-
Deadline-uri realiste. Nu te arunca cu termene stupide, să stai nopţile să munceşti în speranţa că vei impresiona pe cineva. Data viitoare vor cere acelaşi lucru şi în doi ani ajungi la spital.
-
Răspunde la telefon. Nu e nimic mai enervant ca un apel respins sau nepreluat pentru oricine, şi mai ales pentru un om care vrea să îţi dea bani.
-
Fii serios şi curat. Nu trebuie neapărat să închiriezi un Q7 când mergi la întâlniri, dar nu e acceptabil, de pildă, să te vezi cu un client şi să te scuzi că nu poţi să îi arăţi ce ai lucrat pentru că nu merge wifiul cafenelei. Cămaşa nu e obligatorie, dar unghiile fără pământ sub ele şi tricoul curat da. Pronumele personal de politeţe, chiar dacă trimisul clientului (sau clientul) e mai mic ca vârstă. Nu, telefoanele julite şi bătucite nu fac impresie bună. Nici iPhone-ul alb. Un laptop care să pornească mai repede decât al clientului da.
-
Informează-te. a. Despre domeniul tău. Cunoaşte piaţa, jucătorii, inovaţiile din domeniu. Aplică-le. b. Despre client. Ce cifră de afaceri are, cu cine concurează, cum se poziţionează, are un angajat pe un post similar cu cel pentru care vrea să contracteze serviciile tale. Cine îi sunt furnizorii şi dacă e mulţumit de ei. Cine îi sunt clienţii. c. Citeşte cărţi despre afaceri, negociere şi marketing (e un clişeu, dar poţi învăţa chestii de acolo, dacă vrei; evită autorii consacraţi). Fă-ţi o poziţionare unică, dacă poţi. Eu merg la conferinţe de marketing pentru că pot fura idei din domenii care n-au legătură cu al meu.
-
Fă-te util. Câştigi mai mult mâine dacă îl scuteşti pe client azi de o factură de 300€. Cei mai mulţi revin şi îţi poţi recupera acei bani în timp. "Asta o poate face cineva de la dvs., ca să nu vă mai încarc eu factura" e una dintre frazele mele favorite (în felul ăsta vezi şi competenţa omului angajat).
-
Fii tranşant. Cu cine discuţi la firmă? Cine aprobă modificările? Cine aprobă bugetul? Evită să discuţi cu mai mulţi oameni deodată, cere un singur om de legătură cu tine.
-
Fă servicii dezinteresate. Faptul că X nu îţi e client nu înseamnă că nu poate deveni. Nu sări imediat cu factura. Arată-i că poţi fi util afacerii lui.
-
Livrează cu 10% mai mult decât ai promis.
Multumesc!
aidi bre, in Romania?
Asta e unul din motivele pt care apreciez si citesc acest blog. Multumim!
O singura observatie, de limba: nu „faci” succes, ci ai succes. In rest, o virgula inainte de si poate trece neobservata!
Mi se pare la fel de pertinent si asta (tot de acolo, acelasi om):
„Doi factori m-au împins să schimb reşedinţa fiscală: schimbarea de taxe din 2010 sau 2011 şi faptul că de fiecare dată când mă duceam la o administraţie fiscală aveam acelaşi dans cu fetele de la ghişeu: dar cu ce se ocupă firma? dar unde să vă încadrăm? dar ce sunt alea servicii web? dtp cum se traduce în română? ce faceţi mai exact?
Găsit un site » deschis o firmă în Delaware » plătit 700€ deschiderea şi 700€ sediul social de acolo » adio contabilitate românească » adio păstrat 10 ani facturile » adio administraţie financiară » adio birocraţie. Facturile le emit în PDF, nu ţin contabilitate, plătesc doar 700€ pe an sediu social (căsuţă poştală) şi impozit fix (cu condiţia să nu desfăşor activităţi economice pe teritoriul Statelor Unite) şi cam atât.
Nu vreau să fac asta, dar nu e deloc ok să îmi iei 20-30-36% impozite şi să nu mă ajuţi deloc. Statul tot speră că eu îmi voi plăti impozitele, chiar dacă mă fute cu puli din ce în ce mai mari.”
https://www.reddit.com/r/Romania/comments/yhp2n/cum_nu_va_vedeti_angajat_1corporatrist_2la_patron/c5wc3yr/
Am diaree verbală, și-am zis să nu vorbesc singur.
Multumesc! si atat!
@nicu: pe la noi prin Ardeal se zice că întotdeauna e bine „să lași loc de bună ziua”.
@Bogdan Anghelina: se numeşte logoree. Era una din cuvintele favorite ale profesoarei mele de limba română din generală.
Asta cu 10% in plus nu e intotdeauna buna si risti sa iasa rau. Nu stiu la ce te-ai referit tu cu sfaturile astea…ca ai perspective cam abstracte din care vorbesti, dar gandeste-te ca cineva iti cere sa ii livrezi 15 chestii si tu ii aduci 17. Poate ala vroia sa le trimita la randul lui undeva si a batut palma cu altcineva pentru 15 chestii si se trezeste cu 17 in brate. Cu cele 2 e foarte probabil sa pleci tu acasa. Si poate costul alora 2 este egal cu profitul tau din celelalte 15. E doar o viziune si provine din realitate, nu din viziuni teoretice.
