Eu, la 45, sunt la a doua generație care avem mașină proprietate personală. Ăștia sunt la a treia generație de condus pe autostrăzi. Mai avem încă 20 de ani până să ajungem unde erau ei acum 20 de ani.
Da, nu semnalizează toți. Da, sunt șoferi care vin în spatele tău destul de mult/tare, mai ales dacă ești cu mașină mică. Da, mai sunt care dorm pe b2 când ar trebui să fie pe b1 din TREI BENZI, dar overall, îți vine să dai cu basca de asfalt.
Am prins de vreo 2 ori 125km/h, când am accelerat ca să reintru pe b1, în rest, 100-110km/h constant, decent, cu consum 4.4.

Daca te-ai dus cu masina spre Turcia si ai ajuns in Olanda si Belgia vezi ca ai ratat o stanga la un moment dat
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Două recorduri la același comentariu și anume cel de mânuțe verzi, 500 și cel de mânuțe roșii, 240+.
Eh, ai tu ochelari de Romania. Si olandezii sunt dobitoci, mai putini dar mai vizibili prin contrast.
Pe langa Gent, daca dormi pe b2 s-ar putea sa iei amenda.
Eu mergeam cu un coleg, făceam naveta Amsterdam – Haga uneori. Super aglomerat, dar toți șoferii îmblânziți de camerele automate care trimit amenzi acasă. Nu e perfect, da, nicăieri nu e, dar nu simțeam frica față de ceilalți din trafic așa cum simt în România.
Experienta mea cu autostrăzile din Belgia se rezumă la drumul de la Charleroi la Bruxelles, cu autobuzul. Autostrada blocată, pe ambele sensuri, oră de vârf, am înteles că nu a fost ceva rar, ci se intâmplă des la orele de vârf. Am avut senzația că sunt în România, pe DN1.
Inainte de pandemie mergeam des din Olanda spre Belgia si inevitabil treceam pe langa Antwerpen. Urasc orasul ala cu pasiune desi nu l-am vizitat niciodata. Traficul e oribil.
De cateva ori am mers si spre Zaventem, de fiecare data aglomerat.
Antwerpen e frumos de vizitat. E adevarat ca ocolitoarea lui este crima si pedeapsa. Daca prinzi ora de varf deja e pedeapsa. Daca mai e si accident, e si crima.
Fac Olanda – Belgia cam saptamanal, mai nou si la 11 noaptea e trafic acolo ca la balamuc – dar macar e cursiv. La 7-8 dimineata (sau 5-6 seara) mai bine sa nu ai drum pe acolo.
Antwerp e cancer pentru ca inca nu au terminat centura, si belgienii sunt renumiti ca construiesc niste intrari si iesiri de pe autostrada super tampite.
Nu comentez la misto, am stat 2 ani in Belgia, si m-am convins ca trenul plus infrastructura alternativa sunt superbe.
Un exemplu, am avut nevoie sa schimb odata 3 trenuri pe Bruxel – Amsterdam, cu trollere dupa noi, iar schimbarile de tren au fost la liniile aceluiasi peron, care peron era la nivelul vagonului, si legatura a venit mereu in 5 – 10 minute. Deci 20 de pasi ca sa schimbi trenul, pe loc plan.
Pentru promenada am folosit bicicleta. Un exemplu: Am mers Bruxel – Waterloo pe infrastructura dedicata, printr-o padure unde se practica si echitatia. Biciclisti si calareti, loisir, la trap, in weekend. Sublim. Mentionez ca nu sunt impatimit velo, doar e al naibii de eficienta mobilitatea asta. Am folosit bicicleta pliabila, din aia de o tii in apartament, fiindca se fura in draci pe acolo.
Am fost surprins ca colegii belgieni se plangeau de calitatea naspa a serviciului feroviar, si ziceau la unison ca in Olanda e mai bine. Idem pe velo. Am incercat sa le explic ce inseamna serviciul feroviar naspa in estul europei, nu am gasit cuvinte sa transmita realitatea.
Traficul auto urban? Horor, normal. Au astreptat cate 10 ani pentru vreun pasaj, doar ca sa mute dopul 500m mai incolo la urmatoarea intersectie. Pentru cei care nu conduc profesionist, va zic ca exista viata dincolo de masina. Doar niscaiva infrastructura sa fie.
