Ne uităm la clipul ăsta și putem râde. Asta e prima reacție și este normală.
Dar dacă mai stăm un pic, cam 3600 secunde, ne întrebăm de ce tinerii aceia nu pot face 6×6. Că este simplu. Poate îl întrebăm pe domnul ministru David ce crede. Sau poate pe profesorii de matematică din România.
În timp ce ei se vor bâlbâi, răspunsul vi-l dau eu. Copiii ăia nu știu chestii din astea simple pentru că nu le-au exersat. Au avut prea multă materie pe cap ca să mai aibă timp să exerseze matematica în lumea reală. Atât de simpl este.
Iar răspunsul la problemă este programă simplificată. Dar profesorii nu vor să audă de așa ceva, ei au ore de făcut, chestii de predat, nu îi interesează pe ei ce reține elevul sau dacă poate folosi în lumea reală ce învață. Aia nu e treaba lor, e treaba altora, nu stim exact cui.

Aici e vorba de cultura generala nu de matematica. Daca studiau cioaca ai cu pervesa ca pe Târgu Ocna știau.
https://youtu.be/2mOcxcH86JI?si=3XglzNVNKslzancz
0:55
Sa vezi inca peste 10 ani ce o sa fie. Profesori buni sunt din ce in ce mai putini, tictocul e prezent pe telefoane, chiar incepand de la scoala gimnaziala.
Clipul ala e oricum facut pentru likeuri si comentarii ca sunt sigur ca gasesti si elevi care pot sa raspunda corect.
Daca 6×6 e o chestiune de cultura generala, problema nu e doar ca sistemul de educatie din Romania e absolut praf si pulbere, dar iata e praf si publere de cateva generatii.
ce mizerie…
Ma, da, e lumea lu’ gaita 30 de ani mai tarziu. Daaaaar, n-ar trebui sa gasesti tineri care nu par a fi ciobani/ajutor la stana care sa nu stie cat e 6×6.
Nu a formulat întrebarea corect. Trebuia să întrebe cât ai putea câștiga dacă bagi 60 lei pe o cotă de 60. Se vede că întrebarea e tendențioasă, cine mai folosește secundele în ziua de azi?
Cam asa https://youtu.be/YePRy8KWC4A?t=91
E și asta intrebare capcană, cu super bonus sau fără?
Hâtz’ Johnule…
macar copiii aia nu aveau blugi rupti
Am ras de m-am prapadit.
Sa accepte faptul ca sistemul de invatamant actual e un cacat ordinar as insemna sa fie sinceri cu ei si apoi cu poporul, de la ministru la ultimul profesor.
Si apoi sa puna umarul la treaba?
Yeah, visam. La cat ego au si chef de munca… prefer sa privatizam invatamantul pentru ca mi-am dat seama ca daca pui omul sa plateasca din buzunarul lui procesul educational al plodului il „fortezi” sa aiba si ceva de spus cand profesorul e un dobitoc sau directorul scolii e un pampalu pus de partid. Asa nu simte nimeni „costul” pe care il plateste fiecare pentru educatie.
Asta e unul din cele mai dureroase articole pe care le-am citit de 20 de ani pe blogul tau! In ultimii 10 ani m-am tot gandit cum ar fi fost viata mea daca as fi inteles mai bine matematica, fizica si chimia. O fi vina mea, ca n-am avut curajul sa le spun ca nu intelegeam, o fi fost vina profesorilor? A parintilor mei care erau stresati de viata? Cate milioane de copii si-au pierdut potentialul?
Sunt in cam aceeași tabără, am fost bâtă la matematică. Apoi am avut nevoie să învăț ceva probabilistică și am luat din urmă tot ce nu știam – am reușit să învăț și am fost foarte fericit să văd că nu sunt total pierdut.
Am uitat între timp cam tot ce învățasem.
Chimie si fizica nu pricepe nimeni, stati calmi.
ma scuzati ca intervin.
tabla inmultirii se invata in clasa a II a
majoritatea dintre noi am invatat o ca pe o poezie de multe ori cu ritm si intonatie neintelegand de ce 6×6 fac „30”
sa nu stii la 14-16 ani cat fac 6×6 este un esec atat al sistemului de invatamat cat si al societatii dar si a individului in sine
nu putem da vina mai mereu pe educatie si atat pentru lucruri care efectiv ar trebui sa fie elementare
nu de alta dar vorba cuiva pe aici: daca bag 6 bilete la pariuri a 6 lei biletul, cat mama ma sii trebuie sa platesc, devine o chestiune ce mai tine si de tine nu numai de scoala neaparat
@AA
Tabla înmulțirii era tipărită pe un dos de caiet acum vreo 50+ de ani, iar astea le-am învățat într-o joacă cu bunicul (inclusiv cititul) înainte să merg la școală…
„cum ar fi fost viata mea daca as fi inteles mai bine matematica, fizica si chimia.” – ar fi fost la fel. Cei care au înțeles mai bine matematica și le-a ajutat în carieră, adică s-au profesionalizat datorită științelor reale, au făcut-o tot în sistemul românesc de învățământ. Cumva, pentru ei a fost suficient, iar pentru tine nu. Într-un alt sistem de învățământ (mai perdormant), tot ei ar fi înțeles mai bine. Deci n-ai pierdut nimic, nu ai ce și de ce regreta.
Iar dacă duci lipsa științelor reale în viața de zi cu zi, și nu-i vorba de carieră, poți studia oricând cum funcționează frigiderul sau AC-ul, cum funcționează motorul cu reacție și de ce plutesc avioanele etc.
Și în acest caz, nimic nu este pierdut, nu ai ce să regreți.
@marinelu, si dupa ce le-ai invatat pe de rost ai putut sa faci 12*2? ca daca nu te incadrezi fix in exemplu lui alexandru.
@semeketh ca și Marinel tot cu bunicul(țăran cu 4 clase, dar rupea pe aritmetică) am învățat tabla înmulțirii(verificam cu un joc care afișa rezultatul la intersecția dintre linie și coloană), plus pătratele perfecte până la 256
@s
Nu „pe de rost”, ci logic, că bunicul ne spunea si probleme/glume de logică. Dovada e că nu am ajuns IT-ist ci electrician…
@DanielCapDePurcel
Cei care au invatat mate sau fizica zici ca au facut-o in cadrul sistemului de invatamant? Si ca cei care nu au invatat-o, e vina lor ca nu ii duce capul?
Si aia ca mine, care au avut un prof de fizica care toti cei 4 ani de liceu a venit baut la ore, asta cand a venit, unde ne incadram? Daca zic ca eu nu stiu fizica (si drumul spre orice fel de politehnica mi s-a inchis inainte sa inceapa) DIN CAUZA sistemului de invatamant, zic bine?
Da, am fost prost ca nu am invatat singur fizica in liceu, chiar daca proful nu era in stare sa ne explice nimic. Dar la 16 ani toti suntem la fel de prosti
sunt a draq de curios cum naiba invatati voi logic ceva ce-i gandit sa fie memorat in proportie de 80%.
@florin, nu înseamnă că nu îi duce capul. Doar că nu i-au atras materiile astea, le-a plăcut altceva. Există genii cărora nu le-au plăcut chimia, fizica, matematica; n-are legătură cu dusul capului. Nietzsche știa matematică?
Cu toții am avut profesori care veneau beți la ore, ăsta a fost sistemul. Dar avem și manuale, culegeri de probleme, părinți cărora să ne plângem, directori cărora să se plângă părinții, inspectori cărora să se plângă toată lumea – nu prea ține argumentul „vai, ce fizician ar fi ieșit din mine dacă nu venea un bou beat la ore”
@DanielCapdePurcel: ne spui ca ai fost crescut in puf de parinti fara zici asta.
@Semeketh, înmulțirea = adunare repetată.
Cineva, posibil învățătoarea, mi-a furnizat această informație acum 35+ ani când toceam tabla înmulțirii.
Da, am tocit-o, am învățat-o pe de rost. Dar ocazional când am câte un lapsus (cumva, la înmulțirea cu 7 dau rateuri), mă întorc la rezultatul de care sunt sigură și apoi adun.
De exemplu, 6×7 mă bagă în ceață, 5×7=35+7=42.
Sau 6×6 poate fi și 3×6+ 3×6.