Dupa ‘multumesc’urile de mai sus imi dau seama ca de maine vom avea o tara cu colaboratori mai buni care (din nu stiu ce motiv) nu banuiau ca sfaturile tale sunt doar niste lucruri de bun simt in business.
care e faza cu punctul 8?
@nicu: daca vrei să iţi faci un nume, trebuie sa fii serios.
e a doua oara dupa cea cu „apple face succes” cand folosesti aceasta expresie stricata. Nu sta bine unuia care da lectii de virgule.
E trist ca poti publica un articol relevant cu un astfel de continut. Si mai trist este ca vei mai scrie cateva articole sau comentarii cu link catre articolul asta.
@Coffeeman
A spus ceea ce eu fac deja(atat cat pot). Revin pe blog pentru ca de cele mai multe ori sunt spuse lucruri care sunt si in mintea mea. De asta am spus multumesc.
Romanii vor mai avea ceva vreme mentalitatea de tepari, escroci, etc.
Din experiența mea 2) e de fapt pe primul loc.
Degeaba ești bun dacă nu ești în stare să ai grijă de telefon.
@nicu: Gandeste-te ca e ca la restaurant. Daca nu lasi chelnerului 10% bacsis, exista riscul ca data viitoare sa gasesti „surprize” in ciorba sau mai rau, sa nu le mai gasesti ca s-au omogenizat.
La fel si in piata: de unde cumperi si a doua oara? De la cineva care ti-a mai lasat la pret sau de la cineva cu care n-ai putut negocia deloc?
Asa e si in afaceri: o mica atentie nu strica, mai ales ca daca ii smulgi un zambet, sigur va apela la tine si a doua oara.
Cand vine vorba de lucruri serioase, abia 10 comentarii.
La o casca BT pomana 123 de comentarii. Romanul s-a nascut milog promotional. De ce sa muncesti cand poti sa cersesti…
On topic, recomandarile din cele opt puncte merita puse la best posts.
Orice link cu ancora „om serios” ar trebui sa duca la postul asta.
eu acum am vazut titlu dupa zoso blog pe prima pagina:
…”blog românesc. susţin cătălin voicu la alegerile prezidenţiale”
m-ai facut sa rad =]
sfaturile sunt destul de bune. nu prea inteleg de ce sa eviti autorii consacrati de marketing si comunicare.
util pentru 95% din „oamenii de business”din RO, desi daca ai un business si nu cunosti cateva reguli elementare…nu ai business, esti doar tarabagiu
p.s. – faza cu iphone alb ma ofenseaza :)))
Referitor la a face succes, spre deosebire de a avea succes – a face presupune ca tu muncesti pentru asta, este si o expresie in engleza care zice ca singurul loc unde succesul vine inaintea muncii este in dictionar. A avea presupune cumva o chestie dobandita, si nu neaparat prin munca. Ori sfaturile din articol implica munca. Nu s-ar putea explica asa titlul?
Me, faza cu „faci succes” a rămas de la emi gal şi florin grozea, ca ei au făcut succes cu brainient şi eok. e un fel de meme underground.
Sfaturi bune…Sincer de cand imi doresc sa deschid o afacere, tot citesc despre comportament..Conteaza foarte mult prima impresie la masa de negocieri
Toate punctele sunt pertinente, iar ceea ce descrii tu aici e un profesionist. Partea proasta e ca nu-s foarte multi cei care vor sa fie sau sa devina profesionisti.
Mare parte din responsabilitatea pentru starea proasta a industriei web din Romania o poarta cei care nu fac nici-un efort sa fie profesionisti, pentru ca merge sa dea cate un tun mic ici si colo.
Pe de o parte e bine pentru oamenii seriosi, care chiar fac treaba, pentru ca le e mai usor sa se detaseze de toti aia praf. In acelasi timp, multe experiente neplacute duc la un scepticism al clientilor cu privire la toti cei care lucreaza in domeniu, si atunci devine ceva mai dificil sa dovedesti ca nu esti la fel ca ceilalti 10 care i-au tras teapa pana atunci.
Eu am o regula in ceea ce priveste clientii: Primul proiect e de test si pentru mine si pentru ei. Pentru mine – sa vad cum comunica, daca imi respecta experienta si expertiza, pentru ei – sa vada ca sunt serios, stiu sa-mi fac treaba si sunt ceea ce le trebuie. Daca lucrurile merg bine pentru ambele parti, atunci discutam despre o colaborare continua.
Un alt lucru important pe care cred ca ar trebui sa-l mentionezi e capacitatea de a admite ca nu te pricepi la orice si sa indrepti clientul spre alti profesionisti care pot sa acopere partea respectiva din proiect (fie ca sunt din interiorul companiei clientului, sau altii). Spre exemplu, eu fac doar IA, design si HTML/CSS. Pentru programare, DBA, SEO, copywriting, samd, recomand pe altii care sunt profesionistii in zonele respective. Nu conteaza ca o sa castig eu mai putini bani, conteaza mai mult sa primeasca clientul niste servicii de calitate si sa aiba un proiect bine facut.
