Poate cineva să îmi explice de ce e aşa fascinant Formula 1? Că eu nu prea mă prind. Înţeleg boxul: e vorba de rezistenţă şi skill. Înţeleg fotbalul: 22 de analfabeţi se aleargă pe teren. Tenisul. Rugbyul. Badminton. Ciclismul.
Toate au oareşce logică.
Forumula 1 e cam aşa: o maşină special construită, foarte fragilă, foarte rapidă, condusă de unul care a mâncat rahat când era mic şi acum se simte norocos. Practic, e un talent pe care nu îl poţi folosi nicăieri. Nu ai de unde cumpăra o maşină ca aia. Nu poţi juca Formula 1 în curte, cu vecinu’.
Nu, nene, ăsta nu e sport. Le dai câte o maşină stock şi ii pui să ajungă de la Ploieşti la Băneasa. Cine ajunge primul fără să se enerveze şi fără să împuşte pe cineva în trafic câştigă.
ei hai, un pic de antrenament ca sa ramana in viata tot au…
Cand intri intr-o curba cu vitezele de acolo simti cam 90 de kg apasand pe ceafa ta. Asta necesita antrenament, lupta si selectia unor lideri „sportivi”. Cam la fel ca-n toate sporturile de performanta, doar ca nu exista capitolul „amatori”.
Eu nu ma uit la F1.Nu-mi place deloc.In schimb Moto Gp-ul il urmaresc cu mare placere
Trebuie să vezi filmul „Senna” ca să ințelegi care a fost farmecul Formulei 1. A avut farmec. Nu mai are de ceva ani!
cred ca importanta F1 este una artificiala..data de bugetele mari de publicitate , pentru ca acolo sunt niste dispute pentru suprematie/faima intre marii constructori…care automat se cuantifica in vanzari la produse de serie…
Sport nu prea e…..au aparut multe reguli la competitie, care impiedica spectacolul ..
intr-adevar, nu trebuie sa ai talent in Formula 1, pregatire fizica nici atat, faptul ca 500 g in plus la greutatea pilotului conteaza e o abureala totala. Toti prostii stiu lua o curba stransa cu peste 100 km/h sau sa mearga cu viteze de pana la 300 km.
Nu e un sport foarte atractiv pentru multi, nici eu nu ma prea uit, dar faptul ca stiu atatea despre el ma face sa-l respect, mai ales pilotii pentru care 1 secunda face diferenta.
@Andrei Monenciu: „contează să ai 500g in plus”. wow. talent genial.
Iti place viteza? F1, ca si orice serie de curse, e atragatoare pentru fanii vitezei si al pilotajului.
Masina de F1 pare fragila, dar in realitate nu este. In marea majoritate a cazurilor doar eleroanele cad la datorie in cazul unui accident. Transpus pe strada asta inseamna ca barele de protectie sunt primele care au de suferit. Par a fi fragile tocmai pentru ca sunt motoare puternice si forte mari.
Posteaza chestia asta despre Formula 1 sau MotoGp pe un site/blog din Italia si ai sa aflii raspunsul.
Raliul mi se pare mai interesant, la raliu cred că ai nevoie de mai mult talent. La început Formula 1 era altfel, acum totul ține de tehnologie și din ce în ce mai puțin de talentul șoferului.
Acelasi fenomen ca aici: https://youtube.com/watch?v=ir0XPQ8HZx4 – evident cu alte personaje (evil).
Chiar daca nu pare este nevoie de skill in formula 1 si inca mult. Pregatirea fizica a pilotilor este foarte intensa si dupa o cursa foarte multi piloti sunt extenuati. Apoi este si competitia tehnologica.
Nu sunt fan al F1, dar sa zici ca masinile fac totul in povestea asta e ignoranta.