În același stil (prin adunare sau scădere) rezolv unele înmulțiri de numere din 2-3 cifre.
eu am avut in liceu un prof de fizica pasionat de obiect, din pacate prea pasionat pentru mine, asa ca invatam dupa manual. cand se dadeau teze cu subiecte unice pentru toate liceele de profil, luam cea mai mare nota din clasa, in rest ma taram cum puteam.
in legatura cu aplicabilitatea, observ oameni care au luat examene la stiinte care nu inteleg aplicabilitatea in viata de zi cu zi, care sunt si ce efecte pot produce substantele bazice si cele acide din gospodarie sau ca o fereastra deschisa in pozitie oscilobatanta pe un perete expus vara razelor solare nu va reduce temperatura camerei.
@Alexandru
6×6 e poarta-n casa, ma.
Ce mi se pare mie mai ingrijorator e faptul ca sar direct, din start, fara o pauza de gandire, sa raspunda cu o prostie. Pare ca nimeni nu le-a zis in viata lor cum imi zicea mie taica-meu: ba, inainte sa zici o prostie, gandeste-te doua secunde daca-i bine ce zici sau ce faci. Probabil pentru ca parintii ii lasa sa creasca precum buruienile, educati de mall si de anturaj. Pentru ca acesti viitori platitori ai pensiilor noastre au drepturi. Eu aveam dreptul sa aduc biciul agatat in cui ca sa-mi primesc pedeapsa pentru prostiile facute. Si nu ma pleznea cu el, dar drumul pana la cuiul cu biciul si inapoi cu el la tata ma invatau minte. Si nu aveam unde sa sun sa-l reclam. Nu ca as fi facut asta, nu cred ca-i mai bine institutionalizat decat acasa. Iar pe partea cu matematica si scoala in general…peste 10 ani, cel care va sti sa scrie corect in limba romana, va sti adunarea, scaderea, inmultirea si impartirea si va sti sa caute corect informatia de care are nevoie va fi deasupra a 80% din cei de varsta lui.
Gresit: cei care nu au cunoștințele necesare (adunare, împărțire, scriere, citire) deja lucrează la stat și vor face totul ca și copiii lor să îi urmeze, tot fără înmulțire, împărțire etc.
Ba nene vezi ca la varsta ta inca esti traumatizat de tac-tu, prefer oricand un copil din generatia noua decat traumatizati ca tine. A , stai.. stai soc.. noii copii sunt crescuti chiar de voi generatia de soc traumatizati de biciul lu tacsu. Ciudat nu?
Nae, daca se adevereste ce zici tu, dracu mai urca in avioane sa zboare, eu nu!
Aveam un coleg de muncă mai în vîrstă (cînd eram eu tînăr) și zicea „mă, chiar și atunci cînd spui o prostie, spune-o hotărît și cu voce tare că nu toți sînt așa deștepți ca să-și dea seama, față de atunci cînd o spui încet și nehotărît”.
Nici barbut sau table nu se mai joaca ca pe vremuri. La câtă bătaie îți puteai lua in 36 de secunde daca o ardeai aiurea si umblai cu zaruri fermecate, nu ierea nici unul care sa nu știe cât face. Cea mai aplicată matematica! Acuma cu păcănele pe telefon si Labubu…m-aș mira sa știe sa citească ceasul analog. #coincidentanucred
Cipriane, aia cu ceasul analog e fumata, cel putin la engleji sau dracu stie, prin vest..le-au inlocuit la unii ca erau stresati ca nu stiu aia sa spuna cat e ora si cate minute mai au din examen…o fi si la noi asa?
astia nu stiu 6*6 din cauza ca nu-i duce capu, exersezi asta in clasa 1 (parca atunci se face inmultirea). si atunci ai doar 2 sau 3 materii. n-are nici o treaba cu programa. pur si simplu au deficienta de creier.
deficienta sau deficit?
Pai fata aia a zis ca si-a pus capu’ la contribuție, zici ca a mintit?
Faza e ca inveti in clasa 1 cat face 6 x 6 si apoi folosesti mereu iPhoneul Pro Max ca sa calculezi bacsisul la cafenea sau ca Zbir care a calculat 20% din 100.000 pe telefon.
@daddy, e nevoie sa pun definitii?
nu tii la glume?
@daddy, in scris nu detectezi mereu tonul
oricum gluma nu era la adresa ta ci a subiectilor.
daddy, si.
dupa ce ca au lipsa, ala cat il au e si defect.
Atat: https://m.youtube.com/watch?v=pH0LAzybUzU
nu cred ca programa in sine e problema, e mai degraba metoda de predare si competenta profesorilor. iar faptul ca aia sunt nauci si nu stiu raspunsul la o intrebare simpla nu e asa relevant, sunt oameni foarte ok care pusi in fata unui microfon isi dau ecran albastru plus ca la varsta aia se activeaza un skill special de retard spontan.
altfel, ideea de a simplifica programa asa de mult nu e o idee buna, pana la urma creierele alea trebuie antrenate, puse sa munceasca, nu cred ca e util sa iesi din scoala doar cu instructiuni de baza de tip inspira-expira, voteaza psd si romania e singura tara cu toate formele de relief.
Imi pare rau la domnu ministru da problema cu educatia vine din totdeauna in tarisoara asta. Mii de reforme care n-au adus nici un plus. Profesori care au vrut si au putut face meditatii. Unii si-au luat 7-8 case in Sighiu. Programa adaptata la zilele noastre,nu. Cu toate astea exportam de 35 de ani materie cenusie. Spre ex in zona Bavaria,cica suntem cei mai numeroai expati. Multi deja cetateni germani.
Scoala si societatea ne-au invatat sa traim asa ca niste hiene. N-ai scoala vietii si putina scoala,esti aproape mancat. Daca ai mancat caiete aia e. Nu tre sa stii toate capitalele din europa. Ce dreq,wizz te duce si te aduce.
Nu va speriati,acu 30 de ani,cand eram intr-a 8-a,un coleg de-al meu cu parinti profesori dirextori de scoli,pian in casa si in principiu o familie cu aere de intelectuali…odrasla nu a stiut sa arate Romania pe harta Europei. Pe care o si cam vizitase pe toata. Majoritatea merseseram cel mai departe la Constanta si visam la Grecia. Asa ca,e ok. Fiecare imvata ce,cat,cum poate ai vrea.
„Unii si-au luat 7-8 case in Sighiu” prima casa a fost obtinuta in baza unor acte false (asa a stabilit instanta, ca d-na Carmen nu a facut puscarie nu ma intreba ca nu pot explica de ce). Celelalte 5 case au fost luate in baza unei spagii mascate zic eu, pentru ca chiria incasata pe prima casa a fost la un pret muult mai mare decat piata, ca na inchiriai de la primar.
„Au avut prea multă materie pe cap ca să mai aibă timp să exerseze matematica în lumea reală”
– nu, nu e legat de materie. E legat de parinti care nu ii pun in situatia de a face ei chestii. Parintii merg la cumparaturi si copiii doar se uita si n-au voie sa nimic. Nu trimit copiii la cumparaturi, nicaieri singuri pana nu ajung la final de gimnaziu. Sunt crescuti in bula lor in care au noroc daca isi ung singuri cu unt o felie de paine.
Daca vorbesti de matematica aplicata, aplicatia nu e la scoala. Aplicatia e in lumea reala si daca nu esti pus in situatia de a folosi practic si repetat chestiile de la scoala, nu le vei cunoaste cu adevarat.
Poti sa faci integrale de 5 ori pe saptamana, nu-i nimic.
Daca pe drum inapoi acasa de la scoala, trebuie sa faci cumparaturi macar de 2 ori pe saptamana cu cash, vezi imediat ce matematica de baza inveti. A, da, dar parintii isi duc copiii cu masina dus/intors mereu.
Atat de simplu e.
Fata aia contrazice exact ce spui tu. A stiut ca sunt 60 de secunde intr-un minut, a stiut ca sunt 60 de minute intr-o ora, a stiut ca trebuie sa le inmulteasca, a stiut sa reducă cu 10×10, dar a dat chix la operatia de baza 6×6.
Sa nu stii cat fac 6×6 la 14 ani sau cat are aia sunt fie emoții, fie prostie din care nicio scoala din lume nu te poate scoate.
Nu sunt de acord cu ce spui.
Nu poate fi proasta si putin probabil sa fie emotie (sa zicem ca ar fi o oaresce scuza, totusi). Tocmai fiindca a stiut sa faca niste legaturi logice si a reusit sa-si faca in cap un parcurs a ce trebuie facut sa ajunga la rezultat dar a esuat lamentabil la ceva ce trebuie retinut.
