Am trecut 17 ani de la manifestul “M-am săturat de România” și cred, la fel cum credeam când locuiam la București și eram un tânăr jurnalist cu un spirit critic în formare, că autorul său greșește.
Acestea fiind spuse, am o jenă. De câteva săptămâni a început un asalt cu știri despre regia de termoficare a Bucureștiului, RADET, și despre traficul îngrozitor din Capitală. Asta în timp ce Bucureștiul are cel mai mare buget și cea mai subvenționată gigacalorie.
Știrile cu Radet mă jenează pentru că eu plătesc gazul la preț (aproape) întreg și cred că destul de mulți români știu cât costă încălzirea pe gaz și de aia preferă să se plângă și să stea la paușal, că acolo e ieftin. Și mai bine își fac credit pentru un televizor mai mare decât pentru centrală.
Iar cu traficul, pana mea, lăsați mașinile acasă sau dați foc primăriei. E simplu. Nu, Nicușor Dan nu are soluții, l-am auzit vorbind zilele trecute la RFI, habar n-are pe ce lume e și n-are nici o idee despre ce trebuie făcut în afară de “să fie bine ca să nu fie rău”. Dar voi nu vreți la nici un fel, bucureștenilor. Nu vreți să lăsați mașinile acasă, nu vreți nici soluții mai drastice. Că vă place să parcați aiurea și să conduceți ca proastele.
Da, știu, o să protestați ca proastele în weekend la Universitate sau la Guvern, când nu e nimeni acolo. De asta zic că e relevant: arată neputința Bucureștiului, locul unde se adună mințile cele mai strălucite, ca să ia salariile cele mai mari din țară.
Sens unic Floreasca (Aviatiei -> Stefan Cel Mare).
Sens unic Barbu Vacarescu (Setafan cel Mare – > Alexandru Serbanescu).
Sens unic Autostrada -> Preciziei -> Timisoarei -> Trafic Greu.
Sens unic Progresului -> Iuliu Maniu -> Autostrada.
Solutii se pot gasi. Drumurile vor fi mai lungi cu 4-5 kilometri, dar vei sta mai putin in trafic.
Ai facut tu repede sensuri unice pe unde ai tu drumuri…
Esti un pic cam pe langa. Ce ai scris tu necesita schimbari majore in alte 100 de strazi, pentru ca destinatiile sensurilor unice sa fie capabile sa preia valorile de trafic. Cu banii aia se pot implementa solutii mai inteligente, gen inlocuirea trecerilor cu pasaje pietonale.
numa singapore are sensuri unice pe 7 benzi si invarti 4 blocuri pana nimeresti unde vrei
Nonsens unic peste tot!
La fel cum voi dati minusuri la ideea cu sensuri unice, asa au injurat si brasovenii sensul ala giratoriu de 1.6 km cu 6 benzi. Acum sunt bucurosi ca nu mai stau la cozi interminabile. Sensul unic de la Universitate la Eroilor iar a fluidizat traficul in zona respectiva. Sunt cartiere in Bucuresti pline de strazi cu sens unic si nu a mai murit nimeni.
@Leo: Sensurile unice elimita timpii morti cand masinile de pe sensul opus fac la stanga. Pasajele pietonale elimite alti timpi morti.
De ce n-are dreptate Gherman in manifestul ala?
Pentru că e un omuleț care crede cu tărie că toate problemele României sunt cauzate de non-ardeleni, uitând că la mineriada din 1999 Gavril Dejeu a făcut căcatu’ praf, că în 2014 Ioan Rus a inaugurat lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu (lot cu porțiuni ce necesită refacere completă) deși CNADNR nu recepționase lucrările, că un primar din Cluj vopsea bănci tricolor, etc.
Pentru că ține lecții despre cât de intoleranți sunt românii azi și despre cât de dulce și frumoasă era viața românilor în imperiul austro-ungar uitând să pomenească „binefacerile” hortiștilor.
Pentru că inoculează idei tâmpite în minți neformate. L-am auzit nu de mult numindu-i la TV peiorativ „napociști” în loc de clujeni pe unii. Ca și când Napoca denotă ceva de rău și Cluj de bine.
