oameni intreaba cum se poate frauda. In Amsterdam s-a clonat prima versiune de carduri NFC (se foloseau de prin 2005). Dupa care, cativa ani mai tarziu au introdus o versiune care nu se mai poate pirata deloc (ce gasesti acum pe internet, sunt hackuri la vechiul sistem). Scopul postarii mele initiale era sa arat ca exista implementare nefraudabila. Ca opinie personala, cred ca motivul pentru care nu folosesc si NFC-ul din mobile aici in Ams este tocmai frauda. Ma gandesc ca o tehnologie nepiratabila veche de 10 ani nu mai este exagerat de scump de licentiat. Dar probabil n-ar avea UTI (sau cine se ocupa acum de treburile astea in Bucuresti) profituri care sa justifice implementarea acestui tip de cartele.
Pe un stâlp din statia ratb aviatorilor era un anunț „vând cartela metrou călătorii nelimitate”. O fi tot o schema de genul asta?
Oare boschetarii jegosi care put ca o pubela si dorm pe scaunul tramvaiului,ori cele 7 pirande cu fuste si cu puradei gramada,or fi afectati de suspendarea serviciului SMS?Cum isi mai achita astia calatoriile daca RATB a desfiintat serviciul???
Mai ales vanzatorii ambulanti (41, 32, etc) care trec pe langa controlori ca pe langa calatori. La fel si invers.
Eu m-am luat odata de controloarele din 41 care ma controlau pe mine si il ignorau pe boschetarul mirositor care cersea. Raspunsul: „Au toti abonamente, si astia si aia de vand servetele. I-am luat pe unii cu politia si i-am dus la centru, a doua zi i-am gasit tot in tramvai… mai mult de atat…”
Deci…
Pt. tramvai : barieră la intrare cu validator card la fiecare ușă.
Pe autobuze, intrarea doar prin față cu validarea călătoriei sau cumpărat de la șofer.
Soluții sunt, chef de muncă nu prea.
Dap. Face sens. Mai ales in statie la 41 in Crangasi. Seara la ora 6 ca sa fie bine.
Cum adică „face” sens? Poate „are” sens, că nu toate expresiile din engleză (it makes sense) se traduc mot-a-mot.
Eu cred că le-a expirat contractul cu cei care ofereau serviciul de plată prin SMS și nu-l vor continua sau abia acum îl renegociază.
Data de 1 ianuarie pare una tipică pentru contracte. Dacă ar fi avut probleme cu falsificarea lor, l-ar fi suspendat din momentul când o descopereau.
sunt dezamăgit de tine, radu, nimic cu teoria conspirației de la paris?!
si uite asa o sa apara alt sistem de plata prin sms (mai sigur si mai bun) printr-o „licitatie” noua pe inca cateva mil EUR din banii „care este” (probabil la o firma de se termina cu „…ghita”)
Salut,
Plata cu sms s-a oprit la ratb pentru ca nu mai exista contract. Deocamdata atat.
Cat despre falsificare, controlorii au o aplicatie cu care verifica sms/numar de telefon si afla exact cand a fost emis si validat sms-ul de plata. Poti modifica oricat doresti ca tot se vede.
Merci
La ce să te aștepți de la un monopol? La incompetență, normal.
Dupa cum spuneam:
https://www.digi24.ro/stiri/economie/amenzi-de-35-de-milioane-de-euro-pentru-metro-real-selgros-mega-image-si-furnizorii-lor-consiliul-concurentei-clientii-nu-puteau-avea-acces-la-promotii-si-la-preturi-mai-mici-346499