Tabla inmultirii nu o stii logic, nu trebuie calculata din cap, trebuie sa stii rezultatul pur si simplu din memorie. Trebuie practicata ani de zile pana i se intipareste elevului in cap. Daca e corect predata ramane macar partial sub o forma sau alta cu tine toata viata apoi.
Asta nu e o prostie din care scoala nu te scoate, din contra..
de acord cu ideea de programă simplificată, insa strict legat de clip eu cred ca sunt doar prosti
Cam asa. Pare imposibil de crezut ca aia de mai sus nu pot raspunde la intrebarea aia pentru ca si-au batut capul prea mult cu integralele si derivatele.
Pot sa raspund din experienta mea: aia nu pot raspunde la intrebare pentru ca nu si-au batut capul cu absolut nimic. Problema cu sistemul actual de invatamant nu e ca invata copiii de cad lati tot felul de prostii. Asta poate e problema unei mici minoritati, ma refer la copiii clasei medii-plus din urbanul mare. Problema e ca ajung unii sa termine liceul nestiind aproape nimic. Nici sa adune doua fractii, nici care e aria cercului, nici care e rolul rinichiului in corpul uman. Si trec an de an, de la clasa I-a pana in clasa a XII-a, fara nicio problema. Bac-ul e momentul adevarului pentru sistem, oricand s-ar simplifica subiectele, de la an la an. Nu il mai poti face sa ia bac-ul pe unul pentru care educatia s-a oprit undeva la 10-11 ani.
Mai mult, cred ca amestecam lucrurile. Chestia de matematica aplicata, adica ceea ce e sectiunea „stiinte” in testele PISA clasice, e o treaba pe care trebuie sa o faci undeva intre 10 si 16 ani.
Integralele se fac in ultimul an de liceu, la 18 ani. Si e absurd sa le elimini, cel putin pentru aia care vor sa faca studii superioare in domeniul STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Adica minim 15-20% dintre elevi trebuie sa treaca si prin „chinurile” astea. Sunt inginerii niste tristi, dar viata fara ei e si mai trista, o arata orice statistica economica din lumea asta.
Mai e un aspect legat de clip : clipul ne arata răspunsuri hazlii ca sa ne simtim bine si sa ne distreze.
Adica..daca Arthur de la Ceptura nu era un cretin, ne mai uitam? Daca la Insula Iubirii concurentii erau oameni banali, mai obtinea audiența asta ?
Sa fim conștienți că ce vedem este selecționat cu penseta pentru a ne distra. Clipurile de pe bicicleta pe care le pune patronul sunt MOMENTE din trafic. Dacă te uiți la cîteva filme porno, am putea concluziona rapid că livratorii de pizza sunt supți constant.
Dacă toată viața ar fi ca in clipurile de pe net, societatea nu ar putea să funcționeze, Mega Imajurile ar da faliment, mecanicii ar monta toba invers, aeronavele ar zbura cu burta în sus, etc .
Legat de trilema existențială ‘cine e de vină că ‘… probabil o combinație de genetica, factori de mediu(educație, părinți) , noroc și…asta e .
Există o obsesie (naturală) de a căuta un singur factor care odată schimbat : BUM,totul se schimba la 180 de grade . Cred ca rar se intampla asta.
Daca perversu de pe targu ocna stie cat face 60 x 60 si copii astia nu stiu. Nu stiu ce sa zic, eu ca profesor mi-as da demisia sa stiu ca am o clasa ca cei din clip. Inseamna ca ai fost total inutil si ca esti pe undeva la nivel cu ficusul.
Perversul probabil stie si cum se scrie corect „copiii”.
Da, nu mi-am dat seama ca i-am articulat pe copii
Dar tu esti profesor asa ca stii mai bine cum e cu „articulatul” ca mine.
Cea mai paguboasa logica e asta cu folositul „in lumea reala”. Da, folosesti in lumea reala ORICE inveti la scoala. De la integrale la geometrie in spatiu, biologie sau geografie sau literatura. Cum folosesti? Prin faptul ca toate notiunile alea exersate la scoala si invatate ITI DEZVOLTA CREIERUL, astfel ca vei fi capabil si in viata reala sa intelegi lucrurile care ti se intampla.
Mergand inainte cu obsesia asta de a invata in scoala strict lucruri care sa te ajute clar in viata reala, vom avea plin de retardati la finalul scolii. Nu stiu de ce e asa de greu de inteles.
Un elev in scoala pana termina liceul nu are altceva de facut decat SA INVETE tot ce trebuie sa invete la scoala, toate materiile etc. Aia e treaba lui, nu e treaba lui sa faca afaceri, sa faca politica sau alte aberatii. Brusc acum e totul prea mult pentru „saracii copii”, brusc nu mai pot bietii de ei sa faca fata la atata materie. Dar ce au de facut altceva? Sa o arda pe telefon sau tableta pe tiktok? Scoala primara si liceul e perioada din viata in care trebuie sa isi dezvolte si sa isi exerseze creierul, logica si asa mai departe. Ca o face prin integrale, geometrie, biologie, istorie, geografie, ca trebuie sa invete pe de rost poezii…DA, TOATE ASTEA IL AJUTA IN VIATA. Evident ca nu direct, dar avand un creier antrenat pe care sa il foloseasca apoi. Daca insistam sa ne tinem copiii la nivel de cat e 6×6 sau 2+2 … atunci asa vor ramane toata viata si ne vom intreba de ce sunt batuti in cap si incapabili sa faca ceva mai tarziu.
@cetateanu ai facut facultate tehnica asa-i? ca daca faceai jurnalism aveai alta parere. Ce imi trebuie matematica? sau economie? sau fizica? Apoi vezi jurnalistii romani ce articole scriu si cum le scriu. Nu cred ca e intamplator ca unii dintre cei mai cunoscuti jurnalisti romani, buni, rai cum sunt ei, au background tehnic.
Vad ca la comentariu precedent ma umpleti de manute rosii, dar hai sa zicem adevarul: Gen X a crescut cei mai prosti copii ever: IPAD KIDS. Este vina voastra si atat, nu mai dati vina pe societate sau scoala!
Faci parte din GenX? Sau din copiii crescuti de ei?
Mă enervează asta cu gen X. Înainte generațiile aveau nume. Boomeri, silent, lost, greatest, la un moment dat s-au terminat numele, au trecut la litere. Și le-au luat și de la coadă, X, Y, Z, gata alfabetul. Am înțeles ca generația de după Z se numește Alfa. De ce nu Phi sau Psi? Lor de ce le-au dat un alfabet întreg?
Este vina societății
Anu 1 la politehnica. Il scoate pe unu la tabla si ii zice: integrala. Ala se uita pe sala si rade. Eu l-am injurat,ca am intrat la taxa,dupa 4 ani de mate-info intensiv,in care cine lua 8,a ajuns profesor univeraitar. S-a intrat pe dosare,media care conta era info/fizica. Omu meu care nu stia integrala,era venit de la ceva liceu cu profil de geogra si a avut 10 pe linie. Cine ne-a parasit dupa primu an? Am platit 1000 de euro atunci? Am platit da!
Ba,nu fiti absurzi! Noi ne-am facut cultura generala la robimgo,vrei sa fii miliardar,stii si castigi si discovery. Copiii de astazi,sunt expusi la niste mizerii.
Scolile,profesorii din pacate n-au nici un interes real sa ii educe. Sincer! Cand la sedinta iti spun „ne pare rau,noi nu,bla bla ….” asa ca cei sapte ani de acasa plua inca vreo 7-8 de educatie de acasa e ceea ce conteaza. In rest,povesti. Reforme my ass.
La intanlirea de 20 de ani de la liceu,a zis unu din cei mai muistyi profesori ce i am avut,ca i-a infrant sistemul. I-am si zis,Bossule,tu esti parte din sistem.
În Ro dacă știi 4×4 este suficient.
