Un moment de aur în dezbaterea televizată:
Discuţie la Realitatea TV, între Val Vîlcu şi Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere. Vîlcu, într-un monolog energic şi tembel deopotrivă, spune că el vrea să meargă pe banda a doua pe autostradă cu 130 km/h, fără să-şi ia flashuri din spate.
Diniţă, cu mari eforturi, reuşeşte să-l întrerupă.Diniţă: Ştiţi care e viteza maximă cu care puteţi merge pe autostradă?
Vîlcu: 130.
Diniţă: Nu, 139 km/h.
Vîlcu: Da?!
Diniţă: Da. Şi ştiţi că dacă mergeţi doar pe banda a doua sunteţi contravenient?
Vîlcu (siderat): De ce?
Diniţă: Pentru că în legislaţie scrie că pe autostradă şi drumurile cu două benzi, se va folosi banda cea mai din dreapta. Banda a doua o folosiţi doar pentru devansări.Vîlcu este şocat de ce aude, pentru că tocmai se lăudase că are permis de peste 25 de ani. Degeaba, pentru că nu ştie legislaţia. Şi, din păcate, sunt zeci de mii ca el, îndrăgostiţi de banda a doua (posibil şi cu relaţii sexuale, dar nu ştiu sigur, că n-am dovezi).
De aici.
Și video:
val valcu banda a doua from vali petcu on Vimeo.
da… a fost genial… din pacate am impresia ca majoritate au aceeasi logica ca acest vilcu…. stiu ca mi-am luat-o la serviciu cand am indraznit sa pomenesc ca e contraventie sa circuli doar pe banda a 2-a … tot la fel numai soferi de 10 de ani.. cu replici genul: „bai baiatule, habar nu ai! Am permis de n ani si ma inveti tu pe mine!”
Val Valcu e Monica Tatoiu in varianta masculina?
Banda a doua e un fel de pista personală. La următoarea revizie de constituție se va introduce și chestia asta.
Ciudată mi se pare faza cu 139 km/h. Da marja radarului + acul din bord te scot la o diferență de 9 km/h, dar să declari că poți merge cu 139 e jalnic…
Valcu a mers pe post de troll sau asa de prost e el mereu. Numai ineptii a spus toata emisiunea. Habar n-are, da’i place sa-si dea cu parerea.
Apasam pe ‘de aici” si apare asta
Acest conţinut este indisponibil momentan
Conţinutul pe care l-ai solicitat nu poate fi afişat acum. Poate fi indisponibil temporar, linkul pe care ai apăsat poate fi expirat sau poate că nu ai permisiunea să vezi această pagină.
@iuda: da, dacă nu ești prieten cu el se poate să nu vezi.
De unde a scos 139? Am cautat acum, si viteza maxima e in continuare 130 km/h. Ca te lasa politia sa mergi cu 140 fara sa-ti dea amenda, aia e altceva.
Problema la noi la romani e ca mergi pe banda din stanga cu 130-140, si vine unul din spate cu 180-200 si se asteapta sa te dai la o parte. De ce sa se dea la o parte unul care merge legal, sa-i faca loc unuia care incalca legea?
@Andrei H: pentru că poți face mai mult rău decât bine stând in calea lui. și pentru că nu tu te ocupi de aplicarea legii. și pentru că nu știi ce problemă are ăla. poate i-a luat foc casa, poate ii naște nevasta, poate i s-a făcut rău unui copil, poate e pur și simplu cretin.
Aham, si intre timp politia, in loc sa-l amendeze pe ala care merge de 30 de minute cu 130 pe banda a doua, sta in boscheti sa ma amendeze pe mine ca merg cu 141 km/h. Care dintre noi am condus mai periculos sau am incurcat mai mult circulatia? Nu conteaza, conteaza cum scriem cat mai repede inca un proces verbal.
Ariel. Stai jos. Nota 4.
Ariel, amenda începe de la depăşirea vitezei cu minim 10km/h. Aşa că nu e jalnic, omul a fost corect.
In interpretarea stricta a legii, viteza maxima permisa pe autostrada este de 130 km/h. Depasirea cu maxim 9 km/h este contraventie dar nu exista sanctiune corespunzatoare. Deci Domnul politist va poate cel mult sanctiona cu un avertisment verbal.
Mie mi se pare insa foarte interesant ce ni se pregateste: amenzi astronomice (de ordinul zecilor de mii de lei noi). La cat de spagari sunt politistii din Romania mi se pare o invitatie la dat spaga. In plus cea mai cretina chestie mi se pare cea cu patruns pe rosu in intersectie, este foarte arbitrara. In plus nu toate semafoarele sunt dotate cu cronometru ca sa stii cate secunde mai ai pana se schimba si lasa loc la multe interpretari.