În fine, pentru că nu mă regăsesc în cele scrise de el: că regretă „că m-am născut aici, că fac parte din cei ce au învățat pe la școli că poporul ăsta, boborul, domnilor, a fost într-o erecție continuă în fața istoriei. Care popor? Noi, cei care n-am făcut nici măcar o dată dovada virilității, noi, care în timpul invaziilor ne ridicam poalele în cap și fugeam în păduri […]”
Îmi pare rău pentru el că gândește așa și sper să realizeze că nu tot ce-i românesc pute. Eventual să mai citească niște cronici străine despre bătălii purtate de diverși voievozi și domnitori din părțile astea ale lumii.
Mda, ai un limbaj destul de elevat, dar incurci borcanele istoriei…
Ce treaba are imperiul austro-ungar cu hortistii?
Sper ca stii ca sunt perioade istorice diferite, si asa cum ungurii au avut hortisti, nemtii au avut nazistii (si acum o au pe merkelitza), italienii fascisti, noi pe antonescu, si cam fiecare popor a avut pe cate unu’ la fel de-a lungul istoriei…
Totodata cred ca stii ce a facut (bine) imperiul in Transilvania din punct de vedere al reformelor si dezvoltarii regiunii.
In rest nu s-a facut (mai) nimic pana la Carol.
Doar fanarioti, iobagi, boieri si feudalism.
Independenta, drumuri, scoli, spitale, cale ferata etc (adica progres) au venit dupa 1866. A incercat si Cuza ceva, dar fiind moldovean l-a belit „monstruoasa (miticeasca) coalitie” adica trei urmasi ai fanariotilor de prin minunatul Bucuresti.
In rest, numai de bine,
Nu ma refer la partea cu Ardealul, aia da, e exagerata. Ma gindesc ca are dreptate cind spune ca sintem de kko. Ce legatura are ca am fost „viteji” etc cu faptul ca sintem acum (leat 2015) o natiune de timpiti?
Ai sa spui ca nuuu, vorbeste frumos, si tu esti roman bla bla bla. Realitatea e ca dupa 26 de ani acusi nu s-a facut nimic. Sintem corupti, lenesi, circotasi si bineinteles idioti. De vreme ce hoti si spagari analfabeti sint perpetuati la conducere peste tot.
Despre Gherman, cu alta ocazie, un pogon…Un personaj nefrecventabil pentru oamenii de bun simt, dotati cu judecata.Face alte jocuri…
Pentru Vali: zic ca in titlu trebuia scris ‘a Bucurestiului’, zic, nu dau cu parul:)
Despre continut: subscriu total! Multumesc.
Dar vezi ca RADEF nu e RADET
Cearta-i! :):):)
Cum e ca in 2015 sa ai apa calda si incalzire cand vrea Gigi de la centrala ? In majoritatea oraselor nu mai exista sistemul centralizat de multa vreme.
Si,cel putin dpdv al traficului, si Clujul se indreapta spre situatia Bucurestiului. Astia suntem, asta facem. Alexa primar !
in sfarsit apar comentarii. au inceput alternative in Cluj, Iasi, Tg Mures.. toate venite din IT/related.
Hai las-o ca mai are pana ajunge acolo. Pana nu faci o ora si jumatate pt 7 km, Clujul e copil mic!!!
iar alexa are treaba cu primaria clujului cam cata am si eu (idei fanteziste gen nicusor dan, dar si pesedist pe deasupra)
iar pentru parcari si trafic (care e influentat de masinile oprite pe banda de mers) ar putea sa-si ia smart fortwo in loc de o sufragerie pe roti
Nimic nu e mai amuzant decat deontologii de dreapta care locuiesc la Bucuresti in bloc si beneficiaza de subventia la jumatate a gigacaloriei fara avea nicio problema cu asta, si fara a avea nicio problema sa le spuna altora ca-s asistati social. :))
Can I get an amen?
Pe bune, explicati-mi si mie asta: io traiesc intr-un oras din ro care are zero% subventie la gigacalorie, si nu ma plang. Nimeni nu se plange.
Cum se poate ca bucurestenii cei smecheri, care au salarii mai mari si cea mai subventionata din tara gigacalorie nu sunt in stare sa plateasca?
Nu toti bucurestenii sunt smecheri. Dar isi doresc. Nu toti bucurestenii au salarii mari. Dar isi doresc. Nu toti bucurestenii gandesc logic. Si nici nu stiu daca isi doresc.
placebo
Pentru ca taxe si din seria procent din pib.