Doar 4×4 2.0 benzina si automata este suficient
tdi și manuală, automata face parte din noul trend…
problema este ca timpul alocat a scazut drastic in raport cu programa. saptamana de lucru s-a redus de la 6 la 5 zile, au aparut si vreo 10 sarbatori legale in plus, s-au introdus zile alocate altor activitati, in timp ce vacantele au pastrat aproximativ aceeasi durata. nu m-ar mira ca dintr-un calcul exact sa rezulte ca romania se afla pe ultimul loc ca numar de zile afectat programei scolare. in consecinta, durata efectiva afectata programei fiind foarte scurta, se merge pe repede inainte si elevii nu au timpul necesar pentru fixarea cunostintelor predate.
solutia logica a acestei probleme ar fi cresterea numarului de zile afectat programei prin reducerea duratei vacantelor la nivelul practicat in tarile cu un invatamant civilizat, pana la echivalarea zilelor nelucratoare nou aparute.
se pare ca va meritati soarta.
Dar si scoala s-a marit cu un an. Io am inceput la 6 ani si am terminat la 18. Azi se incepe la 6 si se termina la 19.
marirea aia este din pix.
Ministrul David fix asta tot spune: că ce se predă în școală trebuie să aibă aplicație în viața de zi cu zi. Dar o zice cam academic și prostimea nu înțelege. Iar cadrele didactice nu o vor, că atunci ei ce mai fac?!
Noi l-am învățat pe al nostru ecuația de gradul întâi, așa cum am învățat-o și o aplicăm în viața de zi cu zi. A înțeles-o rapid.
La școală zbang!, se predă cu altă metodă. Și e obligatoriu să o folosească. Una complicată, inutilă.
În gimnaziu la mate fiecare oră e cu lecție nouă. Exercițiu?! La meditații fraiere.
Unul din autorii de manuale de mate, mare vedetă prin meserie, își umple zilnic sufrageria cu copii. 10 în jurul mesei. Meditații. Fără chestii etice de genul: ”nu luăm la meditații copii de la propria clasă”. Vezi-ți domnule de treabă! Și dacă nu mergi, te lasă corigent.
dar ce bronzati sunt copiii astia alesi sa raspunda „random”
Erau livratorii veniti sa ia comenzile de la Puii Mei
decy injineru’ din je: urasc sa fiu cel care vin cu chestii dastea aplicate, dar chiar intrebarea pusa de dummy ala se poate rezolva cu o banala integrala (aka integrala_de_la_0_la_60_dx :))))
I’ll see myself out
Pai aia e 60, nu 3600.
x^2/2=1800 :))
60_dx.
Sau dubla integrala [0,60]x[0,60]_dx_dy.
@Radu -> vezi ca e dx nu xdx
Sunt un pic mai în vârstă , din generația care băga culegeri la greu ca era greu să intri la facultate . Manualele erau relativ simple, explicau o teorema etc. Ce e drept, nu se discuta mult despre aplicabilitate in practica ci se marșa puternic pe rezolvat probleme și chestii mai abstracte. Ca la examenul pt facultate nu se dădeau probleme de calculat arii sau șții eu ce .
Țin minte ca acum 7-10 mi au picat în mână niște manuale de matematică de liceu și de generală.
Atâta înghesuială de conținut pe pagină încât te termina doar uitându te la ea. Făcută parcă să economisească hârtie . Băi pentru ochi și creier era prea mult. Cum să digeri atât.Nu mai vorbesc ce cum se explica.
Bătaie de joc . Sau nu . Făcută să meargă copilul la meditații …
Și atunci de ce ne mirăm .
Ne păcălim singuri.. cu sănătatea, cu învățământ .. ar trebui o strategie națională pe decenii , susținută de orice partid ar guverna .
Dar nu. Zero coerență în societate . Mi se pare mai nasol decât acum 5-10 ani și nu vorbesc despre idioțenii gen aur cg sau alte manele de gen.
Gheba era ca de aur. Nu-i găseai cărțile nici dacă te împușcai în fața vînzătorului de la librărie.
daca rezolvai culegerea aia, nu aveai nevoie de meditatii.
Vrea careva o culegere de trigonometrie de Turtoiu ?
(e nitel prafuita si are semne pe alocuri , dar e OK)
„Au avut prea multă materie pe cap ca să mai aibă timp să exerseze matematica în lumea reală” ok nu te contrazic, dar nimic despre copiii care fac live de la scoala ? cand sa mai invete daca stau toata ziua pe tiktok ?
Tabla inmultirii si tabla impartirii se invata in clasa a II-a, pe vremea mea existau caiete de matematica ce aveau pe coperta din spate tabla inmultirii.
Conceptul de invatare e bazat pe logica, un minut are 60 de secunde, deci zece minute au 600 de secunde, deci o ora are 6 x 600 = 3600 de secunde.
Vina nu e a profesorilor, nici macar a elevilor, ci a parintilor, din moment ce e evident ca astia fie nu au fost la scoala, fie au fost cu telefoanele deschise pe youtube si tiktok, ca aia au vazut si acasa.
Ca observatie, care sunt sansele ca toti sa fie de etnie dintre cei intrebati ?
Vali, tabla inmultirii, cel putin cand am invatat-o eu, era un fel de „cei sapte ani de-acasa” ai culturii generale…adica asta, capitala romaniei, vecinii, cum se cheama judetul unde stam, municipiul resedinta de judet si alte mizilicuri de-astea…adica plm…cu astea cam plecam toti in clasa 1 la scoala. si noi am facut scoala intr-un sat de vacari si fermieri, nu stiu cum era la oras.
culmea e ca avem nevoie de matematica aplicate pentru integrale, se inteleg mult mai usor.
60 x 60 nu ar trebui sa fie ceva aplicat.
6 x 6 x 10 x 10.
Cum s-a zis mai sus, graba asta de a raspunde si incapacitatea de a sparge o problema mai mare in probleme mai mici afecteaza viata concetatenilor nostrii, iar in final si pe a noastra.
Cam cat tre sa simplificam materia ca sa fim capabili sa invatam tabla inmultirii? Vrei s-o studiem doar p-aia 12 ani?
Generațiile din ziua de azi nu se mai uită la clipurile virale de pe vremea noastră. Dacă s-ar fi uitat la clipul cu perversa de pe Târgu Ocna ar fi știut câte secunde sunt într-o oră, e partea cea mai amuzantă din video.
Also, da, mulțumim Daniel David!
Clipurile alea sunt „alese”. Faci interviu cu 100 de oameni, gasesti 5 prosti, tai restul, pui pe net, ai impact. Io sa va-nvat?!
Si voi va activati ca.. Ce face Vali aicea e sa continue manipularea
Cred ca au avut emotii in fata camerei, s-au pierdut.
bah, realitatea e ca in momentul in care ajungeai la facultate aveai un soc.
Dupa ce ai stat un an sa inveti materiile de bac, cate erau, in functie de an, realizai ca tre sa inveti aproape la fel de multa materie…in doua saptamani. Si, cumva nu iti exploda capu.
cate secunde sunt intr-o ora nu e matematica aplicata. E matematica pura. Ca e un simplu 60*60. Sunt sigur ca astia de nu stiu cate ore is intr-o zi nu stiu asta pentru ca au creierii blocati intr-o limita. Sau ceva integrala complicata, careia nu ii dau de cap
Sora unei colege o suna sa ii calculeze tvaul. Pentru ca era atat de proasta ca nici cu telefonu in mana nu stia sa faca un calcul de cacat. Probabil la fel, in liceu a zis ca nu are nevoie de matematica, ea o sa faca SEO
Nu e deloc matematica pura. Conceptul de secunda nu are nicio legatura cu matematica, daca maine ne intalnim cu extraterestrii nu o sa aiba idee ce e aia secunda (care btw, e relevanta doar pe Pamant).
In schimb, conceptul de 60 o sa fie exact acelasi pentru oricine din univers. 60*60 e matematica pura, intr-adevar. Insa „cate secunde sunt intr-o ora” e exact matematica aplicata.
pai da ma. Ca alora le- a dat cu minus conceptul de secunda, nu cat face 60 x 60
Ei matematica stiau, dar nu intelegeau nevoia oamenilor de a masura timpul
Nu e nici macar matematica simpla, chestia asta o stie orice om normal pe de rost, fara sa mai fie nevoie sa faca vreun calcul. Cati dintre voi, daca va punea cineva intrebarea din clip, v-ati fi apucat sa calculati in cap 60×60, in loc sa raspundeti direct 3600?
Asta-i ca aia cu triunghiul dreptunghic cu catetele de 3 si 4. Daca te intreb cat e ipotenuza, te apuci sa faci radical din 3^2+4^2 sau stii direct ca e 5?
si care e problema? romania a avut ministri de finante si sefi anaf care nu stiau sa calculeze tva-ul.
