- Fripturică . Blondă . Brunetă . Brunetă . Apus . Blondă . Blondă
- Justiția pe care o apărăm
- Impotența poliției române
- Tarom are un nou director
- Croații au trecut la euro
- What will happen in 2023
- Păcat, omul a tradus chestii și n-a înțeles nimic
- Cumpără nemții coreene și franțuzești ceva de speriat
- Cronica de tehnologie
2. Cu ”cooperarea” marelui om de justiție Bubosu…
Lunile astea sunt cu munca in zona Rijeka -Croatia, al treilea oras ca marime al tarii, si mi-am făcut o idee generala. Desi aveam o părere proasta despre Romania in general, stand ceva timp in croatia, am reusit sa vad altfel situatia.
– Prețurile in magazine erau afisate dual de prin septembrie, si sunt cam cu minim 30% mai mari decat in București, iar rafturile mai goale. Un kg de piept de pui la noi este 30 lei iar la ei era 18 euro ultima data, carnea de porc 400 gr costa cat un kg la noi etc.
– Chiriile si imobiliarele sunt prohibitive, cat dau acolo chirie pe ceva decent, as putea sta gen in Floreasca, Primăverii sau alte rezidentiale de lux
– Un litru de motorina era prin noiembrie aproape 10 lei
– Pare pustiu si abandonat, nu e mai nimeni pe strazi, cand m-am reîntors in București, aveam senzația ca sunt in New York
Par mult mai saraci decat noi, totul este cenusiu, plin de gropi, masini vechi. Au autostrăzi cu tunele, poduri, dar costa aproape 10 euro/100 km. Nu ma interesează parerile celor ce au fost si ei in cine stie ce golf la mare si au ramas marcati pe viata, aici vorbesc despre traiul de zi cu zi.
Nu ne zici nimic de salarii, fara asta, comparatia nu prea are rost.
Croatia e o tara foarte mica iar comparatia dintre Rijeka si Bucuresti una deplasata – 100,000 de locuitori, intr-un oras industrial in declin, langa mare fata de un oras care are GDP de doua ori si ceva mai mare decat media tarii, depasind Budapesta inca de pe acum 5 ani. Am fost in delegatie la Constanta luna trecuta, si te asigur ca era foarte aproape de ce povestesti tu: pareau mult mai saraci ca „noi”, era plin de gropi si de masini vechi, aveau si autostrada, dar fara tunel =).
in 2006 am fost in zagreb, split si dubrovnik. de atunci si pana azi am trait mereu cu impresia ca la ei era totul muuult mai scump ca oriunde altundeva unde mai fusesem pana atunci dar si dupa, pana in ziua de azi. pe vremea aia aveau cocartzi dar mi se parea incredebil de scump totul. la fel si atunci aveau soselele pline de gropi, dar gropi nene de-ti lasai planetarele in drum. am sperat ca intre timp s-au mai reglat dar aparent, din ce zici, nu
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
@xixache , salariile sunt un pic mai mari comparativ fata de cele din Romania (15%-20%).Google face minuni : https://letmegooglethat.com/?q=croatia+minimum+wage
Dar la noi autostrada e gratis
@Sabotor
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Romania&country2=Croatia&city1=Bucharest&city2=Zagreb
Mai bine comparam doua orase aproximativ identice ca populatie, asezare geografica si posibilitati. Rijeka cu 120K Locuitori si Mangalia cu putin sub 100K locuitori.
Preturile sunt aproape la fel din toate punctele de vedere cu urmatoarele mentiuni:
Salariul Mediu in Rijeka este de aprox 4000 lei Vs. Mangalia aprox. 3000 lei
Preturile din Supermarket-uri sunt un pic mai mari in Rijeka decat in Mangalia dar doar la anumite produse(sesizabil mai scump in Rijeka apa, cartofii, paine, lapte)
Combustibilul are acelasi pret ca in Ro, utilitatile un pic mai scumpe in Croatia.
Chiriile pentru apartamentele cu 2 camere din centru sunt aproximativ egale (In Mangalia de la 300E in Rijeka de la 350E)
In 70 de km ajungi din Rijeka la Trieste si de la Mangalia la Constanta.
Concluzia: nivelul de trai este un pic mai ridicat in Rijeka decat in Mangalia dar si orasul croat este mai mare, populatie mai multa, turism infinit mai ridicat ca nivel si posibilitati mai mari de dezvoltare decat in Mangalia.
Confirm ce zice Saragea. Am fost in toamna in Croatia. Totul in magazine era mai scumpa ca in Romania. Eu nu stiu cum traiesc oamenii aia. Indiferent de oras mic sau mare.
Autostrazile da, sunt scumpe. Iar ca turist nu merita sa le folosesti pentru ca nu castigi mult timp si nu vezi nimic. Drumurile secundare sunt foarte bune, au peisaje frumoase, te mai poti opri sa vezi una alta.