Hai sa iti explic:
un cunoscut regizor de clipuri imi recomanda cu mare pasiune un program de montaj. e cel mai tare, e cel mai bun. de ce il recomanda? pentru ca era SINGURUL pe care invatase sa monteze, singurul pe care il stapanea.
acum…ala care sta la Adancata (nu o spun cu desconsiderare, am locuit vreo 7 ani pe undeva prin zona aia!) sau poate Buzau sau poate Baicoi…vede Bucurestiul (sau Clujul sau alt oras mare) si il intelege doar prin prisma a ceea ce a trait el. Pot sa va confirm, intretinerea de la Bucuresti si cea de la Buzau nu este una si aceeasi, dupa cum nici Bulevardul Unirii, cel tranzitat de aia de vin dinspre Mizil si care, daca nu se opresc la Mec o tin lunga in sus spre Ramnic, nici bd. Unirii asadar nu e acelasi lucru cu stefan cel mare!
Alex, hai ca m-ai spart.
Nu priviti problema din unghiul corect: in Bucuresti, daca un primar ar taia subventia asta, neam de neamul lui nu ar mai castiga nici un fel de mandat, pt ca 80% din cei care l-au votat sunt pensionari care depind de subventia aia. Pt ca nu poti sa platesti intretinere de 500 de lei din pensie de 400.
Si atunci, pt ca bugetul primariei e unul „generos” (asta pt ca bucurestenii aia cu salarii mari produc 25% din PIB !!!!!) primarii „isi permit” cadourile astea electorale pt pensionari.
E zona cea mai „bogata” a tarii, deci se pot sustine categoriile cu venituri mici – exista subventii de pana la 100% la caldura, in functie de venituri.
Asa ca puteti sa stati linistiti si sa nu mai muriti de grija altora: chiar daca vin si bani de la bugetul consolidat (guvern) tot se acopera cu mult din contributiile orasului la PIB
Imi place ca in fiecare an se agita lumea ca „de primesc aia de la bucuresti subventie si noi nu?” – in celasi timp pastrand un aer de „noi nu ne plangem, se plang doar bucurestenii ca daca li se taie subventia nu mai pot sa plateasca”
De vreo 6 luni de cand m-am mutat in chirie aproape de metrou am folosit de vreo 10 ori masina si nici nu o tin in acelasi cartier in care stau acum. Fara nervi si cu 5 mil in plus pe luna, cu metroul. Acestea fiind spuse, niste aspecte care vin in completarea altor factori:
– sincronizarea semafoarelor, atunci cand sunt indicii ca ar exista, releva un profund cretinism din partea celor care le-au reglat
– temporizarea semafoarelor, nu de putine ori arata cat de imbecila si incompetenta poate sa fie fiinta numita om
– lipsa prezentei politiei rutiere in niste zone cheie unde se blocheaza si 2 benzi pe sens din cauza unor stationari meseriase, cu avariile puse
– prezenta unor santiere in mijlocul drumului, a caror durata deseori depaseste 6 luni
– prezenta nejustificata, inutila si de-a dreptul retardata a utilajelor care „spala” asfaltul si a masinilor de gunoi, in intervalele de varf ale traficului
Tu vrei sa dezbini tara!
https://www.youtube.com/watch?v=jlom58cdyzs
Brasoveanule!
ba tu!
„Dar voi nu vreți la nici un fel, bucureștenilor. Nu vreți să lăsați mașinile acasă, nu vreți nici soluții mai drastice. Că vă place să parcați aiurea și să conduceți ca proastele.”
Made my day.
Nu ai citit ca vor sa bage taxa de poluare pentru aia de folosesc centrala termica ?
In orasele mari nu prea ai ce face cu traficul … va fi mereu nasol chiar de lasi centrul doar pentru autobuze si taxiuri. In Londra se si inchide accesul la metroul câ e prea plin de calatori si nu incap aia in statie.
Bucuresti!
Poate nu stiai, dar e ilegal sa te debransezi, daca nu s-a mai debransat nimeni din bloc.
Sau poate ca s-a mai debransat unu’ la alta scara, si nu ai chiar banii necesari sa tragi de unul singur o coloana de gaze pana la un etaj superior.