In concluzie nu cred ca inasprirea legii va creste siguranta pe soselele patriei ci doar aplicarea actualei legi cu strictete.
Referitor la condusul pe autostrada pe banda a doua cu 139 km/h se trebuie avute in vedere circumstantele (banda 1 ocupata de tiruri sau A1 cu banda 1 plina de gropi).
Cat despre flashuri, am remarcat o tampenie mare la romani: aproape intotdeauna soferii conationali folosec flashurile pentru a semnaliza ceva cu conotatii agresive, de genulda-te din calea mea. Rar am vazut sa semnalizeze cu farurile ceva de genul vezi ca e radar/accident etc. Sau, foarte adesea in Bucuresti, la semafor, vrei si tu sa faci la stanga si astepti sa treaca masinile din sens opus. Nu am vazut pe nimeni care sa vina din sens opus sa iti semnalizeze cand are rosu si nu mai are intentia de a intra in intersectie.
macar de ar auzi toata lumea cum sta treaba…
Andrei H – nu ai inteles …
Daca esti pe banda a doua, inseamna ca esti in depasire, deci cu semnalul pus. In aceste conditii cel care vine din spate cu 200 km/h nu te va stresa, ci va astepta sa treci pe banda 1. Simplu.
@simistef: Stiu ca asa e legea in Romania, dar mi se pare neintuitiva (concluzie sustinuta de faptul ca multi n-o respecta). In loc de „banda 1” si „banda de depasire” (adica banda 2), eu as face asa: banda 1 pentru trafic lent (camioane, masini cu motoare slabe) si banda 2 pentru trafic normal (toti care merg cu 130-140). Pe aia care merg cu 140 pe banda 2, numai politia/ambulanta/pompierii sa-i poata da la o parte, cu girofarul pornit (am inteles argumentele lui zoso, dar nu ma conving deloc; nu-i treaba mea sa aplic legea, dar nu-i nici treaba mea sa-l ajut pe ala sa mearga cu X la ora, pentru X>140).
@Andrei H: stai jos! 4!
@Andrei H: nu e treaba ta sa-l ajuti pe ala sa mearga cu x la ora, treaba ta e sa nu-l incurci. in rest, daca o tii cu „banda 2 sa fie pt trafic normal, pt noi cei corecti” ori esti prost, ori esti comunist. din moment ce nu-i stingi tu incediul, nu-i mosesti nevasta si nici nu-i platesti amenda, da-te in poala ea pe banda 1!
Amuzant cum minim jumatate din comentatori il dispretuiesc condescendent pe Val Valcu, dar habar nu au prevederile codului rutier. Ca sa va lamuriti exact, nu, nici macar avertisment nu poti lua, daca mergi cu 139 kmph. Sanctiunile apar la depasirea cu minim 10 kmph. Avertismentul e sanctiune, deci nu poate fi dat. Stati jos, sunteti niste soferi jalnici, demni de scoala de soferi a lui Piedone.
@Andrei H
Dupa un prost ca tine am stat 40 de minute pe autostrada,se credea actionar la CNADR si posesor de Aventador! Cand erau benzile ocupate mergea cu 120,si cand traficul imi permitea sa il devansez mergea pe 2 benzi… Ce semnalizari,claxoane,flashuri,merita urmarit si f…t in cur
Grozav, mi-am zis parerea si au inceput insultele. Merci mult baieti!
La faza cu Diniţă cu „aratati-mi un radar in boscheti” nici unul nu s-a prins sa i-o serveasca pe aia cu radarul ars in camp/boscheti la Sibiu, cand terminase „ciupeala”.
anonimule, trebuie sa OPRESTI la culoarea galbena dupa verde daca o poti face in conditii de siguranta, asa ca nu mai apuci sa treci pe rosu
@ Andrei H.
1. Viteza indicata de vitezometru nu este cea cu care circuli tu . Poate tu ai cauciucurile uzate si circuli cu 128 km/h iar vitezometru iti arata ca ai 132. eu vin cu 130 km/h(reali) si iti cer sa te dai la o parte. Tu nu te dai deoarece crezi ca ai 132 km/h. Asta ca sa nu zici ca sunt rau. Sa sti ca diferentele sunt cu mult mai mari.
2. nu esti legiuitor
3. eu am ramas surprins ca pe autostrada 90% din autoturisme(unele performante) circula pe la 110-120 km/h.