Traficul auto interurban? Intradevar sunt supra-pline autostrazile, rareori pupi 110 + km/h. Uneori se sta.
Ajuta si ca in Belgia limita pe autostrada e de 120 si in NL ai parca zone cu limita 100 in timpul zilei si camere peste tot si oamenii au masini cu motoare mici ca ii taxeaza prea mult altfel. Dar la noi toti sunt pasionati si grabiti cu treaba.
Ajuta si ca Belgia este de 8 ori mai mica decat Romania si automat distantele medii strabatute sunt mult mai mici. Adaugand aici si o infrastructura mai buna, te gandesti ca ai mai multe sanse sa fii calm, sa nu intri in depasiri aiurea daca ai de mers 2-3 ore fata de 6-7 ore cat se intampla de multe ori sa mergi in Romania.
Iti dai seama ce simtin noi astia mai nesuveranisti din diaspora care venim in vacanta de vara in RO si vedem in ce hal conduc romanii.
Ce sa simtim… cu cat mergi spre est, cu atat se conduce mai prost. In Germania se conduce ok, desi exista imbecili si p-acolo. In Austria se conduce un pic mai prost decat in Germania, dar in general, e tot ok. Dar odata ce treci granita Austria-Ungaria, incepe haiducia. Ungurii au inceput sa conduca ca niste bizoni, in timp ce romanii s-au mai civilizat un pic. As putea zice ca in momentul asta, cel mai prost se conduce in Ungaria… se pare ca modul de condus e direct influentat de nivelul de trai si de coruptie.
ce vrei sa spui cu „vedem in ce hal conduc romanii”? e ca si cum ai vrea sa dai o nunata negativa
@Sabotor Se conduce mai prost în Ungaria decât în România? Lol, ești idiotul deceniului.
@Cocco Bello
Ai sarit repede ca rata la muci sa sugi o pula ca probabil ti-era pofta. CE AM SCRIS EU de fapt?
E o opinie. Poate fi contrazisa, desigur; un domn ar fi zis ceva de genul „mie nu mi se pare, uite am fost ieri pana la Budapesta si m-am intersectat cu 40 de bizoni cu masini inmatriculate in Romania” si am fi putut purta o discutie, fiecare argumentandu-si discutia. Insa un taran coclit de la coada vacii evident ca sare ca muscat de cur la modul „bawawawawaw, esti idiot” daca cumva vezi lucrurile diferit fata de el si ai alta opinie. Daca as fi facut o afirmatie absolut categorica sau o afirmatie absolut absurda, atunci ar fi fost de inteles ratoiala ta. Asa insa doar ai sarit ca proasta la pula.
Altfel, de 18 ani am traversat Ungaria de cel putin 3 ori pe an, asa ca pot sa emit o parere relativ avizata. Daca acum 15 ani era roman imbecilul care-ti dadea flashuri pe autostrada, desi in stanga aveai camion si in fata alte masini, de vreo cativa ani imbecilul ala are in majoritatea cazurilor numere unguresti. Si-i vezi din Austria deja, sunt aia care stau pe banda 2 de parca le-a facut-o ma-sa cadou cand i-a fatat, sunt aia care depasesc coloana pe banda de urgenta, sunt fac slalom printre masini, sunt aia care o ard cu 160-170 cand traficul e greu. Acum 15 ani cei care faceau dinastea erau majoritari romani, acum sunt majoritari unguri.
@Sefu la blog, daca esti pe langa Haga si ai timp, dau o bere.
In Belgia era „boierie made in romania” pana in Oct 2018 (?), cand au inceput sa schimbe datele intre tari si au inceput colegii sa primeasca premiile pe adresa din Ro.
Acum pe cele mai folosite tronsoane au camere pentru viteza medie, asa ca punem frumos 127 pe cruise control si mergem frumos. Iar traficul din Belgia e mult mai relaxat fata de Olanda.
In Olanda pe cele mai importante autostrazi au limita de 100 ziua si 130 noaptea (dupa 19h00). Ce e paradoxal pentru mine e ca niciodata nu inteleg cum sa merg. Daca tin 100 pe ceas, ma depasesc toti, la 110 inca sunt mai incet, toti merg cam cu 25 mai mult decat limita. De obicei pun un 10 peste si imi asum riscul si valoarea eventualelor flash-uri.