Conteaza mult omul in F1: greutate, forta, reactie. Ma repet cu cele 90 de kg pe ceafa, dar nu-i ceva ce poate suporta oricine. Antrenament continuu. Faptul ca masina e performanta si nu zboara de pe sosea nu inseamna ca trupul si inertia suporta schimbarile bruste.
pe vremuri ma uitam cu taica-miu la F1, era spectacol inainte, intreceri, depasiri, schumacher care risca totul impotriva lui hakkinen (zic de ei pt ca pe ei i-am prins) si viceversa… erau ei 2 si restul lumii :))
acum masinile sunt mult MULT mai slabe, pentru siguranta si cacat… iar nimeni nu se mai zbate, ca vin banii din reclame oricum… asa cum se califica, deobicei si termina, daca nu iese unu in decor
e „cicopish” acu’ … parerea mea
Aia cu fotbalul este cea mai la obiect afirmatie.
tehnologia de pe masina „aia” se va regasi pe o masina „stock” peste 5-10 ani!
Orice putzoi se urca in masinile alea preparate si scoate timpi fantastici. Talentu e prea putin important in F1.
datorita formulei 1 conduci acum o masina cu servofrana, abs, servodirectie, cutie de viteze semiautomata secventiala, controlul tractiunii, etc. de 2 ani se experimenteaza sistemul kers, de care o sa te bucuri la primul hibrid, sau full-electric. f1 e un laborator experimental, care nu suporta comparatie cu nici un alt sport.
Care ia mai multi pumni in capatana si ajunge la 50 de ani fara Alzheimer?
Pacat ca majoritatea fotbalistilor o fac pentru bani, nu pentru sport.
Trebuie sa fii tampit sa alergi cu 300km/h pe un circuit intr-o masina de strada. Mai bine te arunci direct in fata trenului. Prefer sa am accident untr-o masina construita si rezistenta ca una de F1, decat intr-o troaca de serie.
Sunt zone de deformare controlata, care se fac praf la impact, ca sa nu se faca piftie pilotul. Si masina ta e facuta la fel. Cu tehnologie testata in F1. Iar din punct de vedere al fiabilitatii, un monopost trebuie sa mearga bine 10-15k km, cat mai repede, iar o masina de serie trebuie sa reziste de 20-30 de ori mai mult.
Daca vrei sa ajungi repde din A in B, cam trebuie sa ai o masian rapida.
Cam ca 90% dintre soferii din Ro, nu? Spre deosebire de toti ceilalti idioti care gonesc pe drumurile publice, pilotii o fac pe circuite inchise. Si nici nu baga pe nas ca foltbalistii, au o conditie fizica mai buna si, culmea, chiar au si o pregatire tehnica, nu doar ard gazul pe maidan.
Un snop mare din tehnologiile pe care le ai pe masina ta, facand-o mai sigura, mai economica, mai performanta, au fost dezvoltate initial pentru F1. Deci da, F1 nu e ‘doar’ un sport.
PS: Trecem acum cu vederea modul in care a ajuns in prezent F1: regulamente anapoda, limitari de bugete etc.
Dupa fotbal si politica se pare ca putem include si masinile in categoria lucrurilor la care orice roman se pricepe.
@zoso cand am spus asta doream sa subliniez faptul ca pilotii trebuie sa fie foarte constiinciosi si stricti in pregatirea lor. E greu sa te mentii mereu la o greutate ideala, sa fii in regula din punct de vedere fizic ca sa faci fata la fortele G din timpul cursei.
Ai dreptate, pilotii de F1 stiu conduce doar masini de Formula 1, in rest sunt varza, oh wait https://youtube.com/watch?v=2bmqdnx5R1U
qoute : ” intr-adevar, nu trebuie sa ai talent in Formula 1″
hai pe bune ?! trebuie sa ai talent si coaie mari ca sa conduci o masina de F1. Mergi un cart si sa vezi ce senzatie ai. Pt a intelege mai bine vezi asta:
Sunt curios daca stie cineva sa porneasca de pe loc o masina F1 fara sa ii moara la intrare sau sa poate sa incalzeasca pneurile pentru a nu derapa.