Am vazut emisiunea. Pe ‘nea Dinita l-a scos din pepeni si Cretuleasca asta care cere pumni dimineata, la pranz si seara. Val Valcu a fost invitat in emisiune cu scopul ascuns de a goni audienta, dar Cretuleasca nu si-a dat seama…
@Andrei H: Ordonanta de urgenta se afla in dezbatere publica ( )
citez: ‘Propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt asteptate pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro, în termen de 10 de zile.’
dezbaterea de aici de pe blog e inutila in privinta modificarii codului rutier asa ca iti sugerez sa trimiti la adresa de e-mail de mai sus propunerile tale californiene
Uite ce zice codul rutier din California (California CVC Division 11 Chapter 3 Article 1), de la https://www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/pubsvctop/vc/tocd11c3a1.htm (cu scuze pentru peretele de text):
Laned Roadways
21658. Whenever any roadway has been divided into two or more clearly marked lanes for traffic in one direction, the following rules apply:
(a) A vehicle shall be driven as nearly as practical entirely within a single lane and shall not be moved from the lane until such movement can be made with reasonable safety.
(b) Official signs may be erected directing slow-moving traffic to use a designated lane or allocating specified lanes to traffic moving in the same direction, and drivers of vehicles shall obey the directions of the traffic device.
Slow-Moving Vehicles
21654. (a) Notwithstanding the prima facie speed limits, any vehicle proceeding upon a highway at a speed less than the normal speed of traffic moving in the same direction at such time shall be driven in the right-hand lane for traffic or as close as practicable to the right-hand edge or curb, except when overtaking and passing another vehicle proceeding in the same direction or when preparing for a left turn at an intersection or into a private road or driveway.
22349. (a) Except as provided in Section 22356, no person may drive a vehicle upon a highway at a speed greater than 65 miles per hour.
Minimum Speed Law
22400. (a) No person shall drive upon a highway at such a slow speed as to impede or block the normal and reasonable movement of traffic, unless the reduced speed is necessary for safe operation, because of a grade, or in compliance with law.
Ghidul auto zice asa ):
Drive in the lane with the smoothest flow of traffic. If you can choose among three lanes, pick the middle lane for the smoothest driving. To drive faster, pass, or turn left, use the left lane. When you choose to drive slowly or enter or turn off the road, use the right lane.
In California (dau exemplul asta fiindca am condus vreo 3000 de km acolo), pe majoritatea autostrazilor, limita e de 65 mile/h (~105 km/h), iar pe cateva e 70 (~110 km/h). Soferii din California respecta regulile astea, si merg bine. In Romania e diferita legea fata de SUA, dar asta nu inseamna ca nu merge cum am zis eu.
Merg pe banda 2 cat vreau pt ca devansez o groapa, un damb, o pata de ulei si ii dau clasa lui Zoso care crapa de nervi dandu-mi flas-uri. Suficient de troll?!
@minerache: Punctul 1 e interesant, n-am mai auzit de asta si o sa caut sa citesc despre erorile vitezometrelor. Totusi, eu n-am observat asta. Am cauciucuri destul de vechi, si GPS-ul intotdeauna se potriveste cu vitezometrul (diferenta e intotdeauna maxim 1-2 km/h).
@furtuna: Mai intai trebuie oameni care sa fie de acord cu mine. Nu are rost sa propun modificari pe care le vreau doar eu.
Daca ar fi sa propun modificari la Codul Rutier, prima ar fi oricum ridicarea limite in localitate la 60 sau 65 km/h. Acolo e chiar aiurea, n-are rost sa ne luam de oameni ca merg cu 120 pe autostrada, cand in localitate se fac coloane lungi de masini care merg cu 50-55.
a luat cineva amenda pentru mers pe banda a 2-a pe autostrada? Daca nu, atunci este absolut acelasi lucru cu mersul cu 135km/h. Sunt lucruri ilegale care nu se sanctioneaza. In plus l-as pune pe mr Dinita sa mearga cu 130 pe prima banda de pe bucuresti – pitesti, pe aia cu santurile facute de tiruri.
Thanx Zoso, am făcut postarea publică acum, ca să nu le mai apară mesajul ăla cu „Acest conţinut este indisponibil momentan”.
@vali, da cu cine tre sa fiu prieten sa vad ?
@Andrei H: vezi ca ai o problema la masina, sau ai pus cauciucuri care nu sunt conform talon masina.
Indicatoarele de viteza ale tuturor masinilor sunt setate sa-ti arate cu 5Km/h pana la 8Km/h in plus fata de viteza reala.