Plus ca toti stau foarte aproape, nu te lasa sa schimbi benzile, trebui sa iti „iei” cu nesimtire locul cand schimbi banda, asa cum fac si ei. Dau semnalizare si fac si manevra. E un stil care mi se pare pasiv-agresiv, dar am inteles mai tarziu ca pentru ei e normal, ca si in alte aspecte ale interactiunilor; sunt obisnuiti sa isi ia ce considera ei ca li se cuvine, nu au nici o durere la 1m in spate despre ce cred altii.
Ultimul paragraf e valabil si pentru Italia unde toti conduc aparent foarte agresiv si se schimba benzi cu forta si fara semnal dar treaba merge bine si nimeni nu se supara.
M-am oferit eu ultima data cand a venit in Amsterdam si mi-a zis ca stie de unde sa-si ia bere.
Legat de paradoxul de care zici, toate zonele cu camere de viteza medie („Trajectcontrole”) sunt pe waze. Cand iesi din zona respectiva, ziua lumea tinde sa mearga fie cu 100 (limita) fie cu 130 (limita de noapte). Daca esti intre cele doua, e obositor. Alege una
Legat de ultima parte cu „Dau semnalizare si fac si manevra” e din cauza ca toti merg cu aproape aceeasi viteza, si atunci viteza relativa dintre masini e foarte mica, de asta manevrele de schimbat benzile sunt mai putin riscante si nu trebuie sa ai loc de 2 camioane ca sa intri pe alta banda
@C, poate de-aia si cand fac accidente, fac din alea bune cu 3 masini sau mai mult.
Pentru ca ce mai conteaza timpii de reactie, avem viteze egale, putem sa stam lipiti.
Anyway, cred ca best of two worlds se va aplica pentru mine, facem ca ei, dar in felul meu
@C putini merg cu 100 cand e ora de 100. Nu stiu ce se intampla in ultima vreme, dar Olanda a luat-o razna. Oamenii depasesc viteza pe autostrada, merg ca nebunii prin oras. Ffs, am vazut mai multe masini care trec pe rosu in Olanda decat in Romania.
Te alinți, nu mai ai 45
Ne-ai dus la fentă. Clanul Gospodinelor ți-a dejucat planul turcesc, prin urmare ai schimbat direcția, către Benelux.
Întâi le-au numit Țările de jos, apoi au pus prim ministru gay… ce se întâmplă acolo?
Hai ma Vali – in tara ii dai talpa si te incurca toti iar in Belgia mergi la consum.
Macar o amenda ceva.
Yeaah, live a little!
Face ca orice roman care prin tara depaseste in curba pe linie continua, iar pe afara respira din 3 in 3 ca sa nu-l arda la buzunar
@Ion Marius, ca toti romanii, si el se calmeaza cand trece granita.
Tocmai ce am mers de la Bucuresti la Lyon cu masina. De la Belgrad numai pe autostrada. In Serbia si Croatia se merge ca la noi. Nu prea sunt camere, vin unii cu spre 200 din spate, direct cu flash-uri. Semi-prost cu semnalizarea. Slovenia: nici aici nu prea au camere, dar relieful impune un mers o idee mai incet, incepe sa fie mai aglomerat.
Italia: plin de camere de viteza medie, mai ales Venetia-Milano. Din 3-4 benzi, 2 sunt pline de camioane, iar pe margine numai depozite si fabrici (pe zeci-sute de km). Semnalizarea o folosesc doar 5-10%. Rar ai 5% din soferi care conduc foarte tare (daca au Maserati, RS6, golf gti-r etc. ). Autostrazi ok, dar mai ponosite.
Franta: autostrazi foarte bune, cateva camere, dar se merge decent.
Legat de diferenta de ani: In contextul unei discutii despre trenurile de mare viteza pe care japonezii le au din anii 60, cineva comenteaza pe Tiktok: „Nici daca ne astepta, nu ii ajungem. „
Mie traficul sârbesc mi se pare mai nasol decât al nostru. Cel puțin prin Belgrad, se bagă ăia în fața ta, îți taie banda, te forțează din spate, într-o veselie. Și încă nu am apucat să pomenesc de muntenegreni, ăia sunt speciali de-a dreptul. E și relieful țării de așa natură, încât nu prea pot construi șosele suplimentare.