Formula 1 exista pentru ca producatorii auto sa se poata lauda ca au adus tehnologie de acolo:)
foooarte adevarat. decat sa ma uit l 60 de tururi de pista la formula 1, mai bine ma uit la fotbal cand joaca Romania
in ce hal am ajuns ! :)))))
https://youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo
uita-te la clipul asta ca sa iti dai seama cam cat de ridicola este postarea. Daca vrei sa intelegi ce se intampla in F1 fa 2-3 cautari pe google si o sa iti dai seama de complexitatea sportului si de pregatirea soferilor.
Cat despre talentul soferilor, raspunde-mi la intrebarea asta, Vettel si Webber conduc aceeasi masina, Vettel e campion mondial, Webber nu a castigat nici o cursa sezonul asta, cum se explica?
Daca tu nu intelegi un sport nu inseamna ca cei care il practica sau care il urmaresc sunt prosti, ba pampalaule!
@XeNoN da, știu eu, are un vecin o mașina de Formula 1 și mă mai lasă pe mine să o conduc din când în când pe Magheru.
Ca fapt divers, asta se învață, așa cum înveți să conduci la școala de șoferi.
@1nu, fritz
sunt convins ca voi 2, daca ati avea ocazia, ati ajunge campioni mondiali la formula 1. Ca deh, nu trebuie talent la F1. Doar picior greu, sa nu alunece de pe acceleratie….
@zoso
acum ceva timp, farmecul consta in „luptele” ce se dadeau pe circuit – e una memorabila, intre Prost si Senna. Era o placere sa urmaresti cum incercau sa se depaseasca. In ultimul timp insa (ultimii 10-15 ani), a mai scazut spectacolul datorita faptului ca s-au impus niste reguli mai aiurea…
extrapoland putin, as spune ca orice sport care nu implica o minge e degeaba…:)
@Sliviu
Altii incep chiar de la 4 ani.
@fritz vorbesti aiurea, uite aici :
https://youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo
https://youtube.com/watch?v=0VJ_bKYrfWg
nu pot sa zic ca oricine are talentul necesar pt a conduce o masina F1.
zoso oricum se mentine la o greutate ideala. nici nu ar mai scoate volanul ca sa intre acolo
Ca o completare la ceea ce spune Andrei Monenciu, vin si eu cu niste cifre:
Formula One car, maximum under heavy braking – 5+ g
Formula One car, peak lateral in turns – 5-6 g
0 to 100 km/h (62 mph): 1.7 seconds
0 to 200 km/h (124 mph): 3.8 seconds
0 to 300 km/h (186 mph): 8.6 seconds
Ca idee, https://youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo
Băi, F1 este cum este, că mai ai o curbă, o chestie, o vrăjeală. Dar de Nascar ce zici?
Formula 1 e ceva peste romanul(/neamtul haha) de rand. Ai fost vreodata la track day?
Ma plictiseste de moare F1. Cu toate astea e mult mai mult sport decat se vede la suprafata. Un pilot F1 poate slabi cateva kg intr-o cursa, ceea ce denota clar o activitate fizica intensa. Exista de asemeni si strategie intr-o astfel de cursa, iar planul psihoanalitic e dus si el la extrem. Motivele sunt simple. Masinile incorporeaza maximum de tehnologie permis prin legislatia jocului, altfel s-ar conduce singure si nu ar mai fi farmecul pilotilor. Pilotii trebuie sa aduca plus valoare la varful de tehnologie pe care il ofera echipamentul. Cei care reusesc se afla astazi la F1, si pentru asta se antreneaza de la varste de 8-9 ani. Pe langa conditia fizica care trebuie sa fie de top, unele din cele mai importante elemente in antrenament sunt capacitatea analitica si reactia involuntara a creierului. Unul din cele mai des folosite antrenamente este ascultarea muzicii simfonice si disecarea acesteia pe instrumente. Pilotul trebuie sa ajunga sa reactioneze involuntar in curba, nu sa gandeasca. Daca gandeste, a pierdut timp si e prea incet!