Sau poate ca nu cunosti cosmarul birocratic necesar pentru debrabsare si montare centrala – si poate nu ai cel mai prietenos servici ca sa joci „nu te supara, frate”.
Si poate ca sistemul centralizat ar fi ramas mai eficient decat cel individual, doar ca politrucii au preferat sa toace banii in „investitii” cu spagi mai grase, decat sa plateasca furnizorul Radet plus niscai retehnologizari necesare.
Pe de alta parte, istoric exista un beneficiu comun pentru subventia aia, gazul de import nu a fost intotdeauna ieftin (nu la fel de ieftin ca pacura). Daca toti am trece pe gaz, am importa iarasi cantitati mari si am depinde din nou de rusi.
Platesti gazul dar ai costuri mult mai mici in rest, benzina, chirii, impozite, servicii, distractie tot
Daca toti si-ar pune centrala proprie s-ar duce naibii presiunea, nu mai zic de pericole. centralizatul e ff ok daca e eficientizat macar la nivel de scara
La modul cel mai serios acumn ca eu nu stiu. Cat plateste iarna intretinere la un apartament cu 2 camere cineva din afara bucurestiului, fara subventie? Eu cu subventie las 450 lei/luna, iar la ai mei cu centrala gaz + intretinere tot la 2 camere nu sare de 250 lei. Caldura ai dusuri la discretie.
eu plătesc minim 500 lei gazul pentru 2 camere (70mp).
70 mp reprezinta in Bucuresti un apartament cu 3 camere absolut decent. Am crescut in unul cu 3 cam de 65 mp (in provincie) si era mai mult decat ok, dormitoare spatioase, baie si toaleta de serviciu, camara, bucatarie in care toata familia (4 persoane) avea loc sa se miste fara sa se calce in picioare si sa ia masa in acelasi timp. Incalzire pe curent si soba cu lemne sau centrala artizanala pe lemne, gaze abia anul asta s-au bagat in oras.
Pt 2 camere, 49 mp, fara balcon, 1 pers., am platit 400 lei maxim la intretinere (nu doar caldura). Bucuresti.
„eu plătesc minim 500 lei gazul pentru 2 camere (70mp).”
Izolatie, izolatie, izolatie, izolatie….
Suma e prea mare la suprafata asta.
până acum nu era casa mea. acum e casa mea, dar nu mai am bani. la vara.
In Cluj daca ai facut 7 km deja ai iesit de mult timp din oras. Vorbind strict de centru, in Cluj viteza medie de deplasare e acum mai mica decat in Bucuresti.
Pentru specialisti: un oras mai mic inseamna si un centru mai mic si distante mai mici. De aia vi se pare ca in provincie se circula bine pentru ca fiind mai mic ajungeti mai repede la destinatie.
Cred ca majoritatea celor din București lucrează ca agenți de vânzări si au zilnic multe drumuri de făcut si trebuie sa arate impecabil
PS: de curiozitate, cat costa mc de gaz in București?
In Bacău la încălzire centralizată bubuie căldura, pe țevi sunt 70c.
În bucale pe țevi anu trecut aveam 30c.
În Bacău stai în chiloți cu geamurile deschise.
Adminu nostru face aerisire o singură dată, în loc de o dată pe săptămână, că cică consumă apă. M-am oferit să plătesc eu metru ăla cub pe săptămână, degeaba, n-ai cu cine.
Frigu de la mine îmi amintește de Italia, acolo unde toți stau cu căldura la minim ca să nu dea circa 400 euroi pe căldura.
Pe fond, tu ai dreptate. Bucurestenii au esuat dramatic in a isi alege o administratie cat de cat capabila sa se ocupe de problemele complicate ale unui oras mare, dar cu un buget pe masura. Mandatele castigate repetat de un Oprescu, Ontanu sau Vanghelie asta arata. Si rezultatele sa vad.
Punctual insa, nu e chiar asa.
„Nu vreți să lăsați mașinile acasă, nu vreți nici soluții mai drastice. Că vă place să parcați aiurea și să conduceți ca proastele. ”
Pentru a lasa masina acasa e un pic mai complicat. Discutam de un oras foarte mare, inclusiv ca suprafata si dezvoltat puternic asimetric (sud, est, vest – zone de locuit, nord – zona de lucru). Se trambaleaza zilnic cateva sute de mii de oameni pe aceleasi drumuri, pe distante de 5-7-11 km. Ca sa iti lasi masina acasa e nevoie de doua lucruri:
– o retea deasa de metrou, lucru care nu exista, sunt zone cat un oras mare fara o statie de metrou.