Cu Muntenegru confirm. am facut un trip prin Grecia, Albania, Muntenegru, Serbia si cei mai agresivi erau in MN. Albania e chiar chill, un condus prost dar nu e agresiv. Iar in Serbia pe autostrada ok, iar in oras(Belgrad) ca in traficul de bucale.
Am fost în septembrie în concediu la muntenegreni, undeva pe lângă Budva și am prins jale traficul, că au 1-2 șosele prin zona aia cu 1 bandă pe sens și toată țara+ sârbii sunt pe acolo. La un moment dat, forțase unul intrarea în fața noastră, însă mi-am amintit că am montat niște proiectoare pe Duster, sub faruri și le-am aprins fix când se băgase în față, de l-am orbit puțin, dupaia tot el nervos.
Nici nu am reușit să mergem pe direcția inițială, fiindcă era blocat de poliție.
Drum din Olanda in Romania cu masina anul trecut:
– Olanda, civilizat, limita de viteza 100 majoritar
– Germania: no limit, da-i blana; ah, stai ca se lucreaza, dar macar e bine semnalizat si se merge
– Cehia & Slovacia: organizat, curat, autostrazi bune
– Ungaria: lucrari prost semnalizate, macar au autostrazi; preambul pentru Romania, ca sa-ti intri in mana
– Romania: 5km de autostrada apoi prima la stanga pe DN cu 1 banda / sens; plin de camioane; abandon all hope.
Eu in Cehia am observat un obicei ciudat si, avand in vedere ca mi s-a intamplat de vreo 10 ori cat am traversat Cehia care nu-i chiar mare, cred ca denota un comportament, nu o exceptie:
Merg pe banda 1, in spatele meu e o alta masina la o distanta lejera. Mergem relaxat de vreo cateva minute bune la aceeasi distanta.
Ne apropiem de un camion. Pentru ca avem viteza mai mare decat a camionului, incercam sa depasim.
In momentul in care incerc sa ma bag pe banda a doua, masina care era in spatele meu de minute bune s-a decis sa depaseasca mai intai si acum e pe banda 2 in stanga mea. Eu sunt nevoit sa reduc viteza pana la cea a camionului, sau pana am loc sa intru pe banda 2.
@C se intampla mereu si in Romania doar ca ala din spate rmane de multe ori pe B2 si simte ca ii tai calea
Merg cu ACC cu 130 depasesc un TIR si ma dau pe B1. Din spate vine unul care depaseste si el si ramane pe B2 in spate dar tot cu vreo 130. Se apropie masina mai lenta pe B1 si el vede asta si incepe sa accelereze dar nu mult ci pana la ~132. Eu vreau sa pastrez viteza, semnalizez si ma pun pe B2 atunci el accelereaza mai tare si da falshuri suparat
Dupa ce termin depasirea ma repliez pe B1 el ramane in spate pe B2 tot cu aceeasi viteza sau 1-2 km mai mult ca mine si tot asa.
@C daca te vad cu numere straine ii apuca nationalismul, nu vine un strain sa le ia lor fata.
@1nu: „nu vine un strain sa le ia lor fata”
Dar eram deja in fata lui, mergeam unul dupa altul de cateva minute bune
@ev21: „atunci el accelereaza mai tare si da falshuri suparat”
Am observat si eu comportamentul asta, cred ca e un fel de re-conectare, dupa ce a stat cu ACC relaxat isi re-aduce atentia spre condus si simte ca il deranjezi
@Vali
„in rest, 100-110km/h”
Si cand faci Brasov-Bucuresti de ce ii dai blana ?
Engagement, ragebait …
pentru că nu vreau să fac 5 ore pe un drum de 170km.
pentru că vreau să scap de ratați care circulă cu 90 pe b3.
pentru că vreau să depășesc tiruri care dorm.
mai am.
Unu din motivele pt care in tari civilizate prind bine electricele, iar la noi prima grija e cati km faci cu ea daca mergi cu 160 km/h sau mai mult.