Eu vreau sa va vad cum calculati in cat timp se raceste apa dintr-o cana (ajunge de la 100 la 20 de grade). Si sa explicati asta fara integrale si ecuatii diferentiale.
„la ce ne trebuie matematica”
Mandri ca suntem analfabeti..
Eu vreau sa va vad de ce as avea nevoie de asta. Eu, nu aia care au nevoie sa stie in cat timp raceste apa de la temperatura x la y.
Nu asa explici nevoia de integrale. Nevoia de integrale, directa, este 0 in lumea reala. Nimeni nu sta sa calculeze arii, la modul ala.
Asa cum nici unu de la MMA nu se bate cu saci si nu alearga zeci de km in ring. Toata partea aia a matematicii este sa te invete cu algoritmi grei.
Dar, e cumva ciudat ca majoritatea din zona asta anti-stiinta (anti vaxx, 5g si alte cacaturi) sunt fix aia care nu intelegeau nevoia de integrale. si de biologie. si de scoala
depinde de conductivitatea si temperatura mediului exterior si a peretilor canii, daca mediul exterior este stagnant sau in miscare, de raportul volum/suprafata exterioara, de grosimea peretilor, etc. etc.
eu racesc ibricul fortat in cuva mica a chiuvetei.
Voi habar n-aveti ca din ce in ce mai multi publica articole stiintifice BUNE in draci, din ce in ce mai putin europeni.
Eu as vrea sa argumentez ce inseamna lumea reala. Fara sa va basicati, dar daca lumea reala inseamna strazile din Craiova, padurile din jurul Brasovului, tarlalele din Baragan, Parlamentul Romaniei sau piata de legume, atuncea nu prea avem ce discuta.
Cu toate ca de la Parlamentul Romaniei am ceva pretentii, dar din cauza democratizarii mandriei de a fi prost, au ajuns acolo toti neica-nimeni.
O sa ajungem sa ne comparam cu Rusia la prostie. Acolo vreti sa ajungem? Sa ia tara pe persoana fizica o mana de smecheri?
La paragraful intai, e vorba despre chinezi.
Gata, mi-a ajuns pe azi, m-am racorit, ma duc la Oktoberfest. (Apropos, pentru fanii celui din MCH, vedeti ca mai sunt 17 ore pana la deschidere. Ne vedem maine dimineata pe Munchen.TV, e program FTA
)
„ara sa va basicati, dar daca lumea reala inseamna strazile din Craiova, padurile din jurul Brasovului, tarlalele din Baragan, Parlamentul Romaniei sau piata de legume, atuncea nu prea avem ce discuta.”
Evident ca aia nu este lumea reala, lumea reala este de fapt o mica minoritate, toti stim asta.
@hash: explica-mi si mie cand a fost ultima data cand stateai cu cana in mana si te gandeai….mmmm, oare cand o sa pot bea aceasta cafea? STIU….iei repede caietul, creionul, termometru, gpsu si te apuci sa faci repede un calcul.
Nu ca te ajuta la ceva, dar iti tinea creierul ocupat cat asteptai sa se raceasca.
Lumea reala este si cocalaru craiovean si programatoru suedez. si doctoru hawaian si datatorul la buci, pe bani, american.
Probabil in clipul respectiv a fost facuta si selectia urmarind un rezultat, sunt destui tineri care stiu si sunt curiosi, dar aia nu sunt interesanti si nu ne fac pe noi astia mai batrani mai „destepti” …
Am predat cativa ani in mediul rural, aveam o regula pe a 5-a… iti dadeam fise cu tabla inmultirii, adunarii cu sute de exercitii din prima ora pana cand rezolvai toate cu maxim 5 greseli… pana nu treceai de asta nu faceam lectii noi cu tine.
Te crucesti la nivel sunt lucrurile cand vine vorba de matematica… si nu e din cauza programei si multor alte balarii, e strict o problema ce tine de invatatori/profesori, durerea in basca e la un nivel greu de imaginat… iar raspunderea e zero, in 10 ani de invatamant si 5 scoli am dat de un singur calificativ B(in rest doar FB) la un profesor, iar profesorul acela era cu probleme atat de grave incat nu avea ce cauta la catedra… dar asta e alta poveste, ca isi pica testarile psihologice cate 20 de ani si isi rezolva la pshiatrii dupa.
Problema e si la parinti miserupisti. Multi parinti cred ca daca l-ai cacat si ii pui mancare in fata ajunge. Scoala trebuie sa se ocupe de restul, ei sa nu-si bata capul.
@Ciocanul acum citeste ce ai scris si dupa gandeste-te daca tu ca parinte esti ok sau nu?
Nu stiu cum vezi tu lucrurile, dar daca lucrezi in educatie si crezi ce ai scris mai jos, e ca si cum mi-ai validat comment-ul. In orice carte care are catusi de putin legatura cu pedagogia inveti cateva chestii de baza, lucrui pe care le faci si pe care nu le faci niciodata intr-un proces educativ, cu atat mai putin daca sunt implicati copii.
…tu ai reusit in doua randuri sa incalci 3:
respect fata de copil…
limbaj adecvat… aici ma abtin, e mult prea abject ce ai scris si nu-s snowflake
colaborare scoala-familie… culpabilizand parintii nu rezolvi nimic.
Un profesor care gaseste orice „escape goat” pentru esec, nu prea are ce cauta la catedra… e maxim un fel de paznic, care pazeste niste copii cat sunt parintii la lucru.
ce as vrea eu sa vad la clipurile de genul asta e cati au stiut sa raspunda (indiferent de intrebare). pt ca asa pot sa ma duc in orice tara si sa-i selectez doar pe aia care nu stiu. concluzia o sa fie aceiasi.
Trebuie facuta scoala cu mai multe „viteze” cum e si dincolo, nimic mai mult.
In tarile nordice se trece chiar mai departe si se inceaca modele personalizate pe elev dar pana acolo e cale lunga.
Nu sunt toti la fel deci nu ai trebui toti sa faca la fel.
Daca aerisesti prea mult materia unii o sa se plictiseasca.
Faci 3 nivele si eu cred ca e ok. Prosti, mediori si destepti.
corect. dar cate zile de scoala fac elevii nordici intr-un an comparativ cu ai nostri?
La nordici la ce au ajuns mi se pare ceva extraordinar. Copiii sunt evaluati si li se da un orar personalizat. Daca al tau e bun la Romana si Engleza, aia va face mai mult.
Daca e bun la Matematica si Fizica va face asta si mai putin restul, etc. Cu cei ramasi mai in urma profesorii fixeaza materia si separat.
Daca e paleta la toate va merge pe chestii mai practice si mai putina teorie.
Este foarte bine gandit, foarte bine platit si de aceea la ei scoala merge unsa si nu merg copiii cu sila si greata la scoala.
Exista deja, nu fac parte din materie si nu deseneaza nimeni „râme” pe tabla” si nu apar in subiectele de la bac daca ești la filo sau la licee vocationale (cu excepția „economicului”).
Pentru astea de mai sus, apogeul materiei e functia de gradul 2, n-o sa vezi in manual integrale sau derivate.
Sa-l vad eu pe dirigintele ala care la sedinta cu parintii zice „imi pare rau, domnule senator, dar fiul dvs. se incadreaza la categoria prosti si de maine il mutam in clasa paralela”.
sa-l vad eu pe ministrul care zice: la vara vacanta este de 6 saptamani, ca sa aveti o tara ca afara!
vacanta de primavara de 2-3 saptamani in aprilie si cea de 3 luni vara sunt mostenite din secolul XIX, cand copiii trebuiau sa participe la muncile campului (arat/semanat in aprilie, prasit si recoltat diverse pana in septembrie). in acea perioada de faceau totusi 6 zile de scoala pe saptamana si erau liberi doar de paste si de craciun, adica vreo 20% in plus fata de prezent.
Tragic.
Aș încuia-o pe Androneasca într-o celulă și i-aș pune clipul ăsta la nesfârșit.
Și aș începe fiecare oră de matematică din România cu acest clip.
in clasa a 9-a, proful de mate a inceput prima ora spunand ca, daca este cazul, el lasa repetenti si ne-a dat ca exemplu pe colegul nostru din banca a 4-a la perete, sfatuindu-i pe cei care se simt cu musca pe caciula sa se mute la alta clasa, unde nu preda el.