Ce e asa de mirare? Ia intrebati studentii de la FJSC, ce spune cand intarzie/chiuleste la seminarii? „Am avut accident, imi pare rau”
@Andrei H: Unde-i lege nu-i pe vrute. Daca Valcu spune numai ineptii, tu nu casca gura la el pentru ca e prost si nu stie ce face.
Art.41. – (1) Vehiculele si animalele, atunci când circula pe drumurile publice pe care le este permis accesul, trebuie conduse pe partea din dreapta a drumului public, în sensul de circulatie, cât mai aproape de marginea partii carosabile, cu respectarea semnificatiei semnalizarii rutiere si a regulilor de circulatie.
(2) Numerotarea benzilor de circulatie pe fiecare sens se efectueaza în ordine crescatoare de la marginea din partea dreapta a drumului catre axa acestuia. În cazul autostrazilor, banda de urgenta nu intra în numerotarea benzilor de circulatie.
(3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Art.42. – Când circulatia se desfasoara pe doua sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de catre conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului si viteza de deplasare, având obligatia sa revina pe prima banda ori de câte ori acest lucru este posibil, daca aceasta nu este destinata vehiculelor lente sau transportului public de persoane.
Buna ziua,
Pe ce lume traiti domnilor cu amenzile voastre de 3500 eur? Credeti ca noi avem salariile si spagile nesimtite ale lucratorilor MAI sa putem plati astfel de amenzi nesimtite? In plus nu am auzit de nici un mafiot de la MAI sa primeasca amenda, toti scapa cand arata lucratorului de la radar carnetul de mafiot securist de la MAI.
Cat tupeu fantastic pe comisar sef Lucian Dinita sa apara la Realitatea TV si sa sustina cu atata seninatate aceste masuri aberante! Multa m u i e domnule comisar Dinita si tuturor celorlalti securisti implicati in aceasta lege aberanta.
Am tot auzit pretextul ca marirea sumelor de amenda va preveni accidentele, dar cand faceti urmatoarele lucruri dragilor mafioti:
– drumurile europene sa treaca pe langa sate, NU PRIN SATE, sa nu ne mai taram cu 40-50km/h prin ele (asa sant drumurile in Bulgaria de exemplu, ocolesc satele)
– Sa nu mai circule pe drumurile europene carutele/tractoarele agricole/volele/etc prin fata echipajelor MAI (organului) care „nu le vad” si sant ocupate doar cu radarul, nu cu circulatia in siguranta pe aceste drumuri.
– drumurile europene sa aibe cate 2 benzi pe sens
– sincronizarea semafoarelor din localitati in functie de valorile de trafic (dinamic)
– etc
– etc
– etc
Cu respect,
ing. Ion Popovici
@ vali petcu. Ai spus ca : „…Vîlcu este şocat de ce aude, pentru că tocmai se lăudase că are permis de peste 25 de ani. Degeaba, pentru că nu ştie legislaţia. Şi, din păcate, sunt zeci de mii ca el…”
Si as adauga la din pacate sunt zeci de mii ca el care desi incalca legea (din nestiinta sau din nesimtire) considera ca tot el are dreptate. De fapt are convingerea certa ca celalat se inseala. Genul asta de oameni sunt gata sa sara la bataie pt o convingere gresita. Si culmea e ca daca apare o situatie in trafic genul asta de oameni au gura cea mai mare. Daca situatia degenereaza si sare la bataie in mod sigur vei avea pb. Daca e mai puternic poate te lasa lat pe sosea , daca esti mai puternic te transformi in agresor si va trebuii sa dai explicatii.
@Andrei H. Vitezometrul montat pe masinile noastre e un aparat de masura cu o clasa de precizie destul de slabuta. Oricum masuratoarea poate fi afectata de factori cum ar fi rotiile(unii isi pun mai mari sau mai mici decat recomanda producatorul), starea cauciucurilor,diverse defectiuni sau uzura componentelor vitezometrului. Si apoi daca mergi pe banda 2 si vezi ca vine unul tare din spate eu cred ca e bine sa te dai.Pt ca sunt mai multe lucruri nasoale care se pot intapla de cat bune. Daca nu te dai ce demonstrezi? Daca te dai poate eviti un accident, Sau poate va intanliti la urmatoarea benzinarie si vine omu’ la tine sa-ti spuna ca el avea dreptate.Si poate nu foloseste un limbaj adecvat si purtat de o furie de moment te implici mai mult in discutie. Si am scris mai sus unde poate ajunge asta.