Si condusul pe autostrazi cu 3 benzi e muult mai relaxant. Nu stiu de ce la noi inca se construiesc doar cu 2 si non stop fie dai de un tir lent, fie esti presat de un dement pentru care limita de viteza e inteleasa ca limita minima.
Daca mergeai noaptea in Belgia vedeai si autostrazi iluminate…nu te mai intorceai acasa.Sincer…te obisnuiesti si cu viteze de 120,100,exista cruise control adaptiv,masini ce doar tii mana pe volan si privirea inainte.Pentru dacii frustrati si bolnavi psihic sunt chestii incompatibile,ei se grabesc ,au urgente,sute de cai si trebuie sa ajunga primii.
Olanda,Belgia…s-au troglodit rau in ultimii 15 ani din cauza emigrantilor de joasa calitate si educatie,sunt si acolo multi berbeci in trafic.insa mai exista camere,politie…ceea ce in Romania nu se vrea si nu se poate
Si daca mergea prin BRX de la nord sud prin oras vedea circuitul de tunele prin care traversezi aproape toata capitala.
Oftopic, „Inalta” curte adica madam Savonea ii da Bolojanului o perversa de pe Ocna https://ziare.com/covid/iccj-decizie-despagubiri-efecte-adverse-1973834
În curând vom uita de subiectul ăsta. Da, este bine că se poate discuta în instanță. Dar să faci dovada legăturii dintre efect şi o probabilă cauză, ar trebui ca persoana/persoanele interesate sa angajeze un institut de cercetări medicale. Până la proba ştìințifică adecvată mai va.
De vechimea parcului auto n-ai zis nimic? Cel putin in zona aia bogata Amsterdam – Haga – Rotterdam – Utrecht.
In Olanda mi se pare ca sunt noute masinile, asta inseamna si adaptive cruise control la multe dintre ele.
Si la ce sa te mai enervezi sa tii acceleratia din glezna cand, intre timp, poti sa fii atent si la podcast/audio book, nu doar la cine mai sare din b1 in b2 sau ce flash-uri mai primesti.
Prin Londra, nu țin minte să fi văzut vreo mașină mai veche de câțiva ani, cel puțin prin City of London. Bine, au și taxe de congestie și poluare, care te îndoaie și dacă mai și intri fără să achiți, te înregistrează camerele automat. Acolo, o gioarsă de la noi ar stârni revoltă.
Vechimea medie este de cca. 12 ani si la ei. Cam la fel cu media EU.
Au trecut vremurile alea, am observat peste tot în vest o învechire accelerată a parcului auto. Nu exagerez când zic că uneori am senzația că avem în România mașini mai noi.
Așa se explică presiunea pe prețuri la mașinile SH, dacă ei middle-class-ul din vest nu mai cumpără masiv mașini noi ca pe vremuri, nu mai ai de unde ‘aduce’ așa multe mașini noi sh încoace spre noi.
Noi avem multe masini high-end si ies in evidenta si pare ca sunt noi desi multe sunt mai vechi de 5 ani, vezi de ex ca pana si Arhi avea un GLE ca un mare #barosan. Neamtul se uita cu invidie la el dintr-un Audi A3 nou care costa de doua ori mai mult.
Majoritatea masinilor „scumpe” pe care le vezi pe strada sunt „noi” din 2019-2021.
In afara vezi mai multe modele mid-range dar nodele noi, a explicat cineva intr-un comentariu de ce e avantajos pentru vestici sa-si ia masini noi in leasing.
1. Taxi Charleroi – Bruxelles, că sunt toate la fel, un fel de VW Caddy cu 5 locuri, ne-a dus Mohammad cu 170 km/h după ce l-a gâdilat la orgoliu colegul meu care stătea cu el în față, iar asta după amiaza la oră de vârf, n-am crezut sincer că ajungem cu bine în oraș;
2. Uber Bruxelles – Charleroi, tot cu un fel de Mohammad, dar la 5 dimineața, a mers fix cu 100-110 km/h, eram singuri pe șosea;
3. După mai multe experiențe cu taxiurile pe autostrada blocată pe segmentele BXL Centru – Zaventem și invers, am renunțat la această ”aroganță” de bogați care totuși îmi dă senzații tari că nu ajung la timp în aeroport și … iau trenul.