E adevarat ca F1 si-a pierdut farmecul pe care il avea pe vremuri. Uita-te nu mai departe de vremurile cu Senna si Prost si intelegi despre ce vorbesc (ca sa nu-i mentionez pe cei din anii 60 si 70). Dar F1 nu e un sport individual, acolo joaca pilotul IMPREUNA cu masina. Nu poate fi vazut ca fiind strict un sport al masinilor, asa cum nu poate fi vazut nici ca fiind strict un sport al pilotilor.
Trecem peste factorul uman, ca oricum majoritatea sportivilor sunt praf. Totusi si aici ar fi cate ceva de spus: vezi un interviu cu un pilot de F1 si altul cu un fotbalist. Si nu-mi spune ca nu sesizezi o diferenta de inteligenta intre cei doi.
Ce e important de retinut insa este ca F1 este probabail singurul sport care ti-a adus tie beneficii directe. Fotbalul nu a contrubuit cu nimic la cotidianul tau. Nici tenisul. Nici ping-pong-ul. Nici polo-ul. Nici… completeaza tu. Insa…
Ai admisie variabila pe masina? E urmasa VTEC, tehnologie Hoda dezvoltata in anii 90 pt F1.
Ai defomare controlata in caz de impact ? E o idee aparuta in F1.
Ai frane pe disc? Datorezi asta masinilor care concurau in ceea ce era strabunica Formulei 1.
Ai cutie secventiala ? Ghici unde s-a dezvoltat tehnologia.
Ai intrerupator inertial pentru alimentarea cu carburant ? La fel.
Daca ai o masina sport, are o caroserie construita pentru a produce portanta negativa? Tot tehnologie din F1.
Ai frane carbon-ceramice? Tot in F1 isi au originea.
Si lista poate continua… dar ai prins ideea. De-asta e bine ca F1 sa continue sa existe. Daca intr-o zi isi va recapata si farmecul din trecut, va fi perfect…
Pune cel mai prost pilot de F1 in cea mai buna masina si ai sa vezi ca termina cel putin in primii 5. Pentru 90% din castigarea cursei conteaza masina, de aia, de obicei, masinile aceleiasi echipe se claseaza in apropiere una de cealalta. Booooooring!
Acum cursa e la fel de palpitanta incat, daca i-ar pune sa faca tururile de pista separat, si i-ar departaja la final dupa timpul scos, nu si-ar da nimeni seama de diferenta.
In schimb MotoGP-ul si celelalte sporturi cu motor nu sunt asa, acolo pilotul chiar conteaza.
Citat din GSP:
„Un pilot din F1 slabeste in medie 4 kg dupa o cursa, ca efect al accelaratiei gravitationale si al temperaturilor ridicate la care este supus timp de 2 ore. In unele curbe pilotul suporta 6 G, iar la franare 5 G.
[…]
Pilotii schimba treptele intre 2,200 si 3,100 de ori in timpul unei curse.
Cand o masina de F1 franeaza, pilotul experimenteaza aceeasi deceleratie pe care o suporta un sofer normal intr-o masina ce loveste un zid de caramizi la o viteza de 300km/h.”
Acum te-ai lamurit? Sau vrei sa spui ca orcine poate face asta?
Zoso, iti recomand sa mergi la o cursa, (am avut sansa sa merg la Hungaroring) unde mai mult ca sigur vei simti si intelege adevarata pasiune. Zgomotul infernal de pe linia de start nu se compara cu nimic, corelat cu mirosul puternic de cauciuc ars si benzina.
Ai sa vezi pana unde poate merge pasiunea unora pt acest sport, oameni care parcurg mii de km sa vada o cursa.
Din pacate acum F1 nu mai are farmecul de acum 5 ani de ex, unde conta mai mult pilotul.
DRS-urile ma enerveaza la culme!