Combustibilul ca la noi.
Satele lor sunt mult mai bine intretinute ca ale noastre. Te uitai la case si iti dadeai seama ca cineva chiar are grija de ele. La noi prin sate jumatate din case stau sa cada, la fel si gardurile.
Saragea, ai mare dreptate. Am stat 8 zile prin zona Dubrovnik. Trecem peste mancarea in oras la restaurant unde era minim 40-50 euro pentru 2 persoane, sa zicem ca e din cauza turismului…
Totusi ce am vazut in „Kauflandul” lor care se numeste Konzum:
– Cola era 11-12 lei
– Berea 7-8 lei doza/sticla la 0,5
– un bilet Bus era 8 lei
– alte maruntisuri tot asa mult mai scumpe…
In zona de „sud” am fost in Portugalia, Spania, Italia, Malta, Grecia… de departe Croatia/Dubrovnik a fost cea mai overrated.
Pentru a detalia chiar si mai mult, salariile nu mi s-au parut mari, nu se pot compara cu natii mai vestice, dar media este undeva cu maxim 10-20% decat echivalentul romanesc.
Ironia face sa am un apartament si in Constanta, mai merg vara, si la fel nu exista comparație, in CT se construieste si se reface tot, e centru universitar, restaurante, malluri, in Rijeka nu e nimic, restaurantele arata ca niste bodegi din Slobozia, iar faza cu chiriile la 350e e o prostie, alea sunt niste spelunci, cu condiții de camin studențesc, iar sa dai peste 150k pe un apartament de 46 mp intr-un turn ca cele din drumul taberei e deplasat.
Asa arata traiul in Croatia, sa compar cu Zagreb, e aceeasi chestie, e cat sectorul 1-2 cred. Asa ca nu voi mai denigra Romania o perioada, pentru ca la altii e mai rau, cu tot cu Schengenu lor și euro and stuff..
@Vlad Oltean Eu zic sa mai consulti si dumneata niste date care nu sunt scoase din burta de bere la birtul local. Mangalia avea in 2011 putin peste 36000 de locuitori, asta luand in considerare zona administrativa destul de extinsa (statiuni). Am copilarit acolo, si merg destul de des, nu au cum sa fie 100000 de persoane decat in plin sezon estival, adunand turistii si numarand pe toata lumea de doua ori. Apoi, salariul ala mediu de 3000 RON e la nivel de judet, situatia la nivelul municipiului Mangalia e cu totul alta.
7. „Un lucru care a contat a fost și că statul maghiar s-a ținut în cele mai multe cazuri de cuvânt când a fost vorba despre investiții în infrastructura rutieră și feroviară promisă companiilor care deschid uzine”. Si la noi se va tine de cuvant statul. Bine, nu a spus cand: peste 30 – 40 de ani, dar se va tine
Referitor la chatbotul AI care ar putea pune diagnostice, la noi ar fi cam astfel :
Se înființează o comisie ministerială de omologare care după 12 ani de tăiat frunze la câini și păpat salarii și sporuri banane își dă acordul. Încă pe atât îi ia legiuitorului să legifereze domeniul. După încă cinci ani apar normele de aplicare dar nu poate funcționa încă pentru că angajații casei de asigurări nu se înțeleg asupra unor neclarități din lege. Când în sfârșit Fane este subiectul primei proceduri înconjurat de reflectoare și de degrabă tăietori de panglici treburile incep să meargă.
Verdictul dat de AI este verificat de o comisie de șapte medici apoi trimis spre validare medicului șef care pune parafa. După avizul financiar contabil al spitalului dacă nu există nicio contestație, de la portar și infirmiere până la minister, cazul este trimis la Casă unde trei comisii separate verifică dacă pacientul nu fură statul în complicitate cu robotul. Familia lui Fane, care între timp a murit de bătrânețe, primește factura pentru servicii împreună cu diagnosticul de sarak.
Au loc discursuri oficiale care arată grija statului pentru popor și anunță lansarea studiului de fezabilitate pentru implementarea sistemului la nivelul unui întreg județ urmând că apoi să de ia în calcul folosirea lui la nivel național.
În tot acest timp în țările cu apă caldă de acest sistem nu mai era nevoie întrucât specia evoluase spre ființe spectrale.
@vlad oltean Mangalia are undeva pe la 30.000 de locuitori. Putin sub 100k, nu?
groaznic de elocvent.
Europa: hai sa depindem mai putin de China.
Tot Europa: push pe masinile electrice, sunt viitorul, hai sa interzicem combustia interna cu totul, pt toata lumea, nediscriminat.
Makes perfect sense.
Masinile electrice au multe hibe inca nerezolvate, cum ar fi autonomia si timpul de incarcare/ reteaua de statii.
