Mă ştiţi, sunt un tip simpatic care, atunci când nu ştie o chestie, vă întreabă pe voi şi după aia v-o explică 3 zile mai târziu. Aşa că hai să ne jucăm cu trei chestii.
Articolul ăla cu portul Constanţa care funcţionează la 50% din capacitatea din anii ‘70 sau ‘80. Vă daţi seama că, dacă aveam o autostradă de la Constanţa la Arad, acum tot oraşul Constanţa era poleit cu foiţă de aur?
Asta a fost de încălzire.
Să trecem la lucruri serioase, dară. Ştiţi că în România se fabrică o căruţa de piese auto, de la cutii de viteză la oglinzi şi alte minuni. La un moment dat citeam că un BMW are 1/3 din piese făcute la noi. Eh, schema care mă arde rău de tot pe linguriţă şi care ar rezolva-o venirea Mercedes în România e următoarea: noi exportăm rahaturi de doi lei, pe care taxele sunt nesemnificative, şi importăm maşina cu totul. În loc să le zicem la granguri: băieţi, avem ingineri, avem pălmaşi, o facem noi acilea şi o transportăm unde aveţi nevoie. Ungurii sunt extremişti instabili, polonezii sunt scumpi, bulgarii sunt proşti. Noi suntem ceea ce aveţi nevoie.
Terenul ăla de la Arad încă îi aşteaptă, spre bucuria sătenilor care au început deja să vociferez că, din cauza lucrărilor la autostradă, ei nu mai pot ajunge la terenurile lor.
Ce ar însemna pentru PIBul nostru să ne apucăm de exportat Mercedesuri, aifoane şi genţi Vuitton? Vă daţi seama?
Ar avea politicienii mai mult de furat. Nu mai veniţi, bă!
De piese de BMW, Audi si Mercedes facute la noi stiam si eu. Pe la Brasov parca.
Îți dai seama ce viață vor avea ăia de prin Arad ? Își vor adapta oglinzi furate de Merțan la Loganuri, embleme puse pe Logan și canapea în sufragerie făcută din banchetă de Mercedes…
C’așa-i românu’ …
O autostrada Arad – Constanta ar costa ( in Romania ) cam 21 de miliarde de euro, daca ne gandim ca behtel a facut 52 de km cu un miliard si ceva, probabil ca timp ar dura in jur de 80 de ani daca am pastra media de la behtel, deci nepotii nepotilor nostri ar trebui sa ia in calcul la modul serios aceasta autostrada. Idei si oameni destepti sunt cu duiumul in Romania, insa cei ce ar trebui sa puna in practica aceste idei, sunt cam ….
„Vă daţi seama că, dacă aveam o autostradă de la Constanţa la Arad, acum tot oraşul Constanţa era poleit cu foiţă de aur?”
Ba de loc.
Nici macar un investitor mahmur nu ar face fabrica la Arad pentru a exporta prin Constanta.
Renault-ul are la Pitesti, deoarece avea deja facilitatile acolo dar acum pentru export pe mare, si-a facut fabrica in Maroc, langa apa
In momentul in care vor fi date in folosinta si alte bucati de autostrada, de la Nadlac spre centru, investitiile vor cobora si ele pe harta ( vezi Sibiul)
@Jerome: invers, bre, descarci vaporul la constanţa, duci fierul la buzău şi piteşti, il torni in ceva util şi il duci in vest gata prelucrat. e mai ieftin decât să descarci in amsterdam, să duci fierul la buzău şi sa te intorci de acolo cu cutie de viteze bmw originală
PS. Pe joi, asteptam un articol in care sa ne explici cum realizarea autostrazii Transilvania, va muta investitiile spre centrul tarii, zona mult mai ieftina decat partea de nord-vest
Genul ala de articol la care daca n-ai o caterinca maxima, orice comentariu ai pune e de cacat
„duci fierul la Buzau”
Constanta- Buzau sa duci fier ?
Drumul trece si prin Fetesti si prin Slobozia
Riscant
e bun textul. atata ca daca s-ar baza omenirea pe noi ca sa inventam chestii, inca aveam plug de lemn. tot ce ne laudam ca fiind romanesc, ori e furat, ori e licenta.
n-am mai auzit nimic de Catavencii si finantarea de la PNL. te-ai inmuiat? te-a luat marele PAH in balon si te-ai speriat?
Buna intrebarea cu ce s-ar intampla cu PIB-ul Romaniei daca ar venii ei. Tot legat de acest PIB, citeam un articol promovat prin multinationala in care lucrez, cum ca baietii destepti de la Siemens – care au 500.000 anagajati worldwide, reusesc sa aibe un profit anual cat PIB-ului Romaniei. Romanica noastra scumpa
Deja prevad proteste ale muncitorilor romani din fabrica Mercedes care for salarii mai mari.
Politicienii se gandesc la ce se poate fura acum, nu in viitor. Peste 5-10 ani, cand s-ar termina constructiile, vin altii. De ce sa beneficiezi aia de „munca” astora de acum?
Ungurii instabili? Poate, dar nu în comparaţie cu România. Cât despre polonezi… sunt deştepţi, printre cei mai deştepţi din fostul bloc comunist. Ultima lor realizare: trenul marfar Polonia – China.
Relax, rezolva Sova problema…autostrada, Mercedes…tot un drac…
Cam așa gândește un politician :
Păi nu mai bine iau o șpagă eu, și știu o treabă, decât să las câțiva investitori care vor plăti impozite și vor produce bani pentru cei care vor câștiga peste 4-5 ani ?