@Arthur
nici chiar asa, da-o dracului. Dintr-un sofer intr-o masina normala ce loveste un zid la 300 de km/h nu ramane nimic. Avea zoso un clip in urma cu ceva timp, vezi acolo ce se intampla cu o masina la 200 de km/h. Deci, cand mai simti nevoia sa citezi din GSP sau mai stiu eu ce, asigura-te ca macar nu insulta inteligenta celor carora le pomenesti acel citat.
@Underscore
am mai scris mai sus – spectacolul e in „duelurile” dintre piloti. Ce-i drept, in ultimul timp sunt mai putine si nu chiar atat de interesante.
Post de trolling.
Bun, pilotii sunt foarte bine antrenati fizic, putini oameni ar fi in stare sa faca treaba aia. Inovatiile din F1 sunt precursoarele unor tehnologii din masinile de serie.
Da’ de ce se uita lumea ???
Vad din elicopetr pe unu de franeaza violent si ia o curba cu nuj ce viteza. Da , il stimez pentru aia nuj cati g pe care-i ia in piept sau in coaste. Da ce-i de vazut la asta ? Empatizati cu el, asta-i placerea ?
Iar sa asisti live la o cursa mi se pare si mai si. In afara de start ce vezi ? Masinilie trecand civilizat pe rand odata la 10 secunde in linie dreapta prin fata ? Care-i emotia ? Daca gigel intrat la boxe acu 30s iese in fata sau in spatele lu vasilica ?
Urmaresc F1 din 1988. Am vazut 3 curse live pe Hungaroring (plus o cursa de Moto GP la Brno). Formula 1 ESTE fascinanta si este un sport.
Bag simracing din 2006 si nu ma refer la NFS si alte balarii.
Eu nu inteleg fascinatia pt. snooker, box, K1, MMA si cam tot ce inseama 2 indivizi ce se lovesc sau se zvarcolesc pe jos sub pretextul ca aplica „procedee” si alte cateva.
True, nu poti cumpara o masina de F1 dar sa pilotezi asa ceva ai nevoie de skill, pregatire fizica solida, timpi de reactie buni, grad de adaptabilitate la schimbare foarte ridicat.
In F1 se testeaza si dezvolta destule tehnologii care ulterior apar pe masinile de strada. Partea tehnica e o parte mare din fascinatie.
@zoso, nu incearca sa urmaresti F1 pe BBC, vei ramane virusat de sportul asta. Comentatorii romani sunt cei mai buni la F1, daca urmaresti o etapa odata si reusesti sa nu adormi pana la final, a doua oara sigur nu te mai uiti.
…motiv pentru care cursele de turisme sunt mult mai interesante.
tu iti dai seama ca daca te-ai urca intr-o masina de formula 1 n-ai fi in stare sa pleci de pe loc, nu?
deci da, iti trebuie ceva talent.
@ion: tu-ţi dai seama ca hakinnen n-ar fi in stare să seteze un wordpress?
Din pacate cea mai mare parte din lucrurile care fac din F1 un sport senzational nu sunt la vedere, asa ca, neinitiat fiind, cand te uiti nu vezi decat niste nebuni care se fugaresc timp de o ora si jumatate.
F1 a trecut prin multe stadii, iar cel din prezent nu e foarte spectaculos.
Astazi in F1 este despre aerodinamica si cauciucuri. Ideea e ca in actualele premise (adica regulament tehnic) nu poti avea o masina care sa raspunda corect sau macar optim la diferentele intre circuite. Pe unele ai nevoie de franare eficienta, pe unele ai nevoie sa poti lua foarte rapid viraje lente, pe unele diferenta o face tractiunea transmisa la roata pe liniile lungi. Neadaptarea la toate aceste probleme face victime in cauciucuri, care la randul lor iti afecteaza si mai mult performanta.
Capacitatea unei echipe de a se adapta prin tehnica si strategie la fiecare circuit, tinand cont de jde mii de chestii specifice, reprezinta spectaculozitatea acestui sport. Din pacate trebuie sa ti-o explice comentatorul la fiecare cursa si sa aiba si informatii din interiorul echipelor.