Unul din cele mai bune articole pe care le-am citit in ultima vreme… Pacat insa ca marea majoritate a celor ce fac business NU gandesc asa absolut deloc.
Fain post. Partea cu livratul in plus e discutabila. Unele carti de teorie de project management spun sa nu faci niciodata asta pe gratis pt ca:
– clientul se poate simti pacalit la pret
– se poate obisnui sa ceara mai mult gratis fiind creat precedentul
– ar putea sa incerce pe viitor sa faca challenge la preturi si sa te pozitionezi slab in negocierile ulterioare
– etc
Ar fi fain sa ne impartasesti din experienta ta cum a functionat partea asta cu bonificatiile
Mi-a placut. Util pentru small business. As mai adauga una:
Nu oferi servicii de care clientul nu are nevoie. Daca vrei neaparat sa arati ce poti, fa-o gratis.
Perfect de acord cu toate punctele, mai putin cu ultimul.
Scurt si la obiect. Pe gustul meu absolut toate. Si e perfect adevarata faza cu 10%. Intotdeauna s-a intors mai mult dupa ce am dat dovada de seriozitate. Mai devreme sau mai tarziu:)
@Mihai D: If you’re good at something, never do it for free. (The Joker – The Dark Knight)
As mai adauga o regula: in timpul intalnirii pune-ti telefonul pe silent si nu intrerupe discutia raspunzand la apeluri. Chiar daca se contrazice cu #2, la momentul intalnirii clientul este mai important.
Mihai cu Delaware am o veste proasta pentru tine.
Tu esti cetatean roman. Adica tot trebuie sa platesti 16% impozit pe dividend.
Am si eu in Delaware si iti spun ca nu bate PFA cifra pe cifra ca taxe.
Hai sa va zic eu ce-am inteles din controversatul punct 8.
Nu-i vorba sa trimiti produse in plus, cum zicea cineva, ci de micile detalii care fac diferenta. E ca si cum ai primi in loc de un laptop cumparat chior, unul cu sistem de operare, fie el si linux.
Sau e ca atunci cand iti cumperi pantaloni si vezi ca ti-au fost vanduti cu tot cu curea. Nu-i un capat de tara pentru vanztor si e multa plus valoare in fata clientului. Succes!
bre astia care v-ati inflamat cu treaba cu 10% mai mult: ati sesizat cumva ca zoso nu se referea la vindut de prune in piata? ideea nu e ca sa fii platit pt 1kil, dar sa livrezi 1,1.
Danke schon.
Emil, folosesti un agent registrator si gata.
Vali, o fi rămas căcatul acela de la emi gal sau alţii, dar nu mai este funny demult. Cititorii îţi semnalează la fiecare apariţie că s-au săturat de „face succes” şi „face sens”, dar tu o dai înainte. Ceea ce faci seamănă exact cu bancurile cu Pula croată, de care te plângeai recent.
@zoso: De ce să eviţi autorii consacraţi?
Misto sa plagiezi, mai ales dupa Gitomer…
Punctul 8 se refera la modalitatea prin care iti poti fideliza clientii.
Daca primeste ceva in plus,in mod sigur va reveni la tine.
Nu mai faceti afirmatii rautacioase,ganditi un pic inainte.
@Vali, tot ilegal e. Hai sa explic mai pe romaneste. Tu nenea X, cetatean Roman, platesti impozit pe venit in cota de 16%. Rândul 12 din formularul 100 zice asa „Impozit pe venituri dividende distribuite persoanelor fizice”. Deci nu conteaza cine e MIJLOCITOR, unde e fizic firma, orice forma de venit ai (cu mici exceptii) platesti impozit pe ea. Orice altceva e evaziune.
Exista o singura schema fara venit. Sa devii cetatean in HK pentru ca HK nu are impozit pe dividend.
Cele mai interesante idei mi se par cele de la 1 la 8
Mersi pentru informaţiile de calitate. Şi mulţumesc că sunt gratis. Stimă
Emil, ai dreptate. Dar cu toate astea e destul de dificil sa se dovedeasca cine e in spatele firmei. Firma Y cu actionar nominal persoana juridica si director general nominal tot persoana juridica. Apoi se face procura si esti imputernicit sa ai controlul firmei initiale Y. Gresesc undeva ?
La punctu 8 ii o chestie…se întâmplă deseori ca șeful să îți ceara mereu cu 10% decât dai, indiferent de cât ai dat. Sau poate 20%, sau poate 90%. :->
Și cel mai fain ii când situația ta financiară e atât de proastă în acel moment, încât n-ai de ales decât să-i înghiț tot c*catul ăsta… și apoi să zici frumos „mulțumesc”.
Sunt niste „reguli” vechi de cand lumea si teoretic cunoscute de noi toti. Totusi….puse in practica de prea putini. Si spun asta dupa 6 ani de antreprenoriat, cu clienti de la cei mai mici ( imm-uri) la cei mai mari…
Ai uitat de punctualitate, mereu in lumea afacerilor trebuie sa fii punctual.