Dacă nu sar ăia cu șpaga, mai bine să nu se facă, o să vină alții care-s mai isteți și pricep cum funcționează lucrurile în romanela.
Io să încasez, iar după mine …potopul.
În ciuda crizei băncile și fondurile de investiții sunt pline de bani.
Ar veni o grămadă să facă autostrăzi în romanela, având în vedere că nu sunt ( câte sunt nu se pot numi autostrăzi ).
Ar fi suficient să aibe o legislație care să le faciliteze exproprierile și să li se dea voie să le facă / și le-ar face repede, bine și pe banii lor.
La sfârșit ar pune bariera și ar încasa vreo 20-30 de ani taxa.
Nu se fac pentru că ACOLO NU PICĂ ȘPAGA, așa că țara e condamnată să trăiască în secolul al XVIII – lea
Autoironie, in sfarsit
@Sakura: polonezii vor ajunge o mare putere in Europa. Au inteles sistemul.
@Bizutz Profitul Siemens in 2012 a fost de 5.7 miliarde USD. PIB-ul Romaniei in 2012 a fost 169.3 miliarde USD. Deci totusi profitul Siemens e un pic mai mic.
@zoso, s-o crezi tu mane pe aia cum ca Mercedesu’ iese tot Mercedes in Romania. Ai idee cat i-a luat Daciei sa implementeze calitatea care o face sa fie vanduta acum in vest ca si „made in Romania”. De ce crezi tu ca Marocul duce lipsa acum? De palmasi? Nope, palmasi are si ieftini chiar. Calitatea „made in Maroc” face ca Dacia sa fie preferata de vestic si nu numai, tot facuta in Romania. In cazul Mercedes, palmasul german are ceva in plus fata de palmasul roman, respectul pt lucrul bine facut. Sa nu comparam manufactura componentelor cu procesul de asamblare, totusi.
@Jerome: sigur de asta si-a facut Renault fabrica in Maroc… Nu are nicio legatura nehotararea Mercedes cu lipsa autostrazilor. Sunt atatea fabrici in Romania, cine vrea sa vina, vine oricum. Inca avem oameni usor de instruit si prost platiti. Salariile in China incep sa devina la fel de mari ca in Romania, in plus mai sunt si taxele vamale de import. O sa vedeti in urmatorii ani, mai multi producatori care vor veni la noi. Din pacate asta nu ne va scoate din saracie.
@Jerome – cunosc lume din RO care prefera sa inchirieze tiruri si sa trimita exportul in China prin Amsterdam. Oare de ce?
Nu trebuie să descarce la Constanța, poate urca pe Dunăre până la Brăila deoarece acolo e ultimul port maritim. Din acest motiv, în perioada interbelică orașul ala era miezu’. Dar e și o problemă. Ajunsă marfa în Brăila, din cala vaporului până pe mal, din 100 kg de fier mai rămân vreo 10
Tocmai am venit de la Londra…………….
Tin sa iti spun ca visul e deja pe juma implinit : undeva aproape de sibiu Vuitton produce de zor de cativa ani.
@Jerome: functie de hub marfa vine din Asia prin Rotterdam sau Constanta. De multe ori e mai rentabil sa vina prin Rotterdam …
@miticosul: doar iarba vine prin Amsterdam – joke
Legat de parteneriatele public-privat: in urma cu putini ani am facut o proiectie de reabilitare si concesionare a unui drum foarte important pentru turisti, drum extrem de cunoscut in lume dar plin de gropi.
Proiectul avea un IRR >30% la o proiectie pe 5 ani in conditiile unei taxe de acces de 10RON / zi / masina.
Ulterior am discutat proiectul cu un factor decident din zona; mi-a vorbit mai bine de o ora, timp in care a insirat o serie de motive (foarte bine argumentate) pentru care proiectul ar esua. Mai mult de trei sferturi erau motive legate de comportamente umane de tip balcanic.
@Paul : Ok, ma gandesc ca acum nu mai esti legat de NDA si alte contracte de confidentialitate asa ca poti sa ne spui si noua daca nu despre ce drum ii vorba … macar ce motive au bagat edilii ca nu merita investitia.
@Florinel: Vuitton produce chiar in doua locuri – la Cisnadie si la Avrig, si in total sunt vreo 800 de angajati.
Pe langa port maritim si fluvial, Constanta mai are si 13 generatii de ingineri auto.
http://imim.univ-ovidius.ro/evenimente/prezentarea-oficiala-a-conceptului-brizar
@brosky:
– cui il concesionez?
– vor fi comentarii ref la redeventele progresive. (da’ de ce sa castige mai mult aia de dupa noi?)
– vor fi comentarii ref la taxa de trecere (da’ ce, te crezi in Mamaia?) …
Iar lista poate continua.
Un proiect similar dar la o scara cu mult mai redusa am facut intr-un mic orasel de provincie; am investit intr-o crasma a carei singura cale de acces era un drum de dale (tip sovietic) foarte neplacut. Am asfaltat drumul din fonduri proprii (dupa vreo 2 ani de demersuri catre primarie).
In primul an de dupa asfaltare adresabilitatea a crescut cu ~ 30% iar cifra de afaceri cu ~ 35%. Evident ca n-a incaput loc de vreo deducere fiscala a cheltuielilor facute cu drumul public respectiv. Nu ma afecteaza intrucat drumul nu e utilizat decat de clientii crasmei plus cativa rataciti iar investitia a fost amortizata dupa mai putin de 2 ani.
As fi pus niste marcaje cu „acest drum a fost ignorat de primarul dvs” dar am fost avertizat ca voi fi amendat.