Da, mah! Cocleții ăia mici din clipuri au capul plin de materie, nu de păcănele, tiktok și combinații proaste
Pe principiul asta, de ce avem nevoie de sala? Ca doar nu muncim in agricultura sau la taiat de lemne. Matematica este sala pentru creier, dezvolta gandirea abstracta. De asta e buna. Nu sunt si asa destui tampiti in tara asta?
Exact, îți dezvoltă gândirea. În viață n-o să realizezi prea multe dacă te rezumi la tabla înmulțirii. Majoritatea oamenilor care fac bani mulți și duc o viață bună și-au futut creierii și au învățat.
Poți face mișcare și fără sală, tbh… 2 gantere acasă, un covoraș din acela și ceva spațiu+ o bicicletă în aer liber, plimbări dese, înot ceva și ăla ești.
Nu toți sunt atrași de mirosul de transpirație, abonamentele scumpe la sală și de echipamentele unsuroase după utilizare.
Iti trebuie si antrenor, ca altfel te antrenezi neuniform sau te plafonezi.
RazBal, exact. In tarile civilizate asta s-a intamplat. Oamenii cu carte o duc bine. Nu in maniera manelistica la care faci referire, dar o duc bine. Si nu vor ca niste trolli imputiti sa le strice viata.
Și integralele au rolul lor pentru oamenii cu înclinații spre științe reale. Dacă nu ți-au plăcut ție nu înseamnă că sunt inutile.
Adevărul e că de câteva generații oamenii au devenit din ce în ce mai proști. Nu vor să învețe nimic și vor totul de-a gata. Și nu cred că sistemul de învățământ e de vină. Cine vrea să se dezvolte se dezvoltă oricum, nu trebuie să-l împingă cineva de la spate.
Eu am facut scoala si din aia normala si din aia superioara insa inca nu mi-a explicat nimeni unde ai nevoie in viata reala de integrale, functii sau derivate, poti sa ma luminezi te rog?
Si nu incepe cu „un inginer care lucreaza in proiectare” – in viata de zi cu zi, fara latura profesionala.
Sunt milioane de oameni care, dupa terminarea scolii, nu se mai intalnesc cu vreo derivata sau integrala niciodata. Valabil si pentru 90% din materia studiata de la clasa a V-a in sus.
Poate ar fi o solutie ca scoala sa fie obligatorie doar pana in clasa a II-a, pentru cei care considera ca scrisul, cititul si tabla inmultirii sunt suficiente in viata reala. Cei care vor si ecuatii, putina geometrie etc. sa se poata lasa de scoala dupa clasa a IV-a. Cei care vor sa mai inteleaga si de ce ploua, la ce foloseste ficatul sau alte chestii mai profunde sa poata sa se lase prin clasa a VI-a. s.a.m.d.
Da, poate ar fi o solutie sa fim toti cersetori, stam cu mana intinsa poate-pica-ceva.
Te duci la scoala si inveti. Nu te tine capul te duci la oi, insa societatea are nevoie de oameni destepti, nu de tampiti. Atat de simplu e.
Pana la 18 ani ciocu’ mic si-nvata, dupa faci ce vrei.
Nu invatati ‘ca e greu’, o sa-i stergeti pe chinezi la cur.
@hash – in America de Nord (US si Canada) nu se preda nici macar jumate din cantitatea de informatie din Romania si as spune ca o duc destul de bine aia, plus ca universitatile lor sunt ceva mai bune ca alea romanesti.
Esti sigur ca modelul romanesc cu indesat informatie in copil functioneaza?
Clasa a 8-a. 2 zile cu 6 ore, 3 zile cu 7 ore. Ce idee creata ii vine profei de mate… sa faca pregatire suplimentara cu elevii de la ora 7 dimineata, intr-o zi cand aia deja au 7 ore…
Nu stiu cum sa-i zic frumos ca e proasta si sa o suga…
si 2 zile/saptamana + 10 zile/an + 4 luni vacanta cu 0(zero) ore. dupa 3 luni de vacanta de vara, nu-ti mai aduci mare lucru aminte si ai deprinderi de studiu foarte reduse, daca nu faci ceva recapitulare pe cont propriu in vacanta.
daddy esti sigur ca mămica ta nu te a zămislit prin anus?
O tot aud pe asta cu integralele utile, mai ales pentru cei care lucreaza in domenii reale, STEM.
Nu stiu cati dintre inginerii din comentarii ar recunoaste-o, dar eu sunt ferm convins ca 90% dintre ei habar nu au nici macar care e simbolul pentru o integrala, sau o diferentiala.
Da, in liceu si in facultate am asimilat teoria, am facut exercitii, poate chiar am dat si un examen din ele, unii dintre noi.
Insa in viata reala, la job-uri, nu am avut niciodata nevoie de ele, si le-am uitat complet in cei 20 de ani care au trecut.
Probabil ca azi as mai avea habar sa rezolv o ecuatie de gradul doi, si cam atat, ca mi s-a intiparit in creieri delta si 4ac, dar nimic mai complex.
Teorema lui Pitagora, ceva formule trigonometrice, maaaaaxim.
Daca ma iei cu serii Fourier, schema lui Horner, corpuri, inele, functii exponentiale si logaritmice, cel mai probabil ca m-as uita la tine ca pustanii din clip.
Din an in paste probabil ca mi-ar fi utile ridicarea la putere sau radicalii, si foarte rar ordinea operatiilor (maxim ca subiect de facut misto la o discutie in carciuma cu prietenii).
Insa ! tabla inmultirii/impartirii, e un must, sunt chestiuni de care chiar te lovesti zilnic, macar sa faci o verificare a notei de plata din birt, sa calculezi procentual ciubucul, cat iti da restul, etc.
Poate doar cei care au copii scolari, sa aiba nevoie de aceste notiuni, sa-si ajute juniorii la teme, in rest absolut nimeni nu are NEVOIE sa le stie peste ani.
Mai ai si-alte convingeri d-astea scoase din burta? Si ferme.. Stii cine nu are dubii, da?
Da, sunt plin de convingeri ferme, si am senzatia ca si tu esti la fel de plin, doar ca invers de ale mele.
Problema e ca spre deosebire de convingerile mele, care sunt demonstrate atat statistic cat si empiric, ale tale sunt bazate pe frustrarea de a fi tocit ceva de nisa si de care nu ii pasa aproape nimanui.
Faptul ca tu si inca o mana de oameni ati invatat ceva la perfectie, iar apoi ati gasit aplicabilitatea completa la locul de munca nu va face decat niste exceptii care confirma regula.
De aia exista invatamantul superior, pentru rafinarea si detalierea unor specificitati utile doar pentru anumite segmente.
De altfel, inclusiv liceul in sine este creat intentionat pentru pregatirea intermediara a viitorilor studenti, si nu ca pe ceva obligatoriu pentru mase.
Doar la noi in particular, si in inca alte cateva tari din spatiul ex-comunist s-a ajuns ca toti sa faca un liceu si apoi o facultate, netinand cont de nevoile reale ale oamenilor.
Liceul nu este invatamant obligatoriu, cum nu este nici facultatea, prin urmare doar clasele primare si cele de gimnaziu ar trebui sa fie reformate in asa fel incat elevii sa aiba un bagaj de informatii corect definit si proportionat, iar programa din spate sa fie redusa cat mai mult.
Daca nu, se va continua cu ce vedem de zeci de ani, pe principiul „te-ai dus bou si te-ai intors vaca”, nu se lipeste nimic de ei.
Tu nu vezi ca astia nu stiu sa calculeze 6 x 6 si sa compuna un text simplu, scris corect gramatica, si tu esti fiert la mij ca nu se face algebra liniara si abstracta, teoria numerelor si spatii vectoriale…
Lasa nu mai presupune ce fac eu.
Frustrat (si ingrozit) sunt pentru ca vad atatia care halesc pe nemestecate toate ineptiile publicate pe tictoc, scrolangii cu mintea stearsa.
Am fost in State si m-am ingrozit. Procent de tampiti mult mai mare ca in Ro.
Pe mine ma scoate din pepeni procentul de parinti care nu conlucreaza cu scoala, din contra! De unde stie ma rog parintele mai bine ce-i trebuie copilului si ce nu?!
De unde convingerile astea ca nu ne trebuie scoala?
Pai nu preda nimeni in liceu integrale triple sau formula Gauss Ostrogradski sau Navier Stokes, sau serii Fourier sau geimetrie topologica! Dar daca tu vii la facultate si nu simti un biet concept de integrala sau derivata, pai esti mancat! Pana si unui medic ii trebuie statistica, pana si unui economist ii trebuie integrale!