Olandezii merg potoliți pe autostradă pentru că (1) cei mai zgârciți europeni (2) cel mai scump carburant din UE (3) cele mai mari costuri pe persoană fizică să ai mașină personală: impozit, asigurări, taxe (4) din nou, cei mai chibzuiți europeni … DECI dacă vezi un olandez ninja la volan, ăla ori e bombardier local, ori nu e olandez.
Stai să vezi acum vreo 8 ani când eram în practică cu facultatea la Agigea, la întoarcere spre gară, am comandat niște taxi-uri și era un nene cu un Daewoo Cielo versiunea Executiv sau cum s-o numi. Efectiv 5 persoane în mașină cu tot cu șofer+bagaje și gonea constant cu 100 și ceva.
Când sunt 3 benzi, am observat că tirurile circulă clar pe banda 1 iar ăia mici pe banda 2. E chiar obositor să tot faci stânga -dreapta din minut în minut că să mergi pe banda 2. Schumaherii nu se supără că au banda 3 doar a lor. Evident, dacă ai electrică și mergi cu 90, atunci stai cu camioanele.
Opinie personală, locuiesc foarte aproape de granița dintre Belgia, Olanda și Germania:
1. Belgia:
Autostrada: singura autostradă complet iluminată noaptea, e ceva unic, când intrii din Belgia în Germania noaptea zici că se face din zi noapte, probabil au curent mokka de la centralele alea nucleare la care fac spune nemții
Șoferii: cei mai proști șoferi, un fel de români, aici în zona asta de DE este și o vorbă dacă vezi numere roșii închis să te ferești
2.Olanda
-Autostrada: de zgârciți, benzile foarte înguste, se poate activa dezactiva banda de urgență ca banda de mers, se merge cu 100 ziua și e destul de stresant că stau toți foarte aproape
-Soferii: sunt destul de agresivi pe autostrada lor, iar când ies din Olanda cam uită de orice regulă
3.Germania:
-Autostrada: când e liber poți merge cu cât te ține mașina, când e Stau se blochează tot chiar dacă sunt 3-4 benzi, dar au zeci de mii de kilometri de autostradă și nu trebuie să plătești nimic ceea ce e mare lucru
-Soferii: nu prea ai ce categorii să faci, sunt mult prea multe tipuri, probabil ce mă enervează cel mai mult sunt cei care atunci când e fermoar la terminarea unei benzi se duc exact la capăt și încearcă să se bage deși ar putea să se integreze în flowul mașinilor mai devreme fără ca tot traficul să se oprească pentru ei.
nu de zgarciti sunt inguste, motivul e calmarea traficului, omul vede ca nu prea are loc si reduce viteza. la fel cu sicanele aparute din senin pe un drum drept, treceri pietoni inaltate, speed bumps etc. cate or mai fi.
In UK e la ordinea zilei mersul pe alte benzi cand b1 e liber, sa mergi fara lumini aprinse, mai ales noaptea, cand ei confundă dlr cu faza scurta, sunt o grămadă care noaptea faza lungă nu se stinge niciodată, de 2 ori mai mulți care merg cu stopurile de ceață aprinse, dar, dar meltenismul e aproape inexistent, iar dacă mai sunt câțiva, cel mai probabil sa fie conaționali de-ai noștri
@zoso – nu poze, nu video pe YT, nimic… pai ce facem bre aici?
Poate a fost cu mașină închiriată, că de la Brașov până la belgieni și olandezi ai de mers vreo 3 zile.
o să vină și un review mic la un pejo 208.
Eu am o vorba: nu conteaza ce conduci, cu ce te deplasezi atata timp cat ai un GoPro la tine.
‘venitul in spatele tau destul de mult’ e ‘flashul’ de la noi.
O mai fac si eu din cand in cand, e destul de fun.
Adevarat si nu prea chestia cu generatiile. Chiar si stilul de condus pe autostrada difera intre tari, chiar daca multe din ele sunt „la a treia generatie de condus pe autostrada”. Conteaza sa te adaptezi la specificul local, chiar daca unele lucruri ti se par ciudate.