La noi F1 a fost prea mult timp la TVR, unde Micky Alexandrescu nu reusea sa faca nici diferenta intre actiune live si replay. Baietii de la RCS – RDS fac in prezent o treaba mult mai buna cu backgroundul tehnic.
Iti recomand o transmisie BBC, unde comentatori pe cursa sunt Martin Brundle si David Coulthard, doi fosti piloti de F1, care iti spun tot ceea ce este necesar ca sa intelegi si au si informatii din interiorul echipelor.
In plus, pilotajul in F1 nu are nicio legatura cu pilotajul unei masini de strada si nici macar cu alea de raliuri. Daca te intereseaza iti mai explic, pentru ca este fascinant. Sau la urmatoarea intalnire cu Anca Bundaru spune-i sa ma cheme si pe mine sa iti explic.
POV: https://youtube.com/watch?v=97rrME9eQHA
asa nu inteleg eu biciclismul
zic si aici:
Formula 1: 80% masina, 20% pilotul
Moto GP: 80% pilotul, 20% mobra
zi vali, daca o masina de F1 chiar daca ti-o permiti n-o poti conduce „public”, mobra chiar si mai ale dracu’ decat alea din Moto GP gasesti la pretul unui Logan mai dichisit SI sunt legale pe strada
cars suck!
daca Schumacher ar avea blog, ar scrie despre tine ca esti hater…
Iti recomand sa mergi sa vezi o cursa pe circuit poate ai sa vezi lucrurile altfel.
Sahul e sport?
E ca la filmele porno: Ii da unuia o femeie sa o fuya si nu e greu. Nu nene, sa ia cativa d-astia, sa ii puna la agatat in Jean Monet (easy mode) si sa vedem atunci daca mai fac hardcore, alan si food fetish.
Formula 1 e talent aproape la limita supraomenescului politica, lucru in echipa, management, strategie, glamour, orgoliu, tehnologie, fitness si spectacol incredibil uneori. Cursa nu e numai pe circuit ci este si o intrecere a creierelor intre echipe. In final e competitie in care se da totul uneori si viata.
la fotbal alearga 20, portarii stau ceva mai linistiti in aceasta privinta (exceptie fac portarii care marcheaza goluri)
ai putea sa te legi de fotbalul de masa, a fost ieri ceva finala, sa vezi acolo sportivi :))
E totul de cifre. Dacă ție îți place să vorbești despre mașină, altora le place să vorbească despre cai putere, despre inovație și performanță în domeniul auto.
F1 nu mai e așa de mișto ca pe vremea lui Ayrton Sena, dar încă e un sport fascinant, care pe unii (nu pe mine) îi gîdilă plăcut.
Spectatorii de F1 sunt la fel ca cititorii blogului tău în sensul că dacă îi întrebi ‘ce pana mea vă place la chestia aia’ deja ai pierdut. E o alegere personală
Ah, și există karting, și trasee, și concursuri de mașini, raliu și tot tacîmul, deci practic poți să spui că te poți juca de-a formula 1
sunt hilari astia cu explicatii de genul „orice putoi intr-o masina de F1 scoate timpi extraordinari ” .Va pot spune ca pilotatul unei masini de F! nu are nimic in comun cu cel al unei masini de strada.Cred ca 95% dintre voi n-ar trece de primul viraj intr-o masina de F1.Talentul pilotului e crucial,masinile sunt create pt profilul pilotului,motorul e setat pt profilul pilotului.
nici mie nu imi place formula 1, pentu mine e plictisitor si repetitiv. Nu mi se pare extraordinar sa inveti 12 circuite si a conduci toata viata pe ele. Fata de formula 1, de fapt fata de toate sporturile cu motor, WRC mi se pare cel mai intersant.este extrem de variat, masinile sunt mai apropiate de realitate si nu il ultimul rand, consider pilotii buni de raliu mult mai completi, mai adaptabili si mai plini de skill decat clonele din f1.