– mijloace de transport la suprafata cu banda dedicata, lucru care iar nu exista, cu cateva exceptii, gen tramvai 41, care sa faca legaturile pe zona fluxurilor de deplasare
Bucurestenii nu sunt chiar tampiti. Ar putea renunta la masina, daca ar avea ceva alternative rezonabile. Daca nu crezi, mergi intr-o zi la ora 08:45 dimineata in statia de metrou Piata Victoriei pe directia Pipera si vezi ce e acolo. Ucrarea in metrou e un fel de asaltul Grivitei – 1877, toamna.
știu ce spui, dar…
1. știu oameni tineri care preferă să facă o oră sau o oră și jumătate până la serviciu, când ar fi mai ușor să se mute la cinci minute de mers pe jos de serviciu. și mă refer la 24-28, tineri, fără copii, mutați poate de doi ani unde stau acum.
2. știu oameni care preferă să stea în mașină deși au metrou sau autobuz din fața casei până la muncă și apoi se plâng că nu au unde parca, că e trafic. că e bla bla.
am muncit în bucurești până la 28 de ani. știu orașul, știu traficul. am fost de două ori cu mașina la muncă. o dată când lucram la mediafax în spate la TVR și nu am avut unde parca, iar a doua oară pentru că am zis că eu sunt isteț și ajung mai repede de la gorjului in aviației. după 20 mins, când abia ajunsesem la lujerului, am parcat mașina și după 2 săptămâni am vândut-o. și vorbim aici de perioade de dinainte de 2007, când traficul a luat amploare. ca să ajung in aviației luam metroul până la avram iancu si apoi mergeam cinci minute pe jos sau opream la TVR și de acolo luam două stații un autobuz plin.
Asa si eu stiu oameni care merg cu masina pana la metrou (si asta doar din motive de cartier in dezvoltare si noroaie pana la glezne) si apoi se suie in metrou si ajung in 30-35 minute de la Aparatori pana in Pipera, in loc de vreo 1,5 ore cu masina.
Ma intreb pe unde ar trebui sa locuiesc ca sa fac 5-10 min pe jos pana la job. Fac 5 pana la prima gura de metrou si mi de pare putin fata de altii.
Apropos de aglomeratie la metrou, ieri spunea o colega ca a ajuns ca la Unirii, pt linia pt Pipera, a ajuns sa mearga o statie in sens invers ca sa poata sa urce in primul metrou care vine.
Cu scuterul fac 6km in 9 minute. Parcare oriunde, fix in buza biroului. Consum de 2-3l/100km. Nu transpiri ca pe bicla. Nu stai la coada ore intregi.
Bine, asta in Brasov. Da’ na, nu e BMW si cand ma intreaba lumea cat prinde, cati cai are sau in cate secunde se duce-n suta…
și nu poți să agăti cu el.
Boss, fetele vad casca si manusile, nu stiu ele ca am doar 3 cai putere. Ele isi imagineaza ca-i motor for real
Tu iti imaginezi ca mintile cele mai stralucite care au venit in Bucuresti sa ia salariile cele mai mari din tara vor merge vreodata cu transportul in comun? Doar autobuze aveau si la ei in sat…
Traficul din Bucuresti este in felul in care este pentru ca stirile cu noi pasaje deschise sunt mai dese decat stirile despre noi linii de metrou/tramvai/autobuz.
La câta căldură și apa calda primesc ar trebui sa plătească mult mai puțin , ce e drept nu subvenționat. Centrală e aproape imposibil de pus în multe cazuri , trebuie țeavă separata și dacă nu sunt mulți care vor sau stai la etajul 8 – 9 , mai bine te muți .. ca ieși mai ieftin. Cat despre plata gazului ..nu știu cât plătești tu dar eu la un apartament cu 3 camere(centrala) plătesc incalzirea si apa calda la mai putin de jumate din cât plăteam la unul cu 2 (radet) . Nu mai pun ca vara am facturi de 20 lei pe când cu radet apa calda sub 120 nu era niciodată poate pt ca așteptam câte juma de ora sa se încălzească.