Toate joburile simple vor fi automatizate si noi stam si ne milogim sa se scoata chestii din matematica, ca ne trebuie carje sa gandim..
Da, laudatul cu nestiinta ma scoate din pepeni.
da, s-a facut mustul!
Parca as fi scris eu comentariul asta @Toreadorul.
Am facut matematica de mi-a iesit pe ochi si urechi, inginer fiind. Nu prea avem nevoie de integrale in viata reala, dar aia nu inseamna ca nu trebuie sa stim chestii de baza referitor la analiza matematica, algebra, etc. In aceeasi nota, am urat cu toata fiinta mea lb romana si comentariile ei, dar tot nu as scoate materia.
„Dar daca tu vii la facultate si nu simti un biet concept de integrala sau derivata”
Asta te macina pe tine de fapt, pai esti expirat frate, aerian, cui plm ii pasa de integralele si derivatele tale ?
Cum te-am citit din primul raspuns, esti ceva profesoras sau asistent de facultate, fiert ca nu vin studentii pregatiti la cursuri.
Iti inteleg frustrarea, dar din nou, nimanui nu-i pasa, si nu le pasa pentru ca NU AU NEVOIE DE ELE IN VIATA REALA.
Celor carora ar trebui sa le pese o fac tocmai pentru ca dau de disperati ca tine.
Aveam si eu profesori la universitate, cu asteptari ridicate de la studenti.
Si nu ma intelege gresit, foarte bine ca le aveau, si foarte grav ca nu le erau satisfacute, DAR DOAR IN MICUL LOR CERC.
Ai nevoie de chestiile astea strict cat sa treci anul, si cu cat le uiti mai rapid dupa absolvire, cu atat mai bine, poti face loc pentru lucrurile cu adevarat necesare in viitoarea profesie.
Mai grav decat a nu cunoaste notiuni de baza de aritmetica mi se par lacunele de gramatica si ortografie, mi-e plin feed-ul de ingineri si absolventi de facultati grele care nu stiu pune cratima si numarul de „i”-uri corect.
Ironic, o groaza de indivizi din generatiile anilor 50-60-70, cand se facea „scoala pe paine”, sunt analfabeti (si nu doar functional).
Si asta vine din lipsa cititului, pur si simplu.
Avem internet azi, avem editori si jurnalisti care fac niste greseli de ti-e scarba sa le citesti „articolele” din presa.
Majoritatea au ajuns sa fie doar receptori de informatie vizuala, prin clipuri scurte si concise, maxim informatie audio (podcasturi), nimeni nu mai scrie, nimeni nu mai citeste, nu mai vorbim de Wikipedia sau de orice sursa de informatii in format scris.
Probabil ca peste 30-50 de ani scrisul va fi pur si simplu desuet si/sau superfluu, iar specia umana va implementa alte mijloace de comunicare.
Ok, nu contrazic faptul ca pustii astia sunt pe langa, dar mentiunea ca “Au avut prea multă materie pe cap ca să mai aibă timp să exerseze matematica în lumea reală. Atât de simpl este.” cred ca nu are nici i treaba cu clipul. Sunt cam sigur ca trollezi pe clip, Am dubii ca astia din clip sunt stresati de integralele triple cu care au trebuit sa lucreze de au uitat 6×6.
Ideea cu simplificarea programei nu e rea, fix ca ideea cu hai sa facem mai putine sedinte si sa ne concentram mai mult pe livrat. Numai ca ideea cu simplificatul presupune a muta atentia pe ceva productiv. Gen 80%/20% adjustat. Si ca treaba asta presupune sa ai cu cine, presupune ca omul ala e super bun pe ceva sau are potential, sau incearca chestii, sau e interesat, si tu atunci ii scoti baletul si latina din materiile optionale si il lasi sa se concentreze pe ce e bun. Deci presupune sa ai cu cine.
As mai vrea sa zic ceva, strict parere nepopulara. Poti sa fii total pe langa, nici nu conteaza teoretic daca stii cat fac 6×6 daca nu ai nevoie. Daca esti in stare sa te descurci fara 6×6 ala, e perfect. Nea Gigi ar putea fi un exemplu. Daca stii pe cine sa suni, pe cine sa angajezi, daca poti invata cand ai nevoie, e tot ce conteaza. Stii cati olimpici sau premianti cunosc care mor de foame? In viata nu inseamna ca stiind 6×6 ti se vor deschide toate usile.
De ce sa fie nepopulara opinia ta? Te sustine masiv AUR si 70% din populatie, analfabetii functionali ai tarii!! Ce 6×6 cand dai bine cu gura, pumnu’ si faci banu’ fara numar?
Ok fraiere, o sa te fac la portofel de nu te vezi. Din vorbe te fac.
Toti fraierii care cumpara apartamente pe la Ciorogarla, printre balti, de multe ori si cu bani dati pe „promsiuni de vanzare”.
La ce ne trebuie scoala, noi suntem mandri ca suntem … asta, prosti.
Probabil exemplul meu nu a fost cel mai potrivit, recunosc dupa ce vad comentariile voastre . A dus exemple extreme. Insa trebuie sa recunoastem ca si noi suntem specialisti in a intoarce cacatul, luam un cuvant sau un exemplu nepotrivit si il rastalmacim, in loc sa vedem ideea de ansamblu. Sau exemplul direct cu facut la portofel sau spart fatza. Nu baieti, cocalar poti fi cu dau fara scoala. Exemplele sstea sunt date de voi.
Ideea mea era ca nu trebuie neaparat sa stii cine a scris plumb daca nu ai nevoie atunci de informatia aia sau nu te ajuta informatia aia si ca in momentul in care o sa ai nevoie de informatia aia, important e sa stii sa faci rost de ea. Atat, cu cocalareala, furatul, facutul din vorbe nu am adus eu in discutie. Apropo, a purta o negociere nu inseamna facut din vorbe sau a incheia un contract. Insa corect, 6×6 nu a fost cel mai potrivit exemplu, face sens ce ziceti.
Insa, faptul ca iti bati pula de altii din jur tu cine a scris Plumb, arogant, cu poate zero educatie de acasa sau respect nu iit gatanteaza succesul in viata. Sigur te face sa te simti mai bine pe moment, “uite prostul ala, nici atat nu stie” si cam atat.
E clr și e simpl. Ne ft copii tehnica electronic care este. N destul creier pt toate emoticoanel.
„Avem nevoie de matematică aplicată, nu de integrale” Păi integralele sunt matematică aplicată, noi trăim și gândim 2d si 3d. Ca să calculezi o arie și un volum îti trebuie integrale! Nu există în lumea reală arii și volume care se calculează cu a pătrat și a la a treia. Doar dacă ai tu vreo halbă cubică sau în forma unui cilindru perfect: dar acolo oricum scrie pe ambalaj ce volum are, nu trebuie calculat.
Ca să știi să dai rest la 100 de lei sau să îți numeri degetele nu ai nevoie de „matematică aplicată”. Trebuie doar să nu fii imbecil. Iar dacă nu ai bifat condiția asta, poate pompa statul în tine orice programe și materii – sunt doar fonduri irosite.
Nu cred că trebuie mutilată materia ca să o potrivim pe calapodul imbecililor. Cred că unii vor înțelege atât materia de acum cât și variante din trecut (mai dezvoltate), iar alții ar trebui să accepte traista Glovo în spinare în loc să mârâie că ne invadează nepalezii.
Ariile si suprafetele le afli de la inginerul topograf/geodez/de cadastru, folosind Google Maps sau direct din extrasul CF de informare.
Volumele, la fel, daca nu cumva esti inginer in cariera de minerit la suprafata sau la vreo exploatare hidroenergetica.
Plus o groaza de softuri care ti le dau mura in gura, daca e vorba de proiectare si CAD, e suficient sa le masori cu statii totale sau chiar digital twins cu fotogrametrie sau LIDAR.
Integralele, diferentialele, NURBS, etc. le intelegi in facultate, dar aplicabilitatea practica e zero, exceptand cazurile in care esti printre foarte putinii care isi castiga painea dezvoltand module, addonuri si pluginuri pentru ceva suite software de proiectare.
Restul ii au pe astia facand deja munca pentru ei, pe care doar o cumpara prin achizitia de servicii sau de suite software, si chiar atunci, nu e clientul final care se ocupa de ele, ci o bransa de intermediari.