@Ion Popovici masurile de care spuneti dumneavoastra ar duce la o fluidizare a traficului. Masurile pe care le criticati sunt menite sa aduca mai multi bani la buget. Sunt doua lucruri diferite. E adevarat ca din cauza mariri amenzilor cativa vor conduce mai prudent. Dar asta e un efect secundar.
Ha ha… Eu condunc destul de mult pe autostradă (în Germania) şi de multe ori mă apucă seara/noaptea pe drum. De cele mai multe ori sunt singur în maşină, dar dacă aş avea vre-o persoană în maşină dispusă la pariuri, m-aş îmbogăţi! De la sute de mertrii, în noapte, pe autostrada goală, vezi o maşină pe banda din mijloc (egal câte benzi sunt pe sens, cea mai din mijloc bandă e aleasă). Nici măcar pentru confirmare nu trebuie să te mai uiţi la numărul respectivei maşini, sigur şi 100% e din România! Ultimul întâlnit a fost acum… 3 săptămâni. Trei benzi pe sens, olteanul pe banda a doua. Flash… nimic. Flash… nimic. Probabil se aştepta să îl depăşesc pe a treia bandă când toată autostrada goală, dar eu insist cu xenoanele. Într-un târziu s-a mutat pe prima bandă iar eu mi-am văzut de drum mai departe. Sincer, în România mi-ar fi frică să dau un oltean la o parte pe autostradă. Am toate şansele să îmi iau apoi un par în parbriz. Maşina olteanului era un BMW seria 3 an 2000-2002. DJ-47-AKM. Oare de ce doar românii insistă să arate lumii că sunt imbecili?
@Ciobi: O sa verific cauciucurile, multumesc!
@Dino: Stiu ce zice legea, dar mie personal mi se pare o prostie. O respect cand merg pe drumurile din Romania, dar imi pastrez parerea. Am aratat deja ca in SUA fac altfel, si merge cum fac ei. Mi se pare mai normal sa iti tii banda.
@Ion Popovici: Aveti dreptate, e aberant cate drumuri romanesti trec prin sate.
@dabija: Toate ca toate, dar e aberant argumentul „da-te la o parte ca poate vine si te bate”. Discutam despre argumente legale, morale si de siguranta circulatiei, posibilitatea violentei nu e un argument valid. Refuz sa accept un argument ca „te bate ala daca nu te dai la o parte”. Prefer sa ma apar de el, decat sa-i fac pe plac (in situatia in care asta ar fi singurul motiv pentru care as face ce vrea el).
@Andrei H imi pare rau daca am lasat sa se inteleaga ca singurul argument pentru care trebuie sa ne comportam civilizat in trafic ar fi violenta (fizica sau verbala). De fapt ar trebui nici macar sa fie argument. Sau macar ultimul. Problema mea era ca pana la urma daca ai fi pe banda2 si vezi ca vine unul mai tare din spate ce argument ai avea sa nu te dai ? Eu am expus doua mai nefericite , destul de extreme dar posibile la noi in tara. Si apoi ca preferi sa te aperi e laudabil (si eu sunt de aceiasi parere) doar ca dupa cum bine stii 2 oameni nu vor fi niciodata egali dpdv fizic. Daca vei fi tu cel superior exista posibilitatea sa fi transformat in agresor.Daca nu…parca nu e ok. Oricum parerea mea e ca fiecare conduce dupa un set de legi mai mult sau mai putin apropiat de legislatia rutiera in vigoare. Si fiecare are convingerea ca el stie mai bine.
@dabija OK mi se pare rezonabil. Cred ca m-am exprimat gresit initial, vreau sa clarific: n-am zis ca daca vine altul din spate, am argumente sa nu ma dau la o parte (de obicei ii las pe altii sa treaca daca ii vad in oglinda). Dar mi se pare ca in Romania sunt multi soferi care cred ca ceilalti au obligatia de a le face lor loc, in orice conditii. Inteleg si argumentele legate de eroarea vitezometrelor (acul poate arata 140 si de fapt sa mergi cu 120), dar si argumentele astea au limite; nu poti avea eroare de 50 km/h. Mi se pare decent sa ii fac loc unuia care vrea sa ma depaseasca ca merge mai repede dar legal (sau aproape legal); nu mi se pare decent sa ii fac loc vreunui maniac care merge cu 180-200, din motive ca „pai da-te ba ca masina mea poate!!!” (ignorand de dragul discutiei riscul sa nu franeze la timp si sa intre in mine; m-as da cat mai departe din motivul asta).