Dar principala problema pe care o vad eu este pretul. Daca ar costa cat o masina pe combustie, mult mai multa lume si-ar lua electrica. Ganditi-va ca ati avea de ales intre un Sandero pe benzina si unul electric, acelasi pret. Mult mai multi ati alege versiunea pe curent.
Mi-as lua o electrica doar ca a doua masina.
@Zarax, nu aș alege varianta electrică nici la același preț. Parcarea mea e la câteva sute de metri de unde locuiesc. Nu există infrastructură pentru încărcarea bateriilor în zonă. Ce fac, scot prelungitorul pe geam câteva sute de metri, pentru a îmi încărca mașina?
Gândiți-vă la Lujerului de exemplu, unde sunt doar blocuri cu 8 și 10 etaje și toată lumea parchează pe trotuare. Unde își încarcă ăia mașinile electrice?
Hibridul este viitorul transportului, pe termen scurt și mediu, cel puțin în zonele urbane. Mașina electrică se pretează zonelor de case, unde ai și curte/garaj. E ok să ai electrică, când nu mai are nimeni și ți-o încarci la lidl. Când toată lumea va avea, nu va mai fi așa roz.
Fix cum zice @ubercool. Aveam un vecin cu electrica/hibrid nu-s sigur. Omul statea la etajul 1 asa ca isi scotea prelungitorul pe geam ca sa isi incarce masina. Norocul lui ca apartamentul lui dadea fix in partea unde era parcarea. Mi s-a parut amuzanta disonanta asta pe o parte vrei sa fii trendy, sa arati tu ce smecher esti ca ai electrica, pe partea cealalta scoti prelungitorul pe geam ca la tara :)))
„Hibridul este viitorul transportului, pe termen scurt și mediu, cel puțin în zonele urbane.”
Ca să îmi explic și mai mult observația, mă refeream aici strict din punct de vedere al transportului motorizat. Soluția generală, pentru a reduce emisiile, e regândirea orașelor cu accent pe utilitate pentru pietoni, să nu mai fie nevoie de mașini de la început.
Dezvoltarea zonelor rezidențiale cu tot ce e necesar: grădinițe, școli, parcuri, magazine, piețe, dispensare, cinema, farmacii, păcănele, shaormerii etc. Toate la distanțe ușor de parcurs pe jos sau cu bicicleta/trotineta/monociclu/whatever. Similar, oarecum, cu ce se făcea în comunism, cel puțin în cartierele mai vechi.
În rest, infrastructură de transport public electrificată (tramvaie, troleibuze, metrou etc.).
Science fiction ce zic, știu, mai ales că orașul ăsta se dezvoltă în sensul opus, chiar cu primari din noua generație ca Mihaiu și Ciucu, care fac așa numitele mizerii kiss and ride, pentru a încuraja adusul copiiilor la școală cu mașina. Pentru că e mai ușor să facilitezi mersul cu mașina la școală, decât să faci școli în ghetourile astea noi gen popești leordeni, militari residence, bragadiru etc. Știu, sunt în afara Bucureștiului, dar nu am văzut nici un primar militând pentru a îmbunătăți legile în sensul ăsta.
Se zice Dero-san, nu sandero!
Care e treaba cu MG Roewe? 15.000 buc de la 0 anul anterior? O flota atat de mare cumparata de un singur client?
Știrea zilei (de ieri, de azi și de mâine):
„Crezând că e un cerșetor încăpățânat, doi polițiști locali au amendat statuia lui Ovidius”
https://www.constantadeazi.ro/crezand-ca-e-un-cersetor-incapatanat-doi-politisti-locali-au-amendat-statuia-lui-ovidius/
Mi se pare incredibilă chestia de la Giurgiu! Cum adică după 12 ore?! Futu-i mama ei de țară!
Caracal, Onești, Giurgiu
Ce te face să crezi că avem o țară?
Ziceti voi dar eu vad potential de business: coafor cu mani si pedi la Giurgiu. Cu cat mai multe, cu atat sunt sanse sa scada timpul de reactie al politiei.
Deci ala tragea la tinta de la geam si politistii stateau la usa din lipsa de mandat ? In cazuri de genul nu exista reguli speciale ?
Mi-as lua o electrica doar ca a doua masina.
„ceva de speriat” … Cornel Construct =))
O electrică mi-aș lua doar ca a doua mașină.
Si de la a treia incolo iarasi diesel?
${știre+1}
astăzi s-a deschis în SUA expoziția de tehnică de calcul CES 2023….
… iar porcii de Samsung au anunțat încă din luna noiembrie 2022 că… au câștigat 46 de premii la CES 2023. (?!!!!)
… WTF?! premiile la chestiile astea se decid cu luni de zile înainte de deschiderea propriu-zisă a expoziției?
https://web.archive.org/web/20221208153053/https://news.samsung.com/global/samsung-wins-46-ces-2023-innovation-awards-from-the-consumer-technology-association