Ideea e ca nu toata lumea va avea nevoie de ele in viata de zi cu zi, dimpotriva, cei care vor avea nevoie de aceste notiuni relativ abstracte reprezinta o minoritate.
Lasa-i ma in pace sa se simta bine in in prostia lor. Astia habar n-au ce inseamna sa proiectezi o masina cu rezistenta scazuta la inaintare sau cum sa optimizezi consumul de material.
Ce cretinisme, „nu ne trebuie”. Pai ba prostane, de un’ sa stii tu ca nu-ti trebuie daca nu ai auzit de ea? Nu stii cu ce se mananca? Prostule care esti prost, pana si la femei te uiti in reviste, le pipai la discoteca, ca sa stii „daca iti trebe”. Asa e si cu matematica, tre’ sa depui efort ma, ca nu se uita matematica la tine daca ai incercat, ai vazut ca e greu si te-ai lasat. Tre’ se depui efort, ca sa ti se formeze mintea aia.
Las’ ca inventeaza Musk implant in creier sa ne antrenam mintea ca-n Matrix.
Ai plm si cu implantul implanturilor unii tot vor bali fara sa priceapa nimic
E clar ca e din cauza creșterii normei, practic profesorii s-au vorbit si in semn de protest sa ii atace psihotronic pe toți elevii sa uite tot ce au învățat.
Calitate nu cantitate!! Va dați seama cum o sa fie generațiile următoare daca asa arată calitatea?
Vine un student la examen. RR.
Bata.
Il intreb: ce comanda folosesti ca sa listezi fisierele din directorul curent.
Liniste.
Avea toate laboratoarele facute (de altii presupun). Codul in regula sa ne-ntelegem.
Scuze: face ski, a avut probleme acasa, in timpul semestrului a uitat sa vina la laborator.
Ca sa-i dau nota ca el a predat laboratoarele (le-a uploadat, n-am decat sa ma spal eu pe .. cap cu ele).
Milogeli etc. L-am trimis la plimbare. Chestia e ca nu ma lasa sefii sa las prea multi d-astia, asa ca unii care mai stiu cate ceva trec – cu toate ca eu la munca nu as lucra in ruptul capului cu ei.
Deci? Ar trebui eu sa generalizez din asta?
Pe de alta parte am studenti care au fost de 8 la scoala si la munca rup norii. Chestii complicate (nu dam detalii, dar da, rocket science).
Uscaturi sunt in ambele tabere. Ca sa refolosesc pana la uzura un cliseu atat de indragit de multi, „ma amuza” cate opinii ferme despre invatamant gasesc p-aici.
Si inainte sa dati cu parul ca „dece nu i-am explicat eu mai mult”, fiecare curs te ia de la nivelul 11 si te duce la nivelul 12 daca tu VREI si POTI. Daca tu esti la nivelul -40, pai du-te ma si lasa-ma ca nu sunt maica-ta sa iti explic ce tu n-ai facut 10 ani de zile.
dintre colegii mei de an, cele mai spectaculoase cariere le-au avut unii dintre ”cei de opt”, pentru ca au ajuns la varf in diverse institutii si corporatii. nu zic ca cei de 10 au esuat, dimpotriva, dar au ramas la nivel de experti.
Le exersează suficient, nu e o problemă. Doar întreb: de ce discutăm un tiktok de parcă ar fi ceva real?
Ramanujan a fost bogat? Sau Kurt Gödel?
Asta pentru cei ce insistă că e musai să faci matematică până-ți vine rău ca să ți se dezvolte gândirea abstractă, că doar așa că o să-ți fie bine în viață. Păi potrivit teoriei lor cei doi de mai sus ar fi trebuit să se scalde în bani.
Succesul academic nu garantează siguranța financiară.
“trebuie să învățați asta pentru că se folosește la ”
Prima revoluție cuantică ne-a dat tranzistorii și laserul. E musai să știu mecanică cuantică doar ca să pot intra pe net? Sau ca să mă programez la un laser la cosmetică?
“o să ajungeți livratori”
Tipa la care mă duc la unghii a fost contabilă. S-a apucat de mani-pedi în concediul de maternitate și nu s-a mai întors în serviciul “calificat”.
Soția unui coleg a făcut facultatea de drept. După tot soiul de job-uri mizere și-a deschis ceva cabinet cu astrograme, constelații etc. Soțului îi e cam jenă să spună cu ce se ocupă nevastă-sa, dar admite că e mult mai bine cu banii decât înainte.
“nu are importanță ce învață, doar să antreneze creierul“ –
Mi-ar plăcea să iau copiii celor care susțin asta și să-i pun să învețe perfect vreo cinci dialecte papuașe și întreaga filosofie scolastică de la Boetius la Raimundus Lullus. Plus toată clasificarea eucariotelor. Doar atât. Doamne ferește să învețe ceva util cum ar fi să folosească o imprimantă 3D. Doar dacă ți-ai antrenat creierul cu Boetius sigur intuiești cum să programezi o imprimantă 3D.
Școala nu e magie. Și mulți nu vor să admită asta pentru că își pun speranțele în ea în lipsă de altceva. Și insistă să creadă că niște meditații în plus, încă o culegere de probleme, încă un calup de exerciții îi vor garanta succesul odraslei.
Degeaba pui un copil obișnuit la același regim de învățat ca Bill Gates sau Steve Jobs, degeaba îi oferi aceleași oportunități. Nu o să aibă aceleași rezultate că nu are genele lui Bill Gates sau Steve Jobs.
Eu sunt dintre cei care au făcut multe-multe teme, dar n-au asimilat nimic. Ar fi fost mai bine cu jumătate din materia ce trebuia s-o ingurgităm, dar să fi fost înțeleasă și – mai ales – să folosească la ceva.
Cu respect, nu .
Ăștia sunt doar analfabeți disfuncționali, sau retardați. Timpul se studiază la școala generală, inclusiv calcule aritmetice simple de transformare. Dacă nu știu deja faptul că o oră are 3600 de secunde, nu au auzit nici măcar de „perversul de pe Târgu Ocna” – deci nu au nicio conexiune cu lumea în care trăiesc.
Clipul asta mi-a oferit o alta perspectiva asupra unei intamplari de acu’ ceva timp.
M-am dus la o florarie sa cumpar niste flori ca era ziua unei verisoare. Era aglomeratie si doamna de acolo avea niste copilite de liceu ca ajutoare. In fine iau 5 fire de frezie si face pustoaica aia un calcul similar cu aia cu „6×6 = 30”. Eu ii spun cat e rezultatul corect si cat trebuie sa imi dea rest.
Am plecat cu impresia ca a vrut sa ma faca la bani. Inca nu exclud posibilitatea dar dupa ce am vazut acest clip admit si posibilitatea ca pur si simplu nu stia sa socoteasca.
Eu sunt fix unul din ăla :))
Am știut să fac derivatele și integralele și în somn, dar nu am avut habar efectiv că de fapt integralele se folosesc la determinarea ariei unei suprafețe neregulate. Nu ne-a făcut nici exemplul cu graficul funcției, nimic.
Profa ne spusese clar, scopul ei e să ne treacă bacul, nu să facem matematică. Care vrem să facem matematică, să mergem la facultate de profil și acolo vor fi mai multe.
Culmea ironiei, la fel a fost și la română, deși aveam un profesor bătrân (avea lejer 70 de ani sau mai mult) a zis și el că ce facem noi nu e literatură, e o prostie. Dar ne-a dictat toate comentariile cu ce doreau examinatorii să audă ca să știm să trecem bacul.
Și am trecut toți, unii mai chinuiți, dar am trecut.
Și abia după ceva ani mi s-a aprins becul. Toți știau ce se întâmplă, era eternul comunism: noi ne facem că predăm, voi vă faceți că învățați.
Și aia e.
Problema nu este programa scolara. Materia nu este nici prea complicata, ba chiar de la an la an se simplifica si nivelul devine tot mai scazut. Adevarata problema tine de implicarea dascalilor si de toleranta generala la prostie.
Nu ai ce sa cauti in clasa a 5-a daca nu stii tabla inmultirii. Asta nu tine nici de minister, nici de programa, ci de felul in care profesorii si parintii accepta sa treaca elevii mai departe fara sa stapaneasca notiunile de baza.
Daca fundamentul lipseste, normal ca mai tarziu orice exercitiu simplu pare imposibil.